sne2ker schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:37:
@
defusion @
alwind
Bedankt voor jullie insights. Wat betreft KVK ik heb geen probleem om in te schrijven. Echter vind ik het een beetje 'overkill' aangezien ik een enkel een web based game maak waar ik in app purchases wil accepteren (ik ship niks, mijn customers krijgen enkel digitale goederen in de game) . Ik zie het niet echt als bedrijf vandaar dat ik me afvroeg of het ook zonder KVK kon.
Allereerst: er bestaat voor de belastingdienst in Nederland niet zoiets als een "kleine handelaar": BTW afdracht is altijd verplicht, alhoewel je in sommige gevallen vrijstelling kunt aanvragen (dat zal in jouw geval niet opgaan).
BTW aangifte is niet moeilijk: het moet ieder kwartaal en het is een digitale aangifte. Lang niet zo ingewikkeld en uitgebreid in vergelijking met wat je als particulier gewend bent voor je inkomstenbelasting.
Of je, naast BTW, ook omzetbelasting moet betalen, is weer afhankelijk van het bedrag dat je per jaar omzet. Het aantal uur dat je in je bedrijf steekt, bepaalt of je ook wordt aangemerkt als ondernemer; als je boven die grens uitkomt krijg je allerlei belastingvoordelen (dus het is niet alleen kommer en kwel hoor).
Mijn tip: ga toch eens praten met de KvK. Zo'n gesprek is heel verhelderend en als je ja zegt, heb je binnen een kwartier een registratie met een KvK-nummer. Je BTW nummer heb je de volgende dag in je brievenbus liggen. Het is echt geen overkill en het advies dat je krijgt is goud waard. Die registratiekosten zijn in ieder geval een schijntje als je kijkt wat je er voor terugkrijgt.
Dan is het een kwestie van een zakelijke bankrekening openen (nodig voor iDeal) en een betaalprovider kiezen. De meeste hebben geen opstartkosten (maar vragen wel een bedrag per transactie; dat kan oplopen tot 40 cent per transactie, dus als je items van een euro verkoopt dan is dat wellicht niet handig).
Ik gebruik zelf Stripe, maar heb ook ervaring met Mollie. Beiden bieden ook een API aan om in een webshop te integreren; wellicht kun je die ook aanroepen vanuit je webbased game (daar heb ik dan weer geen verstand van).
Stripe heeft je klanten ook de keuze of ze via iDeal of een andere betaalmethode willen betalen (jij kan die overigens aan- en uitzetten in je Stripe-account). Dus internationale klanten kunnen ook bij je terecht met hun PayPal-account of credit card, Klarna (Duitsland), Bancontact (België) etc.