Toon posts:

plat dak isoleren

Pagina: 1
Acties:

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:28
Beste tweakers,

Ongeveer 1 jaar geleden heb ik een huis gekocht. Omdat het al om een wat ouder huis gaat had ik toen ook gelijk een keuringsrapport laten maken. Hieruit kwam naar voren dat het bitumen dak aan vervanging toe is. Het is mij niet duidelijk hoe oud het dak is, maar ik gok wel 15 tot 20 jaar oud.

Nu woon ik tussen sociale huurwoningen in en is de wooncoöperatie bezig met het renoveren van de hele straat. Toevallig ben ik met iemand in gesprek gekomen die wel aangaf dat het mogelijk was last minute (binnen 2 weken verwacht ik dat het dak dan af is) bij het project aan te sluiten en het dak te isoleren en weer een nieuwe bitumen laag hierop te plaatsen. De kosten zijn 2400 euro en daarvoor krijg ik:
- 14 centimeter enotherm isolatie
- Een houten verhoging aan de zijkanten
- Een nieuwe laag bitumen op het dak
- De luchtafvoer wordt verhoogd
De klus is ongeveer 15 m2 gok ik.

Nu is mijn vraag natuurlijk, is dit een aardige prijs? Normaliter zou ik ook een ander bedrijf laten komen, maar nu moet ik het heel snel weten om mee te kunnen doen.

Dit is een foto van de staat van mijn huidige dak:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

monsees schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:38:
Beste tweakers,

Ongeveer 1 jaar geleden heb ik een huis gekocht. Omdat het al om een wat ouder huis gaat had ik toen ook gelijk een keuringsrapport laten maken. Hieruit kwam naar voren dat het bitumen dak aan vervanging toe is. Het is mij niet duidelijk hoe oud het dak is, maar ik gok wel 15 tot 20 jaar oud.

Nu woon ik tussen sociale huurwoningen in en is de wooncoöperatie bezig met het renoveren van de hele straat. Toevallig ben ik met iemand in gesprek gekomen die wel aangaf dat het mogelijk was last minute (binnen 2 weken verwacht ik dat het dak dan af is) bij het project aan te sluiten en het dak te isoleren en weer een nieuwe bitumen laag hierop te plaatsen. De kosten zijn 2400 euro en daarvoor krijg ik:

Nu is mijn vraag natuurlijk, is dit een aardige prijs? Normaliter zou ik ook een ander bedrijf laten komen, maar nu moet ik het heel snel weten om mee te kunnen doen.

[Afbeelding]
Goede tip, dat ga ik ook proberen. De sociale woningmaatschappij wil hier ook alles gaan vernieuwen. Die zullen een veel betere prijs krijgen. Ik zit in een vergelijkbare situatie. Woning uit '71 en alles is geisoleerd en vernieuwd behalve het plat dak. De buren hebben het al wel gedaan (anders kon ik daarmee wat afspreken).

Heb je dat via de woningvereniging geregeld of de aannemer van de woningvereniging?

160 euro per m2 lijkt me een goede prijs.

[Voor 8% gewijzigd door Marzman op 02-02-2022 13:46]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:30
Ik heb net een offerte binnen voor 16 m2 en die berekenen 1.625,94 ex. en daar is maar weinig ruimte voor isolatie. Dus ik denk dat je prijs prima is.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Klinkt als een uitstekende prijs :)

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37
Klinkt zeker niet als een gekke prijs, zeker in deze tijden. Nog fijner is dat het nu al kan gebeuren, als je een aanvraag opnieuw moet opstarten sta je achteraan in de vaak lange wachtrij. Ik zou het doen voor dat bedrag.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:01
frennek schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:21:
Klinkt zeker niet als een gekke prijs, zeker in deze tijden. Nog fijner is dat het nu al kan gebeuren, als je een aanvraag opnieuw moet opstarten sta je achteraan in de vaak lange wachtrij. Ik zou het doen voor dat bedrag.
Dit dus. Zelf heb ik met grote moeite iemand langs kunnen laten komen. Veel dakdekkers reageren al niet eens meer en als ze al reageren, dan komen ze niet opdagen op de dag van schouw.
De kosten lijken me ook best mee te vallen. Hier een offerte gehad van 8K voor 45m2 -> ~175E/m2.

@monsees "14 centimeter enotherm isolatie" zal denk ik 140mm IKO Enertherm PIR zijn?

• monsees
Allereerst bedankt voor alle reacties!
Marzman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:41:
[...]

Goede tip, dat ga ik ook proberen. De sociale woningmaatschappij wil hier ook alles gaan vernieuwen. Die zullen een veel betere prijs krijgen. Ik zit in een vergelijkbare situatie. Woning uit '71 en alles is geisoleerd en vernieuwd behalve het plat dak. De buren hebben het al wel gedaan (anders kon ik daarmee wat afspreken).

Heb je dat via de woningvereniging geregeld of de aannemer van de woningvereniging?

160 euro per m2 lijkt me een goede prijs.
Dit heb ik kunnen regelen met een aannemer van de woningvereniging. Ik moet wel eerlijk zeggen dat deze persoon het zwart wilt regelen O-)
alwind schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:49:
Ik heb net een offerte binnen voor 16 m2 en die berekenen 1.625,94 ex. en daar is maar weinig ruimte voor isolatie. Dus ik denk dat je prijs prima is.
Bedoel je dan dat je geen isolatie krijgt op het platte dak of een minder dikke isolatielaag?
frennek schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:21:
Top, dank voor jouw advies! Over die lange wachtrij heb ik nog niet zoveel nagedacht, maar dit is dan wel een pluspunt.
Caelorum schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Dit dus. Zelf heb ik met grote moeite iemand langs kunnen laten komen. Veel dakdekkers reageren al niet eens meer en als ze al reageren, dan komen ze niet opdagen op de dag van schouw.
De kosten lijken me ook best mee te vallen. Hier een offerte gehad van 8K voor 45m2 -> ~175E/m2.

@monsees "14 centimeter enotherm isolatie" zal denk ik 140mm IKO Enertherm PIR zijn?
Je hebt gelijk, de isolatie is 140mm IKO Enetherm PIR. Ik heb zelf totaal geen ervaring met deze materie, maar wat zo lijkt is dat het prima isoleert.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:15
Ik heb voor een soortgelijke klus een stuk hogere offertes gehad afgelopen najaar.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• joostsozee
  • Laatst online: 07-01 13:24
Inmiddels bestaat mijn leven meer uit het renoveren van huizen dan sleutelen aan computers.

Het korte antwoord is: goeie deal, meteen doen!

Ik krijg van de professionele bouwhandels alweer een aankondiging dat de prijzen van materiaal gaan stijgen en isolatie is daar zeker gevoelig voor. Sowieso een van de meest kostbare materialen. PIR platen zijn perfect voor het vanaf buiten isoleren van je woning, wat überhaupt beter is dan van binnenuit. De dikte van 140mm is ooo netjes, daarmee zit je aan nieuwbouw waarden.

Wat anderen ook al aangeven, mankracht en beschikbaarheid zijn schaars, zeker de lui die weten wat ze moeten doen. Bonus ze hebben heel veel oefen daken om de knulligheden uit de klus te halen. Schrik niet als ze met 2 dagen & 3 man klaar zijn.

Vraag wel even wat hij doet met garantie tegen lekkage. Deze klus is voor hem pure bonus waarvan ze allemaal die Dodge RAM pick-ups kopen;)

http://speedtest.net/result/2130203198.png

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:48
Klopt het dat een deel van het platte dak van je hurende buren is? Groot voordeel van meedoen is dan ook dat de aansluiting met je buren netjes blijft omdat het hele dakvlak in een keer kan worden gelegd. En door de schaalgrootte van het project zal de prijs over het algemeen niet exorbitant hoog zijn. Ik zou, tenzij ik ergens een veel betere prijs kan krijgen, meteen meedoen met zo’n project.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:53
ik zou wel vragen om een scheiding tussen jullie dakvlak en dat van de buren

[Voor 20% gewijzigd door twain4me op 04-02-2022 11:16]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip de factuur is niet boeiend als ze maar wel op papier garanties afgeven op het geleverde werk en hoe lang je garantie is. Simpel als het toch lekt moet het hun probleem zijn en dan niet ineens jouw probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:01
twain4me schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:15:
ik zou wel vragen om een scheiding tussen jullie dakvlak en dat van de buren
Waarom? Die scheiding kan altijd later nog worden aangebracht indien nodig en preventief aanbrengen geeft toch alleen maar meer risico's?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie 4 luchtpijpjes, waarom zitten die er?

1 voor de keukenafzuiging wellicht, 1 voor de wc?

Die andere twee om condens af te voeren aan de binnenkant?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nette prijs, doen.

Let op goed afschot, en zijn al die pijpjes nog nodig?
(Meer kans op lekkage, en kou).

[Voor 71% gewijzigd door teacher op 04-02-2022 11:23]

Wise enough to play the fool

• twain4me
  • Laatst online: 14:53
Caelorum schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Waarom? Die scheiding kan altijd later nog worden aangebracht indien nodig en preventief aanbrengen geeft toch alleen maar meer risico's?
welke risico's? lekkages kunnen bij dergelijk daken tussen isolatie en dampremmer gaan lopen en zelfs tientallen meters vederop een huis binnen komen. Dit is het moment om het goed te doen.gewoon mijn dak mijn water, jouw dak jouw water, Nu kan je de dampremmer etc goed aanbrengen en er hoeft nooit meer een andere dan jouw dakdekker aan jouw dak te zitten en visa versa. achteraf is juist meer risico, werken op oude dakbedekking is juist waarom je scheidingen wil aanbrengen dus later aanbrengen is niet echt een optie.

• knijnsel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 10:03

knijnsel

dus...

Caelorum schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Als scheiden een optie is zo ik dat doen. En dan bedoel ik de tussenmuur opmetselen en op de verhoging de beide daklagen afmonteren. Dat doe je niet zomaar naderhand, omdat je daar je buur ook bij wilt betrekken.

Voordelen zijn dat je de tussenruimtes in het plafond scheidt, wat tocht en overslaan van brand voorkomt. Daarnaast blijft lekwater bij diegene die lekkage heeft. Mijn vorige buurman was een hobby klusser... Als het regende stond hij de dag erna zijn dak weer dicht te plakken. pff.

Maar het is wel 'nice to have'. Meeliften op de woningbouw lijkt me zinvol voor monsees.

<knijnsel> De nederlandstalige GuildWars site

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37
Zoals anderen al hebben benoemd zou ik even nagaan of alle dak doorvoeren straks nog nodig zijn. Vaak is een koud dak uitgevoerd met een aantal beluchtingspijpjes voor het dakbeschot wat je straks niet meer nodig hebt en kunnen vervallen.

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:55
monsees schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:38:
Beste tweakers,

[Afbeelding]
Zoals al meerderen voor mij hebben gezegd. DOEN! Dit is echt een heel mooie prijs. Vooral als het inclusief verhoogde boeidelen is d:)b
En sowieso een dakdekker vinden op dit moment die voor 15m² aan de slag gaat is al een ding.

Een paar dingetjes waar je wel even op moet letten:
- Wat doen ze met je huidige dak? Laten ze dit liggen of gaan ze slopen tot het hout.
- Wat krijg je precies? Dampremmende laag? (afschot) isolatie? 1 of 2 laagse dakbedekking?
- Hoe wordt de dakbedekking bevestigd? Gelijmd, mechanisch bevestigd?
- Let op de afsluiting tussen jou en je buren. Jij zult een stuk hoger komen en gaat isoleren. Dus krijg je een koudebrug bij de buren. Voor je het weet gaan zij klagen en is het jouw schuld (want hiervoor 'hadden ze nooit problemen').
- Krijg je ook nieuwe daktrimmen?
- Wat doen ze bij je gevel? Als je 14 cm omhoog gaat zit je lood daar niet goed. Deze moet je minimaal 2 stenen verhogen.

Indicatief; 2 jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan maar dan voor 30 m². Inclusief slopen, nieuwe boeidelen.
En mijn (echt mooie) totaalprijs was €4.600,-
Ondertussen zijn de prijzen echt idioot gestegen. Dus € 2.400 is top, strik eromheen en gaan :+

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
14cm isolatie, nieuwe afvoer, doorvoeren verhogen en de opstand verhogen is best arbeidsintensief.

Dat is dikke prima voor een dak wat wel 25 jaar of ouder is. De craquelé is behoorlijk :)

De doorvoeren zijn meestal per vertrek wat eronder zit en is dus niet geschakeld naar 1 centrale doorvoer. Je kunt er naar kijken, maar meestal moet je ze houden.

Tweakers Discord

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02 18:39
als je een factuur krijg (eist) en je neemt nog een energie besparende maatregel (0f zonnepanelen). dan zit daar ook nog een leuke subsidie op (kijk even op de site van rvo ) ;)

wij hebben vorig jaar bijna 180m2 bitumen vervangen en 160mm pir geplaatst en weer dak bedekking aangebracht en nieuwe dakrand en boeiborden (zeer veel uren in gaan zitten). dus ik zou zeggen zeer nette deal!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:55
tha- schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:51:
als je een factuur krijg (eist) en je neemt nog een energie besparende maatregel (0f zonnepanelen). dan zit daar ook nog een leuke subsidie op (kijk even op de site van rvo ) ;)

wij hebben vorig jaar bijna 180m2 bitumen vervangen en 160mm pir geplaatst en weer dak bedekking aangebracht en nieuwe dakrand en boeiborden (zeer veel uren in gaan zitten). dus ik zou zeggen zeer nette deal!
Helaas, volgens de ISDE rekentool moet je voor het isoleren van je dak minimaal 20 m² doen.

En helaas vallen de zonnepanelen daar ook niet onder :-(

• Cyriel85
  • Laatst online: 11:37
Zou zelf wel een factuur willen, maar dan zal de prijs ook een stuk omhoog gaan.

Verder vind ik de prijs lastig:
Dak van 140m2 met 140mm pir + dak van 100m2 met 80mm pir koste mij 2 maanden geleden een €24.000,-
Inc extra dakraam, nieuwe boeidelen (Trespa) en een 4 tal doorvoeren.

Eerste offerte was dan ook wel 37k en nog een van 27k met minder dikte isolatie.

Zat bij mij all in dus op 100€ per m2.

Wel deel dunnere isolatie.

Vanuit dat oogpunt vind ik 2400/15m2 zwart wel wat hoog. Met factuur zou het een zeer mooie prijs zijn.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• joostsozee
  • Laatst online: 07-01 13:24
Beste mensen, we hebben het hier over een aannemer die vermoedelijk op basis van een inschrijving en plan van eisen o.i.d. geselecteerd is door een woningbouwcorporatie. Dat zijn van die trage organisatie die helemaal niet van gekke dingen en risico's houden.

Wanneer ik de aannemer zou zijn en de enkele woningeigenaar aanbied om mee te genieten van de centrale aanpak om vervolgens het hemd van het lijf gevraagd te worden over hoe ik als vakman het ga uitvoeren... zou ik heel snel het aanbod intrekken. Uiteraard mag en als je dat wil moet je vragen hoe hij het gaat doen, maar geef zo'n kerel ook een beetje vertrouwen. Vinden mensen leuk ;).

Als ik de prijs even snel zou moeten berekenen:
- €500,- Isolatieplaten 140, bevestigingsmateriaal, purschuim en kit
- €500,- Onderlaag, bitumen toplaag zonder leislag, bevestigingsmateriaal en mastiekklossen
- €300 tot €400,- Houten boeidelen ~7,5m lengte, sterk afhankelijk van de hoogte, daktrim, stadsuitloop/HWA
- ? Pijpjes. Geen idee, meer info nodig of het bv of er een dubbelwandige CV pijp bij zit. Die krengen zijn duur.
- ? Beetje verf
-----------------------------
€1400 materiaal

Dit betekent nog €1.000 aan arbeid. Uitgaande van een gemiddeld uurtarief van €40 kan ~ 3 dagen door 1 persoon aan worden gewerkt. Hierin moet eventueel (ik vermoed van niet) de oude bitumen toplaag verwijderd worden (sloop Pool), pijpjes worden verlengd (loodgieter), isolatie plaatsen, bitumen branden, daktrim en boeidelen bevestigen (dakdekker) en de boeidelen schilderen (schilder).

Waarschijnlijk kan hij groter inkopen dan ik en kan hij de aanschaf van de extra materialen voor jou dak mooi wegwerken in de totaal aanschaf voor de woningbouwcorporatie waardoor zijn materiaalprijs onder de €1.000 komt. De arbeid blijft, ook al lopen ze daar rond, en schrik niet hij wil ook nog een beetje winst maken!

In deze post had ik kennelijk zin op de vrijdagavond, goed weekend allemaal!

ps. Als hij de boeidelen met trespa of kunstof afwerkt, vraag dan even of hij voor jou huis hout kan gebruiken. Staat net ff wat beter en siert een koophuis!

http://speedtest.net/result/2130203198.png

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
monsees schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:16:

Dit heb ik kunnen regelen met een aannemer van de woningvereniging. Ik moet wel eerlijk zeggen dat deze persoon het zwart wilt regelen O-)

[...]
Ik ben werkzaam als energie adviseur voor de woninglabels. Je krijgt hierdoor geen factuur waarmee je de isolatiedikte en/of het gebruikte materiaal kan bewijzen. En opmeten gaat meestal niet meer.

Ik raad je dan ook sterk aan om bij de werkzaamheden aanwezig te zijn en veel foto's te maken, van zowel het isolatiemateriaal (duidelijk zichtbaar dat het op locatie ligt), nog wat foto's als de helft al op het dak ligt en minimaal 1 duidelijke foto van het materiaal (als het er al ligt) met een duimstok er tegenaan. Op die manier heb je in ieder geval bewijs als je in de toekomst het energielabel van je huis opnieuw laat vaststellen!

Ohw en zorg er goed voor dat het type materiaal goed op de bon of foto staat, dan kan er namelijk gekeken worden of er een kwaliteitsverklaring voor is zodat er met betere waardes gerekend mag worden.

PS: voor de meelezers, een bonnetje van de bouwmarkt is niet genoeg bewijs van aanschaf, op de bon/factuur moet minstens het adres staan waar het om gaat. Als je het aanvult met foto's zoals hierboven beschreven dat mag het wel meegenomen worden (als de energie adviseur ter plaatse constateert dat het een en ander aannemelijk is)

Hier wat info vanuit de regelgeving (let op dit geldt in principe voor nieuwbouw/de detailmethodiek, maar beter dit volgen dan weet je zeker dat je genoeg bewijs hebt)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel

• monsees
Weer een hoop extra reacties, dank voor het meedenken![

quote]joostsozee schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:15:
Inmiddels bestaat mijn leven meer uit het renoveren van huizen dan sleutelen aan computers.

Het korte antwoord is: goeie deal, meteen doen!

Ik krijg van de professionele bouwhandels alweer een aankondiging dat de prijzen van materiaal gaan stijgen en isolatie is daar zeker gevoelig voor. Sowieso een van de meest kostbare materialen. PIR platen zijn perfect voor het vanaf buiten isoleren van je woning, wat überhaupt beter is dan van binnenuit. De dikte van 140mm is ooo netjes, daarmee zit je aan nieuwbouw waarden.

Wat anderen ook al aangeven, mankracht en beschikbaarheid zijn schaars, zeker de lui die weten wat ze moeten doen. Bonus ze hebben heel veel oefen daken om de knulligheden uit de klus te halen. Schrik niet als ze met 2 dagen & 3 man klaar zijn.

Vraag wel even wat hij doet met garantie tegen lekkage. Deze klus is voor hem pure bonus waarvan ze allemaal die Dodge RAM pick-ups kopen;)
[/quote]

Ik ga nog even navragen wat hij gaat doen bij een lekkage. Een goede tip! Daar had ik nog niet over nagedacht.
Eupeodes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:01:
Klopt het dat een deel van het platte dak van je hurende buren is? Groot voordeel van meedoen is dan ook dat de aansluiting met je buren netjes blijft omdat het hele dakvlak in een keer kan worden gelegd. En door de schaalgrootte van het project zal de prijs over het algemeen niet exorbitant hoog zijn. Ik zou, tenzij ik ergens een veel betere prijs kan krijgen, meteen meedoen met zo’n project.
Het klopt inderdaad dat het het andere deel van de buren is, dat spreekt ons ook wel aan, omdat je inderdaad dan een mooi afgewerkt dak krijgt.
Wolly schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:20:
Ik zie 4 luchtpijpjes, waarom zitten die er?

1 voor de keukenafzuiging wellicht, 1 voor de wc?

Die andere twee om condens af te voeren aan de binnenkant?
Er staan drie afzuigingen op onze aanbouw. Een is inderdaad voor de keuken en de andere is voor de wc. Maar omdat we in een jaren 30 woning wonen, is de douche ook nog aan de achterkant.
Raw Demin schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:18:
[...]

Zoals al meerderen voor mij hebben gezegd. DOEN! Dit is echt een heel mooie prijs. Vooral als het inclusief verhoogde boeidelen is d:)b
En sowieso een dakdekker vinden op dit moment die voor 15m² aan de slag gaat is al een ding.

Een paar dingetjes waar je wel even op moet letten:
- Wat doen ze met je huidige dak? Laten ze dit liggen of gaan ze slopen tot het hout.
- Wat krijg je precies? Dampremmende laag? (afschot) isolatie? 1 of 2 laagse dakbedekking?
- Hoe wordt de dakbedekking bevestigd? Gelijmd, mechanisch bevestigd?
- Let op de afsluiting tussen jou en je buren. Jij zult een stuk hoger komen en gaat isoleren. Dus krijg je een koudebrug bij de buren. Voor je het weet gaan zij klagen en is het jouw schuld (want hiervoor 'hadden ze nooit problemen').
- Krijg je ook nieuwe daktrimmen?
- Wat doen ze bij je gevel? Als je 14 cm omhoog gaat zit je lood daar niet goed. Deze moet je minimaal 2 stenen verhogen.

Indicatief; 2 jaar geleden heb ik hetzelfde gedaan maar dan voor 30 m². Inclusief slopen, nieuwe boeidelen.
En mijn (echt mooie) totaalprijs was €4.600,-
Ondertussen zijn de prijzen echt idioot gestegen. Dus € 2.400 is top, strik eromheen en gaan :+
Bedankt voor alle vragen die je hebt opgeschreven, ik ga het aan die man vragen als ik hem zie!
Backpacker schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:13:
[...]

Ik ben werkzaam als energie adviseur voor de woninglabels. Je krijgt hierdoor geen factuur waarmee je de isolatiedikte en/of het gebruikte materiaal kan bewijzen. En opmeten gaat meestal niet meer.

Ik raad je dan ook sterk aan om bij de werkzaamheden aanwezig te zijn en veel foto's te maken, van zowel het isolatiemateriaal (duidelijk zichtbaar dat het op locatie ligt), nog wat foto's als de helft al op het dak ligt en minimaal 1 duidelijke foto van het materiaal (als het er al ligt) met een duimstok er tegenaan. Op die manier heb je in ieder geval bewijs als je in de toekomst het energielabel van je huis opnieuw laat vaststellen!

Ohw en zorg er goed voor dat het type materiaal goed op de bon of foto staat, dan kan er namelijk gekeken worden of er een kwaliteitsverklaring voor is zodat er met betere waardes gerekend mag worden.

PS: voor de meelezers, een bonnetje van de bouwmarkt is niet genoeg bewijs van aanschaf, op de bon/factuur moet minstens het adres staan waar het om gaat. Als je het aanvult met foto's zoals hierboven beschreven dat mag het wel meegenomen worden (als de energie adviseur ter plaatse constateert dat het een en ander aannemelijk is)

Hier wat info vanuit de regelgeving (let op dit geldt in principe voor nieuwbouw/de detailmethodiek, maar beter dit volgen dan weet je zeker dat je genoeg bewijs hebt)

[Afbeelding]
Goede tip, ook iets waar ik niet aan zou denken! Ik ga wel foto's maken als hij bezig is zodat ik dat als bewijsmateriaal kan gebruiken voor de isolatie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee