Ons thuis-servertje (mini-ITX Celeron J1900, 8GB RAM, 3TB(3.5"), 750GB(2.5") harddisks en 2*120GB SSD) is aan vervanging toe. Ik zit nu erg te twijfelen tussen weer zelfbouw (maar de behuizing is te klein om meer dan het bovenstaande te bevatten), een HPE Microserver G10 Plus of een 4-bay NAS (b.v. Synology DS920+ of QNAP TS-473A)... ik voel het meest voor de microserver, met Xeon, 16GB RAM en 4x4TB disks... maar twijfel...
Belangrijkste functies van de huidige server: mailserver (SMTP&IMAP), Agenda (SOGo), DLNA+Subsonic, storage en git-server
De belangrijkste zaken waar de huidige server tekortschiet:
opslagcapaciteit (m.n. RAW-foto's nemen veel ruimte in), en het is niet mogelijk om jupyter-notebooks, Rstudio server, VS code, shiny-apps etc comfortabel te draaien.
Een microserver lijkt me het flexibelst, maar zo'n NAS lijkt me eigenlijk comfortabeler...
Wat zijn de belangrijkste overwegingen, wat zijn geschikte producten (de genoemde of alternatieven)?
Belangrijkste functies van de huidige server: mailserver (SMTP&IMAP), Agenda (SOGo), DLNA+Subsonic, storage en git-server
De belangrijkste zaken waar de huidige server tekortschiet:
opslagcapaciteit (m.n. RAW-foto's nemen veel ruimte in), en het is niet mogelijk om jupyter-notebooks, Rstudio server, VS code, shiny-apps etc comfortabel te draaien.
Een microserver lijkt me het flexibelst, maar zo'n NAS lijkt me eigenlijk comfortabeler...
Wat zijn de belangrijkste overwegingen, wat zijn geschikte producten (de genoemde of alternatieven)?