Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-06 22:11
Goedenavond,

Ten einde raad open ik een topic op dit forum. Ik heb recentelijk drie routers van asus gekocht om deze als access points in te stellen. De bedoeling was om deze drie routers samen, met bedrade backhaul, als mesh systeem te laten fungeren. Echter is de wifi niet stabiel, ik ervaar regelmatig disconnects die niet lang duren qua duur maar wel zeer vervelend zijn tijdens teams vergaderingen.

Deze problemen ervaar ik zelf op meerdere apparaten van mijzelf en zie ook andere MAC-adressen voorbij komen in de event log van de router. Het probleem is dus niet beperkt tot een apparaat waardoor ik het vermoed dat het aan de router ligt.

Ik heb glasvezel van Caiway (type modem: Platinum-7840), helaas kent Caiway geen bridge modus, vandaar de keuze om de Asus routers als acces points in te stellen. Ik heb ook geen bijzondere eisen qua router, mijn wens was alleen goede en stabiele wifi. Ik ervaarde dit dus niet als een groot probleem.

Het betreft de volgende routers: de Asus AX86U als main access point, de AX82u en de AC68U (via marktplaats gekocht) ten slotte als mesh node. Ik heb de AX86U ondertussen al teruggestuurd uit frustratie, en tijdelijk de KPN experiabox v10 weer aangezet die ik voorheen gebruikte. Ik heb bij deze router deze DHCP uitgezet, de wifi is altijd stabiel. Ik wou alleen hogere snelheden en mesh ervaren.

Mijn buren wonen ver weg waardoor ik geen last heb van hun WiFi signaal, tevens woon ik in een (slecht geïsoleerd) huis uit 1910, het wifi signaal ervaart weinig obstakels.

Wat heb ik zelf al geprobeerd, na uren te hebben gegoogled:
- Talloze keren gereset, ook hard resets via de WPS knop.
- Changing channel bandwidth to '40 MHz' of juist alleen 20Mhz.
- Disable Explicit beamforming and Universal Beamforming
- Changing channel to fix on 1, 6, or 11. Ook op 5GHZ kanalen vastgezet.
- Disable Airtime Fairness
- Disable Multi-User MIMO
- Het flashen van oudere firmware

Tevens heb ik gekeken of het aan de mesh configuratie lag. Ik had bij alle routers weer een hard reset uitgevoerd en daarna elke router als apart acces point ingeschakeld. Dit heeft het probleem helaas niet verholpen. Het flashen van Merlin software op AX 86u en de AC68U heeft ook niet uitgebracht.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, zoals deze community wel vaker doet.

Dit is een stukje uit de event log van de asus router, als ik een disconnect ervaar zie ik dit ook vaak terug in de event log:

Feb 1 16:43:29 wlceventd: wlceventd_proc_event(508): eth5: Disassoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi:0
Feb 1 17:41:46 wlceventd: wlceventd_proc_event(527): eth5: Auth 72:94:F8:C3:FF:C1, status: Successful (0), rssi:0
Feb 1 17:41:46 wlceventd: wlceventd_proc_event(537): eth5: ReAssoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: Successful (0), rssi:-71
Feb 1 17:42:28 wlceventd: wlceventd_proc_event(508): eth5: Disassoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi:0
Feb 1 17:42:28 wlceventd: wlceventd_proc_event(508): eth5: Disassoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi:0
Feb 1 17:42:30 wlceventd: wlceventd_proc_event(527): eth5: Auth 72:94:F8:C3:FF:C1, status: Successful (0), rssi:0
Feb 1 17:42:30 wlceventd: wlceventd_proc_event(537): eth5: ReAssoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: Successful (0), rssi:-73
Feb 1 17:42:55 wlceventd: wlceventd_proc_event(508): eth5: Disassoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi:0
Feb 1 17:42:55 wlceventd: wlceventd_proc_event(508): eth5: Disassoc 72:94:F8:C3:FF:C1, status: 0, reason: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8), rssi:0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Ke client lijkt last te hebben van veel roaming, om eoa reden (onverklaarbaar) roamt hij van en naar AP. Je laptop beslist dit, je kan er hooguit op sturen om te zorgen dat dit minder gebeurt.

Heb je in de instellingen van je wifi-NIC op je laptop de mogelijkheid om roaming aggressiveness aan te passen? Zet deze dan op low, of probeer disable.

Heb je de mogelijkheid om de management datarate aan te passen? Zet deze eens op 12mbps of 24 mbps. (Met 3 routers in een woning ga je waarschijnlijk wel dit halen). Dit wordt soms ook bss-minimum rate genoemd.

Mu-mimo mag weer aan, airtime fairness... Tja, twijfelgeval. Met weinig clients niet interessant.

Beamforming mag aan, 40mhz ch. Width op fixed channels mag. Waar mogelijk de lagere kanalen pakken.

Als je mogelijkheid hebt om Tx power terug te schroeven kan je deze eens op 50% zetten. Te veel accesspoints is daadwerkelijk een ding.

Edit:
Mesh is een draadloze backhaul, accesspoint is bekabeld. Ik ga er vanuit dat je routers met de lan sides verbonden zijn, een fixed ip hebben buiten de dhcp-range van je dhcp-server. Mocht dat anders zijn, probeer het eens op deze manier.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 01-02-2022 20:48 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
Dankjewel voor je antwoord, ik waardeer het oprecht als iemand belangeloos tijd vrij maakt om mijn probleem op te lossen. Helaas kan ik op de laptop niks aanpassen, deze is echt door de IT van mijn bedrijf dicht getimmerd.

Ik vraag me af op laptop daadwerkelijk te aggresief aan het roamen is. De routers staan namelijk echt ver weg uit elkaar, ik woon op een boerderij. Router 1 staat in de gang van het woonhuis (het meest centrale punt), router 2 staat circa 20 meter verder op een bovenverdieping met een brandmuur tussen beide routers. Router 3 staat in een schuur. Tevens zou dit beteken dat de mobiele apparaten in mijn huishouden agressief aan het roamen zijn.

De routers hebben inderdaad een fixed ip buiten de dhcp-range van mijn dhcp-server. De accespoint zijn met een LAN kabel aangesloten, op de LAN poort van de Caiway router naar de WAN-port van mijn access points. Hiertussen zit een unmanaged netwerk switch. Ik dacht dat ik de kabels juist in de WAN-port van mijn acces point moet zetten, klopt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-07 22:19
Ik heb geen ervaring met Asus, maar normaal gesproken sluit je accesspoints aan via een LAN poort.
Nu kan het zijn dat in AP-modus de WAN poort ook als LAN gebruikt wordt. Dat ken ik wél bij Netgear, maar of dat bij Asus ook zo werkt weet ik niet.

Verder denk ik dat de AiMesh functie uitgeschakeld kan (of moet) worden als je ze in AP-mode met bedrade backhaul gebruikt.
AiMesh is typisch een functie die bedoeld is voor draadloze backhaul. Het is eigenlijk een fancy marketing term voor repeaters. Iets waar iedereen een afkeer van heeft.

Ik neem aan dat ieder AP een eigen kanaal bezet op zowel 2,4 als 5 GHz. Kanaalbreedtes, beveiligingstype en wachtwoord stel je op ieder AP hetzelfde in.

Qua signaalsterktes kun je met een App als Wifi Analyzer bepalen of er te veel overlap is tussen de AP's.
Veelal moet je, zoals eerder werd aangegeven, het uitzendvermogen terug schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
Dank jullie wel voor de suggesties, ik zal morgenavond de kabel in de LAN poort stoppen en met de WiFi analyzer kijken of er te veel overlap is, lijkt me nog steeds wel sterk maar meten is weten.

Op de site van Asus werd de WAN poort aangegeven en op het snb forum mbt asus routers werd gezegd dat het vrij weinig uitmaakt. Beide zal werken stond er
Masimo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:28:
Ik neem aan dat ieder AP een eigen kanaal bezet op zowel 2,4 als 5 GHz. Kanaalbreedtes, beveiligingstype en wachtwoord stel je op ieder AP hetzelfde in.
Dit is inderdaad zo ingesteld.

[ Voor 29% gewijzigd door Gustavo678 op 01-02-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gustavo678 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:28:
... drie routers samen, met bedrade backhaul, als mesh systeem te laten fungeren...
Tja, daar gaat het al fout. Nog maar eens een keer: een mesh systeem is een systeem met meerdere nodes die verschillende alternatieve paden hebben om onderlinge verbindingen te maken. Dat heet de backhaul en die wil jij alleen maar bedraad hebben

Je bedoelt ongetwijfeld dat jij met je laptop naadloos overschakelt van het ene naar het andere access point. Maar dat is geen mesh.

On topic: je moet het uitgezonden vermogen van je access points limiteren. Jouw laptop zoekt niet voortdurend het sterkste signaal. Jouw laptop disconnect pas als het ontvangen signaal onder een bepaalde waarde komt. En als jij jouw access points allemaal op 100% laat blaten, heb je nog veel te veel coverage. Dan gaat je laptop weer terug connecten naar het originele access point. Dat is wat je in die log files ziet gebeuren

[ Voor 1% gewijzigd door Brahiewahiewa op 02-02-2022 00:26 . Reden: telefoon = laptop ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
Dankjulliewel voor de hulp. Ik was gisterenavond helaas niet thuis, heb wel op afstand het uitgezonden vermogen van de routers op de 1na laagste stand gezet.

Wat doe ik vanavond nog:
- Kabels in de LAN poorten stoppen ipv de WAN poort
- Met de WIFI analyzer kijken of er veel storing is door de verschillende routers.

In de auto vanochtend realiseerde ik mij dat ik dit soort codes ook in de event log kreeg toen ik alleen de AX 86u aan het draaien had, de andere routers waren toen uitgeschakeld.

Vervolgens had ik de 2.4ghz en de 5ghz radio (omstebeurt) uitgeschakeld om te kijken of het aan een specifieke radio lag, dat was ook niet het geval. Bij beide radio's kreeg ik deze meldingen in de event log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:25
Is dit een vergelijkbaar probleem?: Instabiel AiMesh netwerk met RT-AX88U en RT-AC68U

Heeft het wellicht met de oudere routers te maken?

[ Voor 20% gewijzigd door turkeyhakan op 03-02-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:02

donny007

Try the Nether!

Gebruik je verschillende SSID's (netwerknamen) voor het 2.4 GHz en 5 GHz netwerk?

Staat de ASUS "Roaming Assistant" functie aan? Zo ja, zet deze dan uit. Deze functie kickt een client van het netwerk wanneer de signaalsterkte onder een bepaalde waarde komt.

Gebruik je de laatste firmware?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
turkeyhakan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:56:
Is dit een vergelijkbaar probleem?: Instabiel AiMesh netwerk met RT-AX88U en RT-AC68U

Heeft het wellicht met de oudere routers te maken?
Dit lijkt een vergelijkbaar probleem, alleen hij heeft ook geen oplossing nog. Zijn log bestand heeft ook vaak: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8)

Ik heb de meest recente firmware. De ASUS roaming assistent staat uit. Ik hanteer wel hetzelfde SSID voor 2.4ghz en 5ghz, is dat een probleem?

Ik had gisteren het zendvermogen verlaagd en ik zag deze meldingen gedurende de dag helaas nog terugkomen. Ik heb zojuist de kabels in de LAN poort gedaan i.p.v. de WAN poort. Ik heb net tevens op WiFi analyzer gekeken in hoeverre ik de signalen van andere netwerken zie. Op 5GHZ kan ik een geen ander netwerk vinden dan de router waarbij ik in de buurt sta, dit lijkt mij dus goed. Op 2.4 ghz heb ik de volgende resultaten, deze lijken mij ook niet zorgwekkend. De lichtblauwe en de donkerblauwe lijn zijn hetzelfde netwerk.

Ik werk morgen thuis, ik kan dan ervaren hoe het met de stabiliteit is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hzz0uVabAy4MBraD3xCYHteI9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfIRkSVJYbvHPJvaOEzMJWvn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twK7ejssgSixqTWSh_C6aKb_e0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPEra0szCH3hmQgukFc7P6aj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK-sNnctcVJz4TpaHCz9uM_ocxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXdovXzBX1DfPFFxaOTmxJQf.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door Gustavo678 op 03-02-2022 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:25
Gustavo678 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Dit lijkt een vergelijkbaar probleem, alleen hij heeft ook geen oplossing nog. Zijn log bestand heeft ook vaak: Disassociated because sending station is leaving (or has left) BSS (8)

Ik heb de meest recente firmware. De ASUS roaming assistent staat uit. Ik hanteer wel hetzelfde SSID voor 2.4ghz en 5ghz, is dat een probleem?

Ik had gisteren het zendvermogen verlaagd en ik zag deze meldingen gedurende de dag helaas nog terugkomen. Ik heb zojuist de kabels in de LAN poort gedaan i.p.v. de WAN poort. Ik heb net tevens op WiFi analyzer gekeken in hoeverre ik de signalen van andere netwerken zie. Op 5GHZ kan ik een geen ander netwerk vinden dan de router waarbij ik in de buurt sta, dit lijkt mij dus goed. Op 2.4 ghz heb ik de volgende resultaten, deze lijken mij ook niet zorgwekkend. De lichtblauwe en de donkerblauwe lijn zijn hetzelfde netwerk.

Ik werk morgen thuis, ik kan dan ervaren hoe het met de stabiliteit is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben van het scheiden van de netwerken (2.4GHz en 5GHz).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:02

donny007

Try the Nether!

Aparte SSID's gebruiken voor 2.4 GHz en 5 GHz voorkomt issues met band steering (clients die, al dan niet geforceerd, gaan roamen tussen de twee banden).

5 GHz reserveer je voor high-performance clients (laptops, tablets, smartphones), IOT meuk en andere kleine dataverbruikers gaan op 2.4 GHz.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 18:27
Hi @Gustavo678

Heb je nog een oplossing kunnen vinden? Ik heb waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
Helaas niet, ik heb meerdere zaterdagen eraan besteed maar kreeg het niet opgelost. Had echt het hele internet afgestruind maar geen enkele oplossing werkte.

Heb de ax 86u teruggestuurd en de 82u heb ik op een plek neergezet waar ik maar af en toe WiFi nodig heb. Als je de oplossing vindt, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 18:27
@Gustavo678
Dit lijkt mijn probleem te hebben opgelost:

https://www.reddit.com/r/...cause_sending_station_is/

Prive adres uitgezet op onze Ipad.

De foutmeldingen in de log zijn echter niet weg. Het netwerk draait nu een paar dagen stabiel.

Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechFox
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:26
Ik zou beginnen bij de basis. Je hebt een caiway glasvezel verbinding? Caiway kende moet je daar zelf een router bij plaatsen / kopen. Of je kan er een bij Caiway kopen.

Hier heb je een handleiding hoe je zo'n router kan instellen in combinatie met een glasvezel modem.
https://www.caiway.nl/kla...4114b19293934db5bdcf.ashx

Zet de (main) router op de begane grond, bij je modem en kijk hoever je bereik is. Is je bereik voldoende op de 1ste verdieping? Dan is dat in orde. Test een paar dagen deze verbinding of deze stabiel is. Zo ja kan je verder met het wifi netwerk uitbreiden.

Dan zet je een 2de router. Het liefst met kabel naar boven in het trap gat van zolder / 2de verdieping.
Zorg er voor dat je een tijdelijk lange internet kabel hebt waarmee je deze tijdelijk op verschillende plekken in het huis kan zetten om zo de ideale positie van je 2de router te bepalen.

Zet je eerste router op kanaal 3 en je 2de router op kanaal 6. Je 3de router, als je die nodig hebt op 9. Op deze manier spreid je de wifi signalen door heel je huis. Aangezien je geen buren hebt hoef je daar geen rekening mee te houden. Ga je geen 3de router gebruiken? Zet dan je 2de router op kanaal 9.

Kies je ervoor op je wifi signaal te spreiden, dus een aparte 2.4ghz en 5 ghz kun je de wifi namen gelijk houden. Dit kan tevens ook bij een "in 1 wifi netwerk" Op die manier kan je met je wifi apparaten door huis lopen zonder je dat je verbinding verliest. Of op een wifi blijft hangen die geen goed bereik heeft.

Hier heb je een handleiding hoe je een 2de router in kan stellen.
https://technerds.nl/router-instellen-als-access-point/

Aan je verhaal te lezen zie ik dat er frustraties zijn dat het niet wilt lukken, heel begrijpelijk maar geduld is belang in een probleem als dit. Wat zeker belangrijk is dat je een stabiele basis hebt om daar vanuit je netwerk uit te breiden. Zeker iemand die dit niet vaak doet is handig om rustig aan stap voor stap je netwerk uit te breiden zodat je altijd weet wat je veranderd hebt zodat dit makkelijk terug te draaien is als het achteraf niet werkt.

Daarom niet teveel tegelijk veranderen en noteer in een word document even wat je hebt veranderd, welke settings zodat je weet wat wel en niet werkt. Een soort logboek.

Dit is ook voor ons handig om te debuggen en je verder te helpen.

Heb je de wifi problemen alleen op 1 apparaat of of meerdere?

Succes! En laat even weten of het lukt. Wij zijn er om je verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:58
Typisch geval van overkill.
Al die wifi routers van je zitten elkaar in de weg.
Routers voor wifi access is al niet handig maar als je er dan drie neemt en dan ook nog Asus geeft dit als resultaat.

Als je een huis uit 1910 heb dan zijn je vloeren van hout dus is een strategisch geplaats accesspoint meer dan voldoende, zeker als je geen storing van buren hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:00

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ben(V) schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:49:
Typisch geval van overkill.
Al die wifi routers van je zitten elkaar in de weg.
Routers voor wifi access is al niet handig maar als je er dan drie neemt en dan ook nog Asus geeft dit als resultaat.

Als je een huis uit 1910 heb dan zijn je vloeren van hout dus is een strategisch geplaats accesspoint meer dan voldoende, zeker als je geen storing van buren hebt.
Onderbouw dit eens ik ben benieuwd.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
Buiten het feit dat ik de router heb teruggestuurd en dat dit topic plotseling levend is.

Heb ik aangegeven in dit topic dat ik deze problemen ook ervaarde wanneer er maar 1 router was ingeschakeld. De rest stond toen uit. Daarnaast had ik screenshots gepost de app WiFi analyzer, waaruit blijkt dat er amper overlap is.
NiGo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:28:
@Gustavo678
Dit lijkt mijn probleem te hebben opgelost:

https://www.reddit.com/r/...cause_sending_station_is/

Prive adres uitgezet op onze Ipad.

De foutmeldingen in de log zijn echter niet weg. Het netwerk draait nu een paar dagen stabiel.

Hopelijk heb je er wat aan.
Jammer genoeg heb ik geen Apple apparatuur, toch bedankt voor het delen!

[ Voor 44% gewijzigd door Gustavo678 op 06-07-2022 09:25 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 22:02
Ik kwam dit topic via Google toevallig tegen en ik heb nagenoeg hetzelfde probleem op mijn AX86S. Echter heb ik het probleem (denk ik, afkloppen) boven water. Ik zit hier in een druk stedelijk gebied in een flatgebouw, dus sowieso is het heel erg druk qua wifi punten. Ook maak ik gebruik van draadloze subwoofers op 2.4GHz.

Normaliter gebruik ik, uiteraard, kanalen 1, 6, 11 en 13 voor mijn 2.4GHz wifi. Echter heb ik met al deze kanalen vergelijkbare problemen als de TS. De individuele problemen:
  • 1 bijna geen signaal, volgens de Wifi Site Survey is er ook maar heel beperkt capaciteit beschikbaar op deze band
  • 6 deze werkt aardig, maar valt toch met enige regelmaat weg, het is erg druk op dit kanaal
  • 11 dit kanaal is extreem druk en er is dus bijna geen capaciteit
  • 13 Sommige van mijn Chinese IoT producten doen geen kanaal 13...
Ook op auto werkte het zeer matig. Het lijkt wel alsof mijn wifi apparaten gedeauth werden door storingen. Maar geen idee waar deze berichten vandaan komen. Daarop heb ik nog geprobeerd om Protected Management Frames (802.11w-2009) aan te zetten, maar helaas werd dit niet ondersteund door o.a. mijn ESP apparaten. Dit heb ik dus niet langdurig getest.

Hierop heb ik ook contact gehad met ASUS die aangaven het product RMA te doen. Echter ben ik over de 5GHz band wel mega tevreden, dus dit ben ik (nog) niet van plan. Daarnaast, welk ander product zou ik dan moeten kopen?

Uiteindelijk ben ik maar door trial-and-error gewisseld naar kanaal 2 op 20MHz en heb ik geen last meer van bovenstaande problemen. De router suggereerde zelf om ook naar kanaal 5 te wisselen en dat werkt(e) goed totdat het niet meer werkt. Dat kan een dag of een week zijn, en alles er tussenin.

Ik ben dus niet 100% tevreden, maar in ieder geval werkt mijn IoT apparatuur nu weer prima. En die heeft toch geen hoge snelheid wifi nodig. Ik zie ook nog steeds wel erg veel Rx CRS Glitches en Bad PLCP in de wifi-radar, wat dit ook mag betekenen... Toch heb ik het idee dat dat ook met de drukte of een stoorzender hier in de buurt te maken heeft.
Pagina: 1