Vraag

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ons thuis-servertje (mini-ITX Celeron J1900, 8GB RAM, 3TB(3.5"), 750GB(2.5") harddisks en 2*120GB SSD) is aan vervanging toe. Ik zit nu erg te twijfelen tussen weer zelfbouw (maar de behuizing is te klein om meer dan het bovenstaande te bevatten), een HPE Microserver G10 Plus of een 4-bay NAS (b.v. Synology DS920+ of QNAP TS-473A)... ik voel het meest voor de microserver, met Xeon, 16GB RAM en 4x4TB disks... maar twijfel...

Belangrijkste functies van de huidige server: mailserver (SMTP&IMAP), Agenda (SOGo), DLNA+Subsonic, storage en git-server
De belangrijkste zaken waar de huidige server tekortschiet:
opslagcapaciteit (m.n. RAW-foto's nemen veel ruimte in), en het is niet mogelijk om jupyter-notebooks, Rstudio server, VS code, shiny-apps etc comfortabel te draaien.

Een microserver lijkt me het flexibelst, maar zo'n NAS lijkt me eigenlijk comfortabeler...

Wat zijn de belangrijkste overwegingen, wat zijn geschikte producten (de genoemde of alternatieven)?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een gemiddelde NAS draait ook niet "native" VS Code of Jupyter dus als je dat goed hebt verwoord, ben je sowieso gebonden aan een "PC".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• begintmeta
  • Niet online
@MAX3400 inderdaad zou ik daarvoor vermoedelijk een Docker-container of iets dergelijks moeten opzetten (als ik het goed heb begrepen is die mogelijkheid er zowel bij Synology als QNAP).

Maar het draaien van Notebooks etc is op zich ook niet de belangrijkste taak van het apparaat. Uiteindelijk zijn opslag, mail, agenda en DLNA, de relevantste functies. En het energieverbruik is op zich ook heel relevant.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-01 16:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@begintmeta een 20+ kan inderdaad Docker draaien. En verschillende topics laten ook zien dat je er 16GB of meer in kan stoppen bij Synology (unsupported). Tja, is Docker voldoende voor je?

Ik kijk even 1 stap verder: een HPE kan je minder snel / flexibel uitbreiden / doormigreren naar nog meer storage? Terwijl QNAP / Syno / en anderen niet alleen (in aantal gevallen) hot-plug over kunnen maar ook bieden ze expansion-units aan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• begintmeta
  • Niet online
Die eenvoudige uitbreidbaarheid (van schijfruimte, in andere opzichten is een microserver misschien wat makkelijker uit te breiden) is inderdaad ook wel een interessante overweging.

Docker-like omgevingen bieden denk ik voor mij op zich genoeg mogelijkheden.

[Voor 52% gewijzigd door begintmeta op 02-02-2022 00:37]

• begintmeta
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik op het punt stond een NAS te kopen, denk binnenkort - vanwege de software-flexibiliteit - toch maar een Microserver te gaan bestellen.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:04
En een mini computer? Is die ook voldoende?

Zelf heb ik een serie: ProDesk 400 G5 Mini

Die draait voornamelijk als gameserver (minecraft, valheim etc)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee