Toon posts:

Glasvezel FAN - ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Y0d4
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-12-2022
In een project wordt een glasvezel netwerk overwogen om een landelijk gebied te ontsluiten. Zoals de titel aangeeft is het dan geen Local, maar Field Area Netwerk. Het netwerk met stervormige topologie heeft een totale lengte van 50km, met een 20-tal bridges.

Ik wil me graag wat inlezen, want zelf ben ik niet thuis in netwerken. Op deze site staan helaas weinig ervaringen over glasvezel netwerken die net iets groter zijn dan een gemiddelde woning.

Heb je ervaringen, adviezen of leesvoer die je wil delen?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Dit is wel wat heel weinig info om hier antwoord op te geven.
Maar normaal gesproken worden FAN network gebruikt voor laag intensief data verkeer zoals bijvoorbeeld slimme meters (al wordt in Nederland daar het gsm netwerk voor gebruikt), of voor monitoring zoals spoorweg signalering.

Aan het woord bridges zie je al dat het een gedeeld netwerk is en normaal is het ook nog een mesh netwerk.
Dus de eerste vraag is wat voor snelheden en capaciteit gaan ze aanbieden en wat wordt de latency, want die zal vermoedelijk hoog zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Y0d4
Bedankt voor je reactie.
Wat mee info; het gaat om een M2M netwerk die mee uitgerold wordt met een middenspanningsnet voor monitoring en sturing van het grid (over Modbus-IP) en dataverzameling van de slimme meters (Lora).

• Ben(V)
Aha ik dacht dat je het over een glasvezel netwerk voor normaal internet had.
Gewoon even googlen dan vind je meer dan voldoende informatie over FAN netwerken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Y0d4 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:05:
...
Heb je ervaringen, adviezen of leesvoer die je wil delen?
Dat niet, maar als ik google op FAN dan vindt ik dat het feitelijk een electriciteitsnetwerk is waarin ook data lijnen lopen. Die data lijnen worden gebruikt voor het regelen van die energie en het terugkoppelen van gegevens. En dan hebben ze bandbreedte over en die proberen ze te verkopen? Klinkt dan een beetje als bijvoorbeeld de NS die zich ook een tijdje als internet provider geprofileerd heeft.

Kun je wat meer vertellen over jouw situatie? Is er daar sprake van een combinatie met het power grid?

Besides begrijp ik dat één van de eigenschappen van een FAN is dat er een mesh wordt gebruikt. Dat doet me dan een beetje twijfelen over jou uitspraak dat er in jullie geval een ster topologie zou zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Y0d4
Misschien was ik te snel met de veronderstelling dat ster een goede topologie zou zijn.

Google serveert me voornamelijk (weinig relevante) commerciële sites, daarom mijn vraag hier. Deel aub je link naar goede info over glasvezel FAN netwerken.

• Ben(V)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee