Toon posts:

Gehackte cryptofunds, hoe en wat voor de belastingdienst

Pagina: 1
Acties:

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:01
Hoop dat wellicht iemand hier mij wat advies over kan geven.
Begin december is heeft er een hack plaatsgevonden waar een x aantal mensen getroffen zijn bij een bepaalde token. Waaronder ik dus.

Nu weet ik dat ik voor de belastingjaar 2021, de waarde van deze tokens van 1-1-21 moet berekenen.
Voor zover is dat duidelijk.

Nu het volgende: De waarde is afgelopen jaar best wel hard gestegen en op de dag van de hack had het een aanzienlijke waarde. Maar ik heb deze tokens dus niet meer. Er vindt al 2 maanden een interne onderzoek plaats hoe deze hack heeft kunnen plaatsvinden. Met andere woorden, ze weten dus ook nog niet of ze de getroffen users gaan vergoeden. (dit wordt dmv voting metde governance token gedaan)

Nu puur wettelijk gezien heb ik voor volgend belastingjaar voor deze token dus geen waarde om op te geven.
Maar wat gebeurd er dan als ik de tokens toch vergoed ga krijgen? (waarschijnlijk ergens in april) klopt het dan, dat ik wettelijk gezien daar dan geen belasting over hoef te betalen in het jaar 2022? en dat ik het dan niet mee hoef te tellen.

En als ik het niet vergoed ga krijgen. Kan ik nog wat ermee met aftrekposten voor de belasting? (de aankoopwaarde)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:25

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Beste advies komt hier vandaan daarvoor zijn ze ook BelastingTelefoon: 0800 - 0543 (gratis)

Si vis pacem, para bellum

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-03-2022

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

@SonyEricsson

Op 1-1-22 had je deze tokens niet. Dus dat is 0, er valt niks op te geven. Mocht je nog iets terugkrijgen in bijvoorbeeld april doet dat er inderdaad niet toe voor dit jaar, dat hoef je dus niet mee te tellen.

En aftrekposten: nee, niet mogelijk. Sowieso niet, niet omdat het gestolen is, maar omdat er nooit iets af te trekken valt op cryptovlak in het huidige systeem waarbij je bezittingen in box3 belast worden. Ook als je verlies maakt bijvoorbeeld niet.
(Nu is het wel zo dat de regering met een nieuw systeem moet komen hiervoor, maar dat zal nog niet op dit jaar betrekking hebben.)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee