Mifi oplossing voor op kantoor - 5G router nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:32
Ik ben op zoek naar vervanging van mijn huidige mifi op kantoor. Ik vind opvallend weinig goede info over mifi, zou iemand met me mee willen denken?

Huidig gebruik: Ik huur een kantoor op een industrieterrein. Daar ligt KPN bekabeling met belabberde snelheid (~10Mbps), bekabelde alternatieven zijn niet mogelijk. Daarom heb ik anderhalf jaar geleden de keuze voor een mifi setup gemaakt.

Ik gebruik T-mobile 4G voor thuis (30Mbit) met een TP Link M7450. In de praktijk haal ik wel tegen de 30Mbps. Dit is natuurlijk niet megasnel. Meestal voldoet het wel, maar soms heb ik er last van bij grote bestanden en videomeetings. Ik maak doorgaans solo gebruik van de verbinding, af en toe met een collega zzper op bezoek. Dan merken we al snel dat het traag is. Ik verbruik ~50 à 60GB per maand, mocht dat van belang zijn.

Doel: de snelheid omhoog. Vodafone heeft goed betaalbare 5G abonnementen, volgens de dekkingskaart zit ik op vol 5G-bereik hier (postcode 4207HC voor de liefhebber...). Een Vodafone Red abonnement lijkt me een prima keuze.

Maar dan... de router... Mijn huidige TP Link is niks bijzonders maar ook geen drama, lijk ik te zien. Ik zie wel dat er veel betere (en flink duurdere) mobiele routers zijn. Ook specifiek voor 5G. Gaat dat in de praktijk de moeite waard zijn, of heb ik al een flinke upgrade met enkel een steviger abonnement?

Hier een linkje naar de pricewatch: mobiele routers met 5G. De pricerange is 460-640 euro.

Kan iemand me vertellen of ik dat echt ga merken? Ik vind het niet erg om daar in te investeren als het daadwerkelijk voordeel oplevert. Maar geen idee of de bottleneck uberhaupt in die hoek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-06 15:39
Kan je niet een sneller 4g abonnement afsluiten?
4G voor Thuis Extra Snel is tot 100mbit down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
frankyfn126 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:04:
Kan je niet een sneller 4g abonnement afsluiten?
4G voor Thuis Extra Snel is tot 100mbit down
Dat zou opzich kunnen, maar T-mobile levert dat alleen inclusief een soort buitenantenne die ze door een externe partij laten monteren, en dat gaat niet in dit huurpand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:37

Tazzios

..

"Meestal voldoet het wel, maar soms heb ik er last van bij grote bestanden en videomeetings."
bestande up of down?

lijkt mij eerder dat het probleem zit in de upload snelheid van 5mbit.

Latency is ook belangrijk bij meetings, dat is bij 5G lager dan bij 4G volgens de specificaties.

[ Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 02-02-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Ik denk dat je ook goed naar de voorwaarden van het abonnement moet kijken.
Heeft vodafoneziggo wel een abonnement dat e ook in een router MAG stoppen?
Veel Telcos staan niet toe dat je een normaal mobiele sim in een router stopt. Daar zijn dus die tmobile 4g thuis abonnementen speciaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Wat mag is mij inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Ik heb Vodafone vanmiddag telefonisch gesproken, de medewerker gaf aan dat het geen probleem is, maar dat geeft uiteraard weinig zekerheid.
Dat ik er online (ook bij de telco's) zo weinig over vind helpt niet erg in de gedachte dat dit de goede oplossing is.

Vanmiddag ook T-mobile gebeld, verhoging snelheid zonder afname van een buitenantenne is niet mogelijk.

Ik zal alle andere telco's ook nalopen en kijken of ik toestemming voor dit gebruik ergens zwart op wit kan vinden of krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAVAGE3
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-12-2022
Wat ik zelf heb gedaan is een goedkope Android telefoon (Een oneplus nord) met een T-mobile unlimited SIM gekoppeld via USB tethering met een TP-LINK TL-MR3020 mobiele router met daaraan een netwerk switch gekoppeld. Ik haal zelf zo'n 120 download en 80 upload in het buitengebied met 22 ms latency. Als je minder dan 8GB gebruikt per dag is er niks aan de hand, als je daar sporadisch overheen gaat kan je via de T-mobile website/app extra GB's aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom niet het zakelijke abbonement van T-mobile?

Voor 27 euro/maand (maandelijks opzegbaar) een unlimited data only sim. (boven de 8 GB/dag even gratis aanvullen)

https://www.t-mobile.nl/z...c=acq&dr=1&pr=FOR07,TFB74

Als je een kantoor huurt ben je iets van ZZP'er neem ik aan, dus deze kan je gewoon op je bedrijfskosten opvoeren. De SIM kan gewoon in je TPLink kastje. En je krijgt de maximaal haalbare snelheid.

Toevallig had ik voor een kennis wat onderzoek gedaan, met een soortgelijke situatie als jij (ZZP'er, kantoortje zonder vast internet gehuurd) en we waren het er allebei over eens dat voor hun dit abbo een no-brainer was. 5G krijg je er gratis bij, dus als je je kastje wilt upgraden kan dat altijd nog.

Wat betreft of 5G je iets gaat helpen. Waarschijnlijk niet veel, omdat de 'snelle band' (3.5 Ghz) nog niet geveild is. Als het echt puur om upload gaat (video-bellen) lijkt het erop dat via 5G wel net iets sneller gaat.

Op antennekaart.nl kun je kijken of er 5G antenne's bij je in de buurt staan. Alternatief: gewoon in je vriendenkring kijken wie er een 5G abonnement heeft, die een keer op kantoor uitnodigen en met hun telefoon een paar Speedtestjes draaien. (Vervolgens hun wel op goeie koffie trakteren uiteraard.)

[ Voor 88% gewijzigd door Keypunchie op 02-02-2022 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:34
5G is leuk, maar vooralsnog zoals gezegd weinig nuttig omdat de echte 5G frequenties nog niet in gebruik zijn.

4G is meer dan snel zat, zeker in NL. En een 5G modem/router is toch een prijzig ding.

Ik heb zelf een Huawei B818 (100-125 euro op Marktplaats) en daarmee haal ik gewoon 200-300Mbit over de (5ghz) wifi op een 4G verbinding. (sneller dan mijn iPhone 2020SE)

Binnenshuis (zeker bij nieuwbouw) kan het soms lastiger zijn, maar dan kun je altijd nog een externe antenne overwegen. KPN verkoopt mooie Yagi richtantenne's voor weinig (100 euro ofzo).

Dan krijg je zelfs op een afgelegen plek ver van een zendmast nog makkelijk 100Mbit+. In NL is de dekking gewoon overal heel goed, en hebben de masten ook een degelijke uplink.

Alleen bij een evenement heeft een mast het lastig :)

In het buitenland is ook de uplink van zo'n mast vaker de bottleneck, maar daar heb je hier niets mee te maken in NL.

Overigens: Die M7450 is nog een LTE CAT6 ding. Daarmee is 60-70Mbit toch wel al heel netjes.
Anno 2022 is dat een beetje de beperkende factor (Verouderde technieken)

Met een wat nieuwere LTE standaard zul je veel hogere snelheden halen. (en ook stabieler)
Die Huawei die ik in mijn camper gebruik is een LTE CAT19 modem.

LTE CAT6, dat is een beetje als 802.11a 5Ghz wifi in 2022 gebruiken, terwijl CAT19 een beetje 'Wifi6' is. Dat scheelt nogal in performance

[ Voor 65% gewijzigd door DJSmiley op 02-02-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Dank voor alle reacties! Ook de kaarten, ik zie dat mijn kantoor praktisch naast een vodafone 5G-mast staat, zeer nuttige info.

Ik heb inmiddels een aantal telco's gesproken. Bij T-mobile niet verder gekomen: upgrade van huidige abo is alleen mogelijk als ik ook een buitenantenne e.d. afneem en dat kan ik op mijn (huur)kantoor niet plaatsen. Geen optie dus.

Vodafone een aantal keer gesproken. Twitter webcare geeft aan dat de abonnement niet voor dit gebruik bedoelt zijn. Ook via de klantenservice 3 gesprekken (chat/telefoon), daar is de uitkomst steeds dat het geen probleem is om een gewoon telefoonabonnement (Vodafone Red 5G) voor mifi te gebruiken. Denk dat ik daar toch voor kies. Spit vanavond nog even de (onleesbare) AV door.

En dan in combinatie met huidige routertje, eens kijken wat dat doet. CAT19/Wifi6/802.11ax zou dan een volgende stap zijn. Vanaf 439 nu volgens de pricewatch, dus daar wacht ik nog heel even mee. Wel veel dank voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een tijd terug weet ik dat het nota bene juist de toezichthouder was die eiste dat SIM’s met een 06-nummer in een “telefoon” kwamen. (want anders kunnen ze ‘opraken’.)

Data-only hebben een ander nummer (087 ofzo, weet niet precies).

De oplossing is dat een 06-nummer in een telefoon in permanente hotspot-modus toegestaan was, maar niet in een Mifi. Bij Tele2 werden destijds mensen ook echt afgesloten.

De vraag is: leunt de ACM hier nog steeds op dit nogal achterhaalde standpunt. En zo ja, zijn de telecoms nog steeds streng hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Yes, klopt helemaal. Bij T-mobile (4G voor thuis) heb ik een 097-nummer. Ik geloof zelfs dat het eerst een 06 was, wat na een tijdje omgezet is naar 097.

Misschien is het wat dat betreft nog een optie om ipv mijn tp-link routertje een oude telefoon in te zetten. Ik heb nog een prima OnePlus 5T liggen, misschien is dat wat. Geen idee of dat minder is qua prestaties dan een mifi router. Bij SAVAGE3 hier boven lijkt het goed te werken...?

[ Voor 48% gewijzigd door _pix op 06-02-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
Je huidige beperking zit in je abbonement (30mbit) niet de techniek 4g
Ik zou je 4g thuis van 't mobile omzetten in een data sim only zoals eerder mensen al noemde.

https://www.t-mobile.nl/blog/data-simkaart/

Die in je huidige mifi router zou al sneller moeten zijn (tot 300mbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:50
_pix schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:06:
Ik heb inmiddels een aantal telco's gesproken. Bij T-mobile niet verder gekomen: upgrade van huidige abo is alleen mogelijk als ik ook een buitenantenne e.d. afneem en dat kan ik op mijn (huur)kantoor niet plaatsen. Geen optie dus.
Wie controleert of je de antenne ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
jadjong schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Wie controleert of je de antenne ook gebruikt?
Niemand, maar ik moet er wel 240 euro voor betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Update: ik heb inmiddels een aantal dagen vodafone 5G in gebruik. De stats zijn nu beter:
  • T-mobile zat op 29 ping, ~28mbps download en een kleine 5mbps up
  • Vodafone zit op ~27 ping, 40-50mbps download en 20-30 mbps up
In principe is vodafone duidelijk sneller in zowel de upload als de download. Toch ervaar ik het niet persé zo: de resultaten lijken wisselend. Zit af en toe (te) lang te wachten op het laden van pagina's. Twijfel wat ik daar aan ga/kan doen. Suggesties zijn welkom.

Bovenstaande is overigens nog icm de bestaande TP-link mobile router. Ik heb beide simkaartjes ook als hotspot in een oude telefoon (OnePlus 5T) geprobeerd, dat geeft ongeveer dezelfde stats (iets lagere up/down, maar niks spannends).

[ Voor 18% gewijzigd door _pix op 21-02-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulvlaere
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-03-2024
Hoi _Pix,

Ik heb ook 4G (buitenantenne en router binnen) voor thuis van de ODIDO maar werkte helaas niet. Ik ben bij Komago terrecht gekomen en die geven persoonlijk advies over de routers De Rut 360 router € 229,00 is professioneel en daarbij een buitenantenne XPOL-2 € 187,50 en dan heb je echt goed spul wat met een 4G data kaart erg goed gaat, tot 300 mbs. 5G is niet mogelijk voor dit apparatuur. Ze kunnen je ook informeren waar de dichtsbijzijnde 4 G mast staat voor jouw provider. om daar op te richten. Succes Paul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:47
Deze gasten misschien iets voor je betekenen https://evenwifi.nl/4g-5g-internets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-06 21:12
We zijn ondertussen 2 jaar verder. Er is nogal wat gebeurd op 5g vlak :)
Pagina: 1