Isovlas met glaswol dakisolatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mechiel_04
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
Hallo,

Ik zou graag mijn dak beter willen isoleren.

Mijn huidige dak bestaat uit:

-dakpannen
-panlatten
-tengellat
-20mm dakbeschot
-6cm isover glaswol Rd 1,75
-spouw van 15cm
-regelwerk met gipsplaten

De 6 cm glaswol is zo'n 30 jaar geleden aangebracht zonder dampscherm, tot heden heeft dit geen houtrot of schimmel veroorzaakt, wel is het soms een beetje vochtig op kleine plekken door gedrup door het houten dakbeschot. Aangezien een Rd van 1,75 erg laag is wil ik extra isolatie aanbrengen, mijn keuze is gevallen op 10 of 12 cm isovlas omdat dit vocht reguleert en zonder dampscherm kan. Ik wil dit aanbregen in combinatie met de huidige glaswol, ik neem aan dat de isovlas tegen het dakbeschot aanmoet en dat ik daarachter dan de glaswol kan plaatsen zonder vocht problemen te krijgen?

Groeten Mechiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 11:24
Waarom de keuze geen dampscherm te installeren? Het probleem blijft dat er vocht uit de lucht binnen (warm en vochtig) kan condenseren op je dakbeschot, dat is immers koud zoals buiten.

Er is ook Isovlas met dampscherm, platen als ik het met goed herinner. Wanneer je de gipsplaten weer terug wilt maken dan is een dampscherm hierachter gemakkelijker en waarschijnlijk ook wel goedkoper.

De volgorde is dan normaal gesproken:
Dakbeschot
Isovlas
Evt luchtspouw - niet nodig maar kan zijn door ruimte die vrij is
Dampscherm (voorkeur voor klimaatfolie hier evt. wanneer water van buiten hier kan ophopen)
Gipsplaten

Je kunt het hier nog een keer invullen om alles door te rekenen, inclusief saturatiepunt:
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mechiel_04
De keuze om geen dampscherm te gebruiken is omdat dit bijna onmogelijk is om overal luchtdicht af te sluiten, tevens kunnen niet op alle plekken de gipsplaten worden opengehaald, mijn keuze was daarom gevallen op de isovlas omdat dit vocht regulerend is en geen dampscherm nodig heeft. De vraag die ik verder nog had is of ik na het aanbrengen van de isovlas de oude glaswol er nog tegen aan kan bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mechiel_04 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:43:
De keuze om geen dampscherm te gebruiken is omdat dit bijna onmogelijk is om overal luchtdicht af te sluiten, tevens kunnen niet op alle plekken de gipsplaten worden opengehaald, mijn keuze was daarom gevallen op de isovlas omdat dit vocht regulerend is en geen dampscherm nodig heeft. De vraag die ik verder nog had is of ik na het aanbrengen van de isovlas de oude glaswol er nog tegen aan kan bevestigen.
Heb je het in ubakus gesimuleerd?
Vochtregulatie heeft ook z’n grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mechiel_04
Ik kan vlas niet kiezen bij isolatie materialen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
Hennep wel en dat reageert gelijkwaardig, ik heb het net even snel doorgerekend. Krijg de volgende melding:

Condensatieniveaus

1 Condensatiewaterhoeveelheid: 3,8 kg/m²; Betrokken lagen: dakbeschot, Hennep
Verhoging van het massagerelateerde vochtgehalte in hout en houtproducten

Laag 4 (dakbeschot): +42,4%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD9soAntYTpj8Ip3LZifASWTez4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Lo3B4U7mA7755aY7fTqGvvTh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7ZaA3uEIfeXnnVl_YouRKsBnu0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tpTuSnfkNOXFghAMuIyjafVS.png?f=fotoalbum_tile
5% is toegestaan in hout en 3% in materialen op houtbasis.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
Nu was ik toch bezig dus ook met een Siga folie als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fEx3lqUOSRHn2T5RiXsNHMbERA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bey4OoN4tdozE1ZbyiMaFiXx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_inzn9soWiQ0HfRo8GEQc30vkV0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2dSzFp0kcKjbyp91CPcv7So6.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mechiel_04 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:43:
Dampschermen krijg je idd nooit luchtdicht maar dat wil niet zeggen dat ze geen functie hebben. het is slechts een klein beetje verminderde werking. het doel is ook bij een dampscherm om de hoevheid vocht in de constructie zo laag te krijgen dat het er ook weer in een redelijke tijd uit kan verdampen. het doel is dus nooit om het volledig af te sluiten binnenkant dampdichter maken dan de buitenkant en je bent al een heel eind op weg.

overegens plaats je isovlas niet echt zonder dampwerende laag, maar bv met en laag osb of gips die zijn ook een bepaalde hoeveelheid dampremmend en zoals @Jiriki al aangeeft hennep of andere houtachtige vezels gedragen zich gelijkwaardig.

veder een grappig product jeukt niet, wat lastiger op maat maken dan bv glaswol en min of meer cradle to cradle. (vergis je niet in de zouten die erin gaat om het brandwerend en minder lekker voor beestjes te maken) maar het wordt wel getransporteerd vanuit voormalig oost europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mechiel_04
Jiriki schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:54:
Hennep wel en dat reageert gelijkwaardig, ik heb het net even snel doorgerekend. Krijg de volgende melding:

Condensatieniveaus

1 Condensatiewaterhoeveelheid: 3,8 kg/m²; Betrokken lagen: dakbeschot, Hennep
Verhoging van het massagerelateerde vochtgehalte in hout en houtproducten

Laag 4 (dakbeschot): +42,4%
[Afbeelding][Afbeelding]
5% is toegestaan in hout en 3% in materialen op houtbasis.
Oke,

Maar aangezien vlas vocht kan vasthouden en kan afvoeren moet dit geen probleem zijn, tevens moet ik nog vermelden dat er aan de buitenkant van het dakbeschot ook geen folie zit en dat het dakbeschot licht ventileert doordat het planken zijn, dit lijkt mij wel voordelig te zijn aangezien het vocht tussen vlas en dakbeschot zo makkelijker wegtrekt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mechiel_04 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Oke,

Maar aangezien vlas vocht kan vasthouden en kan afvoeren moet dit geen probleem zijn,
Nou, dan heb je je antwoord toch? Er worden hier alleen veel adviezen gegeven die wat anders zeggen, en zelfs berekeningen voor je gemaakt die wat anders zeggen.

Persoonlijk zou ik dit nooit zonder dampscherm doen... Verwijder de bestaande gipsplaten, en pak het goed aan. Dit soort acties doe je maar eenmalig. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1