Excel: datums worden steeds niet herkend als datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Mijn vraag
Ik ben bezig met een analyse in Excel; hiervoor heb ik een dataset die opgebouwd is uit 2 databronnen en samengevoegd is en aangeleverd door 3 partijen.

ik wil in een draaitabel graag aantal per jaar / kwartalen inzichtelijk maken.

deze dataset bevat datums: nu zijn de datums uit bron A perfect in orde (dus draaitabel groepeert ze netjes). Maar de datums uit Bron B blijft ie op één of andere manier niet als datum zien. en bijvoorbeeld voor 2 partijen ziet ie '1900' als twee unieke jaren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel office 365

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- uiteraard alle formatting aangepast naar datum en in allerlei smaken en soorten.
- datums splitsen naar dag, maand, jaar en hier een nieuw serieel getal van maken. hieruit zag ik dat bij één aanleverende partij de datums intact bleven en geen serieel getal werden. dat heb ik gecorrigeerd. zodat er één lijst met seriële datums is.
- daarna via '=DATUM' jaar, maand en dag weer toegevoegd.

helaas zonder resultaat.

opvallend is dat in de dataset de datums die wél werken het format 'datum hebben - taal Armeens'. dit heb ik ook gekopieerd naar de niet werkende kolom: helaas zonder resultaat.

heeft iemand nog een denkrichting?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:05

g0tanks

Moderator CSA
Kan je voorbeelden (screenshots of bestand uploaden) laten zien van data uit bron B? Het liefst 'ruw' dus zonder opmaak. Nu is het best moeilijk om er iets over te zeggen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat het via datum() terugzetten mislukt verbaast me als de ‘bron’ steeds ‘nette’ jaar, maand, dag is. Inderdaad misschien goed om screenshots te doen.
Let op dat je de kolom met de datum() formules nieuw hebt aangemaakt en de juiste datumformat geeft.

Hoe importeer je de twee maal drie sets? Als copypaste, doe dat met alleen waarden kopiëren zonder opmaak.

Is het overigens een eenmalige actie, of gaat het vaker gebeuren? In dat tweede geval kan je beter de dialoog aan gaan met de aanleverende partij(en) die het incorrect doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Excel in combinatie met DATE / DATUM. Altijd leuk als je met 'vertaalde' sheets aan het werk bent :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Hieronder zie je de al (gesplitste) en weer samengevoegde datum. bij de kolommen verder in de dataset (rechts) staat dezelfde formatting en daar werkt het wél goed. dus het zit in deze specifieke kolom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98wjttCji4yib4OI161ykbF9mLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMpVcZzaTnIgy92dquIdJPZJ.png?f=fotoalbum_large

Onderstaande afbeelding zie je het probleem denk ik: in eerste instantie zag ik al 2 formats ontstaan, dat heb ik rechtgetrokken. maar toch blijft er iets hardnekkigs inzitten: hij ziet 2 aparte '1900' als jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlhL7Al15vkQKKrSxm2cmXGUIU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kAvLemEC6hNrAMEor9zJKZQb.png?f=user_large

Hieronder zie je in kolom C hoe de aanlevering van de 2 partijen eruit ziet. nogmaals: alles is serieel gelijk en identiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lKs9Amv4wUU8E1iDVpivMSMHO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Iwk0ukXNao5yMgHiaXGxsegl.png?f=user_large

Wat betreft structureel aanleveren; dit is voor nu eenmalig. als er een structureel karakter komt wil ik ook snel weg van Excel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zie het probleem niet?

Het is 1900 en 1990?

De 1-1-1900 komt van date = 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
in dit geval niet. want het is datum 1-1-1900 (serieelnummer = 1). Maar dit zijn maar twee voorbeelden, in de hele dataset 'herkent' Excel dus datums:

1. Er hetzelfde uitzien
2. dezelfde datum vertegenwoordigen
3. Qua 'format' ook identiek zijn

als twee unieke waarden. daarmee kun je ze dus helaas niet groeperen in een draaitabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:40

Bolletje

Moderator Harde Waren
Kan je die beide datums eens converteren naar een nummer?

Misschien zit er nog een time element in. Dan is het geen integer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20

Tazzios

..

Uitgaande dat dag en maand altijd 2 notatiecijfers hebben:

dag: =LINKS(A1;2)
maand: =RECHTS(LINKS(A1;5);2)
jaar: =RECHTS(A1;4)
cellen omzetten naar datum: =DATUM(D1;C1;B1)

in 1 formule: =DATUM(RECHTS(A1;4);RECHTS(LINKS(A1;5);2);LINKS(A1;2))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:05

g0tanks

Moderator CSA
g0tanks schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:43:
Het liefst 'ruw' dus zonder opmaak. Nu is het best moeilijk om er iets over te zeggen.
Hoe zien de data eruit zonder opmaak? Dus gewoon als nummer zoals @Bolletje vraagt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Die 1900 komt door een ongeldige datum. Het originele veld zal dus niet kloppen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor dit soort dingen gooi ik ze altijd even via Notepad++ en een schone cel. Excel en datums, breek me de bek niet open, alhoewel het meestal is dat iets dat geen datum is omgezet wordt in een datum, zonder waarschuwing.

Ik heb zelfs een feature request gedaan om dat eruit te slopen, of uitschakelbaar te maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
Thanks voor al jullie reacties: ik heb t als integer al geprobeerd: dat was verschillend(al voor mijn post), maar nu niet meer!

Ik ga morgen nog even de andere tips proberen, thanks!

Update:
Notepad geprobeerd: dat werkt helaas niet. via Notepad, als tekst opgeslagen, naar CSV en dan in de Excel geplakt. ook de formule aanpassen is niet gelukt helaas.

aangezien het ook een 'pilot' is nu gekozen om het te laten voor wat het is helaas. dan maar wat omslachtiger e.e.a. in kaart brengen, blijft heel erg raar :(

[ Voor 47% gewijzigd door Smithkj op 05-02-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MustangV8
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:26
Ik had hetzelfde probleem en heb het zo opgelost: best een nieuwe kolom maken ernaast met de formule =KOLOMx *1 en die als datum formatteren. Ergens loopt het mis bij de formattering in de achtergrond. De oorspronkelijk kolommen komen uit een database en waren als ALGEMEEN geformatteerd, simpel het format naar DATUM veranderen hielp ook niet. Enkel de formule werkte. En ja die "vertalingen" van formules en formattering is een ramp in Excel.
Pagina: 1