Toon posts:

upgrade oude pc, is een PSU upgrade ook nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• B100altijdpech
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-03-2022
Heb hieronder de oude pc staan.
wenslijst: pc januari

De laadtijden van nieuwe spellen worden steeds langer, CPU'tje heeft het extreem zwaar tijdens het downloaden van spellen. (max 25MB, terwijl er een gigbit lijn ligt), ben de laatste van de club die uit het laadscherm is en eindelijk kan meespelen.
De GPU is dikke prima en hoop dat hij het uithoudt totdat de scalpers uitgescalpt zijn.

Als er na een jaar of 2 een nieuwe MOBO voor DDR5 nodig is, dan neem ik dat voor lief. Een andere pc van mij kan ook wel een upgrade gebruiken

Hoop met onderstaande build/upgrade dat alles weer redelijk toekomstproof is.

wenslijst: total 2022

Mijn vraag hierbij is: Kom ik in de knel met de 550 watt PSU als deze pc flink aan het werk is?

[Voor 61% gewijzigd door B100altijdpech op 01-02-2022 18:38. Reden: schoonheidsfoutjes]

Beste antwoord (via B100altijdpech op 01-02-2022 22:33)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 14:46
@B100altijdpech
Los van de voeding heb ik wel een paar adviezen:

Ga voor een B550 chipsset, X570 is nergens voor nodig en je zit met een irritante ventilator bij een x570.:
reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank

2TB SSD is echt overkill als bootschijf. Ga voor een snelle 500 GB versie voor je OS. Daarnaast kan je een normale m.2 ssd nemen voor opslag of zelfs voor een sata 2.5" SSD.

Een 5900X zou ik enkel nemen als je op 1080P gamed en op high refresh rate.
Zelf game ik op 4K en dan houdt een Ryzen 3600 mijn 6700XT prima bij.
Dus ga eerder voor een 5800X.

Met alle deze besparingen kan je prima een nieuwe voeding kopen :P
Want 550W is best krap met het oog op de toekomst, want GPU's zullen alleen maar krachtiger worden.

ps; bedenk dat AMD binnen nu en een jaar overgaat stappen naar AM5 platform voor DDR5 en een nieuwe lijn processoren. Het huidige AM4 voetje is in 2016 geïntroduceerd en heeft AMD al 6 jaar in de lucht gehouden. Dus futureproof moet je vergeten.
Koop nu een goede PC waar je enkel je GPU voor gaat upgraden zodra die betaalbaar worden.

Leuk filmpje van Linus over futureproof: YouTube: Intel Needs to do Better (filmpje gaat over AMD :P )

[Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 01-02-2022 19:24]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:28
Met een GTX 1080 is de RM550x prima.

Waarom een 5900X ipv een Intel 12700K?
Waarom RGB RAM in een dichte behuizing? Dat Corsair RAM is overigens geen aanrader met Ryzen.

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-02 13:14
let erop dat mocht je willen upgraden naar een rtx gpu na de tekorten die 550w psu niet genoeg headroom heeft om de current spikes waar die kaarten last van hebben op te vangen. dan schiet ie in de overcurrent bij een wat meer grafisch intense game.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 14:46
@B100altijdpech
Los van de voeding heb ik wel een paar adviezen:

Ga voor een B550 chipsset, X570 is nergens voor nodig en je zit met een irritante ventilator bij een x570.:
reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank

2TB SSD is echt overkill als bootschijf. Ga voor een snelle 500 GB versie voor je OS. Daarnaast kan je een normale m.2 ssd nemen voor opslag of zelfs voor een sata 2.5" SSD.

Een 5900X zou ik enkel nemen als je op 1080P gamed en op high refresh rate.
Zelf game ik op 4K en dan houdt een Ryzen 3600 mijn 6700XT prima bij.
Dus ga eerder voor een 5800X.

Met alle deze besparingen kan je prima een nieuwe voeding kopen :P
Want 550W is best krap met het oog op de toekomst, want GPU's zullen alleen maar krachtiger worden.

ps; bedenk dat AMD binnen nu en een jaar overgaat stappen naar AM5 platform voor DDR5 en een nieuwe lijn processoren. Het huidige AM4 voetje is in 2016 geïntroduceerd en heeft AMD al 6 jaar in de lucht gehouden. Dus futureproof moet je vergeten.
Koop nu een goede PC waar je enkel je GPU voor gaat upgraden zodra die betaalbaar worden.

Leuk filmpje van Linus over futureproof: YouTube: Intel Needs to do Better (filmpje gaat over AMD :P )

[Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 01-02-2022 19:24]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee