Instellen Panasonic WH-MDC05J3E5 met buffervat, zonder print

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4me2
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-10-2022
Panasonic WH-MDC05J3E5, met buffevat 50L, zonder optionele print.
Warmtepomp staat ingesteld op watertemperatuur (Delta-T van 5 graden) tussen de aanvoer en retour.
Maximaal temperatuur op 40 graden.

Installatie:
Vloerverwarming (zonder naregeling, maar nog wel met eigen pomp en mengventiel) voor BG
radiatoren op de verdieping (met naregeling)
extra radiator BG (living) met naregeling
Honeywell Home systeem, met relais voor pomp.

Warmtepomp warmt "permanent" het water op in een buffervat op basis van Delta-T.
bij warmtevraag schakelt een pomp aan (op het secundaire deel van het buffervat) en pompt het warme water door de installatie.

Hoe hebben anderen hun warmtepomp ingeregeld?
Hoe zit het met de instelling van het 3kW verwarmingselement. welke instellingen staan aan / uit en waarom
Hoe zit het met condenswater als het vriest of tegen het vriespunt aan zit (mijn warmtepomp hangt letterlijk boven mijn voordeur) is de bodemplaat verwarmd (staat wel in het instellingen menu, maar is dat ook echt zo of betreft dat een optie)
Zou het beter zijn om pas bij warmtevraag eerst de Warmtepomp te starten en bij het bereiken van een aanvoer temperatuur >30 graden de pomp naar de huisinstallatie? Krijg je dan niet dat de warmtepomp te vaak gestart gaat worden?

Op dit moment start/stopt de warmtepomp minder dan 1x per uur wat volgens Panasonic goed is.
Als ik kijk naar het aantal schakelmomenten van het Honeywell Home systeem kan dat oplopen tot wel 6x per uur (je kan natuurlijk in de software van Honeywell aangeven dat bij inschakeling de boel minimaal 30 minuten aan moet blijven, maar krijg je dan niet te veel temperatuurschommelingen in huis)

Ik heb overwogen om in plaats van een 50 liter buffervat een 160 liter boilervat (overgehouden uit een zonnecollector installatie) te plaatsen, Dat vat te laten opwarmen (eventueel gevuld met glycol) door de warmtepomp en de CV-installatie indirect op te laten warmen.
Door een temperatuur sensor te plaatsen in dit boilervat, de warmtepomp in te schakelen bij een onderwaarde en weer uit bij een bovenwaarde.

Voordelen:
er is altijd meteen warm water beschikbaar voor de CV installatie>
De warmtepomp is niet "constant" aan het draaien, maar pas dan als het (zeer goed geisoleerde) boilervat afkoelt.

Nadelen:
je warmt een aanzienlijke hoeveelheid vloeistof op die je niet altijd nodig hebt.
zo'n boilervat is aanmerkelijk groter dan een 50 liter buffervat

Wie heeft ervaring met beide oplossingen.
Waarvoor zou je voor het één en waarvoor voor het andere kiezen?