Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-05 09:39
En als je er over heen muist, verdwijnen ze allemaal op één na. en het zijn er véél. soms een stuk of 10, dan weer tientallen, dan weer een paar.

Ook kan ik de driver niet geopend krijgen, sluit zichzelf af als ik er op klik. Maar dan het gekke van alles: ik heb nul errors... Gamen gaat prima.
ik heb nul BSoD.
Taakbeheer geeft niet aan dat het allemaal hard staat te werken, 0% CPU gebruik en geen RAM gebruik.

dus ja, heb ik dan wel een probleem? :+

Hoe dan ook, ben ik toch meer dan nieuwsgierig naar oorza(a)k(en) ervan. Google geeft weinig resultaat, reboot van PC en het zou weer moeten werken... Ja da's het eerste wat je probeert he?

ook heb ik geen Wattman instelling aangepast.

Enige wat ik kan bedenken is, dat de nieuwe LG monitor op de een of andere manier conflicteert, alleen wel vreemd dat het pas na een maand zich openbaart...

GPU is een pricewatch: Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC

Driver zou recent moeten zijn, geen idee welke versie.

Kortom, omdat ik verder geen errorcodes of wat dan ook heb, heb ik ook niet veel om van uit te gaan...

iemand een mooie tip en/of truc om verder te zoeken? Of nog beter, een antwoord waarom dit gebeurt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:55
Ik zou de nieuwste drivers downloaden en DDU (Display Driver Uninstaller). DDU opstarten in safemode, drivers verwijderen, normaal opstarten en de nieuwste installeren. Grote kans dat het dan gefixt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Dat was wel eigenlijk het plan voor vandaag, ik denk voordat ik dat ga doen, ga ik eerst eens op onderzoek uit naar wat de oorzaak is.

DDU gooit alle drivers er af toch? Ga ik dan later op de dag dat via die route doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:36

Cheezus

Luiaard

Ik vermoed dat de tray applicatie crasht maar zichzelf vanzelf weer start. Het oude icoon blijft dan staan en er komt een nieuwe bij. In de windows eventlogs kun je daar misschien wat over terugvinden, qua oplossing zou ik inderdaad ook beginnen met een schone (her)installatie van de drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-05 13:55
Cheezus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:06:
Ik vermoed dat de tray applicatie crasht maar zichzelf vanzelf weer start. Het oude icoon blijft dan staan en er komt een nieuwe bij.
Dit dus, heb dit regelmatig met specifieke programma's, of wanneer je ze killt ze toch nog blijven hangen in je tray, tot je er over heen hovert. Dus het is in iedere geval niet zo dat hij 10x draait.

FF reinstallen indd. Had een tijd dat AMD Radeon soms helemaal niet openede, na DDU was dit gefixt.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
@Cheezus en @Christoxz

Maar waarom crasht ie dan? of is het antwoord gewoon 'daarom'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-05 13:55
Lednov schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:55:
@Cheezus en @Christoxz

Maar waarom crasht ie dan? of is het antwoord gewoon 'daarom'?
Geen idee, dat kan tevens aan van alles liggen.
Zoals al werd aangeven kan je kijken in de Windows Event log, of daar bruikbare info staat, als zal ik daar niet te veel tijd in stoppen als het gewoon weer werkt met een reinstall, but up to you!

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Ja juist, daarom 'daarom' :)

Van Event Log word en werd ik niets wijzer, geinig om eens in te kijken alleen geen flauw waarnaar ik moet gaan kijken. En als het zo is dat het vrij duidelijk is, dan heb ik dat niet kunnen zien.

Nou ja morgen dan maar ff een verse installatie doen van de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Goed, even een update. Boel heb ik gedeïnstalleerd met DDU en daarna driver geïnstalleerd, alles in safe mode. En nu heb ik geen systray vol met logootjes! yaaay! Nou ja, sterker nog, ik heb helemaal geen logo meer van mijn driver in de systray. En ik kan driver nog steeds niet openen.
Ik word er minder en minder wijzer van.
geinstalleerde driver is: radeon-software-adrenalin-2020-21.10.2-win10-win11-64bit-oct25 dat zou de nieuwste WHQL versie moeten zijn...

Met gaming merk ik geen verschil alles lijkt te werken, toch vind ik het vreemd dat de driver gewoon niet geopend is te krijgen...

of is dat juist de bedoeling van de Radeon Software...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

WHQL is altijd de laatste "stabiele" versie gekeurd door Microsoft. De andere is de nieuwste.

In principe zou je als je windows toets en dan Radeon in typt het config scherm moet kunnen openen van de Radeon drivers..

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lednov
@Damic, ondertussen ben ik er achter dat het waarschijnlijk te maken heeft met een update van Windows van ANDERHALF! jaar geleden, de 2004 update van Oktober 2020... vreemd genoeg heeft windows de laatste updates hiervan die het zouden moeten verhelpen NIET uitgevoerd. Vreemd, want updates zouden automatisch moeten worden uitgevoerd.

Hoe dan ook, update 21H2 is geinstalleerd, samen met een hoop andere updates voor Intel en AMD. Intel voor systeem en AMD voor display.

en presto! in systray is het logootje terug... samen met zijn neefjes en vriendjes... dus niets opgeschoten, want ding opent nog steeds niet... ook niet als ik doe wat jij zegt...

rest nog één ding, wéér alles uninstallen dan weer verherinstalleren en zien of met updates het soelaas biedt...*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Goed,

weer een update, kort: niets opgeschoten...

lang: Alles verwijderd, alles opnieuw geinstalleerd en nog steeds niets. Omdat ik niet op zat te letten heb ik de non whqlgthtbi+ versie geinstalleerd. Ach als experiment kan het geen kwaad. Maar brengt ook geen soelaas. Nu zou de andere versie wel kunnen werken, alleen vermoed zomaar dat het echt geen fluit uitmaakt.

Wat nou de oorzaak is, ik heb geen flauw idee, nul. Anders dan een verse windhoos installatie zie ik niet meer wat nog te doen.

Een vaag verhaal.

Hoe dan ook, ik heb geen systray die overloopt van de logootjes, dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:50
en je weet zeker dat je een full install doet ipv een custom install met alleen de drivers?

Is de radeon software optie wel te zien bij een rechtermuisklik op de desktop?

Zo ja heb je daar al eens op geklikt met taakbeheer open om te zien of er processen gestart worden of broncontrole open om te zien of er bestanden ingeladen worden?

Heb je al eens in de driver map zelf geprobeerd de applicatie te lanceren?

Deze is te vinden in :
C:\Program Files\AMD\CNext\CNext\Radeonsoftware.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
computerjunky schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:00:
en je weet zeker dat je een full install doet ipv een custom install met alleen de drivers?
Si, full install
Is de radeon software optie wel te zien bij een rechtermuisklik op de desktop?
Si,
Zo ja heb je daar al eens op geklikt met taakbeheer open om te zien of er processen gestart worden of broncontrole open om te zien of er bestanden ingeladen worden?
Ja wel opgeklikt alleen niet met TaakBeheer open, gaan we eens doen!
Heb je al eens in de driver map zelf geprobeerd de applicatie te lanceren?
Deze is te vinden in :
C:\Program Files\AMD\CNext\CNext\Radeonsoftware.exe
Nee, zou toch geen verschil moeten maken? Maar goed, computers, dus ja dat maakt verschil, is de volgende op de lijst wat we gaan proberen.

en dan nu de Update.

Eerst eens een paar minuten naar Taakbeheer zitten staren, gewoon kijken wat er zoal draait. The Usual Suspects, Chrome, FireFox, VPN, Keyser Söze, Taakbeheer zelf, AntiMalware exenogwat, niets bijzonders zo ver ik kan zien.

Eerst eens rechtermuisklik, ennn niets.... gewoon echt niets. alles wat ervoor zat, was er toen ook, geen enkele spike in CPU verbruik.

In driver map even veel resultaat als hierboven, niets. Nouja, niet helemaal waar. Muis kreeg een rondje, dat was ook het enige.

[ Voor 22% gewijzigd door Lednov op 09-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Lednov schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:13:
[...]
Si, full install

[...]

Si,

[...]

Ja wel opgeklikt alleen niet met TaakBeheer open, gaan we eens doen!

[...]

Nee, zou toch geen verschil moeten maken? Maar goed, computers, dus ja dat maakt verschil, is de volgende op de lijst wat we gaan proberen.

en dan nu de Update.

Eerst eens een paar minuten naar Taakbeheer zitten staren, gewoon kijken wat er zoal draait. The Usual Suspects, Chrome, FireFox, VPN, Keyser Söze, Taakbeheer zelf, AntiMalware exenogwat, niets bijzonders zo ver ik kan zien.

Eerst eens rechtermuisklik, ennn niets.... gewoon echt niets. alles wat ervoor zat, was er toen ook, geen enkele spike in CPU verbruik.

In driver map even veel resultaat als hierboven, niets. Nouja, niet helemaal waar. Muis kreeg een rondje, dat was ook het enige.
Zou idd geen verschil moeten maken maar heb wel eens vaker het probleem gehad dat een applicatie niet werkt via een snelkoppeling vandaar de suggestie om eens direct het bestand te proberen.

En als je geen bestanden geladen ziet worden is er iets dat het dus tegen houdt.

Usual suspects als firewall/virus scan die wacky is al uitgesloten? (lijkt me wel gezien er geen cpu activiteit is).

Al eens een hele oude driver geprobeerd van bijvoorbeeld 2020?

Als alle amd mappen handmatig verwijderd van de pc na de-installatie van de drivers? misschien blijft er toch nog wat achter ondanks DDU? Ze staan echter op de meest rare plaatsen!

nog een mogelijke optie: start> regedit> ga naar : HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\AMD\CN > Maak een backup van de directory just in case. > DriverVersion edit en veranderen naar waarde 0 reboot en drivers herinstalleren.
Geen idee if deze nog bestaan na verwijderen van de drivers maar meestal blijven register keys achter.

Ga naar %userprofile%\AppData\Local\AMD in de verkenner (copy paste) en maak een backup en delete de CN map en probeer dan de software te starten.

En nog 1 optie : Verwijder de C:/AMD map voordat je nieuwe drivers installeert.

staat er overigens iets in de windows logboeken na het (niet) starten van de Radeonsoftware.

Nog een optie probeer een nieuwe install of reparatie van dotnet 3.5 en 4.8 deze zijn mogelijk nodig voor het starten van dit type applicatie.

Overigens wel even rebooten tussen de veranderingen want het blijft windows....

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 09-02-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 23:11
Heb je dat control panel wel nodig? Je kunt 'm helemaal niet laten opstarten door in de task manager bij startup 'm uit te vinken, geen idee of dat impact op de performance gaat hebben.

(ctrl-shift-esc -> tabje startup)

Sowieso slim om ff kritisch naar dat lijstje te kijken en uit te vinken wat je niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Cereal schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:05:
Heb je dat control panel wel nodig? Je kunt 'm helemaal niet laten opstarten door in de task manager bij startup 'm uit te vinken, geen idee of dat impact op de performance gaat hebben.

Sowieso slim om ff kritisch naar dat lijstje te kijken en uit te vinken wat je niet nodig hebt.
Je hem hem alleen nodig voor instellingen veranderen zoals scherpte filters of VSR aan of uit zetten en nog veel meer settings.

ik heb zelf een batch file met de volgende code erin om alle amd zooi uit te zetten nadat ik wijzigingen heb aangebracht :

Taskkill /F /IM RadeonSoftware.exe
Taskkill /F /IM cncmd.exe
Taskkill /F /IM AMDRSServ.exe
Taskkill /F /IM amdow.exe
Taskkill /F /IM AMDRSSrcExt.exe
Taskkill /F /IM explorer.exe && start explorer.exe

Dit sluit alle amd processen en services af. 1 voor 1 is dit niet mogelijk omdat ze elkaar in leven houden. \

Als je een AMD cpu hebt op eigen risico want ik weet niet of 1 van deze services of processen nodig is bij een AMD cpu. Al vermoed ik van niet ik heb een intel cpu dus dat is niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
computerjunky schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Zou idd geen verschil moeten maken maar heb wel eens vaker het probleem gehad dat een applicatie niet werkt via een snelkoppeling vandaar de suggestie om eens direct het bestand te proberen.

En als je geen bestanden geladen ziet worden is er iets dat het dus tegen houdt.

Usual suspects als firewall/virus scan die wacky is al uitgesloten? (lijkt me wel gezien er geen cpu activiteit is).
ALS die al raar doet, dan krijg ik daar nul meldingen of errors over.
Al eens een hele oude driver geprobeerd van bijvoorbeeld 2020?
Nee, en zo oud is die niet, want de nieuwste is ook van 2020... Wel 'ouder' dan de October versie...
Als alle amd mappen handmatig verwijderd van de pc na de-installatie van de drivers? misschien blijft er toch nog wat achter ondanks DDU? Ze staan echter op de meest rare plaatsen!
Ja, en ik laat DDU dat ook doen, wat frappant is. DDU raadt dit namelijk niet aan, en overal en nergens wordt aangeraden om de map wél te verwijderen.
nog een mogelijke optie: start> regedit> ga naar : HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\AMD\CN > Maak een backup van de directory just in case. > DriverVersion edit en veranderen naar waarde 0 reboot en drivers herinstalleren.
Geen idee if deze nog bestaan na verwijderen van de drivers maar meestal blijven register keys achter.
en over DDU gesproken, die doet een hoop registerkeys aanpassen en/of verwijderen. Geen idee welke allemaal precies, dus deze zou er zomaar tussen kunnen zitten.
Ga naar %userprofile%\AppData\Local\AMD in de verkenner (copy paste) en maak een backup en delete de CN map en probeer dan de software te starten.
Ook al geprobeerd, maakt niets uit.
En nog 1 optie : Verwijder de C:/AMD map voordat je nieuwe drivers installeert.
Zie antwoord hierboven.
staat er overigens iets in de windows logboeken na het (niet) starten van de Radeonsoftware.
Geen idee, als er iets heel obvious in logboeken zou moeten staan, zie ik dat in ieder geval niet.
Nog een optie probeer een nieuwe install of reparatie van dotnet 3.5 en 4.8 deze zijn mogelijk nodig voor het starten van dit type applicatie.
Geen idee wat dat is en/of doet. Ik zal hier eens in verdiepen.
Overigens wel even rebooten tussen de veranderingen want het blijft windows....
*zucht* ja, de keren dat ik de boel al verherstart heb, is too damn high...
Cereal schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:05:

Die is al aangepast aan mijn wensen, ;)
heb em toch eens uitgevinkt en qua performance merk ik geen verschil. ook dat ik em nog steeds niet kan openen...

En ja, het is een control panel, zou toch wel eens kunnen zien of er iets naar mijn smaak is aan te passen...
computerjunky schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:10:
[...]

Je hem hem alleen nodig voor instellingen veranderen zoals scherpte filters of VSR aan of uit zetten en nog veel meer settings.

ik heb zelf een batch file met de volgende code erin om alle amd zooi uit te zetten nadat ik wijzigingen heb aangebracht :

Taskkill /F /IM RadeonSoftware.exe
Taskkill /F /IM cncmd.exe
Taskkill /F /IM AMDRSServ.exe
Taskkill /F /IM amdow.exe
Taskkill /F /IM AMDRSSrcExt.exe
Taskkill /F /IM explorer.exe && start explorer.exe

Dit sluit alle amd processen en services af. 1 voor 1 is dit niet mogelijk omdat ze elkaar in leven houden. \

Als je een AMD cpu hebt op eigen risico want ik weet niet of 1 van deze services of processen nodig is bij een AMD cpu. Al vermoed ik van niet ik heb een intel cpu dus dat is niet getest.
INTEL CPU hier, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken. En ik heb zo maar het idee dat je hier iets cruciaals aanhaalt, dat ze elkaar in leven houden is één ding, het kan ook zomaar zijn dat ze elkaar blokkeren...

eens een volgende stap om naar te kijken...

• Lednov
Goed vandaag dus weer het zelfde geouwehoer zoals ik Februari ook al had, en weer met hetzelfde gedoe dezelfde resultaten.

Maar nu wel met een extra foutmelding die ik de vorige keren niet kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm2IVfIampxmJSk2W5nE8VbjBBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FdSQuJXPWOlCPUZY24VoYOn.jpg?f=user_large

we gaan eens kijken dan op die URL (top trouwens dat je dat helemaal zelf mag intikken....) https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-300 en dan blijkt dat er een Windows Update is geweest die voor mij even heeft bepaald dat er een driver moest worden geïnstalleerd... Tuurlijk...

Goed we gaan wel weer alles verherdeinstalleren om vervolgens alles weer te verherinstalleren.

En wat krijgen we nou....? Alles werkt gewoon... Wat ik nou precies heb opgelost, ik heb geen flauw idee. Ik heb niets anders gedaan dan vorige keren. Niets.

En alles werkt. Sterker, alles werkt veel beter! Opeens draait de CPU niet meer op volle toeren, die staat niets te doen bijna.

Ik begrijp er geen pepernoot van...

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 15:56
Ik had hetzelfde probleem met 2 versies ervoor van amd adrenalin.
Gamen niets aan de hand, maar amd adrenalin openen wou niet. ook icoontjes bleven komen en gaan.

bij mij was de oplossing:
alle oude drivers verwijderd bij C:\AMD en de oud driver terug geinstalleerd.
wel was deze driver van 5/6 maand oud. maar goed het werkte!
automatisch updaten uitgezet daarna in adrenalin.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:23
Ik had dit dus ook een paar dagen geleden, via de link die ik van AMD kreeg heb ik het ongevraagd automatisch updaten van drivers door Windows(niet door de AMD) uit moeten zetten.
Ik weet zo niet meer waar je dit ergens via het configuratie scherm moest doen.

Het automatisch updaten van drivers door AMD staat en stond bij mij standaard al uit.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:30
Ik heb dit probleem ook als ik de grotere driver van AMD installeer. Alleen als ik de kleinste versie van die driver installeer lijkt het te werken voor mij. Geen idee waar het nou precies aan ligt. Kaart werkt top, is stabiel, maar de drivers willen bij mij ook niet en heb net als jij ook vele dingen geprobeerd.

Was sowieso nieuw systeem dus zaken met DDU etc waren het probleem niet. Anyway, als het werkt, keep it going I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Dit is toch niet meer te geloven...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faZe-VGsbIOmyaRPBHf18WDb_vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8hUMYcjM56EOnHpsril2zmMr.jpg?f=user_large

We zijn een paar maanden verder en het gezeur is terug. En waarom? Geen idee! Werkelijk geen flauw idee!

Maar goed, we gaan wel weer verherdeinstalleren en verherinstalleren, wéér.

Jottum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HawksBrigade
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 11:24
Stomme vraag misschien maar heb je met DDU en herinstalleren je pc offline gehouden? Soms wil Windows nieuwe drivers vh internet afplukken.
Ik heb iets vergelijkbaars gehad trouwens vorig jaar en kreeg het niet voor mekaar. Op een gegeven moment een registry check gedaan met CCleaner en toen werkte alles wel.
Ik denk dat bij mij toen nog iets verstopt was gebleven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lednov
@HawksBrigade
Nee, want waarom zou ik? Maar goed, vorige keer was er ook iets met een update van WindHoos en wellicht is dat nu ook weer, een zelfde of een andere geen idee...
Vooralsnog is met alles opnieuw het voorlopig 'opgelost'. Komt het terug, dan zal ik netwerkkabel er ff uittrekken tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HawksBrigade
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21-05 11:24
Waarom?
Het is maar een tip vanuit de makers van DDU zelf, vooral met Windows 10. Zodat je alleen de driver installeert die je van te voren hebt gedownload en Windows het niet verbruid door zelf spul van internet te halen en dat misschien een conflict veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:23
Wat bij mij werkte was, via de zoek functie van Windows.--> Systeembeheer Apparaatbeheer, --> beeldscherm adapter, --> tabblad driver en daar de keuze gemaakt om naar de laatste driver te gebruiken ipv van de nieuwe. Geef hier aan dat de oudere driver stabiel is en het zou nooit meer automatisch geupdate mogen worden...

Dit werkt prima, tenzij je STEAM gebruikt. Want die blijft steevast de nieuwste driver herkennen en niet de laatst nieuwe

Wat uiteindelijk voor mij werkte, is om ergens geforceerd een vinkje uit te zetten die voorkomt dat Windows ondervraagt drivers van derde partijen automatisch update. Deze optie zou ik wel weer even moeten opzoeken want dit hebben ze lekker goed verstopt.
Pagina: 1