2 onder één kap woning zonnepanelen advies en vergelijking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
Hoi allemaal,

In mei/juni dit jaar wordt onze 2^1 woning opgeleverd en is hij reeds voorzien van wel 2 zonnepanelen van 325WP en micro omvormers. Volgens de brochure "bijna 0 op de meter".....Jaa, jaaa....Oftewel het dak moet vol, want we willen wel richting die 0 op de meter.

De woning staat nagenoeg met zijn voorkant volledig naar het zuiden, kleine afwijking naar west. Geen schaduw van bomen of andere zaken. Hooguit kan het even duren voordat de zon boven de woning van de buren staat (oosten). De garage moet nog gebouwd worden, komt uiteraard rechts naast de woning. Maar zal (denk ik) niet heel veel zon krijgen.
Foto's
Woning wordt op dit moment gebouwd, het dak zit erop.
Voorkant richting zuiden + zijkant oosten
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fqg4hdL/woning-voorkant.jpg
Achterkant noorden en zijkant oosten
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zVm198n/noordkant.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Dakvlakken zuid, Oost en eventueel Noord, maar of dat interessant is vraag ik mij af.
Doel is om in de tuin een overkapping te plaatsen waar ook een stuk of 6 panelen op gaan komen.
Garage is mogelijk, maar denk dat dit niet handig is, eventueel een mooi plekje voor de 2 panelen die van het dak komen vanaf de oplevering?

Dak voorkant helling van 35 graden en oost kant 58 graden

Oost kant heeft dakraam, hier komt wellicht nog een grotere (vooral breder) dakraam in. We slapen op zolder en anders is zo'n raampje wel heel klein.
Schaduw
Nee, volledig vrij, op zuid.
Jaarverbruik
6.000 kwh?
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 25a meterkast met loze leiding naar zolder voor eventuele bekabeling.
Budget en doel
5k ex BTW, doel is om zo veel mogelijk panelen neer te (laten) leggen.
Elektrische auto gaat komen binnen nu en 2 jaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur, voorkeur voor lokale partij, in de driehoek regio Zwolle, Enschede, Emmen.
Bijhouden van data
Basis bijhouden is prima, weten wat er per dag/week/jaar wordt opgewekt is prima.
Per paneel niet nodig.
Reeds verkregen offertes
Leverancier: Zonneplan

Panelen:
Aantal panelen 15
Merk panelen DMEGC
Type DM375M6
Vermogen per paneel 370
Totaal vermogen 5550
Garantie paneel 12 jaar fabriek
Garantie vermogen 25 jaar vermogen
Omvormer
Type omvormer Zonneplan one
Merk SAJ
Type omvormer R5-3K-S2
Optie 4g module

Montage systeem Solar Construct
BTW teruggave ja
Div 2x paneel verwijderen

Totaal ex btw € 5.068,58
Prijs WP € 0,91
Regio
Overijssel omgeving Hardenberg

Zonneplan Legplan, komt aardig overeen met hoe ik hem zelf in Solar Edge designer krijg. Alleen oostkant wordt nog even goed kijken of ik daar bij een groter dakraam nog wel panelen onder krijg.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zSvDLLH/zonneplan-legplan.jpg
Oriëntatie woning +-
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kK7sVVK/zon-draaing.png

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 03-02-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
@NL_Scratch
ik zou kijken of je niet een R5-3.6K-S2 kunt nemen.
die gaat ook op een 16A groep, dus kost weinig extra.

probeer oost, met maar 5 panelen naar 6 of 7 te krijgen.
5 panelen, ja het kan, maar is niet wat de omvormer tof vind.
het kan net, maar wil je niet.

andere oplossing voor maar 5 panelen, is een paneel gebruiken wat net iets meer Vmpp/Voc geeft.
lastig te vinden, maar kan wel, elke extra Vmpp/Voc is gewoon tof.
(belangrijker als het aantal Wp, dus als je daar voor +/-5Wp inlevert per paneel is dat niet erg.)

het zijn maar losse tipjes, waar je naar zou kunnen kijken.

(vroeger wist ik wel een aantal panelen die in 1 string gemixt konden worden ondanks verschillend Wp.
nu weet ik er zo snel geen te vinden, maar kan misschien wel.
het voordeel hier van is, dat je dan panelen van 1,7x1m en 2x1m kunt mixen op het dak.
met Panasonic had je zelfs 3 maten, en kon je hele vreemde setjes samen stellen, allen verkrijgbaar?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
@migjes Phono of Jinko ~360 en ~400

Zonneplan is erg voorzichtig met legplan maken, er is vast meer uit te halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@NL_Scratch
oja nog een losse tip.
zuid is het beste, maar noord doet ook iets.
nu kun je de 10x op zuid-west, ook combineren met een extra parallel string op noord-oost.
panelen zijn nu zo goedkoop dat het nog kan ook. >:)
je hebt hier gewoon de zelfde omvormer nodig, geen probleem.
(maar misschien wil je dan over gaan naar een SMA omvormer, die hebben hier voor net iets mee ruimte.)

je moet dan dit verhaal begrijpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
en dat je die zo moet lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large
;)

@Ronald nice d:)b

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
migjes schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:55:
@NL_Scratch
oja nog een losse tip.
zuid is het beste, maar noord doet ook iets.
nu kun je de 10x op zuid-west, ook combineren met een extra parallel string op noord-oost.
panelen zijn nu zo goedkoop dat het nog kan ook. >:)
je hebt hier gewoon de zelfde omvormer nodig, geen probleem.
(maar misschien wil je dan over gaan naar een SMA omvormer, die hebben hier voor net iets mee ruimte.)

je moet dan dit verhaal begrijpen:
[Afbeelding]
en dat je die zo moet lezen:
[Afbeelding]
;)

@Ronald nice d:)b
helder, als het even kan is noord wat mij betreft ook prima om er een paar extra neer te leggen. Wel paar pijpjes waar we "last" van kunnen hebben. Hieronder een afbeelding, wij hebben de linker woning op de foto.
Nu gaf een installeer aan dat we noord en oost niet op één string kunnen doen. Derhalve kwam het advies voor 1x string zuid en 1x string oost. Noord had geen toegevoegde waarde volgens adviseur. Echter ben ik zelf van mening om gewoon zo veel mogelijk neer te leggen. Immers een paar paneeltjes extra zijn relatief voordelig en alle beetjes helpen :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NTrTtKJ/achterkant.png

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 03-02-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
NL_Scratch schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:02:
[...]

helder, als het even kan is noord bij zeker mogelijk.
Nu gaf een installeer aan dat we noord en oost niet op één string kunnen doen. Derhalve kwam het advies voor 1x string zuid en 1x string oost. Noord had geen toegevoegde waarde volgens adviseur. Echter ben ik zelf van mening om gewoon zo veel mogelijk neer te leggen. Immers een paar paneeltjes extra zijn relatief voordelig en alle beetjes helpen :)
[Afbeelding]
het klopt zuid-west(10 panelen) en zuid-oost(5 panelen) hebben verschillende aantal panelen en dan heb je 1 mpp per zijde nodig.
en veel (alle) omvormers hebben maar 2x een mpp als max.

maar je kunt wel 2 stringen van 10 panelen serieel parallel op 1 mpp zetten.
nadeel even veel panelen per kant nodig. (de Vmpp/Voc moet het zelfde zijn per paralel string)
(een SMA omvormer is dan wel iets toffer, die kunnen dan ook 15A aan ipv 12A per mpp.
maar hoeft niet. ;) )

en ja het klopt ook dat noord niet effectief is om een set op te leggen (met deze hoek), maar omdat het maar 10 panelen extra kost en geen omvormer extra lukt het wel om effectief te zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
Zojuist Zonneplan nog even gesproken nadat ik enkele extra officieel bouwtekeningen heb aangeleverd.
Verwachting is dat we op zuid toch 4-4-3 kunnen.
Op oost zou minimaal 4, wellicht 5 kunnen.

Nu ben ik zelf ook in Solar Edge Designer nog wat aan het proberen (prutsen) geweest.
Als ik dan wat kleinere panelen pak, namelijk de Jinko JKM360-N-6TL-3 dan kom ik op het volgende ontwerp.
Zuid gaat wel lukken met 4-4-3, oost wellicht 3+2 in landscape, maar dat wordt krap.

Totaal kom ik dan op 17 panelen 6,12kWp, maar dan moet het wel passen....
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/61LZbnJ/indeling-17-panelen.jpg

@migjes Bedoel jij om 10 panelen op Noord en 10 op zuid te leggen in één string? en op 2e string 5/6 op oost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NL_Scratch schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:20:
Zojuist Zonneplan nog even gesproken nadat ik enkele extra officieel bouwtekeningen heb aangeleverd.
Verwachting is dat we op zuid toch 4-4-3 kunnen.
Op oost zou minimaal 4, wellicht 5 kunnen.

Nu ben ik zelf ook in Solar Edge Designer nog wat aan het proberen (prutsen) geweest.
Als ik dan wat kleinere panelen pak, namelijk de Jinko JKM360-N-6TL-3 dan kom ik op het volgende ontwerp.
Zuid gaat wel lukken met 4-4-3, oost wellicht 3+2 in landscape, maar dat wordt krap.

Totaal kom ik dan op 17 panelen 6,12kWp, maar dan moet het wel passen....
[Afbeelding]
pas wel op, met string omvormers en met solaredge heb je een minimale Vmpp/Voc nodig.
en 4 panelen is krapper als 5 en 5 vind ik al aan de krappe kant. ;)
@migjes Bedoel jij om 10 panelen op Noord en 10 op zuid te leggen in één string? en op 2e string 5/6 op oost?
jep 10 panelen serieel, en dan 2x Stringen van 10 panelen parallel op 1 mpp.
met nieuwe plan word dat dus 2x11 panelen op 1 mpp.
(maar begrijp wat er gebeurd als je iets serieel doet of iets parallel.
als je dat niet begrijpt dan is de uit leg een beetje moeilijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
migjes schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:33:
[...]

pas wel op, met string omvormers en met solaredge heb je een minimale Vmpp/Voc nodig.
en 4 panelen is krapper als 5 en 5 vind ik al aan de krappe kant. ;)

[...]

jep 10 panelen serieel, en dan 2x Stringen van 10 panelen parallel op 1 mpp.
met nieuwe plan word dat dus 2x11 panelen op 1 mpp.
(maar begrijp wat er gebeurd als je iets serieel doet of iets parallel.
als je dat niet begrijpt dan is de uit leg een beetje moeilijk.)
Ik gebruik puur de Solar Edge designer om het legplan te proberen.
Offertes die ik aanvraag zijn op basis van serieel systeem met standaard serie omvormer.
Parralel en Serie zijn mij duidelijk. Parralel met micro of optimizers lijkt mij vrijwel nutteloos.

Onder het dakraam heb ik totaal 20003mm tot einde dakpan die boven de goot hangt.
Derhalve zouden er dus 2 smalle panelen in landschap boven elkaar kunnen.

Is het combineren van Portraid en Landscape in één serie mogelijk ( lees verstandig?).
dan zouden we zelfs naar een legplan als deze kunnen en kom ik op 19 panelen 6,56 kWp
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZWmpwND/indeling-19-panelen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@NL_Scratch visueel minder elegant, technisch geen probleem.

Zonneplan gebruikt meestal een Huawei omvormer. Die heeft vrij nette max Isc. Daarmee zou de polystring van @migjes denk ik moeten kunnen, vraag het eens, en kook wat het kost/oplevert.

Als je dan op 3 fase omvormer uitkomt, en dat is waarschijnlijk, is de string van 6 wel een oplettertje. Vanwege hoge min Vmpp mogelijk geen schaduw management mogelijk op die string. Geen probleem zonder schaduw... Maar dan moet het eigenlijk ook echt geen zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:33:
@NL_Scratch visueel minder elegant, technisch geen probleem.

Zonneplan gebruikt meestal een Huawei omvormer. Die heeft vrij nette max Isc. Daarmee zou de polystring van @migjes denk ik moeten kunnen, vraag het eens, en kook wat het kost/oplevert.

Als je dan op 3 fase omvormer uitkomt, en dat is waarschijnlijk, is de string van 6 wel een oplettertje. Vanwege hoge min Vmpp mogelijk geen schaduw management mogelijk op die string. Geen probleem zonder schaduw... Maar dan moet het eigenlijk ook echt geen zijn.
Dank voor je reactie, zonneplan gebruik nu een SAJ omvormer.
https://zonneplan.s3.eu-w...atasheet60dec3ff2fd25.pdf
Gezien het feit dat ze in de offerte over max 4400 watt maximaal vermogen spreken ga ik uit van de R5-3K-S2

Mijn gevoel zegt dat ik simpelweg 11 panelen op Zuid (portraid) moet doen en 6 op oost. (landscape).
De 2 panelen die ik reeds bij de woning krijg kunnen eventueel op de schuur.
Vervolgens nog een stuk of 6 t.z.t. op de overkapping. Mijn inziens is het dan prima!

Offerte van Zonneplan komt op 0,91 per WP, wat vinden jullie daar van?

[ Voor 16% gewijzigd door NL_Scratch op 03-02-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ah zijn ze weer gewisseld ;)

Polystring op de Saj serie kan pas vanaf de 7kW.

Maar ik zou het gewoon vragen over het 3e dakdeel.

0.91€/Wp is gewoon keurig, een van de netste prijzen die ik gezien heb van Zonneplan en ook absoluut prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Tot op heden zo'n 6 bedrijven aangeschreven, maar nog maar één offerte teruggekregen, namelijk die van Zonneplan.

Nu geeft zonneplan aan de prijzen te gaan verhogen per de 14e.
De prijs van Zonneplan is (denk ik?) goed, ervaringen zijn volgens mij over het algemeen ook goed en ik kan tot aan de dag van oplevering altijd kosteloos annuleren.

Iemand nog een advies voor een "zonnepanelen boer" uit de driehoek Zwolle/Emmen/Enschede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zonneplan is prima, en zoals ik al aangaf: de laagste prijs die ik van hen gezien heb.

Veel lager gaat het ook niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
zojuist nog 2 offertes van CoolBlue binnen.
Willen niet plaatsen op oost dak omdat hellingshoek boven de 50 graden ligt.
Te gevaarlijk voor de monteurs.

9x suntech ultra 410 WP met Growatt 3600 kwam op 1,09 per WP
10x REC 405aa met Growatt 3600 kwam op 1,25 per WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Zojuist nog een offerte binnen.

13x Hyundai 400WP (3-3-3 zuid, 4x oost).
Goodwe GW4K 3 fase omvormer
4x tigo optimizer voor oost

5200WP 0,95 per WP

- Adviseur gaf aan dat die 4 op oost te weinig doen i.v.m. opstartspanning derhalve 4x Tigo voor Oost, wel één string.
- Adviseur adviseerde in eerste instantie full solar edge en kwam later met deze 4x Tigo
- Waarom een 3 fase omvormer?
- Volgens SolarEdge designer passen er ook wel 10 op zuid, dus ook meerprijs voor 14 panelen gevraagd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De CoolBlue Suntech offerte vind ik niet heel indrukwekkend. Ja de REC offerte is meer, maar REC Alpha kost ook behoorlijk meer. (De vraag is of het het waard is voor jouw)

Klopt dat 4 Hyundai niet lekker draaien als enkele string op de GW4K 3 fase... Maar met Tigo's oplossen is echt een draak van een oplossing. Tigo's kunnen een achterblijvend paneel mee laten liften... maar niet andersom. Dus in de ochtend is het productieverlies op die panelen.

Oplossing is geen 3 fase omvormer gebruiken. De 4000-NS kan prima omgaan met die string van 4.

Full-SolarEdge met 4 panelen is ook niet ideaal. Die 4 maken zelfs met S500B maar (maximaal) 340 van de 380V; dus er blijft dan een taak liggen voor de zuid panelen in de zomer-ochtenden om die 40V met zware schaduw te maken. Het zal bijna zeker wel veel beter werken dan de Tigo onzin.

Als je met een kleiner paneel (Jinko 350-365) 5 op oost krijgt dan lukt SolarEdge in principe prima, mits 85V optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:17:
De CoolBlue Suntech offerte vind ik niet heel indrukwekkend. Ja de REC offerte is meer, maar REC Alpha kost ook behoorlijk meer. (De vraag is of het het waard is voor jouw)

Klopt dat 4 Hyundai niet lekker draaien als enkele string op de GW4K 3 fase... Maar met Tigo's oplossen is echt een draak van een oplossing. Tigo's kunnen een achterblijvend paneel mee laten liften... maar niet andersom. Dus in de ochtend is het productieverlies op die panelen.

Oplossing is geen 3 fase omvormer gebruiken. De 4000-NS kan prima omgaan met die string van 4.

Full-SolarEdge met 4 panelen is ook niet ideaal. Die 4 maken zelfs met S500B maar (maximaal) 340 van de 380V; dus er blijft dan een taak liggen voor de zuid panelen in de zomer-ochtenden om die 40V met zware schaduw te maken. Het zal bijna zeker wel veel beter werken dan de Tigo onzin.

Als je met een kleiner paneel (Jinko 350-365) 5 op oost krijgt dan lukt SolarEdge in principe prima, mits 85V optimizers.
Thanks,

De Full Solar edge was over alle panelen, dus totaal 13x.
13x hyundai 400WP
SE4K 3 fase omvormer
13x S440
inclusief installatie en materialen

Dit kwam neer op 5.623,50 / 5200wp = 1,081 per WP niet heel gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zeker geen verkeerde prijs voor een SE systeem met de mooie Hyundai's.

Maar... Dat ontwerp voldoet en niet aan de officiële SolarEdge ontwerprichtlijnen; en al helemaal niet aan mijn aanvullende richtlijnen :D

Met S440 heb je op 3 fase omvormer 16 optimizers nodig, met S500B(/P404/P505) 14.

SolarEdge gewoon op een SE4000H en echt alleen met de S500B(/P404/P505). Dat is marginaal genoeg.
SE4000H is ook nog een paar honderd voordeliger dan SE4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:40:
Zeker geen verkeerde prijs voor een SE systeem met de mooie Hyundai's.

Maar... Dat ontwerp voldoet en niet aan de officiële SolarEdge ontwerprichtlijnen; en al helemaal niet aan mijn aanvullende richtlijnen :D

Met S440 heb je op 3 fase omvormer 16 optimizers nodig, met S500B(/P404/P505) 14.

SolarEdge gewoon op een SE4000H en echt alleen met de S500B(/P404/P505). Dat is marginaal genoeg.
SE4000H is ook nog een paar honderd voordeliger dan SE4K.
haha het valt ook niet mee hé,

Als we het hebben over 14 panelen (10 zuid / 4 oost) zou jij kiezen voor:

1x SE4000H omvormer ?
14x S500B ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat klinkt goed; maar voer hem even in in je eigen tekening ;-)

Deel dan het verliesdiagram onderaan in het rapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:47:
Dat klinkt goed; maar voer hem even in in je eigen tekening ;-)

Deel dan het verliesdiagram onderaan in het rapport.
Als ik hem zelf op "auto string ontwerp" zet komt hij met de 5000H en P401.

Hier het verliesdiagram met de SE4000H en 14x S500B

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dbCQgH0/versliesdiagram.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat ziet er keurig uit.

Ik verwacht hem inderdaad op het randje van optimizer clipping (Op extreem heldere zomer ochtenden met weinig diffuus licht gaan de 10 panelen die 40V niet maken, maar dat is vrij zeldzaam)

De 0,3% aftop is ook geen echt probleem. Designer pakt vrij vlot de zwaardere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:06:
Dat ziet er keurig uit.

Ik verwacht hem inderdaad op het randje van optimizer clipping (Op extreem heldere zomer ochtenden met weinig diffuus licht gaan de 10 panelen die 40V niet maken, maar dat is vrij zeldzaam)

De 0,3% aftop is ook geen echt probleem. Designer pakt vrij vlot de zwaardere omvormer.
Top, dan ga die die Solar-Edge boer vragen voor een nieuwe offerte op basis van:
14x hyundai paneel
14x S500B
1x SE4000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:42
NL_Scratch schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Dank voor je reactie, zonneplan gebruik nu een SAJ omvormer.
https://zonneplan.s3.eu-w...atasheet60dec3ff2fd25.pdf
Gezien het feit dat ze in de offerte over max 4400 watt maximaal vermogen spreken ga ik uit van de R5-3K-S2
Nee, dat zal de R5-4K-S2 zijn, lijkt me. Die kan maximaal 4400 VA leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door thesaxofonist op 09-02-2022 16:43 ]

• NL_Scratch
Daar is die dan,

14x Hyundai 400WP full black
1x Solar edge omvormer SE4000H
14x S440

5510 / 5600WP = € 0,98

- Meerprijs 5000H omvormer is maar 37 euro, adviseur geeft aan dat we op 140% zitten van het vermogen, volgens voorwaarden SE mag dit maar 130% zijn. Meerprijs van 37 is natuurlijk gering.

- Een drie fase omvormer heeft een meerprijs van 207 euro, dit raad de adviseur ook aan bij een 3 fase meterkast aansluiting.

@Ronald hoe denk jij hier over?, is de meerprijs van dit systeem het waard boven de string offerte van Zonneplan?

[ Voor 11% gewijzigd door NL_Scratch op 10-02-2022 22:17 ]

• Ronald
SolarEdge, de vrij nette Hyundai panelen EN onder de euro per Wp?

Dat is echt heel erg weinig geld voor zo'n systeem!
Als het ook nog netjes uitgevoerd wordt: Jackpot.

Ik ben geen fan van 5kW op 1 fase; omwille van de onzekerheid over de netspanning. Bij mij was die te hoog daarvoor, maar is enkele maanden geleden plotseling 10V omlaag gegaan... Wie zegt dat dat niet andersom gaat gebeuren.

Maar een 8+6 paneel systeem als dit op een normale SolarEdge 3 fase omvormer is echt geen succes. Sowieso moet je naar S500B voor een 14 paneelsysteem en SE 3 fase, anders voldoet het niet aan de SE ontwerpregels. Maar mijn aanvullende richtlijnen willen net als mijn vorige post meer en jouw simulatie bevestigd dit.

Dus opties:

1) SE5000H en S500B optimizers - Dat is volgens je eigen simulatie echt wel nuttig in plaats van de S440. Kost 40-50 euro meer (bovenop die 39 t.o.v S4000H)... Zeker doen.

2) SE5K-RWB 'Voor korte strings'. En dan ook met S500B. Dat zal 400-450 extra kosten (t.o.v. de SE4000H/S440 offerte). Dan heb je nog steeds een nette prijs. Let wel: die omvormer heeft iets lagere efficiëntie, is duur, maar is voorbereid op een thuisaccu. Kan lastig leverbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:29:
SolarEdge, de vrij nette Hyundai panelen EN onder de euro per Wp?

Dat is echt heel erg weinig geld voor zo'n systeem!
Als het ook nog netjes uitgevoerd wordt: Jackpot.

Ik ben geen fan van 5kW op 1 fase; omwille van de onzekerheid over de netspanning. Bij mij was die te hoog daarvoor, maar is enkele maanden geleden plotseling 10V omlaag gegaan... Wie zegt dat dat niet andersom gaat gebeuren.

Maar een 8+6 paneel systeem als dit op een normale SolarEdge 3 fase omvormer is echt geen succes. Sowieso moet je naar S500B voor een 14 paneelsysteem en SE 3 fase, anders voldoet het niet aan de SE ontwerpregels. Maar mijn aanvullende richtlijnen willen net als mijn vorige post meer en jouw simulatie bevestigd dit.

Dus opties:

1) SE5000H en S500B optimizers - Dat is volgens je eigen simulatie echt wel nuttig in plaats van de S440. Kost 40-50 euro meer (bovenop die 39 t.o.v S4000H)... Zeker doen.

2) SE5K-RWB 'Voor korte strings'. En dan ook met S500B. Dat zal 400-450 extra kosten (t.o.v. de SE4000H/S440 offerte). Dan heb je nog steeds een nette prijs. Let wel: die omvormer heeft iets lagere efficiëntie, is duur, maar is voorbereid op een thuisaccu. Kan lastig leverbaar zijn!
Offerte binnen,
Meerprijs per S500B is 7,50 per stuk x 14, totaal dus 105
Meerprijs van de SE5000h is 37
Meerprijs voor 3 fase SE is 207

Totale prijs bij S440, SE5000H, 14 panelen hyundai: 5547 / 5600 = 0,990 per WP
Totale prijs bij S500B, SE5000H, 14 panelen hyundai: 5652 / 5600 = 1,009 per WP
Totale prijs bij S500b, 3 fase, 14 panelen hyundai 5859 / 5600 = 1,045 per WP

Totale prijs zonneplan Serieel, SAJ, 15 panelen, 5068,58 / 5550 = 0,922 per WP

Moet dit weekend toch maar is een keuze maken. Ik wil echt een zo hoog mogelijk opbrengst. Is het prijsverschil van 800 euro het waard voor de SE 3 fase oplossing tegenover de zonneplan offerte?

Zonneplan is tot op heden nog steeds het meest voordelig van alle offertes die ik heb gehad.

Ik ga uit van 4 panelen op oost en 10 op zuid. Heel misschien worden het er 5 op oost, maar ik ben bang dat dit niet gaat passen.

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 12-02-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Prijsverschil tussen de SE5000H en SE5K die de installateur geeft is de helft van wat ik verwacht voor de 'korte strings' uitvoering (Zit zo'n 400 euro verschil bij de webshops). Waarschijnlijk heeft hij dus de prijs van normale uitvoering gegeven, en die wil je in dit geval echt niet hebben.

S500B+SE5000H is wat ik zou doen puur op de prijs. Het is wat mij betreft het kwalitatief hogere systeem (De SAJ en Dmegc zie ik als een stap lager dan SE en Hyundai).

Maar Zonneplan is een bewezen betrouwbare partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:04:
Prijsverschil tussen de SE5000H en SE5K die de installateur geeft is de helft van wat ik verwacht voor de 'korte strings' uitvoering (Zit zo'n 400 euro verschil bij de webshops). Waarschijnlijk heeft hij dus de prijs van normale uitvoering gegeven, en die wil je in dit geval echt niet hebben.

S500B+SE5000H is wat ik zou doen puur op de prijs. Het is wat mij betreft het kwalitatief hogere systeem (De SAJ en Dmegc zie ik als een stap lager dan SE en Hyundai).

Maar Zonneplan is een bewezen betrouwbare partij.
Oke dus ik moet vragen welke 3 fase omvormer hij aanbied? Dit zou dus de "voor korte strings versie" eigenlijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@NL_Scratch https://www.winkelman-zon...%5D=725460&min=0&max=2500

€945,00 SE5000H vs €1109 SE5k (normaal) vs €1329 SE5k 'voor korte strings'
Dit zijn de prijzen waarom ik de prijsverschillen baseer.

Die van 1109 is dus de ongeschikte voor jouw systeem. Die van 1329 is geschikt, maar duur - lagere efficiëntie dan SE5000H(!) maar wel voorbereid op thuisaccu... Waarvan het nut net weer een jaar uitgesteld is.

Aan jouw de afweging.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 12-02-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:38:
@NL_Scratch https://www.winkelman-zon...%5D=725460&min=0&max=2500

€945,00 SE5000H vs €1109 SE5k (normaal) vs €1329 SE5k 'voor korte strings'
Dit zijn de prijzen waarom ik de prijsverschillen baseer.

Die van 1109 is dus de ongeschikte voor jouw systeem. Die van 1329 is geschikt, maar duur - lagere efficiëntie dan SE5000H(!) maar wel voorbereid op thuisaccu... Waarvan het nut net weer een jaar uitgesteld is.

Aan jouw de afweging.
Reactie van leverancier:

Ik heb de offerte even voor je aangepast naar een 3 fase systeem. Doordat we 14 panelen en optimizers gebruiken hoeven we niet de korte string omvormer te gebruiken maar kan de `gewone 5k`.

Wat kan ik nog aangeven om de leverancier ervan te overtuigen toch de "korte strings" versie te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Simuleer beide versies van de omvormer en vergelijk opbrengst/verlies diagram ;-)

PS: ik probeer bevestigd te krijgen of SE5K-RWB nu wel of niet accu-voorbereid is: Ronald in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:16:
Simuleer beide versies van de omvormer en vergelijk opbrengst/verlies diagram ;-)

PS: ik probeer bevestigd te krijgen of SE5K-RWB nu wel of niet accu-voorbereid is: Ronald in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Hier de 2 diagrammen.
De eerste met de "gewone" SE5K en tweede met "short string".

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B6RJpr2/se5k-S500b-std.jpg

korte string:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/H2gZ8p3/se5k-S500b-korte-strings.jpg

lijkt mij weinig verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Valt me hard mee!

Het gaat dus in de simulatie om 80kWh... Onhandig, maar te weinig om met veel kans van slagen stennis over te schoppen... Al zou het in de praktijk iets erger kunnen zijn... Je kunt het niet echt hard maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Ronald schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:55:
Valt me hard mee!

Het gaat dus in de simulatie om 80kWh... Onhandig, maar te weinig om met veel kans van slagen stennis over te schoppen... Al zou het in de praktijk iets erger kunnen zijn... Je kunt het niet echt hard maken.
Yes, dat leek mij ook.

Rest mij alleen dus de keuze te maken tussen de:

SE5000H 1 fase 5547 / 5600WP = 0,991 per WP op 1 fase
SE5k 3 fase - 5754 / 5600WP = 1,0275 per WP op 3 fase

Mijn gevoel zegt maar gewoon voor 3 fase te gaan, dan hebben we het simpelweg "goed voor elkaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En natuurlijk vergis ik me weer tussen een 'dit is een nieuw topic met SolarEdge' en 'er is een probleem met mijn SolarEdge systeem'

Dus ik nuanceer even opnieuw. 80kWh is op moment 30 euro per jaar waard (bij netto teruglevering en salderen).
De SE5K-RWB is nog eens 200 euro duurder. Amper financieel rendabel... Maar het zou toch mijn keuze zijn.

Of SE5000H met enig risico als de netspanning bij jouw in de zomer erg hoog blijkt.

Met de SE5K-RWB heb je kans dat SolarEdge de software problemen op kan lossen voor thuisaccu. De hardware zit er in.

Pagina: 1