Toon posts:

Gamen in een mooie ITX kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LUH-3417
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mijn huidige PC is inmiddels bijna vijf jaar oud en ik wil hem gaan vervangen voor een krachtiger maar vooral ook kleiner model dat goed in de woonkamer past. Dus; wel een ingetogen vormgeven en dus geen ADHD-festijn van RGB-disco's.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dagelijks gebruik en gamen. Ik heb een 1440p/144hz scherm dat ik blijf gebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik stel geen harde bovengrens, maar de kosten moeten wel te verantwoorden zijn. Daarom kies ik ook voor de 3070 TI: combinatie van snel/nieuw en 'relatief betaalbaar'. Een stap sneller naar een 3080 zou al snel 500 euro duurder worden en dat vind ik teveel geld voor een kleine upgrade.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm, muis, toetsenbord en headset zijn al in bezit. Daarvoor heb ik een HDMI en 3 USB aansluitingen nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaand heb ik een overzicht gemaakt van wat ik denk nodig te hebben. Het lijkt me compleet, maar ik ben er een aantal jaar uit, dus misschien mis ik wat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb liever Intel dan AMD.
Ik laat de PC assembleren (ik ben te lomp om dat zelf te doen, zeker in een ITX-kast). Het liefst kies ik daarbij voor Azerty (goede ervaringen mee in het verleden). Ik probeer dus zoveel mogelijk producten te kiezen die zij in het assortiment hebben

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer komt in een boekenkast van 25cm diep te staan met de achterkant (waar de kabel in gaan enz.) aan de rechterkant. Airflow-technisch is dat niet de meest optimale opstelling, maar huwelijks-technisch doet het wonderen. Ik hoop dus dat deze case me de optie geeft om zelf te kiezen aan welke zijde het mesh-panel komt.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag weten:
-of deze producten bij elkaar èn in de kast passen
-of er belachelijk dure/overkill onderdelen zijn
-of er onderdelen zijn een bottleneck gaan vormen
-of er onderdelen zijn die vervangen kunnen worden voor een beter (eventueel iets duurder) onderdeel. (Ik denk dan voor aan geheugen, moederbord en SSD's; ik heb daar on voldoende verstand van.)
-of het zin heeft om extra fans te bestellen bij deze case en zo ja, welke.

Dit is wat ik tot op heden heb samengesteld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASRock Z690M-ITX/ax€ 235,96€ 235,96
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 1.129,90€ 1.129,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P MAX€ 359,05€ 359,05
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 154,90€ 154,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 328,95€ 328,95
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 2.613,66

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 09:18
Ik vind je SSD keuze aan de heftige kant qua volume en de prijs die eraan hangt. Gamen en "normaal gebruik" behoeft nog geen 5 TB. Maar als je andere zaken doet met bijvoorbeeld filmpjes, dan kan het wellicht wel nodig zijn. Voor wat besparingen kan je zorgen met een i5 12600 processor zonder K en dan ook meteen overstappen naar het lichtere moederbord.
ASRock H670M-ITX/ax bijvoorbeeld. Dit scheelt toch best wel flink in kosten.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:04
De 12600 mist cores ten opzichte van de 12600k,zou zeker de laaste nemen:

De 12600 heeft er 6:

pricewatch: Intel Core i5-12600 Boxed

De 12600k heeft er 10(met Ecores dus):

pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed

En is hoger geclockt

Verder is de kast erg prijzig,geen andere optie die je mooi vind?.SSD is vooral hoeveel opslag je nodig bent

[Voor 50% gewijzigd door freaky35 op 02-02-2022 15:22]

• Therazor
Daar had ik idd nog niet bij stil gestaan dat die K versie ook de Ecores heeft. Dat lijkt dan wel een betere keuze.

Kijkend naar de kast, ik vind het een ontzettend mooi kastje ook qua maat maar met de opstelling die je voorstelt, is het qua koeling echt compleet ruk. Een boekenkast is al niet ideaal maar met jouw voorgestelde opstelling zijn ook nog de openingsgaten aan de zijkant naar achteren gericht. Tevens zal de uitgang van de luchtstroom naar ik verwacht ook weinig ruimte hebben. (alleen een boekenkast en een zooi kabels naar ik aanneem) en de bovenkant zal hetzelfde euvel kennen. Een game systeem heeft echt wel iets meer ademhalingsruimte nodig dan dat. Ook een coolermaster wordt in een afgesloten sauna ruimte een warmtemaster.

Een alternatief kan ik zo even niet snel op komen.

• LUH-3417
  • Niet online
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik heb nu ook 5 TB in totaal (2 x 500 SSD plus een oude, dikke 4 TB HDD). Windows en games op SSD's, muziek, films enz. op de HDD. Mogelijk vervang ik dat allemaal ooit nog voor een mediaserver, maar daar ga ik nu nog niet aan beginnen.

Kast is prijzig, maar dat komt mede omdat er een voeding en processor(water)koeling in zit, begrijp ik. Ik vind de NCase M1 en de Lian Li Q58X4 ook mooi, maar die zijn niet zo goed verkrijgbaar.

Een gewone NR200P is natuurlijk ook een optie, maar dan zou ik er zelf voeding en CPU-koeling bij moeten zoeken en kopen. Zou daar beter resultaat mee te behalen zijn? Op zich is waterkoeling voor mij geen eis. Lijkt me kwetsbaarder dan gewoon een good old ventilator.

Even voor de beeldvorming: hier moet hij komen.
De kast die er nu staat is een Fractal Design Define C. Temperaturen van CPU en GPU zijn op deze manier ongeveer gelijk als toen hij 'vrij' stond, maar ik heb er tijdens het verplaatsen wel ongeveer zes kilo stof uitgehaald, dus dat is geen vergelijk. De nieuwe computer zal niet zo strak ingebouwd worden als deze, maar zeker aan de muurzijde en de achterzijde zal weinig ruimte zijn...

[Voor 29% gewijzigd door LUH-3417 op 02-02-2022 16:07]

• Therazor
Je blijft met het probleem zitten dat de zij luchtgaten wederom tegen de achterkant aan zitten in de boekenkast als je de kabels naar rechts laat lopen zoals je in je startpost aangeeft. Met de kabels naar links is het al een stuk beter, tevens zitten de kabels dan ook verder naar achteren toe wat voor het zicht beter is. Alleen is de toepasbaarheid in jouw situatie iets wat je alleen zelf kan overzien. Of het nu lucht of waterkoeling is, ook het water moet gekoeld worden en dat is toch echt weer via de lucht.... Alleen dan indirect.

Edit na het zien van de foto: In elk geval heb je aan de bovenkant dus nog wel veel speling en dus koeling met een kleine kast. Als de fans in de bovenzijde van de kast naar boven gericht kunnen worden, dan denk ik dat het nog wel wat kan worden.

[Voor 18% gewijzigd door Therazor op 02-02-2022 16:41]

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 10:40

belgianmadcow

enthousiast

Probleem is dat kasten hun paneel met mesh bijna allemaal aan de linkerkant hebben zitten (en het mobo rechts) van voren gezien. Ik moest denken aan deze kast: pricewatch: Thermaltake Core V21

Als je kastplank 320 mm diep is, kan deze er op z'n zijkant in staan. En er is mesh aan alle kanten, naast de 200 mm fan kan er dan nog gepast iets qua fan(s) bijgezet worden. Als ik het goed begrijp kan je veel kanten op met die kast, zoals oriëntatie mobo wijzigen. Het zal wel wat minder standaard zijn voor Azerty allicht :)

En _O- met "huwelijks-technisch", dat ken ik.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LUH-3417 Check mijn inventaris voor NR200 built.
De geleverde PSU heeft nogal agressief fanprofiel, en E365,- is best veel geld voor kast een waterkoeler

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LUH-3417
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:00:
@LUH-3417 Check mijn inventaris voor NR200 built.
De geleverde PSU heeft nogal agressief fanprofiel, en E365,- is best veel geld voor kast een waterkoeler
Dat ziet er goed uit, thanks! Ik zie dat je vijf extra fans er bij hebt. Waar heb je die allemaal zitten en hoe zijn je temperaturen (en geluidsproductie) enz? Is er een reden waarom je voor dit RAM hebt gekozen of boeit dat allemaal niet zo? En hoe is de Wifi van dat moederbord? Minder kabels = meer huwelijksgeluk. :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LUH-3417 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:35:
[...]

Dat ziet er goed uit, thanks! Ik zie dat je vijf extra fans er bij hebt. Waar heb je die allemaal zitten en hoe zijn je temperaturen (en geluidsproductie) enz? Is er een reden waarom je voor dit RAM hebt gekozen of boeit dat allemaal niet zo? En hoe is de Wifi van dat moederbord? Minder kabels = meer huwelijksgeluk. :)
Als die fans zitten er niet in, was een pack van 5. Het ram komt over vanuit eerdere built, en WiFi werkt prima.

Maar dit is een LGA1200 built, jij zoekt nu nieuwe LGA1700. Dan heb je sowieso een andere chipset MB nodig voor LGA1700. al;s je D4 kiest kun je gewoon pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B pakken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• LUH-3417
  • Niet online
Dank voor de input @Hackus. Ik heb nu deze lijst klaar staan. Het enige 'probleem' dat ik heb is dat dit moederbord bij Azerty relatief duur en slecht leverbaar is, maar het eerstvolgende alternatief (ASUS ROG Strix Z690-I GAMING WIFI) is nog duurder en heeft DDR5 nodig, waardoor het hele systeem meteen een stuk duurder wordt...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASRock Z690M-ITX/ax€ 235,96€ 235,96
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 1.067,14€ 1.067,14
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 79,94€ 79,94
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 72,90€ 72,90
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 23,50€ 23,50
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 116,98€ 116,98
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 328,95€ 328,95
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 105,90€ 105,90
Totaal€ 2.450,17
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee