Toon posts:

Slecht geluid via bluetooth op autoradio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dnh300
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-11-2022
Beste tweaker, ik heb een nieuwe auto radio gekocht namelijk de Kenwood KMM-BT306 voor een project. Nu krijgt deze stroom via een omvormer en de radio zit aangesloten aan een auto versterker welke word gevoed door een PSU. Dit werkt allemaal prima en het geluid klinkt harstikke goed bedraad. Maar het probleem zit hem in de bluetooth, de radio heeft bluetooth 4.2.

Bij muziek luisteren is er namelijk af en toe gekraak. Niet erg storend maar het zit mij toch dwars aangezien ik voor €120 wel een goedwerkende radio wil zonder gekraak. En daarbij weet ik niet of mijn versterker of speakers dit gekraak wel kunnen hebben voor lange tijd. Na het horen van dit gekraak ben ik aan de gang gegaan met een geluids test van 20hz naar 20khz. En bij deze constante test toon kraken mijn aangesloten speakers boven ongeveer 4000hz constant. Of ik de radio nou zo zacht heb dat je hem bijna niet hoort, of dat hij flink hard staat maakt niet uit. Het geluid kraakt. Nu is dit via bedraadde audio dus niet zo. Ik heb ook nog een jbl xtreme speaker (bluetooth 4.2) en mijn stereo systeem (bluetooth v weet ik niet) getest met deze constante test toon en deze kraken beide niet… Dus het probleem MOET dus in de radio zitten. Als er niks mis mee is gok ik op een slechte bluetooth adapter om de productie goedkoop te houden…

Ik weet dat het sketchy klinkt hoe alles is aangesloten maar hier ligt het naar mijn idee niet aan. Ik heb de auto versterker nog aan mijn stereo systeem gehangen. En dan via bluetooth weer geprobeerd, dan is er geen gekraak. Ik heb nog verschillende auto radios geprobeerd (helaas hebben deze geen bluetooth) maar ook deze klonken super helder. Ik heb nog in het boekje en in de settings van de Kenwood radio gezocht of de bluetooth setting niet op HFP/HSP stond inplaats van A2DP. Maar dit was ook niet het geval.

Nu hoop ik dat jullie misschien nog tips hebben over wat ik kan doen of proberen. Als dit niet opgelost kan worden ga ik de radio terug sturen. Misschien heb ik toevallig een defecte radio, of het is misschien om te besparen zo goedkoop gemaakt waardoor een constante toon slecht klinkt maar muziek dan (meestal) niet. Mijn vriendin en moeder zijn niet zo veel eisend qua geluid en die horen het niet bij muziek (wel de test toon), alleen ik en mijn vader horen het ook bij muziek!

Ik denk niet dat het nodig is om te vermelden maar de auto versterker die ik gebruik is een JBL GTO 5EZ versterker. De speakers zijn 2x oude caliber 6x9 (niet het beste maar ze klinken prima). En ik heb verschillende subwoofers staan die ik afwissel.

Alvast bedankt!

[Voor 7% gewijzigd door dnh300 op 02-02-2022 22:08]

Alle reacties

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-03 22:22
Ik heb hier geen ervaring mee maar het lijkt er op dat de bluetooth ontvanger overstuurd word, probeer eens het volume op het apparaat waar je mee aanstuurt wat lager te zetten.

Collectie

• dnh300
Servpage schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:56:
Ik heb hier geen ervaring mee maar het lijkt er op dat de bluetooth ontvanger overstuurd word, probeer eens het volume op het apparaat waar je mee aanstuurt wat lager te zetten.
Dat is een goede dit heb ik nog niet getest met een test toon. Dat ga ik vanavond eens testen.

Op de jbl speaker en mijn denon versterker word het bluetooth geluid gelijk getrokken. Ik kan dan niet apart op de versterker het volume regelen en op de telefoon apart. Zet je een apparaat harder gaat het balkje dus ook omhoog op het andere apparaat. Er word dan van 2 “versterkers” 1 gemaakt. Bij een samsung word het geluid niet gelijk getrokken wanneer hij verbonden word met bijvoorbeeld mijn jbl speaker. Dan kan je wel apart op de telefoon en de speaker het geluid instellen (heel vervelend trouwens). En bij een verbinding met een samsung toestel merk ik ook dat het geluid iets minder hard is op mijn jbl box. Waarschijnlijk om slecht geluid tegen te gaan!

Dit doet de auto radio niet, hier kan ik met bluetooth via de telefoon het volume regelen, en ook nog apart op de radio. Dus ik denk dat je gelijk hebt. Ik zal het laten weten straks.

[Voor 14% gewijzigd door dnh300 op 03-02-2022 11:28]

• dnh300
Nou net even getest, iphone geluid op de laagste stand. Gain van de versterker goed ingesteld, radio met volume het werk laten doen. Maar via bluetooth blijft de test toon enorm slecht. Muziek is wel gewoon mooi nu met het geluid op de telefoon wat lager. Het is nu een enkele keer dat je nog een kraakje hoort bij bepaalde nummers.

[Voor 24% gewijzigd door dnh300 op 03-02-2022 17:33]

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 01:59
Misschien dat je ook nog de combinatie van telefoon <> radio kan uitsluiten met behulp van een telefoon van een vriend(in)? Bluetooth werkt soms op mysterieuze manieren

• dnh300
itcrowd schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:55:
Misschien dat je ook nog de combinatie van telefoon <> radio kan uitsluiten met behulp van een telefoon van een vriend(in)? Bluetooth werkt soms op mysterieuze manieren
Heb ik toevallig net getest, met iphone 5s, 11 en mijn telefoon klinkt het allemaal slecht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee