Toon posts:

PowerShell script

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MFarah
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-01 14:19
Mijn vraag

Ik ben opzoek naar een manier om via Powershell een overzicht te krijgen van de mappen, mappenstructuur en rechten op deze mappen en eventueel datum wanneer een map of documunt voor het laatst is gebruikt. Het betreft een fileshare die draait op een Windows Server 2019.

Stomste is dat ik weet dat er mensen zijn die dit soort scripts klaar hebben liggen, ik was 1 van deze mensen. Helaas heb ik veel dingen vanuit mijn vorige werkgever niet meegenomen of kunnen meenemen waardoor een aantal PS scripts.

Zijn pro PS gebruikers aanwezig die mij hierin kunnen helpen?

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:27
Is dit niet makkelijker te doen met Treesize?

Vooral de.pro versie heeft mooie overzichten hiervan.

https://www.jam-software.com/treesize_free

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

code:
1
Get-ChildItem + Get-Acl
Zijn pro PS gebruikers aanwezig die mij hierin kunnen helpen?
Is het niet de bedoeling dat je dan minstens zelf een voorzetje geeft?

Permissies zitten als sinds Windows NT 3.51 (onder andere) verborgen in scripting; neem toch aan dat er wel iets is blijven hangen op internet of in jouw opleiding / kennis?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38
Naar mijn idee zou je als beheerder in 2022 dit soort (basis) scripts zelf moeten kunnen schrijven ipv te vertrouwen op kant en klare scripts van anderen.

• MFarah
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-01 14:19
Killah_Priest schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:58:
Naar mijn idee zou je als beheerder in 2022 dit soort (basis) scripts zelf moeten kunnen schrijven ipv te vertrouwen op kant en klare scripts van anderen.
Ben geen beheerder, dit is iets wat ik vrijwillig doe voor de klant. Ik ben hier om advies te geven over de migratie naar M365 voor ze. Een van de onderdelen is het migreren van de fileserver en data naar de cloud.

Maar dit is ook een mooie kans om de source omgeving op te schonen alvorens de migratie uit te voeren.

Maar toch bedankt voor je inhoudelijk antwoord op mijn vraag ;) .

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38
MFarah schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Ben geen beheerder, dit is iets wat ik vrijwillig doe voor de klant. Ik ben hier om advies te geven over de migratie naar M365 voor ze. Een van de onderdelen is het migreren van de fileserver en data naar de cloud.

Maar dit is ook een mooie kans om de source omgeving op te schonen alvorens de migratie uit te voeren.

Maar toch bedankt voor je inhoudelijk antwoord op mijn vraag ;) .
In dat geval is het vooral belangrijk om te weten hoeveel data het is (aantal files + totale storage). Treesize free zou daarin al moeten voorzien.
ACLs zijn doorgaans minder boeiend omdat je die meestal toch niet 1 op 1 over kan nemen in zulke gevallen (plus dat het altijd fijn is om met een schone lei te kunnen beginnen met een permissie structuur, uitgaande van het migreren van deze data naar Sharepoint)

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-01 16:26
Zet in ieder geval je scripts voortaan op Github oid. Dan raak je ze wat minder makkelijk kwijt.

• MAX3400

MAX3400

Killah_Priest schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Treesize free zou daarin al moeten voorzien.
Tenzij ze de licentie hebben aangepast, kan je daar geen NFS/CIFS op andere machines mee uitlezen. En aangezien Treesize een GUI heeft, heeft die tool dus weinig/nul zin om Windows Core "file servers" of "file servers" die helemaal geen mogelijkheid hebben om Treesize te draaien.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@MFarah als je een PS script zoekt, zal je tenminste basiskennis hebben van PS. Dan zou je bij zoeken naar inspiratie i.c.m. wat aanpassingen een heel eind moeten zijn gekomen. Waar loop je vast, wat heb je al aan script?

En als je PS niet voldoende kent, moet je er ver van weg blijven in de klantomgeving. Je verzekering dekt de consequenties van oepsjes dan vast niet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MAX3400

MAX3400

Overigens, en dat bedenk ik me nu pas; dat jij assisteert in een migratie, wil niet zeggen dat je "dus" maar de inhoud van een directory mag opvragen en ervan mag/kan weten welke ACL daarvoor geldt?

Stapje verder (en ja, net afhankelijk van hoe groot & veilig de klant is); ook de gemiddelde "systeembeheerder" heeft daar niets te zoeken en/of geen permissies toe. In een aantal gevallen kan dit alleen worden opgevraagd met, bijvoorbeeld, een service-account (what's in a name) voor een restore-mogelijkheid. Of een (high-privilege) admin-account waar weer auditing & compliancy achter hangt.

Ik zou mijn vingers er niet aan branden; of je migreert alles zonder aanziens des ACL 1 op 1 naar een andere omgeving. Of je legt de opdracht voor de ACL terug en laat de eigen organisatie het maar uitzoeken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Die volg ik eerlijk gezegd niet helemaal, @MAX3400. Van fileshare naar Sharepoint/1D/Teams/whatever zal hopelijk niet gepaard gaan met 1op1 overzetten. En belangrijker: hoe dan ook zal er tijdens de migratie zelf leesrechten moeten zijn op elke directory en elk file.

Zaken als auditing & compliancy zijn inderdaad sowieso ook een ding. In principe ook bij kleine klanten, of misschien wel juist omdat je daar mogelijk een grotere zorgplicht hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee