Raar gedrag servo motortje icm externe voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:05
Ik heb iets geks. Ik heb een micro servo die ik met een Arduino aan wil sturen. Op zich allemaal niet zo spannend. Met een klein modelletje werkt het prima. Nu heb ik een wat grotere nodig en deze behoeft een externe voeding. Motor is dit type: https://www.tinytronics.n...rproof-digital-servo-30kg Werkt vanaf ongeveer 5 volt. Voeding heb ik nog liggen.
Nu heb ik hem aangesloten en hij werkt niet gelijk. Dus ik wil met de potmeter van de voeding de uitgangsspanning wat ophogen. Terwijl ik dat doe gaat mijn motortje ineens draaien. Maar daarna weer niet.
Waar kom ik nu achter. Als ik mijn schroevendraaier op de potmeter zet, en vervolgens contact maak met de behuizing werkt de motor helemaal zoal de bedoeling. Verbreek ik die verbinding dan stopt ie.
Ik heb een filmpje van dit fenomeen gemaakt:

Ik ben met stomheid geslagen. Ik meet in beide gevallen 5,5v als uitgangsspanning, dus daar veranderd niets. Ik heb een andere 5v voeding geprobeerd, maar daarmee krijg ik hem niet aan de praat. Ik heb geen idee wat dit nu veroorzaakt, of wat ik moet doen om de boel gewoon zoals het hoort aan de praat te krijgen (de schroevendraaier zo laten zitten is niet echt een optie :P )
Moet ik wellicht iets tussen de voeding en de rduino verbinden om het potentiaalverschil op te heffen? Ik kan online nergens een voorbeeld vinden waar ze dat doen. Maar wellicht voorkomt zoiets gekke problemen?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55
Je moet de massa van de voeding ook verbinden met de massa van de schakeling waar je servo signaal vandaan komt, de arduino dus in dit geval.

En dan niet meer met de schroevendraaier de pot naar de behuizing kortsluiten!

Nu doe je dat via de trimpot en aarde, dat is niet helemaal de bedoeling :P

[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 02-02-2022 20:34 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Sine schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:34:
Je moet de massa van de voeding ook verbinden met de massa van de schakeling waar je servo signaal vandaan komt, de arduino dus in dit geval.
Ok, zal dat eens gaan proberen :)
En dan niet meer met de schroevendraaier de pot naar de behuizing kortsluiten!

Nu doe je dat via de trimpot en aarde, dat is niet helemaal de bedoeling :P
Nee, dat begrijp ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Sine schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:34:
Did the trick. Tnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Het is altijd belangrijk om te onthouden wat je nou precies meet, en wat je apparaat verwacht.
Een spanning is een spanningsverschil tussen twee punten. Geen absolute waarde.

Je servo verwacht een voedingsspanning (voorbeeld: 6V) en een ingangssignaal (0-5V).
Dat ingangssignaal meet hij in verhouding tot zijn eigen 0. In dit geval dus de 0 van de voeding.

Als je arduino een output geeft van 5V, dan kan de servo dat alleen zien als dat een 5V verschil is ten opzichte van iets anders dat hij ook kent. Vandaar dat het belangrijk is om de 0 (of aarde) met elkaar te verbinden.
Een 5V output van een losgekoppelde voeding kan net zo goed 100+V zijn ten opzichte van aarde. of -100V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTJQussovIlDr12L0ZjS-uCTkCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mJCvSJh7EU6QllATzIqkcufI.png?f=fotoalbum_large

In dit geval moet je dus GND aan GND verbinden, om er voor te zorgen dat die 5V een potentiaalverschil is ten opzichte van iets dat de servo ook kent.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

dragonhaertt schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Het is altijd belangrijk om te onthouden wat je nou precies meet, en wat je apparaat verwacht.
Een spanning is een spanningsverschil tussen twee punten. Geen absolute waarde.

Je servo verwacht een voedingsspanning (voorbeeld: 6V) en een ingangssignaal (0-5V).
Dat ingangssignaal meet hij in verhouding tot zijn eigen 0. In dit geval dus de 0 van de voeding.

Als je arduino een output geeft van 5V, dan kan de servo dat alleen zien als dat een 5V verschil is ten opzichte van iets anders dat hij ook kent. Vandaar dat het belangrijk is om de 0 (of aarde) met elkaar te verbinden.
Een 5V output van een losgekoppelde voeding kan net zo goed 100+V zijn ten opzichte van aarde. of -100V.

[Afbeelding]

In dit geval moet je dus GND aan GND verbinden, om er voor te zorgen dat die 5V een potentiaalverschil is ten opzichte van iets dat de servo ook kent.
Verdiep je eerst in hoe een servo werkt, dze verwacht geen signaal van 0-5v maar een PWM signaal
Verder geldt indrdaad dat er een stroomkring moet zijn om iets te laten werken, dat geldt dus ook voor het signaal. Met maar 1 draad vanuit een andere voeding kan er nooit een stroomkring ontstaan. Overigens afhenkelijk van hoe de output van het servosignaal wordt opgewekt kan het zijn dat ook een pull up weerstand nodig is, ik heb servo's gezien die dat nodig hadden bij een open collector output.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

memphis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:24:
[...]

Verdiep je eerst in hoe een servo werkt, dze verwacht geen signaal van 0-5v maar een PWM signaal
Verder geldt indrdaad dat er een stroomkring moet zijn om iets te laten werken, dat geldt dus ook voor het signaal. Met maar 1 draad vanuit een andere voeding kan er nooit een stroomkring ontstaan. Overigens afhenkelijk van hoe de output van het servosignaal wordt opgewekt kan het zijn dat ook een pull up weerstand nodig is, ik heb servo's gezien die dat nodig hadden bij een open collector output.
Nou nou, het spijt me dat ik heb geprobeerd het probleem in wat simpelere taal uit te leggen.
PWM is trouwens ook een 0-5V signaal...

Verder vind ik zelf de uitleg van stroomkring nogal onhandig om te gebruiken, omdat dit bij complexere systemen tot een onoverzichtelijke situatie leidt. Zeker bij halfgeleider systemen.
Soit, leg het uit zoals je wilt, mijn uitleg was in principe niet fout dus ik snap de vijandigheid niet zo goed.
Met maar 1 draad vanuit een andere voeding kan er nooit een stroomkring ontstaan.
Dit is trouwens niet waar, inductieve of capacitieve coupling kunnen ook de 'stroomkring sluiten'. Daar is niet altijd een draad voor nodig.

Of er een pull-up nodig is hangt van zowel de servo als de arduino af. Als de arduino output sourcing is ipv sinking, dan is een extra pullup niet nodig in het systeem. Tevens kan in de servo zelf ook al een pullup aanwezig zijn aan de input kant. Signalen kunnen altijd geverifieerd worden dmv een oscilloscoop als troubleshooting nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 03-02-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

dragonhaertt schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Nou nou, het spijt me dat ik heb geprobeerd het probleem in wat simpelere taal uit te leggen.
PWM is trouwens ook een 0-5V signaal...
Nee, hier gaat het niet om een PWM signaal wat een voedingspanning regelt maar echt een tijdbasis van de pulsbreedte. Een standaard servosignaal duurt in totaal 16 tot 20 msec terwwijl de regeling van de pulsbreedte maar 1 tot 2 msec is waar 1.5msec de middenstand van de servo is.
De lange frametijd tov de informatie puls zelf is puur omdat analoge servo's die wachttijd gebruikten als een resetsignaal om op de nieuwe puls te wachten. Digitale servo's hebben dat niet nodig en kunnen op zijn snelst met een 3msec frame werken waar nog steeds een 1-2msec servo signaal in zit.
En dan heb je nog zgn smallband servo's die een centerpuls van 760usec hebben wat tegenwoordig ook door SR servo's gebruikt wordt en dan heb je SSR servo's die een 300usec center signaal gebruiken.
Dit is trouwens niet waar, inductieve of capacitieve coupling kunnen ook de 'stroomkring sluiten'. Daar is niet altijd een draad voor nodig.
Er is bet beide nog steeds een potentiaalverschil nodig om een stroom te laten vloeien om bij een condensator op te laden en bij een spoel een magneetveld of inductiespanning op te wekken wat nooit gaat werken met een enkele ader want waar moet die het potentiaalverschil vandaan halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-05 15:58
Denk niet dat dragonhaertt met 0-5V bedoelt dat het een spanning uit stuurt ergens tussen 0v en 5v (zoals bv. een buck converter).
Maar dat 0v het laag signaal is en 5v het hoog signaal.

Input pinnen zijn over het algemeen met een hoog ohmig pull-down (weerstand naar de GND) of pull-up (weerstand naar Vcc) aangesloten.
Dit zorgt er voor dat de input altijd naar vaste bekende waarde wordt getrokken.

Omdat de GND in dit geval niet is gekoppeld met een draad, is er eigenlijk een RC schakeling gecreëerd.
Waarbij je de voeding van de arduino als voedingsbron kunt zien, de output pin van de arduino als een schakelaar,
de pull-up/pull-down als de weerstand en de missende GND verbinding als de condensator.

De servo krijgt (waarschijnlijk) meer iets zoals het volgende signaal te zien:
____|\_____  ___
           |/
ipv:
     ______
____|      |____

Het krijgt dus een spike om hoog te zien zodra er van 0v naar 5v wordt geschakeld.
En een spike om laag te zien zodra er weer van 5v naar 0v wordt geschakeld.

Er wordt dus wel degelijk een spanningsverschil gecreëerd en er gaan ook wel stroompjes lopen.
Ondanks dat het circuit geen volledig gesloten schakeling met geleidende draden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

memphis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Nee, hier gaat het niet om een PWM signaal wat een voedingspanning regelt maar echt een tijdbasis van de pulsbreedte.
En die puls is niet 0-5V? Jij denkt dat die spanning instantaan omhoog gaat?
Als je wil nitpicken, dan zou je ook moeten weten dat geen enkel signaal in het elektrisch domein puur digitaal reageert.
Ik weet heus wat PWM is, en dat dat bij een servo niet omgezet wordt naar een analoge spanningsmeting door middel van een laagdoorlaat filter. Dat betekent niet dat dat PWM signaal níet een signaal is wat zich tussen de 0 en 5 volt afspeelt.
[...]

Er is bet beide nog steeds een potentiaalverschil nodig om een stroom te laten vloeien om bij een condensator op te laden en bij een spoel een magneetveld of inductiespanning op te wekken wat nooit gaat werken met een enkele ader want waar moet die het potentiaalverschil vandaan halen?
Door middel van capacitieve koppeling, of inductieve koppeling, zoals ik al zei.
Kijk maar eens naar een antenne, die kan ook een signaal versturen of ontvangen zónder dat daar twee draden voor nodig zijn.
Dat signaal draagt energie, dus je kan de stroomkring ook sluiten door middel van 'draadloze' energie.

Of om het in je eigen woorden te zeggen: verdiep je eerst eens in hoe elektriciteit werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 03-02-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hoogfrequent is iets andere koek maar nog steeds komt het signaal in een "kring" terecht waar de rest van de ontvanger mee te werk gaat.

En tegenwoordig hoeft het signaal geen 5v te zijn, veel servo's werken al met een signaalhoogte van 3v.

[ Voor 28% gewijzigd door memphis op 03-02-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Oh ik ging er van uit dat een staprespons (zoals een pwm signaal) hoogfrequent ís.
Dom van mij.

Pagina: 1