Toon posts:

Advies zonnepanelen uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:48
Goede dag,

Wij zijn op dit moment bezig ons huis te verduurzamen. Voor 5 jaar hebben we 17 x 310 panelen gekocht daarmee is 90% van het dak vol met panelen. In 2021 hebben we 3 fase stroom gekregen 3x25 omdat we twee elektrische auto's hadden plus Wall box (zelf betaald). Vanaf vorige maand hebben we Hybride warmtepomp plus inductie koken erbij wat betekent dat de 17 panelen het niet meer redden om ons eigenverbruik te compenseren.

Wij zijn met 2 kinderen en verbruiken als gezin 4500 KW per jaar. Warmtepomp zal gezien het verbruik gas van 1500m3 zeker ook 3000kw slurpen. Dan heb je nog een twee auto's waar ik ook makkelijk 4000kw per jaar kwijt aan zal zijn.

samen gerekend: 11500 KW verbruik, opbrengst zonnepanelen is ongeveer 5600 KW per jaar.

Wij hebben een huis uit 2003 met een lange garage plus uitbouw die zou ik nog kan vol gooien met panelen. Zie foto

Hier mijn vragen:

Om de kosten te verlagen was ik aan het denken om dit zelf te installeren is dit mogelijk? 10 /12/14 panelen die flink wat vermogen hebben zodat ik mijn verbruik op bijna Null krijg ( met de huidige regeling salderen)

2e omvormer aansluiten of huidige omvormer vervangen? in de toekomst zal de thuisaccu helaas gaan komen wat is hierbij handig.

Welke panelen ? ochtend en avond veel zon op de garage maar overdag staat het huis van de buurman in de weg :).

BTW aftrek Zonnepalen telt dit nog voor mij?

Alvast bedankt voor de input.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01 19:34
bjornricardo33 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:21:

https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:53
bjornricardo33 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:21:
Hier mijn vragen:

Om de kosten te verlagen was ik aan het denken om dit zelf te installeren is dit mogelijk? 10 /12/14 panelen die flink wat vermogen hebben zodat ik mijn verbruik op bijna Null krijg ( met de huidige regeling salderen)
zelf installeren op een plat dak, geen probleem en moeilijk is het niet.
2e omvormer aansluiten of huidige omvormer vervangen? in de toekomst zal de thuisaccu helaas gaan komen wat is hierbij handig.
2de omvormer of huidige gebruiken of huidige vervangen.
het zijn 3 mogelijkheden die kunnen, welke kan ik niet vertellen met deze gegevens.

op dit moment is het beter om geen rekening met een thuis accu te houden.
er is nog veel te veel onbekend, dus zinloos om er iets van rekening mee te houden. ;)
Welke panelen ? ochtend en avond veel zon op de garage maar overdag staat het huis van de buurman in de weg :).
maakt niet uit, is persoonlijk, en gaat meer over wat je mooi vind of kunt krijgen.

staat het huis van de buren in de weg?
lol denk dat je hier een oeps je doet.
in de winter maanden zal het wel iets in de weg staan en wat schaduw geven.
maar zie mijn jaar opbrengst:

tja de winter maanden 0kWh opbrengst hebben en alles verliezen is veel verliezen van heel weinig.
dus boeit niet. ;)

naast de link van @alwind wonen jullie met 2 personen in huis.
energie rekening overzetten naar de andere persoon en BTW aftrekken. >:)
kan soms ook handig zijn. ;)

(wel is het handig de juiste gegevens te schrijven, zo is kW iets anders als kWh. >:)
4000kW betekend dat je 4000kWh per uur gebruikt, en dat is een beetje veel voor auto rijden. ;) )

op dit moment kun je trouwens erg veel krijgen voor als je kWh's te veel produceert.
dus leg genoeg als mogenlijk. ;)
elektra prijzen rijzen de pan uit zo hoog dat over productie loont.

misschien is een setje oost-west leggen iets voor dat dak.
goedkoper aan te leggen, door bevestiging materiaal en omvormer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bjornricardo33
Bedankt voor je input !
Op me GSM is het Typen soms wat lastig ;) maar het hele verhaal van KW en KWh klopt.

Zijn er goede betrouwbare pagina's waar je sets of panelen goed kunt kopen tegen gunstige prijs.

ik zal de komende weken eens flink google hoe ik de panelen op het dak moet zetten plus in welke opstelling. Van paneel tot omvormer zie ik geen probleem alleen van Omvormer naar Meterkast.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01 19:34
bjornricardo33 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:31:
Bedankt voor je input !
Op me GSM is het Typen soms wat lastig ;) maar het hele verhaal van KW en KWh klopt.

Zijn er goede betrouwbare pagina's waar je sets of panelen goed kunt kopen tegen gunstige prijs.

ik zal de komende weken eens flink google hoe ik de panelen op het dak moet zetten plus in welke opstelling. Van paneel tot omvormer zie ik geen probleem alleen van Omvormer naar Meterkast.
zeker. https://www.solar-bouwmarkt.nl

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:53
bjornricardo33 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:31:
Bedankt voor je input !

jep GSM kan wat lastig de juiste kWh's typen zijn. ;)

ik hoor eigenlijk van nergens echte problemen als je er iets besteld.
de meeste zijn wel oke.

als ik dat dak zie, dan denk ik.
grind even weg schuiven.
dan matjes op de dakbedekking, een oost-west bevestiging set.
door dat die bevestiging setjes een vrij lage hoek hebben, maakt het eigenlijk geen bal meer uit welke kant ze op kijken.
en oost-west omdat je dan al snel 50% meer Wp op dak kunt leggen.
daar na grind weer terug leggen, dan is de kans op schuiven een stuk kleiner dan je het er boven op legt.
wat ballast er in (met oost-west setjes zijn alle rijen aan elkaar gekoppeld, dus er is alleen een beetje nodig in de hoeken.).

allemaal lekker simpel met zo een soort dak. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bjornricardo33
Kun je de BTW aftrek uitvoeren ook bij zelf installatie of alleen zodra een bedrijf dit helemaal installeert?

Verder zoek ik panelen die veel vermogen hebben/ opbrengst hebben. ik wil de ruimte van de garage optimaal gebruiken i.v.m. ik hierna geen plek meer heb voor panelen.

Dus de vraag oost/west of de panelen helemaal plat op het dak?

Verder heb je natuurlijk merken als enphase die een omvormer in de garage die redelijk vol is overbodig maken. Heeft iemand ervaring met dit systeem ?

[Voor 118% gewijzigd door bjornricardo33 op 04-02-2022 11:14]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee