Toon posts:

Processorupgrade advies GamePC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thomaskm
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik zoek een?
Ik ben benieuwd of jullie het zouden aanraden om mijn processor te upgraden in mijn game PC. Op basis van Dying Light 2 game requirements krijg ik de indruk dat mijn processor al wat verouderd is.
System requirements van Dying light 2 stellen dat ik minimaal een 3700x nodig heb voor high settings op 1080p. Dit terwijl ik op 1440p speel in Ultrawide (21:9). Ik upgrade liever nu dan later.

Wat is je budget?
Ik zou zeggen: niet meer dan 300 euro. Ik wil een significante upgrade in FPS in games.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD socket gezien moederbord.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb momenteel een systeem met:

1. AMD Ryzen 5 3600X
2. 32GB RAM in dual-channel
3. GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 (MSI)
4: Moederbord: Micro-Star International Co. Ltd. MAG A520M VECTOR WIFI (MS-7D14) (AM4)

Mijn vraag: Achten jullie het raadzaam voor mij om mijn CPU te upgraden met het oog op de toekomst? Ik vermoed dat mijn CPU momenteel sneller mijn bottleneck gaat zijn dan mijn GPU. Zo ja, zou bijvoorbeeld de 5600x een goede keuze zijn, of is dat teveel van het goede?

pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

Ben benieuwd naar jullie advies, en uiteraard alvast erg veel dank.

[Voor 7% gewijzigd door thomaskm op 02-02-2022 15:49]

Beste antwoord (via thomaskm op 03-02-2022 10:17)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, aanbeveling aanbeschmeling. Ik zou het gewoon proberen, veel games zijn meer GPU bound dan CPU bound en zó slecht is een 3600x ook weer niet - het is nog steeds een erg snelle CPU. Je hebt bovendien een 3070, en die trekt je wel. High/ultra gaat lukken, en blijft nog wel lukken. Meer kan altijd maar de upgrade is zó marginaal!

Mocht je écht willen upgraden dan is een 5800x ondersteund vanaf UEFI versie 7D14vA8. Het is best wel een upgrade, en bespaart je een nieuw moederbord (itt tot wat @Uszka meld -- het kan wel op dat moederbord)

Wat wel even belangrijk is om te weten is:

- Welk RAM heb je specifiek? Ryzen schaalt erg lekker bij snel geheugen. 3200MHz CL14 is netjes, 3600CL16 is super
- Welke voeding heb je? Een nieuwe CPU verbruikt wel wát meer (en je hebt al een RTX3070 die ook jojo'd aan dat ding)
- Je moederbord heeft maar "4" fases voor de CPU, 2 voor de SOC. Da's "meh" maar nou ook weer niet zo rampzalig als de airflow OK is. Ik zou echter niet aanraden om de CPU te overklokken, maar een 5800x moet érg goed lukken.

[Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 02-02-2022 16:14]

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
op welke resolutie speel je en waarom denk je dat je cpu verouderd is?

• thomaskm
418O2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:48:
op welke resolutie speel je en waarom denk je dat je cpu verouderd is?
Dankjewel voor je vraag! Ik heb het antwoord in de startpost verwerkt (ik speel op 1440p en system requirements van recente games suggereren al dat ik inmiddels niet meer op high kan spelen..)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

thomaskm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:49:
en system requirements van recente games suggereren al dat ik inmiddels niet meer op high kan spelen..)
Meten is weten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 418O2
thomaskm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Dankjewel voor je vraag! Ik heb het antwoord in de startpost verwerkt (ik speel op 1440p en system requirements van recente games suggereren al dat ik inmiddels niet meer op high kan spelen..)
Ik denk dat het wel meevalt. Je gaat op 1440p echt niet superveel merken van een upgrade.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Speel je op een high refresh scherm?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
Wil je een significante upgrade qua cpu dan moet je naar een 5800X echter niet zonder het moederbord te vervangen. Als dat dan toch moet gebeuren kan je net zo goed de stap naar een i5-12600K maken. Die doet het nog beter.

Belangrijk om te weten is welk merk en type RAM je precies hebt

Welk merk en type voeding heb je?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-02 23:22
Je CPU is net 1 generatie geleden dus lijkt me dat die nog wel mee kan, die 1 tot 3 fps die je misschien extra gaat krijgen met een cpu upgrade zijn het geld niet waard en ga je niet merken.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• 418O2
Recommended lees ik overal 3600x/3700x. Dus je zit echt wel goed. Als je graag wil upgraden moet je dat vooral doen, maar nodig is het niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, aanbeveling aanbeschmeling. Ik zou het gewoon proberen, veel games zijn meer GPU bound dan CPU bound en zó slecht is een 3600x ook weer niet - het is nog steeds een erg snelle CPU. Je hebt bovendien een 3070, en die trekt je wel. High/ultra gaat lukken, en blijft nog wel lukken. Meer kan altijd maar de upgrade is zó marginaal!

Mocht je écht willen upgraden dan is een 5800x ondersteund vanaf UEFI versie 7D14vA8. Het is best wel een upgrade, en bespaart je een nieuw moederbord (itt tot wat @Uszka meld -- het kan wel op dat moederbord)

Wat wel even belangrijk is om te weten is:

- Welk RAM heb je specifiek? Ryzen schaalt erg lekker bij snel geheugen. 3200MHz CL14 is netjes, 3600CL16 is super
- Welke voeding heb je? Een nieuwe CPU verbruikt wel wát meer (en je hebt al een RTX3070 die ook jojo'd aan dat ding)
- Je moederbord heeft maar "4" fases voor de CPU, 2 voor de SOC. Da's "meh" maar nou ook weer niet zo rampzalig als de airflow OK is. Ik zou echter niet aanraden om de CPU te overklokken, maar een 5800x moet érg goed lukken.

[Voor 7% gewijzigd door Umbrah op 02-02-2022 16:14]

• thomaskm
Fijn, al die goede reacties! Hartelijk dank daarvoor alvast! Ik lees veel dat mensen betwijfelen of mijn upgrade echt wat gaat brengen, maar dat dus mede afhankelijk is van mijn voeding en geheugen. Die vinden jullie onderstaand. Als de verwachting inderdaad is dat ik er 1-3 fps op vooruit ga, dan is dat het natuurlijk niet waard. Ik zou er na een upgrade wel minstens 10 fps bij willen hebben.

Mijn geheugen:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Mijn voeding:
pricewatch: Corsair RM650 (2019)

Nogmaals veel dank voor het meedenken :-).

• Uszka
Umbrah schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:13:

Het kan wel maar A320 is gewoon ruk voor een 5800X.
thomaskm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:21:
Ik zou er na een upgrade wel minstens 10 fps bij willen hebben.
Ligt eraan hoeveel fps je nu hebt. Als het nu >100 is dan is 10 erbij niet merkbaar. Kom je nu aan de 50 dan is de stap naar 60 de moeite waard. Weet wel dat de cpu, en voornamelijk de singlecore prestaties, belangrijk is voor het aantal fps. Een 12600K is single core 50% sneller dan een 3600X en multicore bijna 2x zo snel.
Loopt het ook op 3200?
Niks mis mee in deze setup.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Uszka schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:34:
[...]

Het kan wel maar A320 is gewoon ruk voor een 5800X.

[...]

Ligt eraan hoeveel fps je nu hebt. Als het nu >100 is dan is 10 erbij niet merkbaar. Kom je nu aan de 50 dan is de stap naar 60 de moeite waard. Weet wel dat de cpu, en voornamelijk de singlecore prestaties, belangrijk is voor het aantal fps. Een 12600K is single core 50% sneller dan een 3600X en multicore bijna 2x zo snel.

[...]

Loopt het ook op 3200?

[...]

Niks mis mee in deze setup.
Het is A520 ;) -- eens met de observatie: "kan meer", maar de verschillen zitten hoofdzakelijk in features als USB, S-ATA, Chipset PCIe en overklok ondersteuning (wat gezien de VRM niet verkeerd is).

• Uszka
Umbrah schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Het is A520 ;) -- eens met de observatie: "kan meer", maar de verschillen zitten hoofdzakelijk in features als USB, S-ATA, Chipset PCIe en overklok ondersteuning (wat gezien de VRM niet verkeerd is).
Typo, excuus 8)7

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jr. is van Ryzen 3600(OC) naar i5-12400F gegaan, en merkt echt veel verschil(+-12fps). 3600X is niet veel beter.

staat je RAM al hoge MHz ?
3600X OC op alle cores ?

edit: Kijk hier eens wat het verschil is in 3600X v 5800X

[Voor 30% gewijzigd door Hackus op 02-02-2022 17:49]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

thomaskm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:47:
Ik zoek een?
Mijn vraag: Achten jullie het raadzaam voor mij om mijn CPU te upgraden met het oog op de toekomst? Ik vermoed dat mijn CPU momenteel sneller mijn bottleneck gaat zijn dan mijn GPU. Zo ja, zou bijvoorbeeld de 5600x een goede keuze zijn, of is dat teveel van het goede?

pricewatch: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

Ben benieuwd naar jullie advies, en uiteraard alvast erg veel dank.
Als je op 1440p speelt, en gaat voor "mooie" settings ipv "Alles zo laag mogelijk voor zoveel mogelijk FPS" verwacht ik dat je gpu vaker en een grotere bottleneck zal zijn dan je cpu.
Maar alles is zwaar afhankelijk van welk spel en welke settings.
Hackus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:45:
Jr. is van Ryzen 3600(OC) naar i5-12400F gegaan, en merkt echt veel verschil(+-12fps). 3600X is niet veel beter.
Zonder verdere info is zo een statement nogal gevaarlijk
JA een 5800X is (veel) sneller dan 3600x

Maar of/hoeveel je er met gpu X op resolutie Y en settings Z in spel G iets van merkt is compleet de vraag.
En of 12 FPS is is ook zon nietszeggende vraag, mijn 3600 Doet in sommige spellen 160fps Dus 12Fps is dan al bijna onmerkbaar. En nog veel meer omdat mijn scherm maar tot 144 Mhz gaat.

In andere spellen kom ik net op 50 Herz, en zou 12FPS veel helpen. Ware het niet dat dat compleet gpu gelimiteerd is, dus zou een cpu upgrade ook niet helpen.

In weer andere spellen zit het er tussen in.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heuveltje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Als je op 1440p speelt, en gaat voor "mooie" settings ipv "Alles zo laag mogelijk voor zoveel mogelijk FPS" verwacht ik dat je gpu vaker en een grotere bottleneck zal zijn dan je cpu.
Maar alles is zwaar afhankelijk van welk spel en welke settings.

[...]

Zonder verdere info is zo een statement nogal gevaarlijk
JA een 5800X is (veel) sneller dan 3600x

Maar of/hoeveel je er met gpu X op resolutie Y en settings Z in spel G iets van merkt is compleet de vraag.
En of 12 FPS is is ook zon nietszeggende vraag, mijn 3600 Doet in sommige spellen 160fps Dus 12Fps is dan al bijna onmerkbaar. En nog veel meer omdat mijn scherm maar tot 144 Mhz gaat.

In andere spellen kom ik net op 50 Herz, en zou 12FPS veel helpen. Ware het niet dat dat compleet gpu gelimiteerd is, dus zou een cpu upgrade ook niet helpen.

In weer andere spellen zit het er tussen in.
1440p RDR2.
verder kun je in de toegevoegde link kijken naar het verschil in 3600X v 5800X !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hackus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:49:
[...]

1440p RDR2.
verder kun je in de toegevoegde link kijken naar het verschil in 3600X v 5800X !
Zonder gpu, settings etc is dat nog steeds geen waarde waar je iets mee kunt afwegen,

Pagina lade toen niet, nu wel
Maar wederom zonder settings. gpu etc kun je daar geen echte conclusie uit trekken.
Al heeft heeft die link het over een verschil van 1-3% daar heb ik geen 200E voor over :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

heuveltje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Zonder gpu, settings etc is dat nog steeds geen waarde waar je iets mee kunt afwegen,

Pagina lade toen niet, nu wel
Maar wederom zonder settings. gpu etc kun je daar geen echte conclusie uit trekken.
Al heeft heeft die link het over een verschil van 1-3% daar heb ik geen 200E voor over :P
Er zijn mensen die een betere gpu kopen, en maar 15fps winnen.
RTX3080 is aardig prijzig nu 😋

Maar TS heeft een RTX3070 die niet wordt vervangen, dus dat blijft gelijk.

• thomaskm
Beste allemaal, wederom dank voor alle goede reacties. Als ik alles zo afweeg, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat een CPU upgrade nu niet per se logisch is. Ik lees dat de GPU sneller een bottleneck vormt dan de CPU, en als de benchmarks van Hackus kloppen, dan ga ik er idd maar 1-3% in performance op vooruit, en dat vind ik te weinig voor wat het gaat kosten. Wat mij betreft kan dit topic dicht. Nogmaal dank en hopelijk weten jullie nog velen anderen zo goed te helpen :-)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

thomaskm schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:17:
Beste allemaal, wederom dank voor alle goede reacties. Als ik alles zo afweeg, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat een CPU upgrade nu niet per se logisch is. Ik lees dat de GPU sneller een bottleneck vormt dan de CPU, en als de benchmarks van Hackus kloppen, dan ga ik er idd maar 1-3% in performance op vooruit, en dat vind ik te weinig voor wat het gaat kosten. Wat mij betreft kan dit topic dicht. Nogmaal dank en hopelijk weten jullie nog velen anderen zo goed te helpen :-)
Je kunt afwachten wat de volgende Ryzen serie gaat worden. Misschien komt daar ook een '6600(X)' die het beter doet

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:17
Op 1440p ultra settings ben je met die kaart in de meeste spellen gpu bound en doet een snellere cpu weinig extra.

De beste upgrade voor nu is de rtx 3070 verkopen en een rtx 3080 of Rx6800 xt scoren, dat zet je echt wel een aardige trede hoger. De 3070 is best gewild en de Radeon 6800 xt zal goedkoper te vinden zijn tov de 3080.

Heb zelf de 6800xt ook en het is een beest, zelfs in 4k resolutie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee