Toon posts:

Calenta 40c ketelgedrag snachts (OT+iSense)

Pagina: 1
Acties:

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:55
Hi,

Na wat zoeken nog niet echt een vergelijkbare situatie gevonden, vandaar even een los topic :>
Na 3 jaar geleden alles te hebben ingesteld afgelopen week gaan spelen met de aanvoer (toch weer proberen iets te besparen met die gasprijzen), deze van (ik dacht) 55 naar 48 terug gebracht. Nu merk ik dat het snachts soms warmer is in de slaapkamer, en toen heb ik Recom maar weer aangesloten, en inderdaad, snachts gaat -heel regelmatig- de cv aan, en dat wil ik niet (dat was de afgelopen jaren ook niet). De vraag is alleen ik kan niet achterhalen waarom de ketel dat doet. Klokprogramma is op 0,5 graden niet aangepast

Situatie:
Nieuwbouw hoekwoning van 2016, Calenta 40c met OT iSense.
140 m2, 2 laags met plat dak. Onder iets van 50 m2 vloerverwarming met eern mengverdeler. Afgesteld op 28 graden aanraak temp van de vloer (plak pvc). De mengverdeler iets meer op "aanzuigen" ingesteld nu de cv maar 48 graden maximaal mag maken. Er is wel nog een beetje bijmengen (ik zoek trouwens nog richtlijnen hoe deze mengverhouding juist in te stellen...)
Grundfos UMP3 pomp, op stand vaste druk stand 2 (constant pressure curve 2). Groepen ingesteld op juiste flow van de ontwerper, 5 groepen (2xwoonkamer/keuken/hal+wc).

Boven radiatoren, 5 stuks, waarvan 2 iets gekrepen ahv wattage met de inregel ring achter de thermostaatknop. Onder trouwens ook nog 2 rads, bijkeuken en garage, ook wat geknepen.

iSense, programma, iedere dag ma tm zo:
08:00 21.0c
16:00 21.0c
21:30 21.5c
Regelstrategie: RTC (T-ruimte)
Comfort correctie: aan
Pompsturing: aan
Vermogen sturing: aan
Opwarmsnelheid: langzaamst
Afkoelsnelheid: langzamer
Max opwarmtijd: 90 min
min CV temp: 40c
max CV temp: 48c
Antilegionella: za-20:00
WW warmhouden: uit
Tapwater temp: 65c

Ketelsettings:

Log van snachts (rond 02:00-03:00) van uitgezoomd naar ingezoomd :+ :

Wie heeft hier ervaring mee, of een id/oplossing waar ik kan zoeken, dank!

ps1: ik zie dat de driewegklep in rus op WW staat. In de stettings steeds CV als rust stand. Dit was 1-2 weken geleden CV als ie in rust stand was. Afgelopen week Type B onderhoud laten doen trouwens.

|| Phono Solar 18x415wp + HYD5000ep + 16x120Ah LiFePo4 ||

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:50
Ik heb de Calenta 28c + iSense.
PCJR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:50:
iSense, programma, iedere dag ma tm zo:
En 's nachts?

De ruimtetemperatuur is ook afwezig in de grafieken (geen oranje lijn).

[Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 03-02-2022 10:32]

• PCJR
Rukapul schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:25:
Ik heb de Calenta 28c + iSense.

[...]

En 's nachts?

De ruimtetemperatuur is ook afwezig in de grafieken (geen oranje lijn).
Snachts niks, er is geen snachts :P Zoals beschreven is dat het klokprogramma. Dus eigenlijk zou de ketel niks mogen/moeten doen, tot 90 minuten voor een klok-setpoint.

Die oranje lijn is er volgens mij wel, maar die loopt nagenoeg gelijk met de ruimte-temperatuur lijn (21 en 21.nogwat) Wellicht liggen die te goed op elkaar, maar dit ga ik even checken.

Gezien ik nu zie dat de driewegklep in rus op WW staat, terwijl dat op CV zou moeten zijn, probeer ik weer even een screen te maken :X raar gedoe

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar volgens je klokprogramma probeert de thermostaat de ruimte 's nachts op 21,5 graden te houden toch? Wellicht dat met het koude weer van de afgelopen tijd er dan toch wat verwarmd moet worden?

• Rukapul
Inderdaad. Je moet de temperatuur voor de nacht gewoon iets lager instellen. Nu gaat hij het de hele nacht op 21.5 houden. En dat terwijl je het om 8u zelfs kouder wilt hebben. Op z'n minst kun je het voor de nacht dus op 21.0 instellen maar beter nog iets lager. Vervolgens warm je rustig aan tot 21.0 om 8u.

• PCJR
Ik ga t instellen en proberen, voorheen had ik t meen ik ook zo ingesteld, maar ik kan t over t hoofd zien idd :)

23:30 19.5c

De oranje lijn ligt er inderaad wel, bijna precies op de groene.

Iets anders is die driewegklep, volgens parameter 34 (en ook in Recom) staat rust stand op CV. Echter zie ik in de logs rust stand WW... Maar dit lijkt me niet met het "probleem" te maken te hebben.

[Voor 77% gewijzigd door PCJR op 03-02-2022 12:35]

• PCJR
Afgelopen nacht zag het prima uit, maar komende dagen bijhouden wanr afgelopen weken was het soms snachts ook "stil". Ik post soms een update.

• Rukapul
Post anders nog even de grafieken. Dan ze je waarschijnlijk dat de kamertemperatuur langzaam afneemt.

• PCJR
Begin rond 00h00

Ochtend rond 8h

Van 21.7 naar 21.4. Scheelt niet veel he.

Temp sensor in de woonk geeft ook weinig fluctuatie. Nieuwbouw goed geisoleerd wsl.

[Voor 21% gewijzigd door PCJR op 04-02-2022 11:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee