Midrange pc voor diverse doeleinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaytemir
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn oude systeem draait op zich prima, maar is alweer uit 2013 en ik merk dat ik tegen bepaalde beperkingen aanloop, zoals het niet kunnen draaien van een hogere resolutie op mijn gloednieuwe monitor. Kortom, tijd voor iets nieuws. Ik heb een 'gewone' kantoorbaan, dus de pc wordt vooral gebruikt voor Office e.d. (De oude gaat naar een goed doel.) Maar daarnaast rommel ik regelmatig aan met game engines, sound editing, video editing en wat dies meer zij. Niet op professioneel niveau, maar een beetje power kan geen kwaad. En de laatste tijd spelen de kinderen steeds vaker op mijn pc, vooral Minecraft e.d. Nog niet de hele zware spellen, maar dat zal langzaam aan veranderen. (En misschien wil papa zichzelf ook trakteren. ;) ) Met de huidige prijzen zoek ik geen dure GPU, maar ik voorzie dat dat op termijn er wel komt. (Ooit, als de prijzen gaan zakken. :( )

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op rond de 800 euro voor een desktop, mag eventueel naar de 1000 euro als dat de moeite waard is. Ik ben van plan het zelf in elkaar te zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Software, monitor en overige randapparatuur zijn geregeld, het gaat me echt alleen om de desktop.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk aan een midrange pc, dat een aantal jaren meegaat en voor veel zaken te gebruiken is. Denk aan de 12400 van Intel, met 16Gb RAM en 1Tb SSD. Even geen aparte GPU, dat is niet direct nodig en ik ben niet bereid die belachelijke bedragen te betalen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik bouw de pc rondom de 12400 processor, op basis van reviews/benchmarks. Lijkt me een goede basis. Maar verder geen voorkeur voor het een of ander. Hieronder een aantal onderdelen waar ik redelijk zeker van ben. NB: heb bewust voor een PCie4.0 SSD gekozen, want dat is een onderdeel dat ik niet snel zal vervangen, dus gelijk maar de snelste gepakt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660-Plus WiFi D4€ 199,-€ 199,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 68,90€ 68,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 147,90€ 147,90
1Overclockingbe quiet! MC1 Pro€ 15,-€ 15,-
Totaal€ 649,80

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt onder de tafel te hangen, dus het moet een tower worden. Ben wel meer van de no-nonsense: lichtjes, bijzonder design en andere fratsen boeien me niet. Liever meer functioneel: snel/krachtig, stil en energiezuinig. Compleet voor nu en klaar voor de toekomst, zeg maar.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik merk dat ik het lastig vind om geschikte voeding, koeler en behuizing te combineren. Wat zou hier goed bij passen? En is een micro-ATX een optie (gezien de wens om later uit te breiden)? Ingebouwde wifi op de moederbord of kan ik net zo goed een losse netwerkkaart aanschaffen? Verder zijn alle suggesties natuurlijk welkom! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Het moederbord heeft een heatsink voor de ssd dus hoef je niet apart aan te schaffen.

Neem een 12600K als je weer zolang met het systeem wil doen. De 4 extra cores zullen daarbij helpen.
Idem voor 32GB RAM.

Qua voeding zijn pricewatch: Corsair TX550M (2021) en pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart goede opties naar gelang welke videokaart je tzt in gedachten hebt.

Zoek je een behuizing met of zonder raam en/of met of zonder RGB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaytemir
  • Niet online
Hoi Uszka,

Dank voor je reactie!

Het moederbord heeft een heatsink voor de ssd dus hoef je niet apart aan te schaffen.
Goeie tip! Scheelt weer.

Neem een 12600K als je weer zolang met het systeem wil doen. De 4 extra cores zullen daarbij helpen.
Idem voor 32GB RAM.

De 12600K is ook wel een optie, maar die verbruikt relatief veel energie en die Z690 moederborden zijn behoorlijk duur. Of bedoel je dat ik het moet combineren met een B660 moederbord?
De 32GB RAM is idd het overwegen waard.

Qua voeding zijn pricewatch: Corsair TX550M (2021) en pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart goede opties naar gelang welke videokaart je tzt in gedachten hebt.
Ik ben bang dat de 550W misschien te weinig is op termijn. Zul je zien dat je net een paar Watts tekortkomt... Ik heb ook echt geen idee wat voor videokaart het wordt. Met de huidige markt weet ik niet meer wat boven of onder is.

Zoek je een behuizing met of zonder raam en/of met of zonder RGB?
Maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Dat valt voor mij onder de categorie 'franje', ofwel geinig maar niet per se het geld waard. Als het RGB heeft, dan zou ik die in elk geval uit willen kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Een 12600K verbruikt alleen meer energie wanneer je het potentieel van die cpu gaat gebruiken. Gemiddeld zal het weinig meer zijn een 12400.

Z690 is niet goedkoop nee maar een B660 van€200 is ook niet bepaald een koopje.

De behuizing komt onder te tafel te hangen lees ik nu. Zal er eerder overheen gelezen hebben. Betekent dat de frontaansluitingen aan de voorzijde moeten zitten ipv bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaytemir
  • Niet online
Hmm... Misschien toch een 12600K doen.

De behuizing: maakt niet uit waar de frontaansluitingen zitten. Ik heb nog voldoende ruimte tussen tafel en tower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als je de 12600K op een Z690 moederbord overweegt is de i7-12700 op een B660 qua prijs vergelijkbaar, en heb je nog een paar cores extra. Een goedkoop Z690 moederbord met wifi en die CPU kosten niet heel veel minder ....
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A WIFI DDR4€ 233,82€ 233,82
Totaal€ 532,82

Hieronder is het € 550 voor CPU + moederbord. Als je voor de lange termijn bouwt zou ik er 32 GB RAM inzetten, nu is het veel, over een jaar of vijf is het vermoedelijk de norm...
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 371,-€ 371,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi D4€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart€ 95,53€ 95,53
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingScythe LGA1700 Mounting Kit€ 8,03€ 8,03
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 147,90€ 147,90
Totaal€ 1.026,16

mATX en ATX verschillen naast formaat vooral in hoeveelheid aansluitingen tbv disks en insteekkarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaytemir
  • Niet online
Dank voor je reactie, martyw!

Ik zie dat ik de 12600K had gekozen, maar ik ga denk ik niet overclocken. (Tweaken doe ik met/aan andere dingen.) En aangezien het kunnen overclocken het enige verschil is met de 12600, doe ik liever die. Dan is het prijsverschil wel redelijk groot (€254 vs €371).

Ik begrijp dus dat ik net zo goed voor de mATX moederbord kan gaan, mits de behuizing groot genoeg is voor (relatief grote) videokaart later? Geeft meer opties zo. Ik zal niet megaveel gaan uitbreiden, misschien een ssd erbij later en dus die GPU op termijn.

Wat de behuizing betreft, snap ik niet waarom je specifiek deze voorstelt? Niet de goedkoopste en niet per se heel goed gereviewed.

Ik ga idd maar voor de 32GB, net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
kaytemir schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:16:
En aangezien het kunnen overclocken het enige verschil is met de 12600,
Dat is het dus niet. De 12600K heeft 4 extra cores, een hogere baseclock en een iets hogere boostclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Deze behuizing koelt aardig, en is niet al te groot en niet al te duur, zo kwam ik nog enigszins in de buurt van je grootste budget. Iets betere behuizingen zijn nog weer duurder, vandaar deze als compromis. Kijk anders naar bv. Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaytemir
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:28:
[...]

Dat is het dus niet. De 12600K heeft 4 extra cores, een hogere baseclock en een iets hogere boostclock.
Ja, ik zie het nu ook. Dan is de 12600K meer toekomstbestendig. De 12700 (non-K) heeft nog meer cores, maar een lagere baseclock. De vraag is wat je dan zwaarder laat wegen (en hoeveel je ervoor wilt betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaytemir
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 06:39:
Deze behuizing koelt aardig, en is niet al te groot en niet al te duur, zo kwam ik nog enigszins in de buurt van je grootste budget. Iets betere behuizingen zijn nog weer duurder, vandaar deze als compromis. Kijk anders naar bv. Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid.
Ik snap het. Hij is wel minder stil (de NZXHT), dat is een nadeel. Ik ga eens kijken naar de Fractal Design, al is die wel wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaytemir
  • Niet online
Dan wordt dit het systeem, denk ik. Kom ik net onder max budget uit. Is wel duurder dan ik eerder had gehoopt, maar wel gelijk een beetje toekomstbestedig.

Uszka en martyw, bedankt voor het meedenken!

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B660M-Plus WiFi D4€ 179,-€ 179,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 109,99€ 109,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingScythe LGA1700 Mounting Kit€ 8,03€ 8,03
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 109,90€ 109,90
1VoedingenCorsair TX550M (2021)€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 968,62
Pagina: 1