Toon posts:

Advies powerlineadapter

Pagina: 1
Acties:

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-01 12:15
Hallo, ik overweeg een set WiFi powerlineadapters te kopen en ik heb een vraag over de snelheid. Momenteel garandeert mijn internetprovider een download- en uploadsnelheid van 50 Mbps en 4 Mbps respectievelijk. Heeft het dan zin om een powerlineadapter te kopen met een hoge snelheid? Met andere woorden, zal er een verschil zijn tussen een powerlineadapter van 600 Mbps en 2400 Mbps als mijn downloadsnelheid sowieso slechts 50 Mbps is? Of mis ik hier iets?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:48

JdM

Gas?Gas!

Dat maakt verschil voor data die je binnen je LAN gaat verzenden. De up/downloadsnelheid van je internetprovider bepaalt je snelheid naar buiten/binnen van je huisaansluiting.

N54 powered

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je sowieso mist is dat powerline vaak een beetje hit & miss is. Oftewel: de opgegeven snelheden zijn volledig afhankelijk van je elektriciteitsnetwerk in huis. Ter indicatie: in een nieuwbouwwoning haalde ik max max ca 80Mbit over een powerline. Ik heb vrij snel een kabel getrokken ;)

Wat is de vraag achter de vraag? Wat prober je te bereiken? Wat heb je nu al aan bekabeling liggen (UTP, coax en evt telefoonlijn) en wat is je doel met de powerlines?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hou er sowieso wel rekening mee dat de geadverteerde snelheden theoretische maximumsnelheden zijn en dan nog eens half duplex (dus in tegenstelling tot ethernet kan de snelheid niet in twee richtingen tegelijk worden gehaald).

Wel lijkt er een positieve correlatie te zijn tussen de powerline theoretische snelheid en de werkelijke snelheid. Je zal dus wellicht een hogere snelheid kunnen halen met de snellere producten maar het resultaat zal nooit zo hoog zijn als wat er geadverteerd wordt.

Tenslotte zit op de powerline adapters een ethernetpoort en/of een wifi verbinding die ook zijn eigen snelheidsbeperkingen kan hebben. Als je bijvoorbeeld een 100mbit ethernet verbinding met de adapter hebt dan zal het nooit sneller dan 100mbit zijn.

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-01 12:15
The Eagle schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:22:
Wat je sowieso mist is dat powerline vaak een beetje hit & miss is. Oftewel: de opgegeven snelheden zijn volledig afhankelijk van je elektriciteitsnetwerk in huis. Ter indicatie: in een nieuwbouwwoning haalde ik max max ca 80Mbit over een powerline. Ik heb vrij snel een kabel getrokken ;)

Wat is de vraag achter de vraag? Wat prober je te bereiken? Wat heb je nu al aan bekabeling liggen (UTP, coax en evt telefoonlijn) en wat is je doel met de powerlines?
De vraag achter de vraag is een Tado thermostatische radiatorknop in de badkamer die soms connectie verliest met de router. De "internet bridge" van Tado moet rechtstreeks met de router verbonden worden en zorgt voor de communicatie met de individuele radiatorknoppen, maar de router ligt aan de andere kant van de woning. Ik dacht dus in het midden van de woning een powerlineadapter met een ethernetpoort te plaatsen waarop ik de internet bridge kan aansluiten.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
vdvaxel schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:25:
[...]

De vraag achter de vraag is een Tado thermostatische radiatorknop in de badkamer die soms connectie verliest met de router. De "internet bridge" van Tado moet rechtstreeks met de router verbonden worden en zorgt voor de communicatie met de individuele radiatorknoppen, maar de router ligt aan de andere kant van de woning. Ik dacht dus in het midden van de woning een powerlineadapter met een ethernetpoort te plaatsen waarop ik de internet bridge kan aansluiten.
Dat lijkt me niet echt een zware dataverbruiker. Moet dus makkelijk te doen zijn met een simpel powerlinesetje :)

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Met @The Eagle , het is een hit or miss of een combinatie van beide.

Ik heb een tijdje twee Devolo Magic Lan 2 gebruikt en wanneer het werkte, was de ervaring prima. Snelheden van max 100Mbits down- en upload.
Wanneer het niet werkte, was het enorm vervelend. De twee zagen elkaar niet meer of heel slecht, waardoor er enorme packet losses of helemaal geen verbinding meer voorkwam. Dit kwam zeker een aantal keer per week voor, zonder echte oorzaak die ik kon aanwijzen.

Als het niet anders kan, probeer een setje uit. Zo'n Tado bridge is inderdaad geen grootverbruiker met data, maar heeft wel baat bij een stabiele verbinding.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

donny007

Try the Nether!

Alternatief: als de wifidekking in huis redelijk is kun je een wifi-to-ethernet bridge gebruiken voor de Tado, iedere "range extender" met netwerkpoort kan in principe dienst doen als bridge.

Gezien het geringe dataverbruik hoeft dat ook geen fancy apparaat te zijn.

/dev/null

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 11:06

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Powerline blijft een beetje hit&mis, elke bron kan potentieel al de zooi omlaag halen.

500Mbit en dat soort dingen zijn allemaal marketingtermen.

Een 'dom' setje is het meest beroerd (meeste kans op problemen). Een wat nieuwere set met mu-mimo is minder beroerd, maar nog altijd niet te vergelijken met een kabeltje.

Als je randaarde hebt zeker een setje nemen met mu-mimo en niet de 500Mbit setjes. Dan is de kans groter op een goede verbinding.

Let wel: Doorvoersnelheid is 1, maar stabiliteit is 2.

Zo'n Devolo Magic 2 setje is een leuk setje, maar dan nog kan dat kwa stabiliteit en betrouwbaarheid niet op tegen een bedrade uplink.
En zo'n kabeltje als uplink is ook nog eens een stuk goedkoper, het kost alleen moeite.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-01 15:34
RnB schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:34:
Ik heb een tijdje twee Devolo Magic Lan 2 gebruikt en wanneer het werkte, was de ervaring prima. Snelheden van max 100Mbits down- en upload.
Hier ruim 1.5 jaar ervaring met de Devolo Magic Lan 2. Stabiliteit was inderdaad een issue, gelukkig inmiddels verholpen dmv. een firmware update en draait een jaar zonder uitval. Max snelheid van +/- 220 Mpbs met een afstand van ongeveer 12 a 15 meter tussen hoofd en dochterunit (meterkast > schuur) Dit na het uitschakelen van compatibility mode VDSL. Anders haalde ik +/- 100Mpbs.

2400 Mbps staat lekker op de doos. De theoretische max. snelheid is (50%) 1200 Mbps en dan heb je nog signaal verlies en inferenties van het stroomnetwerk. Volgen TP Link https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2928/ is een rendement van ongeveer 30 - 35% realistisch in gunstige omstandigheden. Dus dan kom je neer op +/- 360Mpbs :+

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordat je deze oplossing bent gaan overwegen heb je toen ook alle optie van een kabel bekeken? Kabel is eenmalig een berg werk en irritatie misschien maar powerline blijft altijd weer de vraag hoelang blijft ie het doen en als het uitvalt krijg je het weer aan de praat. Het is een keuze, maar lees je heel goed in over alle do's en dont's.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee