dion_b schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Jij begint over mesh - dat maakt het uitermate complex terwijl je dat helemaal niet nodig hebt
Als je bedrade aansluitingen hebt, heb je niet meer nodig dan apparaten die bedrade verbindingen draadloos uitbreiden. Zo'n apparaat heet een Access Point (AP). Marketeers plakken daar vervolgens ongelofelijke ladingen meuk omheen om je te overtuigen dat hun AP veel beter is dan die van de concurrent
[...]
Daar kan veel mee, een doorsnee huis - maar dan met bekabelde netwerken - kun je daarmee van boven tot onder van uitstekende WiFi-dekking voorzien.
[...]
Nee. Als je gaat voor managed WiFi (een compleet systeem dus), wil je alle apparaten binnen dat systeem hebben. Kortom, als je die Asus router wilt blijven gebruiken wil je daar de WiFi op uitschakelen. Je kunt ook kijken naar Asus "AI Mesh" dat geen AI bevat en meestal geen mesh doet, maar een vorm van managed WiFi over meerdere Asus apparaten inhoudt. Ik vind het maar beetje houtje-touwtje en de Asus apparaten zijn best duur voor wat ze doen.
[...]
Ben bang dat je nu jezelf redelijk tegenspreekt, of in ieder geval twee moeilijk te verenigen eisen stelt. Je wilt het enerzijds simpel houden, anderzijds wil je controle houden.
Controle heeft alleen zin als je weet waar je mee bezig bent, en zoals duidelijk zou moeten zijn is WiFi onder de motorkap helemaal niet zo simpel.
Voor controle moet je bij de prosumer-segment zijn, dingen als Ubiquiti's UniFi of TP-Link's Omada. Daar kun je onder de motorkap haarfijn instellen wat je wilt - maar je kunt al snel de weg kwijt raken tussen alle opties, en dingen als updates installeren moet je zelf (regelmatig) doen. Als je geen zin hebt om je grondig in de materie te verdiepen zeg ik: niet doen!
Om het simpel te houden kun je inderdaad naar de "mesh" sets kijken. Je installeert ze eenvoudig, stelt netwerknaam en wachtwoord in, en... dat is ook ongeveer het enige wat je erop kunt instellen. Vrijwel geen controle, maar je bent ontzorgd. Als ik je posts zie denk ik dat dit stiekem een betere optie is. Je zegt je wel te willen verdiepen, maar als "backhaul" al teveel jargon is, dan proef ik niet dat het van nature makkelijk zal gaan.
Zoals vaker heb je de keuze tussen goedkoop - functioneel - makkelijk. Je kunt er max twee kiezen. Bovenstaande zijn goedkoop en functioneel vs goedkoop en makkelijk. Je hebt ook functioneel en makkelijk, dan ga je richting enterprise-apparaten, maar daar betaal je beduidend meer voor. Het is nog steeds binnen je budget mogelijk, maar dan lever je in op features (WiFi-6 gaat een uitdaging worden). Iets als HPE's Aruba InstantOn reeks is gericht op kleine bedrijven die zonder eigen kennis op vlak van WiFi een betrouwbaar systeem willen opzetten voor een acceptabele prijs. Het is daadwerkelijk even makkelijk installeren als die 'mesh' sets, maar als je toch controle wilt kun je letterlijk alles onder de motorkap onder handen nemen. Kort door de bocht heb je voor de prijs van een WiFi-6 apparaat van Ubiquiti of TP-Link een WiFi-5 apparaat van HPE. Is overigens voor verreweg meeste gebruikers nog steeds goed - de USP van dit soort apparaat is dan ook niet maximale performance (al zit dat doorgaans wel snor), maar ontzorging op alle vlakken.
Mbt die Ethernetpoorten - zorg gewoon dat je AP's met minimaal twee poorten neemt. Die zijn er volop van vrijwel alle vendoren. Of als je geen twee draadjes uit een AP in zicht wilt hebben lopen, plaats een kleine Ethernet switch (hoeft nog geen EUR 15 te kosten) op een onopvallende plek - poorten zat. Ik zou in ieder geval eerst de 'grote' vragen rondom WiFi-systeem aanpakken en dan pas druk maken om hoe dit het beste te doen.
Bedankt voor je uitgebreide verhaal/uitleg.
Laat ik eerst even wat dingen meer vertellen om wat duidelijker te zijn.
We hebben een doorsnee 2 onder 1 kapper gekocht en zoals ik al zei heb ik met de bouw de keuze gemaakt om elke ruimte te voorzien van een ethernet aansluit punt.
We hebben geen villa gekocht dus de slaapkamers zijn allemaal zo'n 4x5 meter.
De zolder ga ik nog zelf helemaal indelen maar dit doet er verder niet toe aan het verhaal.
Ik heb jaren geleden een asus RT-AC87U gekocht en deze doet nog steeds dienst in ons oude huis.
Staat beneden in de trappenkast en zend prima 5ghz tot aan de slaapkamer en 2,4ghz tot aan de zolder, maar zo nu en dan valt daar de wifi al weg.
Tot nu toe zijn we op zolder niet veel te vinden, want alle fun vind gewoon plaats op de 1e verdieping.
Bij de nieuwbouw zal dit anders worden, ik en mijn vrouw gaan naar zolder en de kinderen krijgen de 1e verdieping tot hun beschikking.
Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in domotica en ben al een aardig eind wat al die termen betekenen, dus ik ben niet vies van een beetje kennis opdoen en spelen met instellingen.
Wat nu gewoon het geval is dat ik mijn geld zoals elk ander maar 1 keer kan uitgeven, dus ik wil gelijk iets goeds in huis halen. Dat dit dan 400 of misschien wel 500 euro kost oke prima, als ik maar zeker weer dat het werkt.
Voor mij is (hoe zal ik het zeggen) wifi gewoon wifi, een draadloos netwerk waar je verbinding mee maakt en lekker een filmpje kan kijken of internetten.
Moet het snel zijn >>> Ja
Moet het stabiel zijn >>> Ja
Moet het van allerlei poespas instellingen voorzien zijn waar je 70% toch niet van gebruikt >>> Ja en nee, met mijn router kan ik ook van alles instellen en kan dit automatisch zetten en handmatig. Al jaren doe ik dit handmatig maar ik loop er echt nooit mee te kloten.
Wifi doet het, ik tevreden, kids tevreden, dus waarom ermee rotzooien.
Af en toe even kijken voor een nieuwe update, geen probleem.
Voor sommigen is ASUS dan slecht of hout touwtje werk, voor mij is het prima en doet dus al jaren dienst.
Maar goed, ik ben met een aantal antwoorden hierboven een beetje aan de slag gegaan en wifi6 is wel een must, ook wil ik geen poort verliezen dus een AP met 2 poorten of meer is ook een uitkomst.
Dit zijn dingen die ik graag wil weten en waar ik op moet letten.
Er zijn momenteel zoveel merken die AP's verkopen dat het gewoon een oerwoud is, en voor mij (normale consument en geen doorgewinterde IT'er) is het lastig om dan iets uit te zoeken.
Ook nog even terugkomend over een opmerking van nodig je ISP uit.
Ik zit ook al jaren bij Ziggo maar echt vertrouwen nooit gehad, daarintegen zoek ik liever mijn eigen systeem uit dan dat er een monteur langs komt en mij gaat adviseren.
Ik ga mijzelf eens verder inlezen en wellicht ga ik iets bestellen en uit proberen, werkt het niet gaat het gewoon retour.
Bedankt voor de reacties tot zover.