Leaseweb wijziging prijzen v energie kosten vs contractbreuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-01 18:03
Hallo allen,

20 jaar host ik een paar Virtual Private Servers voor eigen gebruik bij Leaseweb. In december ontving ik een prijsstijging ivm de stijgende energiekosten. Omdat ik een 3-jarige contract ben aangegaan voelt het als contractbreuk. Uiteraard heb ik een ticket aangemaakt maar daarop wordt niet gereageerd anders dan het automatische antwoord (wij hebben het onvangen en u hoort van ons bladiebla). Telefonisch zijn ze nagenoeg niet bereikbaar. Je krijgt een off-shore medewerker aan de lijn die je vervolgens weer 30 minuten in de wacht zet naar een vermeende afdeling waar niemand de telefoon oppakt.

Graag jullie advies.

En wat zijn de alternatieven? Ik heb niet veel nodig een VPS 1GB ram, 50GB storage, dedicated IP, debian met een snelle verbinding. Bij Leaseweb betaal ik 4 Euro per maand.

1 contract verloopt Q1 2023 de ander in Q1 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40
even uit interesse, hoeveel is de nieuwe prijs? Want 4 euro is nou niet echt de hoofdprijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat staat er in de voorwaarden? Want je kan het wel als contractbreuk voelen maar dat maakt het nog geen contractbreuk. En de stijging van de energieprijzen is domweg significant.
10.2 Leaseweb is entitled to increase any of the Fees for annual
automatic price indexation, with a maximum increase of (a) five
percent (5%); or – if higher – (b) the CPI for the previous year.
The increase indexation leading to automatic adjustment of Fees
will be implemented each year on the anniversary of your
Service’s Contract Start Date (when your service continues after
completing another year). In case of multiple Services with
different Contract Start Dates, the Fees adjustment will
automatically apply to the month(s) that the respective
Service(s) completes an(other) anniversary. Leaseweb may
notify the price indexation by means of an announcement and
or email stipulating the specific annual increase of such
adjustment of Fees for sole clarification purposes,
notwithstanding its right to apply the maximum increase to the
invoices of such Services automatically for purpose of Fees
adjustment based on annual price indexation.
10.3 In addition to and separate from the annual price indexation in
Clause 10.2, Leaseweb is entitled at its sole discretion to
automatically add on, pass on, pass through, embed, implement
and surcharge to any Services Fees to the extent applicable (a)
changes in any (license) fees, purchase tariffs or costs of any
products, software, hardware, right to use, electricity, water, gas
or other utility services, increased taxes, or any other expenses
incurred as procured or leased by Leaseweb from third parties:
(i) used by Leaseweb in the provision of Services to Customer;
(ii) or licensed, provided or resold by Leaseweb to Customer; and
or (b) any costs incurred or fees payable for the use of any third
party Payment Services Provider in connection with the payment
method

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
@Dracula het lijkt niet of ze prijs al hebben doorgevoerd. Wat het in mijn opzicht nog dubieuze maakt. Eerst de klant binnen lokken met aantrekkelijke tarieven en eenmaal binnen dan de prijzen verhogen terwijl (in mijn geval) ervoor 3 jaar vooruit is betaald. 4 Euro is niet de hoofdprijs. Maar is een overeenkomst. Als ze dat te weinig vinden kunnen ze meer vragen. Ik kan dan verder kijken. Nu zit ik soort van gevangen in een contract terwijl ze de prijzen verhogen.

@PolarBear heb je de link? Ik ben wel benieuwd naar de datum van deze voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderic
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09-2024

Roderic

iRacer

Ik heb gisteravond ook een factuur ontvangen. Ik heb in juli 2020 een 3 jarig contract afgesloten voor een dedicated server wat ik in 1x heb betaald (€4500). Gisteravond ontving ik een factuur voor "Total Recurring Fees" voor het komende anderhalf jaar ter waarde van €2475,30........ Dat is toch niet meer normaal?

En dan bieden ze nog wel gewoon soortgelijke servers aan voor dezelfde prijs als wat ik er voor betaald heb in 2020. De prijsstijging is daarin dus niet terug te zien. Ik voel mij opgelicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Roderic op 02-02-2022 14:02 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Tsja invloeden buiten de controle van een Service provider is altijd lastig maar gezien de energie prijzen wel begrijpelijk.

Al dan niet terecht als je "binnen gelokt bent" maar volgens mij kan je net als met de jaarlijkse Ziggo verhoging gewoon van je contract af bij een eenzijdige verhoging lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Roderic schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:01:
Ik heb gisteravond ook een factuur ontvangen. Ik heb in juli 2020 een 3 jarig contract afgesloten voor een dedicated server wat ik in 1x heb betaald (€4500). Gisteravond ontving ik een factuur voor "Total Recurring Fees" voor het komende anderhalf jaar ter waarde van €2475,30........ Dat is toch niet meer normaal?

En dan bieden ze nog wel gewoon soortgelijke servers aan voor dezelfde prijs als wat ik er voor betaald heb in 2020. De prijsstijging is daarin dus niet terug te zien. Ik voel mij opgelicht.
Oeps dat is een significante stijging te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LandnHoning
@Roderic dat bedoel ik. In mijn geval gaat het om een paar euro. Maar het is een principe kwestie. Het zal me ook niets verbazen dat ze tussen tijds de voorwaarden hebben aanpast. Heb jij daar zicht op?
Drie jaar geleden had niemand het over stijgende energiekosten. Inflatie is nog niet aangehaald maar ook dat zou zo maar de volgende horde kunnen zijn.

De garantie dat ze over een paar maanden weer met een verhoging komen heb je niet.

@Dracula de vraag rijst, waar stop het. Wat is komt er na? En wat is het contract dan waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ja ik snap dat dit idd vervelend is en dat je je dat af kan vragen maar ik kan je vertellen dat er op heel veel plaatsen momenteel prijsstijgigen plaats vinden door o.a. energie prijzen of grondstof te korten dus ik zou niet gek op kijken als je dit ook op andere plaatsen terug gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:20
@LandnHoning vind je het waard om je contract te laten ontbinden?
Ik weet niet of je bedrijven als Leasweb mag vergelijken met energieleveranciers, maar daar vielen er een hoop van om, omdat men niet (allen) bereid was een prijsverhoging te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PolarBear schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:34:
Wat staat er in de voorwaarden? Want je kan het wel als contractbreuk voelen maar dat maakt het nog geen contractbreuk. En de stijging van de energieprijzen is domweg significant.

[...]
Volgens het artikel dat je citeert mag de prijs met maximaal 5% worden verhoogd (het CPI in 2021 was 2,7%).

In de voorwaarden van 2022 staat dat een stijging van de energieprijzen mag worden doorberekend:
In addition to and separate from the annual price indexation in Clause 10.2, Leaseweb is entitled at its sole discretion to automatically add on, pass on, pass through, embed, implement and surcharge to any Services Fees to the extent applicable (a) changes in any (license) fees, purchase tariffs or costs of any products, software, hardware, right to use, electricity, water, gas or other utility services, increased taxes, or any other expenses incurred as procured or leased by Leaseweb from third parties: (i) used by Leaseweb in the provision of Services to Customer; (ii) or licensed, provided or resold by Leaseweb to Customer; and or (b) any costs incurred or fees payable for the use of any third party Payment Services Provider in connection with the payment method.
In dit artikel staan wel drie belangrijke beperkingen:
1. "costs of electricity" en "incurred as procured or leased by Leaseweb", dus Leaseweb moet de hogere kosten daadwerkelijk maken.
2: "to the extent applicable", de stijging mag dus niet meer bedragen dan de gestegen energieprijs.
3: "in the provision of Services to Customer", dus alleen de kosten die direct met de dienst samenhangen.
Het is aan Leaseweb om te stellen, en zo nodig om te bewijzen, dat aan deze voorwaarden is voldaan. Zijn de kosten voor Leaseweb echt hoger, of heeft Leaseweb een termijncontract voor energie afgesloten? Wordt de prijs permanent verhoogd, of krijg je weer een korting als de energieprijzen dalen?

Ik zit niet in het hostingwereldje maar schat het gebruik van je vps op ongeveer 2W (je kunt 250 van die VPS'en kwijt op een server die 500W gebruikt). Dat is 1,5 kWh per maand, wat volgens mij correspondeert met een stijging van minder dan 20 cent per maand. Op basis van de voorwaarden van 2022 kan de prijs dus met 40 cent (5% + 20 cent) per maand worden verhoogd.

Nu zijn de voorwaarden van 2022 helemaal niet van toepassing op TS. In de voorwaarden van 2020 staat geen bepaling over stijgende energiekosten. Dat betekent niet dat de prijsstijging niet mag worden doorberekend. Wel ligt de lat voor Leaseweb een stuk hoger, want zij moet aantonen dat het zó redelijk is dat zij onder de oude prijzen moet blijven leveren, dat van TS een hogere bijdrage mag worden gevraagd. Omdat TS een consument/zwakke partij is ten opzichte van Leaseweb, is dat een vrij lastige opgave, zeker omdat Leaseweb zich tegen de kostenstijging had kunnen indekken en er nog steeds nieuwe contracten voor de oude prijs worden afgesloten. In dit geval kan Leaseweb de stijging in energiekosten niet doorberekenen. Wel kunnen de prijzen met 5% worden verhoogd, want die bepaling stond er in 2020 ook al in.

Wat kun je praktisch doen tegen een hogere stijging? Om een toelichtingen vragen helpt kennelijk niet. Een deel van de betaling achterhouden zou ik niet doen zolang je contract loopt, omdat de kans dan groot is dat je server wordt afgesloten. Wel kun je procederen, of kun je aan het einde van je contract de laatste betalingen storneren als je per automatische incasso betaalt. Omdat je consument bent, heb je daarnaast de mogelijkheid om direct het contract op te zeggen, ook als de stijging beperkt is tot 5% (dat staat niet letterlijk in de wet als je contract langer dan 3 maanden geleden is ingegaan, maar de consensus is dat het onredelijk is om consumenten met prijsverhogingen te confronteren zonder opzegmogelijkheid).

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:12

slaay

Natuurbeleven.com

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door slaay op 02-02-2022 14:26 ]

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Volgens het artikel dat je citeert mag de prijs met maximaal 5% worden verhoogd (het CPI in 2021 was 2,7%).
Artikel 10.3 aangaande andere gestegen kosten zit er ook in.
Nu zijn de voorwaarden van 2022 helemaal niet van toepassing op TS. In de voorwaarden van 2020 staat geen bepaling over stijgende energiekosten. Dat betekent niet dat de prijsstijging niet mag worden doorberekend. Wel ligt de lat voor Leaseweb een stuk hoger, want zij moet aantonen dat het zó redelijk is dat zij onder de oude prijzen moet blijven leveren, dat van TS een hogere bijdrage mag worden gevraagd. Omdat TS een consument/zwakke partij is ten opzichte van Leaseweb, is dat een vrij lastige opgave, zeker omdat Leaseweb zich tegen de kostenstijging had kunnen indekken en er nog steeds nieuwe contracten voor de oude prijs worden afgesloten. In dit geval kan Leaseweb de stijging in energiekosten niet doorberekenen. Wel kunnen de prijzen met 5% worden verhoogd, want die bepaling stond er in 2020 ook al in.
Je linkt naar B2B voorwaarden en heb het dan over consumentenrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

PolarBear schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Artikel 10.3 aangaande andere gestegen kosten zit er ook in.
Het oude artikel 10.3 is veel beperkter en staat de doorberekening van hogere kosten alleen toe als het gaat om kosten voor software of de afhandeling van een betaling.
Je linkt naar B2B voorwaarden en heb het dan over consumentenrecht?
Hier heb je een punt. Het lijkt erop dat er helemaal geen algemene voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst van TS. Leaseweb is een 3-jarig contract aangegaan met een vaste prijs zonder te bedingen dat zij de prijs mag verhogen, en zit daar in beginsel aan vast. Er moeten wel heel bijzondere omstandigheden zijn wil Leaseweb de prijs kunnen verhogen, en dat zie ik hier niet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderic
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09-2024

Roderic

iRacer

Ik heb eerder deze week een ticket aangemaakt en nu een aantal dagen later:
We would like to inform you that we have cancelled your invoice - it does not have to be paid.
En
Please find attached invoice dated February 04, 2022 for your services with Leaseweb. The total amount of your invoice is € 179,25.
€ 179,25 ipv € 2475,30, dat is acceptabel. :)

iRacing Profiel

Pagina: 1