Mesh of AP voor mijn situatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06-2023
Beste mede netwerk tweakers, een vraag.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en gaan met een paar weken over.
Ik wil graag op elke verdieping net als ieder ander denk ik, een goed wifi netwerk/bereik opzetten.

Nu heb ik met de bouw alle ruimtes voorzien van ethernet poorten in de muur.
Zo heeft elke slaapkamer er 1, op zolder hebben we er 1 en in de woonkamer en keuken meerdere.

De vraag is hoe kan ik nu het beste een goed wifi netwerk opzetten.
Moet ik gaan kijken naar een mesh netwerk of ga ik werken met AP's ?
Wat ook een must is is dat elke ethernet poort in elke ruimte niet verloren gaat aan een aangesloten mesh of AP. Ik wil dus ook ten alle tijden een ethernet poort tot mijn beschikking hebben voor een laptop, pc, of wat dan ook.

Ik verneem graag jullie reacties.

b.v.d.

Alex

https://www.youtube.com/channel/UCLQqae1rEveAeUeYUdu-HGQ

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Elke ruimte -> switch -> AP in mesh-mode...

Maar, en niet geheel onverwacht; had je al budget en welke opties waren al afgevallen in jouw zoektocht (scheelt ons weer opsommen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:20
Je hebt een multi ap set nodig die je bedraad kunt aansluiten in ster, niet daisy chain

Een deco x20 setje bedraad is bv prima wifi 6 optie

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
MAX3400 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:50:

Maar, en niet geheel onverwacht; had je al budget en welke opties waren al afgevallen in jouw zoektocht (scheelt ons weer opsommen).
Wat ikzelf al een beetje naar heb gezocht is het volgende.

Als AP de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
Mesh nog niet uitgezocht omdat ik denk dat dit overbodige luxe is aangezien ik overal ethernet poorten heb, maar goed misschien zit ik er wel totaal naast.

Ben er vanuit gegaan dat ik er op elke verdieping 1 nodig heb, dus 3 totaal.
1 in de keuken, dit is het verste weg van de router. Dan 1 op de overloop en die voorziet alle slaapkamers, en 1 op zolder.

Nou zeg jij elke ruimte een switch > ap in mesh mode kan je dit toelichten en waar moet ik aan denken ?
Als ik elke ruimte moet voorzien van een AP loopt de prijs toch wel snel op zegt mijn gevoel en is dat daadwerkelijk nodig ?

Prijs wise zit ik te denken aan 200 tot 250 euro max. Maar als blijkt dat ik iets goed kan maken met bijvoorbeeld 300 euro is dat ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
laurens0619 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:55:
Je hebt een multi ap set nodig die je bedraad kunt aansluiten in ster, niet daisy chain

Dank je voor je antwoord maar beschouw mij even als leek. Snap even totaal niet wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainy1978
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07-2024

Brainy1978

100%

200-250 zal net ff te weinig zijn voor je wensen.

Bedraad is beter dan mesh echter kost iets meer.

Bedraad (Ex POE Switch);
https://tweakers.net/pric...ifi-ap-ac-pro-3-pack.html

Mesh;
https://tweakers.net/pric...system-2-mesh-points.html

[ Voor 13% gewijzigd door Brainy1978 op 01-02-2022 23:51 ]

Genieten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 21:11

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:55:

De deco X20 is _niet_ bedraad. Tenzij je powerline als bedraad beschouwt, maar dat is geen garantie voor een goede verbinding. Zeker niet bij nieuwe woningen met meerfase-systemen en weet ik veel wat er nog meer aan roet in het eten gegooid wordt.
MAX3400 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:50:

offtopic:
Even een kleine sidenote:
Mesh-mode is de beschrijving van een een draadloos distribution system. Als je een netwerkkabel hebt gebruik die dan ook, het heet dan niet anders dan 'access point'.

Vervelende marketinglui ook die alles weer een naampje geven, de hemel in prijzen en vervolgens is alles wat erop lijkt ook dat. :?
AlexP36 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Mesh nog niet uitgezocht omdat ik denk dat dit overbodige luxe is aangezien ik overal ethernet poorten heb, maar goed misschien zit ik er wel totaal naast.

Ben er vanuit gegaan dat ik er op elke verdieping 1 nodig heb, dus 3 totaal.
1 in de keuken, dit is het verste weg van de router. Dan 1 op de overloop en die voorziet alle slaapkamers, en 1 op zolder.

Nou zeg jij elke ruimte een switch > ap in mesh mode kan je dit toelichten en waar moet ik aan denken ?
Als ik elke ruimte moet voorzien van een AP loopt de prijs toch wel snel op zegt mijn gevoel en is dat daadwerkelijk nodig ?

Prijs wise zit ik te denken aan 200 tot 250 euro max. Maar als blijkt dat ik iets goed kan maken met bijvoorbeeld 300 euro is dat ook geen probleem.
Denken dat je er zoveel nodig hebt is anders dan meten.

Te veel accesspoints is daadwerkelijk een issue. Overdaad schaadt. Zeker als je niet weet hoe je dit moet oplossen en problematisch gedrag van clients moet herkennen.

Tip: installeer op je telefoon een wifi-analyzer app. Richtlijn is dat je op de plekken waar je wifi wenst te gebruiken -65dBm wilt hebben. Als je high-bandwidth toepassingen draadloos wil hebben (linux-distro's downloaden bijvoorbeeld) dan is -55dBm wel een beetje de norm. Tot -70dBm zal je vaak een prima werkbare verbinding hebben. Daaronder begint het twijfelachtig te worden. Houd dit voor je telefoon aan, dan werkt een laptop vaak prima, tenzij je pech hebt en rommel hebt gehad van de fabrikant.

Schaf een accesspoint aan en plaats deze waar je denkt dat het goed gaat. Loop rond in huis, meet een paar plekken en kijk wat er gebeurt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een oudere woning prima met 1 AP gedekt kan worden.

Mocht je het niet redden en een 2e nodig hebben of een derde kan je die later toevoegen.
AlexP36 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:43:
[...]

Dank je voor je antwoord maar beschouw mij even als leek. Snap even totaal niet wat je bedoeld.
Als leek lijkt het me raadzaam of je erin te verdiepen, of er vanaf te blijven en je ISP alles te laten verzorgen. Als je je erin wilt verdiepen is dit te plek, maar wifi is een pain in the ass soms en kan een beetje prijzig zijn.

Een accesspoint is al rap 70-80 euro tot wel honderden euro's. Voor een thuissituatie zal een dure setup vrijwel nooit nodig zijn, maar de beginprijs is niet 3 tientjes.

Maar stap 1 is vooral: hoeveel accesspoints heb ik nodig?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:18:
[...]
Als leek lijkt het me raadzaam of je erin te verdiepen, of er vanaf te blijven en je ISP alles te laten verzorgen...
Hmmz, als je er nou op zou kunnen vertrouwen dat je ISP iemand stuurt die zich in wifi verdiept heeft, zou dat een goed advies zijn. Helaas zijn de resultaten tot nog toe teleurstellend, althans in mijn ervaring

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Brahiewahiewa schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:44:
[...]

Hmmz, als je er nou op zou kunnen vertrouwen dat je ISP iemand stuurt die zich in wifi verdiept heeft, zou dat een goed advies zijn. Helaas zijn de resultaten tot nog toe teleurstellend, althans in mijn ervaring
Als je je ISP eens vermeld kan het zo simpel zijn als een apparaat uit de doos trekken en aansluiten.

Ziggo had die archers die plug en play waren geloof ik. Uiteraard is een professionele site-survey niet aan een ISP besteed, en dat kost ook al meer dan het dubbele van het hele budget. Maar het is wel semi-fool-proof en als het je niet bevalt stuur je de hele handel weer retour. Wel belangrijk om een gigabit ethernet-backhaul te nemen. By far beter/stabieler dan alle andere opties.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:49:
[...]

Als je je ISP eens vermeld kan het zo simpel zijn als een apparaat uit de doos trekken en aansluiten.

Ziggo had die archers die plug en play waren geloof ik. Uiteraard is een professionele site-survey niet aan een ISP besteed, en dat kost ook al meer dan het dubbele van het hele budget. Maar het is wel semi-fool-proof en als het je niet bevalt stuur je de hele handel weer retour. Wel belangrijk om een gigabit ethernet-backhaul te nemen. By far beter/stabieler dan alle andere opties.
We zijn het eens over het feit dat ISP's de techniek van het doosjes versturen goed onder controle hebben ;o)

Maar het gaat me wat te ver om @AlexP36 nu maar aan te raden om z'n bekabeling te laten voor wat het is en zich te gaan behelpen met wifi extenders en/of powerline adapters. Want dat zit er in de meeste doosjes die ISP's versturen.

Man heeft een woning met in iedere verblijfsruimte een ethernet aansluiting, misschien zelfs al een patchpanel in z'n meterkast; daar kun je nou juist leuke dingen mee doen. Ben het overigens ook met je eens dat 'm dat voor het gestelde budget niet gaat lukken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sta even stil bij definities. "Mesh" betekent wireless backhaul oftewel repeaten van signaal. Als je kabels getrokken hebt hoeft dat niet, en als je een "mesh" set bedraad aansluit doet dat ding van alles, maar (gelukkig) geen mesh. Oftewel je gaat sowieso voor AP functionaliteit. De vraag is of het standalone AP's zijn of managed AP's, en als je voor dat laatste kiest of je gaat voor een idiot-proof maar tegelijkertijd erg beperkt systeem (de "mesh" sets) danwel een systeem met meer opties maar dus ook meer kans dingen fout te doen (zoals producten in Ubiquiti's UniFi of TP-Link's Omada reeks).

Mensen denken vaak dat "mesh" iets magisch is waardoor apparaten goed roamen. Daar klopt weinig van. Apparaten roaman goed als instellingen goed staan. Dat kun je prima op losse apparaten regelen, maar het is makkelijker en minder foutgevoelig om het centraal geregeld te hebben (managed WiFi). Dat bieden de "mesh" sets ook, en dat - dus niet het feit dat ze mesh kunnen doen - is waarom het netwerk doorgaans naadloos werkt met die sets. Daar heb je dus geen mesh voor nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
Ik kan het niet laten om gezien je wensen (ap en switch per verdieping) je te attenderen op de categorie: wall mount APs.

Bijv
https://tweakers.net/zoeken/?keyword=Tp+wall

Al hebben meerdere merken zoals ubiquity ook dergelijke modellen.

Op deze manier heb je een AP en switch in 1. Die van mij is net binnen en word dit weekend in gebruik genomen.

Of je budget een hele set up hier van toe laat? Vast niet.

Voor 300 euro zou ik gaan voor een TP link deco setje (3stuks) die je dan in AP mode set. Ik zou er wel 1tje zoeken met wifi6.
Veel van deze sets hebben ook een extra LAN poort
Voordeel van deze manier is dat het makkelijk is een dekkend netwerk te krijgen en indien nodig koop je een extra node.
Ik weet niet het verschil tussen alle deco sets
Maar deze lijken mij wel aardig (wifi 6, 3 LAN poorten)
pricewatch: TP-Link Deco X50 (3-pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
Gigabit ethernet backhaul, bandwith meter, linux bistro, mannen allemaal termen die het voor mij niet makkelijker maken 😁

Hoe moeilijk kan en moet het zijn om goede wifi op elke vloer te krijgen.
Laten we het simpel houden.

Laat ik ten eerste mijn budget is bijstellen naar 400 euro. Dat opent denk ik meer mogelijkheden en waarschijnlijk nog meer lastige termen 😉

Wat is nu het beste om te nemen, ik lees allemaal verschillende reacties.
Ik heb een asus router die 2,4 evenals 5ghz ondersteund dus de ap’s moeten dit ook kunnen.
Ik wil best wat tijd investeren in de installatie dus alles hoeft niet perceé plug en play te zijn, ik wil wel de controle erover houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 18:58
https://www.amazon.nl/NET...rbi+pro%2Caps%2C76&sr=8-1

Ik heb bovenstaande. Zijn bekabeld aan te sluiten (neemt mesh over als kabel het begeeft), makkelijk te installeren via de app en makkelijk om te beheren. Ik kan je situatie niet inschatten, dus weet niet wat de beste plek is om ze te positioneren.
Ook hebben deze Routers wifi 6. En een ander voordeel is dat deze routers allemaal 3 extra netwerkpoorten hebben op de achterkant. Dit zie je bij Deco bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 19:20
AlexP36 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:27:

Heb enig idee in welk subforum je terecht bent gekomen?
Voor sommige mensen hier lijkt het soms wel een religie 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AlexP36 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:27:
Gigabit ethernet backhaul, bandwith meter, linux bistro, mannen allemaal termen die het voor mij niet makkelijker maken 😁

Jij begint over mesh - dat maakt het uitermate complex terwijl je dat helemaal niet nodig hebt :o

Als je bedrade aansluitingen hebt, heb je niet meer nodig dan apparaten die bedrade verbindingen draadloos uitbreiden. Zo'n apparaat heet een Access Point (AP). Marketeers plakken daar vervolgens ongelofelijke ladingen meuk omheen om je te overtuigen dat hun AP veel beter is dan die van de concurrent :z
Laat ik ten eerste mijn budget is bijstellen naar 400 euro.
Daar kan veel mee, een doorsnee huis - maar dan met bekabelde netwerken - kun je daarmee van boven tot onder van uitstekende WiFi-dekking voorzien.
Dat opent denk ik meer mogelijkheden en waarschijnlijk nog meer lastige termen 😉

Wat is nu het beste om te nemen, ik lees allemaal verschillende reacties.
Ik heb een asus router die 2,4 evenals 5ghz ondersteund dus de ap’s moeten dit ook kunnen.
Nee. Als je gaat voor managed WiFi (een compleet systeem dus), wil je alle apparaten binnen dat systeem hebben. Kortom, als je die Asus router wilt blijven gebruiken wil je daar de WiFi op uitschakelen. Je kunt ook kijken naar Asus "AI Mesh" dat geen AI bevat en meestal geen mesh doet, maar een vorm van managed WiFi over meerdere Asus apparaten inhoudt. Ik vind het maar beetje houtje-touwtje en de Asus apparaten zijn best duur voor wat ze doen.
Ik wil best wat tijd investeren in de installatie dus alles hoeft niet perceé plug en play te zijn, ik wil wel de controle erover houden.
Ben bang dat je nu jezelf redelijk tegenspreekt, of in ieder geval twee moeilijk te verenigen eisen stelt. Je wilt het enerzijds simpel houden, anderzijds wil je controle houden.

Controle heeft alleen zin als je weet waar je mee bezig bent, en zoals duidelijk zou moeten zijn is WiFi onder de motorkap helemaal niet zo simpel.

Voor controle moet je bij de prosumer-segment zijn, dingen als Ubiquiti's UniFi of TP-Link's Omada. Daar kun je onder de motorkap haarfijn instellen wat je wilt - maar je kunt al snel de weg kwijt raken tussen alle opties, en dingen als updates installeren moet je zelf (regelmatig) doen. Als je geen zin hebt om je grondig in de materie te verdiepen zeg ik: niet doen!

Om het simpel te houden kun je inderdaad naar de "mesh" sets kijken. Je installeert ze eenvoudig, stelt netwerknaam en wachtwoord in, en... dat is ook ongeveer het enige wat je erop kunt instellen. Vrijwel geen controle, maar je bent ontzorgd. Als ik je posts zie denk ik dat dit stiekem een betere optie is. Je zegt je wel te willen verdiepen, maar als "backhaul" al teveel jargon is, dan proef ik niet dat het van nature makkelijk zal gaan.

Zoals vaker heb je de keuze tussen goedkoop - functioneel - makkelijk. Je kunt er max twee kiezen. Bovenstaande zijn goedkoop en functioneel vs goedkoop en makkelijk. Je hebt ook functioneel en makkelijk, dan ga je richting enterprise-apparaten, maar daar betaal je beduidend meer voor. Het is nog steeds binnen je budget mogelijk, maar dan lever je in op features (WiFi-6 gaat een uitdaging worden). Iets als HPE's Aruba InstantOn reeks is gericht op kleine bedrijven die zonder eigen kennis op vlak van WiFi een betrouwbaar systeem willen opzetten voor een acceptabele prijs. Het is daadwerkelijk even makkelijk installeren als die 'mesh' sets, maar als je toch controle wilt kun je letterlijk alles onder de motorkap onder handen nemen. Kort door de bocht heb je voor de prijs van een WiFi-6 apparaat van Ubiquiti of TP-Link een WiFi-5 apparaat van HPE. Is overigens voor verreweg meeste gebruikers nog steeds goed - de USP van dit soort apparaat is dan ook niet maximale performance (al zit dat doorgaans wel snor), maar ontzorging op alle vlakken.

Mbt die Ethernetpoorten - zorg gewoon dat je AP's met minimaal twee poorten neemt. Die zijn er volop van vrijwel alle vendoren. Of als je geen twee draadjes uit een AP in zicht wilt hebben lopen, plaats een kleine Ethernet switch (hoeft nog geen EUR 15 te kosten) op een onopvallende plek - poorten zat. Ik zou in ieder geval eerst de 'grote' vragen rondom WiFi-systeem aanpakken en dan pas druk maken om hoe dit het beste te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 02-02-2022 12:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
frankyfn126 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Heb enig idee in welk subforum je terecht bent gekomen?
Voor sommige mensen hier lijkt het soms wel een religie 😜
Ben al jaren bekend met en op tweakers dus ja snap het helemaal en moet er ook wel om lachen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexP36
dion_b schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Jij begint over mesh - dat maakt het uitermate complex terwijl je dat helemaal niet nodig hebt :o

Als je bedrade aansluitingen hebt, heb je niet meer nodig dan apparaten die bedrade verbindingen draadloos uitbreiden. Zo'n apparaat heet een Access Point (AP). Marketeers plakken daar vervolgens ongelofelijke ladingen meuk omheen om je te overtuigen dat hun AP veel beter is dan die van de concurrent :z

[...]

Daar kan veel mee, een doorsnee huis - maar dan met bekabelde netwerken - kun je daarmee van boven tot onder van uitstekende WiFi-dekking voorzien.

[...]

Nee. Als je gaat voor managed WiFi (een compleet systeem dus), wil je alle apparaten binnen dat systeem hebben. Kortom, als je die Asus router wilt blijven gebruiken wil je daar de WiFi op uitschakelen. Je kunt ook kijken naar Asus "AI Mesh" dat geen AI bevat en meestal geen mesh doet, maar een vorm van managed WiFi over meerdere Asus apparaten inhoudt. Ik vind het maar beetje houtje-touwtje en de Asus apparaten zijn best duur voor wat ze doen.

[...]

Ben bang dat je nu jezelf redelijk tegenspreekt, of in ieder geval twee moeilijk te verenigen eisen stelt. Je wilt het enerzijds simpel houden, anderzijds wil je controle houden.

Controle heeft alleen zin als je weet waar je mee bezig bent, en zoals duidelijk zou moeten zijn is WiFi onder de motorkap helemaal niet zo simpel.

Voor controle moet je bij de prosumer-segment zijn, dingen als Ubiquiti's UniFi of TP-Link's Omada. Daar kun je onder de motorkap haarfijn instellen wat je wilt - maar je kunt al snel de weg kwijt raken tussen alle opties, en dingen als updates installeren moet je zelf (regelmatig) doen. Als je geen zin hebt om je grondig in de materie te verdiepen zeg ik: niet doen!

Om het simpel te houden kun je inderdaad naar de "mesh" sets kijken. Je installeert ze eenvoudig, stelt netwerknaam en wachtwoord in, en... dat is ook ongeveer het enige wat je erop kunt instellen. Vrijwel geen controle, maar je bent ontzorgd. Als ik je posts zie denk ik dat dit stiekem een betere optie is. Je zegt je wel te willen verdiepen, maar als "backhaul" al teveel jargon is, dan proef ik niet dat het van nature makkelijk zal gaan.

Zoals vaker heb je de keuze tussen goedkoop - functioneel - makkelijk. Je kunt er max twee kiezen. Bovenstaande zijn goedkoop en functioneel vs goedkoop en makkelijk. Je hebt ook functioneel en makkelijk, dan ga je richting enterprise-apparaten, maar daar betaal je beduidend meer voor. Het is nog steeds binnen je budget mogelijk, maar dan lever je in op features (WiFi-6 gaat een uitdaging worden). Iets als HPE's Aruba InstantOn reeks is gericht op kleine bedrijven die zonder eigen kennis op vlak van WiFi een betrouwbaar systeem willen opzetten voor een acceptabele prijs. Het is daadwerkelijk even makkelijk installeren als die 'mesh' sets, maar als je toch controle wilt kun je letterlijk alles onder de motorkap onder handen nemen. Kort door de bocht heb je voor de prijs van een WiFi-6 apparaat van Ubiquiti of TP-Link een WiFi-5 apparaat van HPE. Is overigens voor verreweg meeste gebruikers nog steeds goed - de USP van dit soort apparaat is dan ook niet maximale performance (al zit dat doorgaans wel snor), maar ontzorging op alle vlakken.

Mbt die Ethernetpoorten - zorg gewoon dat je AP's met minimaal twee poorten neemt. Die zijn er volop van vrijwel alle vendoren. Of als je geen twee draadjes uit een AP in zicht wilt hebben lopen, plaats een kleine Ethernet switch (hoeft nog geen EUR 15 te kosten) op een onopvallende plek - poorten zat. Ik zou in ieder geval eerst de 'grote' vragen rondom WiFi-systeem aanpakken en dan pas druk maken om hoe dit het beste te doen.
Bedankt voor je uitgebreide verhaal/uitleg.

Laat ik eerst even wat dingen meer vertellen om wat duidelijker te zijn.

We hebben een doorsnee 2 onder 1 kapper gekocht en zoals ik al zei heb ik met de bouw de keuze gemaakt om elke ruimte te voorzien van een ethernet aansluit punt.
We hebben geen villa gekocht dus de slaapkamers zijn allemaal zo'n 4x5 meter.
De zolder ga ik nog zelf helemaal indelen maar dit doet er verder niet toe aan het verhaal.

Ik heb jaren geleden een asus RT-AC87U gekocht en deze doet nog steeds dienst in ons oude huis.
Staat beneden in de trappenkast en zend prima 5ghz tot aan de slaapkamer en 2,4ghz tot aan de zolder, maar zo nu en dan valt daar de wifi al weg.
Tot nu toe zijn we op zolder niet veel te vinden, want alle fun vind gewoon plaats op de 1e verdieping.
Bij de nieuwbouw zal dit anders worden, ik en mijn vrouw gaan naar zolder en de kinderen krijgen de 1e verdieping tot hun beschikking.

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in domotica en ben al een aardig eind wat al die termen betekenen, dus ik ben niet vies van een beetje kennis opdoen en spelen met instellingen.

Wat nu gewoon het geval is dat ik mijn geld zoals elk ander maar 1 keer kan uitgeven, dus ik wil gelijk iets goeds in huis halen. Dat dit dan 400 of misschien wel 500 euro kost oke prima, als ik maar zeker weer dat het werkt.

Voor mij is (hoe zal ik het zeggen) wifi gewoon wifi, een draadloos netwerk waar je verbinding mee maakt en lekker een filmpje kan kijken of internetten.

Moet het snel zijn >>> Ja
Moet het stabiel zijn >>> Ja
Moet het van allerlei poespas instellingen voorzien zijn waar je 70% toch niet van gebruikt >>> Ja en nee, met mijn router kan ik ook van alles instellen en kan dit automatisch zetten en handmatig. Al jaren doe ik dit handmatig maar ik loop er echt nooit mee te kloten.
Wifi doet het, ik tevreden, kids tevreden, dus waarom ermee rotzooien. O-)

Af en toe even kijken voor een nieuwe update, geen probleem.
Voor sommigen is ASUS dan slecht of hout touwtje werk, voor mij is het prima en doet dus al jaren dienst.

Maar goed, ik ben met een aantal antwoorden hierboven een beetje aan de slag gegaan en wifi6 is wel een must, ook wil ik geen poort verliezen dus een AP met 2 poorten of meer is ook een uitkomst.
Dit zijn dingen die ik graag wil weten en waar ik op moet letten.

Er zijn momenteel zoveel merken die AP's verkopen dat het gewoon een oerwoud is, en voor mij (normale consument en geen doorgewinterde IT'er) is het lastig om dan iets uit te zoeken.

Ook nog even terugkomend over een opmerking van nodig je ISP uit.
Ik zit ook al jaren bij Ziggo maar echt vertrouwen nooit gehad, daarintegen zoek ik liever mijn eigen systeem uit dan dat er een monteur langs komt en mij gaat adviseren.

Ik ga mijzelf eens verder inlezen en wellicht ga ik iets bestellen en uit proberen, werkt het niet gaat het gewoon retour.

Bedankt voor de reacties tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 06:26
AlexP36 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:42:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide verhaal/uitleg.

Laat ik eerst even wat dingen meer vertellen om wat duidelijker te zijn.

We hebben een doorsnee 2 onder 1 kapper gekocht en zoals ik al zei heb ik met de bouw de keuze gemaakt om elke ruimte te voorzien van een ethernet aansluit punt.
We hebben geen villa gekocht dus de slaapkamers zijn allemaal zo'n 4x5 meter.
De zolder ga ik nog zelf helemaal indelen maar dit doet er verder niet toe aan het verhaal.

Ik heb jaren geleden een asus RT-AC87U gekocht en deze doet nog steeds dienst in ons oude huis.
Staat beneden in de trappenkast en zend prima 5ghz tot aan de slaapkamer en 2,4ghz tot aan de zolder, maar zo nu en dan valt daar de wifi al weg.
Tot nu toe zijn we op zolder niet veel te vinden, want alle fun vind gewoon plaats op de 1e verdieping.
Bij de nieuwbouw zal dit anders worden, ik en mijn vrouw gaan naar zolder en de kinderen krijgen de 1e verdieping tot hun beschikking.

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in domotica en ben al een aardig eind wat al die termen betekenen, dus ik ben niet vies van een beetje kennis opdoen en spelen met instellingen.

Wat nu gewoon het geval is dat ik mijn geld zoals elk ander maar 1 keer kan uitgeven, dus ik wil gelijk iets goeds in huis halen. Dat dit dan 400 of misschien wel 500 euro kost oke prima, als ik maar zeker weer dat het werkt.

Voor mij is (hoe zal ik het zeggen) wifi gewoon wifi, een draadloos netwerk waar je verbinding mee maakt en lekker een filmpje kan kijken of internetten.

Moet het snel zijn >>> Ja
Moet het stabiel zijn >>> Ja
Moet het van allerlei poespas instellingen voorzien zijn waar je 70% toch niet van gebruikt >>> Ja en nee, met mijn router kan ik ook van alles instellen en kan dit automatisch zetten en handmatig. Al jaren doe ik dit handmatig maar ik loop er echt nooit mee te kloten.
Wifi doet het, ik tevreden, kids tevreden, dus waarom ermee rotzooien. O-)

Af en toe even kijken voor een nieuwe update, geen probleem.
Voor sommigen is ASUS dan slecht of hout touwtje werk, voor mij is het prima en doet dus al jaren dienst.

Maar goed, ik ben met een aantal antwoorden hierboven een beetje aan de slag gegaan en wifi6 is wel een must, ook wil ik geen poort verliezen dus een AP met 2 poorten of meer is ook een uitkomst.
Dit zijn dingen die ik graag wil weten en waar ik op moet letten.

Er zijn momenteel zoveel merken die AP's verkopen dat het gewoon een oerwoud is, en voor mij (normale consument en geen doorgewinterde IT'er) is het lastig om dan iets uit te zoeken.

Ook nog even terugkomend over een opmerking van nodig je ISP uit.
Ik zit ook al jaren bij Ziggo maar echt vertrouwen nooit gehad, daarintegen zoek ik liever mijn eigen systeem uit dan dat er een monteur langs komt en mij gaat adviseren.

Ik ga mijzelf eens verder inlezen en wellicht ga ik iets bestellen en uit proberen, werkt het niet gaat het gewoon retour.

Bedankt voor de reacties tot zover.
Als je tevreden bent met Asus (kan ik me best voorstellen hoor, voor de gemiddelde consument werkt het ook gewoon prima) zou je best eens kunnen kijken maar een set AX92U. Heb ik hier ook draaien.
Voordeel: je hebt nu al een Asus router en bekend met de interface, 92U beheer je dan op dezelfde manier dus je hoeft je geen nieuw systeem eigen te maken. Als je bekabeld aansluit heb je wifi 6 tot je beschikking, én voldoende poorten op je AP waardoor je niet direct een losse switch hoeft bij te plaatsen om een paar apparaten bekabeld aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zal het proberen simpeler op te schrijven :P
Als ik het goed begrijp wil je

- meerdere accesspoints die je op 1 plek kunt instellen. Dit zorgt ook voor goede roaming (lopen door het huis en schakelen naar juiste ap) > Dit heet multi ap
- iets simpels, niet teveel features (want hoe meer features, vaak hoe gevoeliger)
- de accesspoints bedraad aansluiten, niet draadloos mesh > Dit heet wireless backhaul. Veel consumenten setjes willen alleen "daisy chain" aangesloten worden. Dat betekent dat AP2 in AP1 moet en AP3 in AP2. Dat is een setup zoals jij hebt vervelend als alle kabels in de meterkast komen.
- 200-250 euro uitgeven
- extra utp poort op het accesspoint, in de praktijk betekent dit 2 poorten. 1 voor wired backhaul en 1 voor je laptop oid

De goedkoopste manier is: Wifi 5 apparatuur kopen bij je provider.
- Bij ziggo kun je bv een deco m4 scoren (100 euro 3 nodes), dan krijg je alles wat hierboven staat en haal je 300-400 mbit naast een node.
- Bij kpn kun je superwifi scoren (ook 87 euro 3 nodes dacht ik). Dan krijg je alles wat hierboven staat BEHALVE de extra utp poort. Dan moet je dus een losse switch erbij kopen. IS het geld niet (10 euro bij dn action en die switch is prima) maar wel weer apparaat erbij

Maar het nadeel van die provider oplossingen is dat het wifi 5 is. De toekomst is wel wifi 6 dus daar zou ik voor gaan. Ipv 300-400mbit is 600-700mbit haalbaar.
Unifi is leuk spul maar het klinkt wel alsof je dan voor veel features gaat betalen die je nooit gaat gebruiken. Daarbij, unifi kan nog wel eens complex zijn om stabiel te krijgen als je pech hebt.

Een andere goedkope wifi 6 set is dus de Deco X20.Voor 250 euro krijg je 3x een wifi 6 node die je bedraad kunt aansluiten. 1 voor elke verdieping dus. Die nodes hebben ook een 2e utp poort voor het doorlussen naar je laptop etc.

@Nox
Wat bedoel je precies? De x20 heeft geen powerline maar wel 2 utp poortjes. Die kan je dus gebruiken hem bedraad aan te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 02-02-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

laurens0619 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:59:

@Nox
Wat bedoel je precies? De x20 heeft geen powerline maar wel 2 utp poortjes. Die kan je dus gebruiken hem bedraad aan te sluiten.
Inderdaad dat het letterlijk functioneert als een accesspoint. Maar het marketingteam heeft het goed weten te verknallen qua documentatie dus of het daadwerkelijk zo werkt: geen flauw idee, daarom alleen al zou ik het niet aanraken.

@TS, duidelijk dat je zelf wat wil doen en de moeite wil nemen. Die functies... veelal zijn ze pas nodig bij problemen of uitdagende situaties.

Met 400 euro kan je heel veel, je zou eens naar EAP-615 kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Nox hehe ik
Snap je frustratie. Ik hou ook niet van die consumentvriendelijke omschrijvingen

Mrja ik ben ook nederlander
3 wifi 5 nodes voor 100 euro of 3 wifi 6 nodes voor 250 euro.
Dan slik ik die consumtendocu wel (en eerlijk is eerlijk, ik had unifi en heb nu deco m4 en ik merk geen drol verschil)

Als je een stapje hoger wilt gaan, overweeg dan ook de HP Aruba instant on :)
zeer vriendelijke geprijsde wifi 6
amazon

Bovenstaande TPLink EAP-615 ziet er ook mooi uit. Strakke prijs voor wifi 6 (90 euro) en ook nog eens 3 utp poorten.
Pfoe 3 van die dingen komen wel erg dichtbij de prijs van de X20. Dan is die 615 wel een mooie optie. Qua bereik heb ik alleen vaak mn twijfels bij die in wall dingen

[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 02-02-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
AlexP36 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:41:
[...]

Mijn vraag: Waarom de Pro en bijvoorbeeld niet de Lite? Ik zie weinig voordelen met de Pro versie ten opzichte van de Lite. Prijstechnisch zal daar vast verschil in zitten, ten gunste van de consument.

Combineer een AP met een 5-poorts switch in de ruimtes waar je de AP gaat plaatsen, dan kun je daar altijd je laptop o.i.d. inprikken.

Ik zou alleen even goed kijken of je de Ubiquiti AP netjes kunt managen zonder te veel gedoe. Je hebt daar namelijk een controller voor nodig, die desgewenst in de Dream Machine zit (een router van Ubiquiti) waardoor je alles netjes in kunt stellen en je alles van hetzelfde merk hebt. Mocht je bij je Asus router blijven dan zou ik voor een paar budget AP's gaan die je eventueel via een eigen web-omgeving kunt instellen. Dat scheelt je een boel gedoe met controllers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@sypie
Ik denk omdat de de wifi 5 pro een 2e utp poort heeft voor het doorlussen.
Maar dat is alleen op de wifi5, de wifi6 pro heeft ook maar 1 utp poort.
Dus met je eens. Als je al voor ubiquiti wilt gaan, ga dan voor een lite 6 icm een switch ipv een pro.

Pagina: 1