Vraag

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Mijn Motorola G5 is uitgerust met een intern geheugen van 16 GB.
Daar heb ik een micro SD-kaartje van 128 GB aan toegevoegd. Het type en de grootte is compatible met deze telefoon.
Vreemd genoeg kon ik deze SD kaart niet als intern geheugen gebruiken. Hierdoor zou ik één intern geheugen hebben van 16+128 GB. Het formatteren leverde geen probleem op, maar de extra 128 GB werd niet gezien.

Daarom maar als extern geheugen geformatteerd. Dat lijkt te werken. Ik heb nu zoveel mogelijk data naar de SD-kaart verplaatst en probeer bij zoveel mogelijk apps op te geven dat alle data naar de SD-kaart geschreven moet worden. Waar dat mogelijk is lijkt het goed te gaan. Ook heb ik zoveel mogelijk zelf geïnstalleerde apps verplaatst naar de SD-kaart. In totaal kan ik in het interne geheugen 7,68 GB gebruikt zien en 2,34 GB ongebruikt. Ik neem aan dat de overige 6 GB opgeslokt zijn door het systeem en onzichtbaar zijn voor mij.

Nu blijft echter het interne geheugen onveranderd vol (13 GB) en raakt bij het maken van foto's snel voller. De melding dat het geheugen vol is en dat ik ruimte moet maken komt voortdurend in beeld. Er gaat dus toch iets fout. Ik las in topic "[Motorola G5S plus] Mounting SD card in Android 8.1.0" dat apps altijd in het interne geheugen worden geïnstalleerd. Dus die zullen steeds verplaatst moeten worden.
Is ergens ook een beschrijving of uitleg te vinden van de Android mappenstructuur. Welke moet ik in het interne geheugen laten staan, welke kan ik verwijderen en welke kan ik verplaatsen?

Het liefst wil ik intern en extern geheugen samenvoegen en als één geheugen laten werken. Als dat niet kan dan is separaat geheugen ook goed, maar dan moet ik daar zonder problemen mee kunnen werken. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:14
Om Apps te verplaatsen moet je dat via Instellingen - Apps doen, en dan per app moet je dit aanpassen. Vervolgens moet je dit herhalen nadat er een app update geweest is. Dus je moet niet per folder dit verplaatsen.
Daarnaast slaan apps als Whatsapp, Instagram, Facebook, Twitter, Tiktok, Linkedin, etc. allerlei lokale cache op aan gegevens, en daarmee loopt je interne opslag ook vol. Dus de cache van die apps regelmatig handmatig legen helpt ook.
Alternatief is die apps helemaal verwijderen en snelkoppelingen te maken naar de websites bij die diensten waar mogelijk.

SD kaart kan niet als interne opslag omdat je die kunt verwijderen, en af en toe gaan die ook kapot, waarna de telefoon zou bricken als het interne opslag is.

Iets anders, overweeg een Xiaomi aan te schaffen als vervanging. Een Redmi Note 9 Pro is veel sneller, heeft 128 Gb opslag en kost 179 Euro. Hier een vergelijk in de Pricewatch:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/731311;1551328/
Het is niet je oorspronkelijke vraag, maar dit app verplaatsen en cache schonen is een ondankbare taak die je elke paar weken opnieuw moet blijven doen. Mensen die ik ken die dit ook hadden hebben het na een paar maanden opgegeven en ervoor gekozen een nieuw toestel aan te schaffen. Er zijn dan ook andere keuzes, maar Xiaomi is best lang in de lucht te houden met een goede prijs prestatie voor de hardware, dus gewoon een willekeurig model in hun reeks als voorbeeld gepakt. In de BBG staan nog meer ideeën:
reviews: Smartphone Best Buy Guide - Januari 2022

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee