Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen, voornamelijk shooters als Battlefield en COD
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 1000 euro voor de PC, excl de monitor/invoer. Het is voor mijn zoon en zijn budget is beperkt...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien beperkte budget voor een monitor zal het gamen met name in 1080P zijn, indien mogelijk wel op 144hz als we een leuke gebruikte 144hz monitor kunnen vinden.
Zijn voorkeur gaat uit naar een redelijk stille behuizing met RGB led verlichting.
Aangezien videokaarten momenteel extraam duur zijn denken we aan een 2ehands videokaart en de rest v/h systeem nieuw. Als videokaart hebben we een GTX 1660 (Ti/Super mag ook) in gedachten, deze zijn gebruikt voor 350 Euro te krijgen. Indien over een aantal jaren de prijzen weer wat normaler zijn wellicht een upgrade.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag van jullie willen weten of mijn onderdelenlijstje logisch is, of dat jullie andere voorstellen hebben. Concrete vragen:
Met name gamen, voornamelijk shooters als Battlefield en COD
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 1000 euro voor de PC, excl de monitor/invoer. Het is voor mijn zoon en zijn budget is beperkt...
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gezien beperkte budget voor een monitor zal het gamen met name in 1080P zijn, indien mogelijk wel op 144hz als we een leuke gebruikte 144hz monitor kunnen vinden.
Zijn voorkeur gaat uit naar een redelijk stille behuizing met RGB led verlichting.
Aangezien videokaarten momenteel extraam duur zijn denken we aan een 2ehands videokaart en de rest v/h systeem nieuw. Als videokaart hebben we een GTX 1660 (Ti/Super mag ook) in gedachten, deze zijn gebruikt voor 350 Euro te krijgen. Indien over een aantal jaren de prijzen weer wat normaler zijn wellicht een upgrade.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou graag van jullie willen weten of mijn onderdelenlijstje logisch is, of dat jullie andere voorstellen hebben. Concrete vragen:
- Is een 12400F (zonder iGPU) een slimme keus of toch beter een 12400 met iGPU? Kan het bijvoorbeeld handig zijn om wel een iGPU te hebben bij de installatie, of om het energieverbruik te verlagen door de videokaart 'uit' te zetten bij schoolwerk?
- Voor 1700 sockets zijn nog nauwelijks CPU koelers te krijgen. Zou de Intel stock koeler voldoende zijn als we niet gaan overklokken?
- Is een 450W voeding voldoende?
- Is de GTX 1660 voor 350 euro een goede keuze of beter een andere, zoals een oudere GTX 1080 voor 400 euro.
- Is een 1GB SSD voldoende of is voor een game computer een extra HDD wenselijk?
- Verder nog op/aanmerkingen over ons lijstje?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12400F Boxed | € 189,- | € 189,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 62,94 | € 62,94 |
1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 59,83 | € 59,83 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 96,85 | € 96,85 |
Totaal | € 623,42 |