Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carolinevci
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-02-2022
Ik zoek een
Simpele telefoon zonder teveel google apps. Ik zoek dus geen 100% google vrije telefoon. Google play o.i.d. mag er prima op. Wel wil ik graag vermijden dat ik vastzit aan google photos, bellen via google, contacten opslaan via google etc.

Wat is je budget?
Ik zal waarschijnlijk een 2e hands opzoeken. Zo'n 200 euro max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De standaard dingen zoals whatsapp, bellen, foto's maken, email etc. Niks speciaals.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb momenteel een Sony Z5 omdat die ook redelijk vrij is van google apps.
Lenovo heb ik ook gehoord dat vrijwel google vrij is, correct?
Opzoek naar iets soortgelijks als Sony maar het liefst van een klein onafhankelijk merk. Geen iPhone / Samsung.

[ Voor 21% gewijzigd door Carolinevci op 01-02-2022 16:44 . Reden: Vergeten uitleg weg te halen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Geen enkele android is "google" vrij want in principe is Android zelf ook van Google. Photos/contacten opslaan e.d. zit je nooit aan Google vast. Het MAG, maar hoeft niet. Het staat je vrij om elke andere contacten app te installeren.

Ik zou wat beter uitzoeken wat je nu eigenlijk (niet) wilt. Want je huidige informatie is karig en incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huawei heeft geen toegang meer tot de "Google Apps Store"; houdt dus in dat je alternatieve stores of losse APK's moet gaan gebruiken :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:40
Pak een Fairphone als je een klein onafhankelijk merk wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 22:33
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:07:
Geen enkele android is "google" vrij want in principe is Android zelf ook van Google. Photos/contacten opslaan e.d. zit je nooit aan Google vast. Het MAG, maar hoeft niet. Het staat je vrij om elke andere contacten app te installeren.

Ik zou wat beter uitzoeken wat je nu eigenlijk (niet) wilt. Want je huidige informatie is karig en incorrect.
Klopt niet wat je zegt. Android is open source en op zich volledig vrij van Google apps. Google is wel één van de hoofdsponsors van de ontwikkeling. Wil een fabrikant echter Google apps gaan meeleveren, moet het toestel gecertificeerd zijn door Google. Dat is de reden waarom veel chinese toestellen wel prima android hebben, maar geen Google apps. Idem voor linageos trouwens.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de waarom? Is het voor de plaatsbespring? Tracking? ... Want je kunt inderdaad prima de apps die je niet wil gebruiken uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carolinevci
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-02-2022
Ik had hiervoor inderdaad een fairphone maar het lukte mij niet om van alle google apps af te komen, letterlijk álles liep via google.

Waar ik naar opzoek ben is simpel een telefoon waarbij niet álles via google verloopt (zoals bij Fairphone wel het geval is).

De apps die ik op mijn fairphone niet wilde kon ik wel uitschakelen maar vervolgens waren er een boel dingen enorm lastig. Ik sloeg mijn foto's op via een andere app dan google photos, maar kon ze vervolgens niet via USB overzetten naar mijn PC. Ik sloeg mijn contacten op via een andere app dan google contacten, maar deze kwamen vervolgens niet in whatsapp terecht. Etc.

Mijn vraag is eigenlijk een simpele suggestie voor een simpele telefoon zonder teveel gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Carolinevci schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:37:
Ik had hiervoor inderdaad een fairphone maar het lukte mij niet om van alle google apps af te komen, letterlijk álles liep via google.

Waar ik naar opzoek ben is simpel een telefoon waarbij niet álles via google verloopt (zoals bij Fairphone wel het geval is).

De apps die ik op mijn fairphone niet wilde kon ik wel uitschakelen maar vervolgens waren er een boel dingen enorm lastig. Ik sloeg mijn foto's op via een andere app dan google photos, maar kon ze vervolgens niet via USB overzetten naar mijn PC. Ik sloeg mijn contacten op via een andere app dan google contacten, maar deze kwamen vervolgens niet in whatsapp terecht. Etc.

Mijn vraag is eigenlijk een simpele suggestie voor een simpele telefoon zonder teveel gedoe
iPhone
Nokia 4G modellen zoals de 2720, die hebben whatsapp

Je kan geen Android gebruiken en dan niet de ingebouwde "contacten" die daarbij horen. Dat is nu eenmaal waar Whatsapp kijkt voor contacten. En het draait op het Google Framework.

Belangrijkste lijkt me te begrijpen WAAROM je google contacten niet wilt gebruiken maar tegelijkertijd wel een Android telefoon. Kan je dat uitleggen? Je vertrouwt google niet met je data maar gebruikt wel Android (Google) en Whatsapp (facebook/meta) vertrouw je wel met je data blijkbaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 02-02-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Toegang verlenen tot contacten is altijd nog eigen keus, google download niet uit eigen beweging je contacten naar zichzelf, je kan bij elke moderne android versie dit zelf bepalen wie en wat toegang heeft.

Apps die lijken niet te verwijderen te zijn, die kun je wel verwijderen met bijvoorbeeld ADB CUI of ADB AppControl GUI zo trap je elke ongewenst app van je telefoon dit vergt wel wat kennis en onderzoek wat met elkaar werkt en wat echt echt nodig is.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Publiekinternet
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-03-2022
Koop een tweede handse iPhone 8 of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
@Carolinevci
Je bent blijkbaar ergens bang voor (Google, Apple, enge grote merken). Want whatsapp is van Facebook/meta en die verzamelen gewoon ook data van je. Gebruik dan Telegram of Signal (maar daar zitten al je vrienden niet op natuurlijk).
Los van de discussie dat die angst waarschijnlijk onterecht is, kan je je beter verdiepen hoe je je data goed kan beveiligen.
Ook op een Android telefoon kan je dat prima doen. Voor elke google app is wel een alternatief te vinden.
Is wel wat uitzoekwerk maar het kan. Bijv. een browser als Brave gebruiken met als zoekmachine Duckduckgo.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 02-02-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:49
Tijd om te kijken naar custom roms ipv de toestellen imo

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Carolinevci schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:37:

Dan, pak een Samsung, die hebben eigen bel, sms, contacten en agenda apps, zelfs een eigen store naast die van Google op de telefoon om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-06 22:33
Je kan geen Android gebruiken en dan niet de ingebouwde "contacten" die daarbij horen. Dat is nu eenmaal waar Whatsapp kijkt voor contacten. En het draait op het Google Framework.
Nogmaals, dit is niet waar! Er is niet zoiets als een google framework waar een android niet zonder kan. Genoeg custom roms die niets van google aan boord hebben. Anders kun je ook naar de huaweis en andere chinese merken gaan zien. Heel veel hebben stock android zonder iets van G
google. Van die smartos'en zoals kaios zou ik weg blijven. Geeft u alleen frustratie. En inderdaad eens goed nadenken waarom je tegen Google zou zijn maar wel iets als facebook/WhatsApp wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

swhnld schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:53:
Dan, pak een Samsung, die hebben eigen bel, sms, contacten en agenda apps, zelfs een eigen store naast die van Google op de telefoon om uit te kiezen.
Die naadloos integreren met.... Google.

Ik heb al mijn contacten in Google Contacts en de Contacts app op mijn en andere apparaten (zoals mijn Samsung Tab S4), halen "magisch" die contacten wel op. ;) Ook op mijn One Plus 7T Pro.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 03-02-2022 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
CH4OS schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 01:19:
[...]
Die naadloos integreren met.... Google.

Ik heb al mijn contacten in Google Contacts en de Contacts app op mijn en andere apparaten (zoals mijn Samsung Tab S4), halen "magisch" die contacten wel op. ;) Ook op mijn One Plus 7T Pro.
Uiteraard kunnen ze integreren met Google, maar dat is alleen het geval als je je Google account koppelt en als standaard instelt. Je kunt op de PC Outlook installeren voor je Google mail, maar daarom is het nog geen Google app.

Ik heb wel 4 verschillende accounts op mijn Samsung telefoon en kan gewoon aangeven wat de standaard account voor contacten is, en daarin worden dan de contacten opgeslagen. Idem kan ik instellen welke de standaard account voor mail is, etc.

En zo lees ik de vraag van TS ook, geen apps van de uitgever Google. Deze zijn van de uitgever Samsung.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:34
Nieuwere Huawei telefoons, heeft compleet eigen android achtige besturing, maar mag geen Google services.
In hoeverre China mee kijkt in je gegevens ipv Google laat ik in het midden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

swhnld schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:27:
[...]

Uiteraard kunnen ze integreren met Google, maar dat is alleen het geval als je je Google account koppelt en als standaard instelt. Je kunt op de PC Outlook installeren voor je Google mail, maar daarom is het nog geen Google app.

Ik heb wel 4 verschillende accounts op mijn Samsung telefoon en kan gewoon aangeven wat de standaard account voor contacten is, en daarin worden dan de contacten opgeslagen. Idem kan ik instellen welke de standaard account voor mail is, etc.

En zo lees ik de vraag van TS ook, geen apps van de uitgever Google. Deze zijn van de uitgever Samsung.
Klopt, maar wanneer je 3rd party apps gebruikt, die hun data weg halen bij Google of het kunnen gebruiken, doet Google nog wel iets op het moment dat het geraadpleegd wordt. Het ligt er dus maar aan hoe 'vrij van Google' je wilt zijn. Je bent echt niet zomaar vrij ervan tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:56
woutervh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Klopt niet wat je zegt. Android is open source en op zich volledig vrij van Google apps. Google is wel één van de hoofdsponsors van de ontwikkeling. Wil een fabrikant echter Google apps gaan meeleveren, moet het toestel gecertificeerd zijn door Google. Dat is de reden waarom veel chinese toestellen wel prima android hebben, maar geen Google apps. Idem voor linageos trouwens.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de waarom? Is het voor de plaatsbespring? Tracking? ... Want je kunt inderdaad prima de apps die je niet wil gebruiken uitschakelen.
Om te voorkomen dat er misinformatie wordt geplaatst, eigenaar van Android = Google. Google heeft het OS ondergebracht bij de Open Handset Alliance voor de ontwikkeling en is daarmee opensource en voor "iedereen" beschikbaar... exclusief de G-apps, dat is waar voor Google het verdienmodel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MAX3400 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:08:
Huawei heeft geen toegang meer tot de "Google Apps Store"; houdt dus in dat je alternatieve stores of losse APK's moet gaan gebruiken :)
Dat is ook een plottwist, Huawei als advies voor de privacy ;) (ik neem aan dat TS daarom Google vrij wil zijn).

Een iPhone lijkt me de meest logische keuze maar dat wil TS ook niet. Verder zijn alle Google vrije telefoon-OSsen vrij marginaal denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Marzman schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:13:
[...]

Dat is ook een plottwist, Huawei als advies voor de privacy ;) (ik neem aan dat TS daarom Google vrij wil zijn).

Een iPhone lijkt me de meest logische keuze maar dat wil TS ook niet. Verder zijn alle Google vrije telefoon-OSsen vrij marginaal denk ik.
TS vind het niet erg de Google Store te gebruiken, dus voor een deel is de noodzaak er niet helemaal vrij te zijn van Google.

Mijn indruk is alleen dat zijn gegevens als emails, SMS berichten, contacten, foto's etc. niet naar Google gesynchroniseerd mogen worden. TS wil "zonder teveel Google apps".
Dat laatste is prima instelbaar met de juiste apps en standaard app instellingen op een Samsung weet ik uit ervaring. Hiervoor de OnePlus Nord was het lastiger omdat die wat systeemapps van Google als default had, maar vermoed dat met de juiste inzet en onderhoud het daarop ook had kunnen werken. Mogelijk dat een Motorola of Sony ook gewoon eigen apps gebruiken waar dat mee kan.

Alternatief is om custom rom te gaan, paranoid Android is dan de eerste waar ik aan denk:
https://www.xda-developers.com/tag/paranoid-android/
Koop een Android telefoon van Xiaomi of Oneplus, die het unlocken van de bootloader supporten, en waarvoor er roms door Paranoid uitgegeven worden, en ga daarmee los.

Of wil je helemaal Google vrij, kun je Lineage pakken, daar mist zelfs standaard de Play Store:
https://lineageos.org/

Een Xiaomi kun je dan nog debloated maken met een rom via https://xiaomi.eu/community/ maar naast de Play Store weet ik niet of er ander Google eigen apps gebruikt worden daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan op elke Android-telefoon gewoon andere apps installeren voor mail, docs, agenda en die ook de standaardapp maken. Als je de apps niet gebruikt is er ook niks om te synchroniseren met Google.

Als je roottoegang hebt kun je ook systeem-apps verwijderen. Daar heb je niet eens een andere rom voor nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1