Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tnhn42
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen geleden een nieuwe pc gekocht met de volgende onderdelen: (Relevant voor deze vraag)

Cpu:
I9

Cpu koeling:
Lian Li Galahad 360mm (3 fans)

Case fans:
Lian Li Uni fan SL120 (6 fans)

Mobo:
MSI z590 gaming plus

Gpu:
PNY Geforce GTX 3080

Case:
Lian Li PC O11 Dynamic

Nou zit ik vast met de fans. Het merk Lian Li heeft zijn eigen software L-Connect voor het aanvoeren van de rgb en rpm. Dit kreeg ik niet helemaal aan de praat.( Na wat onderzoek bleek dit heel vaak voor te komen)

Uiteindelijk is het me wel gelukt om voor de optie te kiezen dat de mobo software het overneemt. Hier gebruik in dan MSI center voor. Door middel van de User scenarios en Mystic Lights wordt dit gedaan.

Nu is mijn vraag dus voor het goed houden van de temperatuur wil ik misschien aanpassingen aanbrengen aan de rpm instellingen. Worden de case fans dan ook aangestuurd door het moederbord met de software of alleen de cpu koeler ? Als ik de scenario op extreem zet begint het blazen maar het is niet echt te zien welke fans het betreft.

En ik heb gelezen dat de gpu fan rpm via deze methode niet is aan te passen. Wat zijn hier de aanradingen voor ?

Alvast bedankt !

Edit:
Nu zie ik ook bij de customize scenario in MSI center staan dat de case fans niet draaien. Maar dat doen ze wel. Betekend dit dan ook dat de software ze niet kan aansturen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU7ft4hspOSvol6kjlNE4DomsGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dHMBtfAIadxe6Dkux6PoXC0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Tnhn42 op 03-02-2022 15:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 22:13
de lian li uni fans click je in elkaar waardoor ze met 1 kabel allemaal te besturen zijn (of er zit nog een hub tussen). Met maar 1 kabel van je motherboard naar alle fans zie jij ook maar 1 fan, dit omdat de kabel maar 1 fan kan monitoren.

even technisch, een fan kabel voor deze fans (PWM) bestaat uit 4 draadjes,
- 12 volt
- tacho
- 0 volt (ook wel Ground( GND))
- PWM

PWM is om de fans aan te sturen hoe hard ze moeten draaien, deze kan naar meerder fans gaan zonder problemen
Tacho is om de fan te monitoren dit is maar voor 1 fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Alles wat je op headers zoals CPU_FAN, CPU_OPT, AIO_PUMP, CHA_FAN en look-a-likes aansluit kun je besturen via je moederbordsoftware.

Fan-control op je GPU is makkelijk te doen met MSI Afterburner (werkt met alle GPU’s zover ik weet), of kijk even of het merk van je GPU software heeft.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:12
Je moet waarschijnlijk je firmware van je controller updaten. (had ik ook met SL fans - controller)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.