Vraag

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een HP 15-db0930nd gekregen onder het mom van "Misschien heb jij nog iets aan". Opzich nog een leuke laptop maar hij heeft dringend een verse Windows installatie nodig.

Probleem is alleen dat deze weigert de USB met Windows te booten

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP 15-db0930nd
USB stick (USB3) aangemaakt met de Windows media creation tool
Windows 10 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
USB stick werkt, word gevonden door Windows, geen fouten en zelfde stick is gisteren gebruikt om een andere laptop te installeren.
Ik kan de setup ook vanuit Windows starten alleen loopt deze vast bij het boten vanaf de stick.

Stick word gevonden door de UEFI en word gezien in het 'boot menu' (F9) van de laptop.

Boot volgorde staat USB HDD/drive bovenaan, Secureboot uitgeschakeld, TPM uitgeschakeld, Legacy boot aan/uit geprobeerd.
HP security settings gereset.

Laptop heeft 3 poorten, alle poorten geprobeerd icm. bovenstaande opties.

Vreemde is dat de laptop aan gaat, HP logo verschijnt en dan knippert het af en toe en dan blijft deze op het HP logo hangen óf na het knipperen schiet het beeld vol artifacts over het volledige scherm.

Mijn eerste ingeving daarbij was een defecte GPU maar deze kan ik gewoon belasten met Furmark + CPU stressen zonder dat de laptop hierbij een krimp geeft.

Is dit einde verhaal voor de laptop of heeft iemand nog een idee waar ik niet opgekomen ben ?

Gabriël ITX

Alle reacties

• Merkin Muffley
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-01 21:37
Werkt booten met een linux usb stick wel? Anders lijkt het er op dat je stick niet goed werkt.
Voorbeeldje om een linux usb stick te maken: https://ubuntu.com/tutori...install#1-getting-started

Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Zal vanavond een Linux stick proberen maar de stick lijkt prima te werken.

Gisteren een laptop mee geïnstalleerd en zojuist de installatie op een oude smartcliënt afgerond zonder problemen vanaf dezelfde stick.

Gabriël ITX

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

Een oude laptop van HP die ik hier heb liggen, had ook niet zo heel veel zin in van dingen booten, totdat ik secure boot inschakelde (daarvoor moet legacy boot wel uit). De bootloader op de stick zou ook gewoon signed moeten zijn met een certificaat van Microsoft.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
dcm360 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:29:
Een oude laptop van HP die ik hier heb liggen, had ook niet zo heel veel zin in van dingen booten, totdat ik secure boot inschakelde (daarvoor moet legacy boot wel uit). De bootloader op de stick zou ook gewoon signed moeten zijn met een certificaat van Microsoft.
Secure boot aan of uit maakt geen verschil helaas. Legacy boot moet verplicht uit om secure boot te kunnen inschakelen.

Net nog de optie gezien om via de bootmanager een .efi file te kiezen om te booten maar ook dan schiet het scherm vol artifacts.

Gabriël ITX

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Andere USB2 stick geprobeerd maar geen verschil.
Linux disk geprobeerd helaas ook niets :(
Het eindigt in een freeze op het HP logo of een scherm vol artifacts.

Lijkt er dan toch op dat er iets mis is met de laptop, helaas maar het is niet anders.

[Voor 16% gewijzigd door sapphire op 02-02-2022 22:47]

Gabriël ITX

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:02
Bios updaten misschien? Bios instellingen naar factory defaults zetten?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
@holygame Goeie opties!

Dom van me dat ik dat niet vermeld heb maar laatste bios en meerdere keren naar default settings gezet :)

Gabriël ITX

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee