FrnkyBy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:33:
Vorige week een bestelling geplaatst van de British fire New Forest 1200 deluxe 3zijdig met ontspiegeld glas . Kosten 3000euro.
Ik heb voor deze haard gekozen om de volgende redenen:
- geen onderhoud.
- behoorlijk realistische
- echt hout
- verwarming (1,5 kW)
- als de haard uit staat heeft het nog een prima uitstraling door dat er gebruik wordt gemaakt van echte houtstammetjes
- prijs
Op mijn zoektocht was ik in eerste instantie erg gecharmeerd van de waterdamphaard (Faber, Dimplex). In mijn optiek benaderd deze techniek het meest de echte vuurhaard. Maar zag na verloop van tijd toch wat minpunten:
- Prijs
- periodiek onderhoud/vervanging (verdampingsonderdeel) (dit kan versnelt optreden bij kalkrijk water)
- het beslaan van de ruitjes bij een hoge verdampingsstand. (heb dit bij verschillende filialen uitgeprobeerd en gezien en medewerkers gaven wel toe dat dit zich kon voordoen.)
Ook heb ik nog gedacht aan de de kalfire e-one. Naast dat het een mooie haard is viel deze voor mij gauw af omdat deze niet 3 zijdig is. Met de techniek van projectie is dit niet mogelijk. Wat ik bij deze haard ook erg indrukwekkend vond is het fascinerende vlammenspel met vliegende vonkjes. Grootste nadeel bij deze haard vond ik de spiegeling in het glas.
Als de haard geplaatst is zal ik nog wel wat foto's plaatsen. Gaat nog wel een tijdje duren.
toon volledige bericht
Bedankt voor de suggesties. Ik ben ook in de markt voor een sfeerhaard en zat in eerste instantie om de Faber/Dimplex-en maar vanwege het onderhoud en de vaste wateraansluiting ben ik daar toch van teruggekomen.
Ik zit nu op de kalfire e-one. Vind ik erg mooi maar ik wil hem nog eens goed bekijken in hoeverre het beeld nog realistisch is op het moment dat je er niet echt recht door zit. Daarnaast zou ik hem tweezijdig willen hebben (voor- en zijkant). Ik moet nog even uitzoeken of dat mogelijk is.
Ook vind ik het jammer dat je de kalfire niet als ontspiegelend kan krijgen. Zou dit achteraf alsnog te doen zijn (of hier zelf een nieuwe ruit voor bestellen?)
Nu ik de fabers en kalfires gezien heb weet ik niet of ik "terug" zou kunnen gaan naar een haard zoals jij nu besteld hebt. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.