Toon posts:

Lian Li Waterkoeling en fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tnhn42
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-12-2022
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen geleden een nieuwe pc gekocht met de volgende onderdelen: (Relevant voor deze vraag)

Cpu:
I9

Cpu koeling:
Lian Li Galahad 360mm (3 fans)

Case fans:
Lian Li Uni fan SL120 (6 fans)

Mobo:
MSI z590 gaming plus

Gpu:
PNY Geforce GTX 3080

Case:
Lian Li PC O11 Dynamic

Nou zit ik vast met de fans. Het merk Lian Li heeft zijn eigen software L-Connect voor het aanvoeren van de rgb en rpm. Dit kreeg ik niet helemaal aan de praat.( Na wat onderzoek bleek dit heel vaak voor te komen)

Uiteindelijk is het me wel gelukt om voor de optie te kiezen dat de mobo software het overneemt. Hier gebruik in dan MSI center voor. Door middel van de User scenarios en Mystic Lights wordt dit gedaan.

Nu is mijn vraag dus voor het goed houden van de temperatuur wil ik misschien aanpassingen aanbrengen aan de rpm instellingen. Worden de case fans dan ook aangestuurd door het moederbord met de software of alleen de cpu koeler ? Als ik de scenario op extreem zet begint het blazen maar het is niet echt te zien welke fans het betreft.

En ik heb gelezen dat de gpu fan rpm via deze methode niet is aan te passen. Wat zijn hier de aanradingen voor ?

Alvast bedankt !

Edit:
Nu zie ik ook bij de customize scenario in MSI center staan dat de case fans niet draaien. Maar dat doen ze wel. Betekend dit dan ook dat de software ze niet kan aansturen ?

[Voor 17% gewijzigd door Tnhn42 op 03-02-2022 15:17]

Alle reacties

• juulius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-01 23:16
de lian li uni fans click je in elkaar waardoor ze met 1 kabel allemaal te besturen zijn (of er zit nog een hub tussen). Met maar 1 kabel van je motherboard naar alle fans zie jij ook maar 1 fan, dit omdat de kabel maar 1 fan kan monitoren.

even technisch, een fan kabel voor deze fans (PWM) bestaat uit 4 draadjes,
- 12 volt
- tacho
- 0 volt (ook wel Ground( GND))
- PWM

PWM is om de fans aan te sturen hoe hard ze moeten draaien, deze kan naar meerder fans gaan zonder problemen
Tacho is om de fan te monitoren dit is maar voor 1 fan.

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-01 19:07

JSande

My nam jef

Alles wat je op headers zoals CPU_FAN, CPU_OPT, AIO_PUMP, CHA_FAN en look-a-likes aansluit kun je besturen via je moederbordsoftware.

Fan-control op je GPU is makkelijk te doen met MSI Afterburner (werkt met alle GPU’s zover ik weet), of kijk even of het merk van je GPU software heeft.

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:16
Je moet waarschijnlijk je firmware van je controller updaten. (had ik ook met SL fans - controller)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee