Toon posts:

Zonnepanelen advies op schaduwrijk dak

Pagina: 1
Acties:

• BarryHarry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:02
Ik heb afgelopen tijd 5 offertes opgevraagd om zonnepanelen aan te laten leggen.
Hoor graag jullie advies m.b.t. de verkregen offertes.
Foto's

voorkant van het huis is richting het oosten
Schaduw
Op het oosten staat een grote boom die hoger dan het huis is.
Op het zuiden staat een rij bomen die hoger dan het huis is
Op het westen staan een wat lagere bomen die richting de avond wat avondzon wegnemen
Jaarverbruik
5000kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen
Budget en doel
Budget rond 5000-8000
Doel: Kwalitatieve goede betrouwbaar installatie die financieel zo snel mogelijk wil terugverdienen
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
ja graag
Reeds verkregen offertes

Waar een rode 0 staat zijn de kosten voor het aansluiten naar de meterkast niet meegenomen in de offerte.
Regio
rondom Eindhoven

[Voor 9% gewijzigd door BarryHarry op 08-02-2022 13:59]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-01 14:02
@BarryHarry
jep ziet er schaduw achtig uit, of het dan echt nodig is om dure solaredge/micro etc etc..
dat kon ik slecht schatten met deze info.
(het kan best zijn dat het niet eens nodig is.
schaduw word vaak over schat als probleem. ;) )

maar buiten dat:
oost-west zie mijn dak met voorbeeld dag:

jep oost en west hebben heel andere momenten van hun top behalen.
dus heb ik zonder problemen 6430Wp op 4000VA omvormer.
ik zie een paar offertes die dit hebben begrepen, maar ook een paar die dit niet snappen. ;)

ik zelf heb deze in bestelling staan voor een vriend.
https://www.winkelman-zon...-1-fase-10-jaar-gara.html
daar ga ik oost-west 2 panelen aan hangen van een 4??Wp.
aardig wat meer Wp als hij aan VA omvormer heeft, maar zal vast lukken op zijn schuurtje.

ik denk dat deze omvormer ook wel aardig kan zijn voor jouw.
in theorie kun je er 4 panelen aan hangen (2x parallel per mpp).
4x330Wp en dan oost-west, mmm misschien wel leuk. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@BarryHarry
oja ook ik heb schaduw.
oost zie je goed het dipje van de kerktoren rond +/- 7:00.
en op west staan hoge bomen 20:30.

heftig hé, die schaduw. >:)

als je schaduw hebt in de winter dan zie ook:

dan verlies ik heel veel van weinig, winter maanden leveren niet veel op.
dus veel verlies van weinig, boeit niet. ;)

[Voor 62% gewijzigd door migjes op 03-02-2022 11:13]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BarryHarry
@migjes mmm interessante oplossing. Ik ben op dit gebied geen doe het zelver en verwacht niet dat de aanbieders hun offerte hierop aanpassen. Maar zeker op de voorkant van het huis heb ik in alle seizoenen last van schaduw. De westkant minder.

Voor nu neig ik naar offerte 5 omdat deze prijskwaliteit goed zit en de aanpassingen voor de elektra in de offerte zijn meegenomen. Zien jullie nog bezwaren in mijn situatie voor de Hyundai panelen?

• BarryHarry
Offertes bijgewerkt;
Ik heb nog 1 offerte erbij gekregen met zo te zien het beste voorstel.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 11:07
Indien je serieus gaat kijken naar een SolarEdge systeem... lees dan vooral even een relevant topic door. Ik heb dat ooit aangekaart, omdat SolarEdge systemen, waar een deel van de panelen in de schaduw ligt, lang niet altijd even goed functioneren. Terwijl het daar vaak juist voor bedoeld is, cq voor voorgesteld wordt!

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1883331

Zeker als je naar een 3 fasen systeem zou gaan (en volgens mij is die SE5K 3-fasen), dan moeten er echt op elk moment genoeg panelen in de zon liggen; anders gaan er dingen behoorlijk mis. Lees: dan mis je echt veel opbrengst (met dit aantal panelen althans, en deze omvormers).

Het minimum aantal panelen dat SolarEdge noemt om te werken (bij een gegeven omvormer), is eigenlijk het minimum aantal panelen dat lekker in de zon moet liggen...

• migjes
BarryHarry schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:02:
Offertes bijgewerkt;
Ik heb nog 1 offerte erbij gekregen met zo te zien het beste voorstel.
zoals @BartS12 ook al verteld.
per kant wil je het minimum aantal panelen hebben wat je solaredge omvormer nodig heeft.
(lastig aan geven hoeveel, omdat solaredge zelf een flinke marge neemt op zijn cijfers)

maar de laatste offerte, tja dan heb je 5200Wp op een 5000VA omvormer.
sorrie , maar een 4kW is meer als genoeg voor je oost-west setup. ;)
(zie voorgaande grafiek)
sterker nog ik denk dat een +/-3850VA omvormer ook wel genoeg is.
dan heb je ook geen 3fase omvormer meer nodig, maar kun je 1fase omvormer gebruiken.
(het maakt geen bal uit of je 3fase in huis hebt of niet)
grote voordeel is dat met 1fase solaredge omvormer het minimum aantal optimizers/panelen werkend een stuk lager is.
en dus minder (niet geen) last hebt van boven staande probleem.
en als bonus dit is nog goedkoper ook. ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Offerte 6: vragen om een SE4000H, Die zal denk ik zwaar genoeg zijn en kost ook nog eens een 300-400 minder.
Wel de S500B houden. Dan draait het systeem al op 4,5 paneel goed in plaats van 9.

Vervolgens het SolarEdge designer rapport opvragen, en dan met name het opbrengstverliesdiagram om te bevestigen dat alles klopt.

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 08-02-2022 14:31]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BarryHarry
Top bedankt voor jullie input.

Vroeg om een offerte met SE4000h maar dat maakte qua prijs niet uit. Ik zie dat hij nu in het rapport wel deze heeft gebruikt met s440 optimizers/

Hieronder het rapport:

• Ronald
0,35% opbrengst factor verlies = optimizer clipping.

Het meest onderbegrepen probleem van SolarEdge.

S500B is noodzaak

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BarryHarry
Ben me aan het inlezen maar blijft complexe materie. Is het de bedoeling dat opbrengst factor verlies op 0 staat of zo klein mogelijk en wat is dan de grenswaarde? Ik vraag een nieuw rapport op met de s500b.

Maar ik kan me voorstellen dat in mij situatie met schaduw momenten gedurende de dag dat ik net zo goed voor micro omvormers kan gaan. Op 11-13 panelen is het prijsverschil denk ik niet zo groot. Dus dan komt offerte 5 met de Hyundai en IQ7A weer in aanmerking.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ronald schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:11:
0,35% opbrengst factor verlies = optimizer clipping.

Het meest onderbegrepen probleem van SolarEdge.

S500B is noodzaak
Gewoon voor mijn begrip: waarom is 0,35% verlies problematisch? Hoe vertaalt dit zich naar kWh-verlies tov een situatie zonder clipping?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Ronald
@Termy omdat het een verliespost is die een heleboel erger kan zijn daar waar de praktijk minder ideaal is dan de simulatie... Min of meer altijd dus... anders weinig reden tot SolarEdge.

Daarom ben ik er nogal voorzichtig over... Niet zozeer dat die 0,35% an sich zo erg is.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee