Toon posts:

Advies dakisolatie garage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• termination
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-01 08:32
Hallo mede-tweakers

Ik hoor jullie denken, wéér een garagedak-isolatie topic.
Omdat elke situatie, en zo ook deze, uniek is wilde ik toch wat advies inwinnen.

De garage van ons (jaren 70) huis is door de vorige bewoner geïsoleerd.
Dit is echter op een dusdanige beun-de-haas-manier gedaan dat er allerlei problemen zijn ontstaan. Dit was hoofdzakelijk zichtbaar in de muren en op de vloer (vocht, schimmel).
Voor de verhuizing afgelopen zomer hebben wij dan ook alle isolatie aan de binnenzijde (wanden, vloer) verwijderd.

Omdat het (platte) dak opzich nog voldeed hebben wij dit toen zo gelaten. Echter bleek een paar weken terug dat ook dit slecht is met lekkage bij ons én de buren tot gevolg.
Lang verhaal kort: het dak moet vernieuwd worden.

Omdat wij in de nabije toekomst de garage wel weer willen isoleren ben ik e.e.a. gaan uitzoeken.
Dit is natuurlijk het beste moment om er een warm dak van te maken, je gaat niet over 2-3 jaar een perfect dak afbreken.
Er tegen die tijd een omgekeerd dak of koud dak van te maken zie ik ook niet echt zitten.
Met het lezen van verschillende topics en het spelen in Ubakus wel wat wijzer geworden maar wat nu de beste strategie is ben ik nog niet uit.

Ter verduidelijking een plattegrond van de situatie. Het dak is gedeeld met de garage van de buren, ook daar gaat het dak vernieuwd worden maar zij willen niet isoleren.

De constructie is momenteel zoals in onderstaande afbeelding:

Of er daadwerkelijk geen dampschem aanwezig is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar als ik het moet afleiden van hoe er in de rest van het huis op los gebeund is ga ik uit van niet :P

In de nieuwe situatie zou ik idealiter naar Rc>6.3 gaan, met dampscherm.
Dat vergt echter 160mm aan gealucacheerde PIR panelen. Nogal dik dus.
Ook is het idee om de CV door te trekken naar de garage en daar een radiator te plaatsen, gezien de ruimte ook als bijkeuken/hobbyruimte/washok gebruikt word.
De garagedeur is een geïsoleerde panelendeur.
Er zitten wel houten kozijnen met een deur en een dubbelglas (niet HR++) raampje aan de zijkant, dit moet op termijn vervangen worden door kunststof maar dat stel ik uit tot de gehele benedenverdieping gedaan kan worden.

De dakopbouw zou er dan in de eerste aanzet zo uit komen te zien:

De vragen die ik heb:
  • Heeft het zin om de nieuwbouwnorm (Rc>6.3) aan te houden of zou iets minder (of de huidige waarde) ook acceptabel werken?
  • Is een dampscherm tussen het multiplex en de PIR platen nodig of is dat overdreven?
  • De huidige PIR panelen zijn waarschijnlijk kleddernat, is (deels) hergebruiken een optie bij deze panelen of liever nieuwe?
  • Hoe de panelen het beste te monteren? Nu zitten ze volgens mij geschroefd aan het multiplex dakbeschot, dat lijkt mij niet ideaal i.v.m. koudebruggen en vochtdoorslag.
Laatste voetnoot is dat het mij niet zozeer om de goedkoopste oplossing gaat, geld is naast dat ik het liever zo veel mogelijk in mijn zak houd niet echt een obstakel.

Alvast bedankt!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee