Geluidsweergave van koptelefoons/headphones

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-02 00:25
Beste,

Ik keek laatst rond bij headsets en koptelefoons hier op de pricewatch. Het kan aan mij liggen, maar ik zie bij geen enkele koptelefoon staan of deze mono, stereo of surround sound heeft. Bij headsets staat dat wel netjes vermeld. Is hier een reden voor? Internet geeft mij ook geen antwoord op die vraag.

In afwachting op een reactie.

Met vriendelijke groet,
Menno

Beste antwoord (via Menno02 op 07-02-2022 18:05)

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:38

Mooijekind

Manager Product Content
We hebben een onderscheid in de pricewatch tussen Gaming Headsets en hoofdtelefoons waarbij de hoofdtelefoons primair gebruikt worden om muziek te beluisteren. Deze hoofdtelefoons zijn standaard stereo en daarom benoemen we daar niet of het mono, stereo of surround is. Qua aansluiting is het bluetooth of (mini-)jack

Bij (Gaming) headsets heb je wat meer variatie. Daar heb je inderdaad gewoon standaard stereo maar ook surround sound. Tevens worden hier ook de chat headsets bijgeplaatst en daar heb je ook mono exemplaren bijzitten. Vandaar benoemen we het daar dus wel expliciet. Aansluitingen kunnen naast de bovengenoemde ook nog USB of RF zijn.

.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht omdat een hoofdtelefoon
- altijd impliciet stereo is (tenzij maar 1 oorschelp, maar dan praat je niet over een hoofdtelefoon maar een headset voor bijvoorbeeld aan een telefoon)?
- Je omdat je altijd maar twee oorschelpen hebt, welke surround dan ook simpelweg een kwestie van DSP en dus kunstmatig is (in je hifi set danwel op je PC in softwarevorm)

:)

Sowieso: PW is afhankelijk van de door de winkels aangeleverde data. EN ik kan me helemaal voorstellen dat zij exact de zelfde redenatie maken en dus niet overbodig aanleveren, of zelfs maar opslaan :)

Het is een hoofdtelefoon. Je hebt twee oren, daar moet je het mee doen ben ik bang :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:39

FeaR

In GoT we trust

AUD > PW

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
@The Eagle heel erg bedankt voor het antwoord! Raar dat ik iets in die strekking niet heb kunnen vinden op Google, terwijl het bij headsets wel vermeld staat.
Over surround sound: is het dan niet gebruikelijk dat een koptelefoon kunstmatige surround sound heeft, terwijl dat bij een headset wel vaker zo is? Want de huidige twee punten die jij noemt zouden anders ook voor een headset gelden, terwijl daarbij dus wel vermeld wordt of het mono/stereo/surround is.

@FeaR bedankt voor het verplaatsen, al was deze vraag niet bedoeld als feedback op de PW, maar puur als vraag naar de achterliggende reden(atie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Als niemand verder een antwoord heeft is dat prima, maar toch blijf ik benieuwd naar de reden waarom de PW en de rest van het internet bij een headset wél noemt of het stereo of surround is, terwijl het bij de koptelefoon om de twee redenen van The Eagle achterwege wordt gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Mooijekind, kan jij hierop reageren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Ik vermoed ook dat headsets vaker met USB-aansluiting geleverd worden en dus een eigen DAC en processing hebben zodat ze zelf meerkanaals geluid kunnen ontvangen en omzetten naar virtueel surround geluid. Bij gewone hoofdtelefoons is de aansluiting vrijwel altijd (mini-)jack en beperkt zich dat altijd tot maar twee geluidskanalen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:38

Mooijekind

Manager Product Content
We hebben een onderscheid in de pricewatch tussen Gaming Headsets en hoofdtelefoons waarbij de hoofdtelefoons primair gebruikt worden om muziek te beluisteren. Deze hoofdtelefoons zijn standaard stereo en daarom benoemen we daar niet of het mono, stereo of surround is. Qua aansluiting is het bluetooth of (mini-)jack

Bij (Gaming) headsets heb je wat meer variatie. Daar heb je inderdaad gewoon standaard stereo maar ook surround sound. Tevens worden hier ook de chat headsets bijgeplaatst en daar heb je ook mono exemplaren bijzitten. Vandaar benoemen we het daar dus wel expliciet. Aansluitingen kunnen naast de bovengenoemde ook nog USB of RF zijn.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
Heel erg bedankt allemaal, het is mij nu volledig helder!
Pagina: 1