Toon posts:

Bestemmingsplan onjuist?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 23:23
Ik ben aanbeland in de wondere wereld van bestemmingsplan en (on)mogelijkheden die daarbij horen. Nu geldt op mijn locatie de enkelbestemming Wonen en de dubbelbestemming Waarde - archeologisch. Dit zegt het bestemmingsplan: zoals hieronder te zien is met de kruisjes in het gele (bouw)vlak.

Echter, voor de dubbelbestemming wordt verwezen naar de archeologische waarden-kaart die gelijktijdig met het bestemmingsplan is vastgesteld. Daarin zie ik duidelijk dat mijn perceel geheel in het donkergrijze gebied ligt. Daarbij hoort volgens de legenda van die kaart dat er geen archeologische verwachting is en er ook geen voorschriften gelden.

Voor mijn bouwplannen is het wenselijk dat de dubbelbestemming niet geldt. Is het bestemmingsplan hier mogelijk onjuist vastgesteld? Heeft iemand al eens zoiets aangekaart bij de gemeente? Ik wil natuurlijk voorkomen dat de kaart alsnog wordt gewijzigd. Overigens bestaat de gemeente uit meerdere kernen en daar is het bestemmingsplan wel in overeenstemming met de archeologische waarden-kaart.

Alle ervaringen zijn welkom, uiteindelijk ga ik natuurlijk in vooroverleg met mijn gemeente.

Beste antwoord (via marcelcee op 05-02-2022 13:44)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
marcelcee schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:54:
Dank voor de snelle reacties tot zo ver! Ik duik verder in de regels. En inderdaad gaat het mij er om in het achtererfgebied dieper te graven.

De kosten voor een verkennend archeologisch onderzoek zijn volgens mij we te overzien. Maar als het niet hoeft dan betaal ik dit liever niet uiteraard.
Het staat in het bestemmingsplan en als het nodig is is het nodig en zoniet dan niet. het is vrij zwart wit. het is niet zo dat de gemeente je zoveel mogelijk bestemmingsplannen aan het verkopen is. Ook als je het niet begrijpt helpen ze je doorgaans gewoon aan de beste/goedkoopste/passende oplossing. Veel mensen hebben de neiging de gemeente als de vijand te zien, doe dat niet, zo zien ze jou doorgaans ook niet.

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 09:45]

Alle reacties

• twain4me
  • Nu online
meestal wil de bestemming archeologie alleen maar zeggen dat je een vergunning nodig hebt als je dieper dan X cm wil graven.

een onjuist vastgesteld bestemmingsplan bestaat niet echt.. het is gewoon zoals het er staat. het laten wijzigen kan als het opnieuw wordt vastgesteld middels een zienswijze e.d. (gratis) of je vraagt een verandering bestemmingsplan aan. (kost geld)

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:33
twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:42:
meestal wil de bestemming archeologie alleen maar zeggen dat je een vergunning nodig hebt als je dieper dan X cm wil graven.

een onjuist vastgesteld bestemmingsplan bestaat niet echt.. het is gewoon zoals het er staat. het laten wijzigen kan als het opnieuw wordt vastgesteld middels een zienswijze e.d. (gratis) of je vraagt een verandering bestemmingsplan aan. (kost geld)
Precies, met daarbij vaak ook een bepaald oppervlakte. Afhankelijk van de waarden kan dit pas zijn bij ontgraven van meer dan 100 of 1.000 m2. Voor uitbreidingen bij een bestaande woning vaak niet relevant. Check dit onder de voorwaarden.

In het ergste geval heb je een archeologisch onderzoek nodig voor de vergunning en krijg je eventueel specifieke voorwaarden.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:08
de dubbelbestemming archeologisch geldt bij ons overal maar gaat van 1 tot 7, waarbij afhankelijk van die 1 tot 7 geldt of er een archelogisch onderzoek uitgevoerd moet worden of dat je alleen een vergunning aan moet vragen als je de grond dieper beroert dan 30 cm ofzo. staat in het bestemmingsplam wat je ook via ruimtelijke plannen.nl kunt raadplegen

• marcelcee
Dank voor de snelle reacties tot zo ver! Ik duik verder in de regels. En inderdaad gaat het mij er om in het achtererfgebied dieper te graven.

De kosten voor een verkennend archeologisch onderzoek zijn volgens mij we te overzien. Maar als het niet hoeft dan betaal ik dit liever niet uiteraard.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Alvast gefeliciteerd met die Romeinse villa in je achtertuin!

• marcelcee
Tarquin schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:37:
Alvast gefeliciteerd met die Romeinse villa in je achtertuin!
Dank, daar was de prijs van de woning ook naar ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
marcelcee schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:54:

Het staat in het bestemmingsplan en als het nodig is is het nodig en zoniet dan niet. het is vrij zwart wit. het is niet zo dat de gemeente je zoveel mogelijk bestemmingsplannen aan het verkopen is. Ook als je het niet begrijpt helpen ze je doorgaans gewoon aan de beste/goedkoopste/passende oplossing. Veel mensen hebben de neiging de gemeente als de vijand te zien, doe dat niet, zo zien ze jou doorgaans ook niet.

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 09:45]

• marcelcee
Een constructieve grondhouding zal ook hier de beste kans op een goed resultaat opleveren, dus wat dat betreft kan ik je geheel volgen. Komt goed. En ook over de eventuele kosten maak ik me weinig zorgen, maar uiteraard betaal ik liever niet voor iets dat niet hoeft.

Principieel onjuist vind ik het wel om beperkt te worden in mijn handelen als daartoe geen aanleiding zou bestaan (stel dat mijn interpretatie van de kaart/bestemmingsplan zou kloppen, maar daarover neem ik nog contact op). Ik mag geen gat in mijn achtertuin graven en (gechargeerd) een inwoner een paar deuren verder mag dat wel zonder een aanvraag te doen + belasting te moeten betalen voor het zelf graven van dat gat. En (stel dat) de reden voor die verschillende behandeling is enkel het correct overzetten van een kaart in een ander document.

Ander voorbeeld: over inkomen dat ik niet genoten heb, maar had kunnen genieten, hoef ik geen belasting te betalen… oh wacht: box 3-heffing :) (misschien kan ik met die te verwachten teruggave de heffing betalen voor het graven van dit gat).

Wederom: dit wordt als eerste nagevraagd bij de gemeente en dan zien we wel verder. De soep wordt niet zo heet gegeten etc. Ik sluit de vraag en dank eenieder voor de reacties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee