Isolatie houten vloer - welke rd-waarde is comfortabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:49
Onze schuur heeft een verdiepingsvloer. Op die verdieping wil ik een verblijfsruimte maken, deze zal voornamelijk in de zomer/herfst gebruikt worden. Het is een houtenvloer (18mm underlayment) Nu is het niet praktisch om de vloer aan onderkant te isoleren. Ik zat nu te denken om op de vloer XPS platen te leggen en dan daarbovenop laminaat en eventueel daarbovenop een vloerkleed op de zitplekken.

Het mag natuurlijk niet te veel kosten :X ... dus vanuit financieel perspectief, hoe dunner hoe beter. ;)
Warm houden van de ruimte op zich is niet het probleem (het wordt niet 24u p/d gebruikt). Maar ik weet ook: koude voeten is koud hebben hoe hard je ook stookt.

Algemeen advies voor vloerisolatie is 3.5 en hoger, maar dat is te duur en te dik met xps platen.

Maar ik probeer nu een beetje in te schatten wat de verschillende rd-waardes van isolatieplaten nu eigenlijk voor comfort geven (is natuurlijk erg subjectief...).
Prijstechnisch is een rd-waarde van 0.9 mooi, maar is dat qua comfort ook enigszins optimaal of zonde van het geld en kun je net zo goed niets doen en een mooi dik vloerkleed neer leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gaat niet (alleen) om de isolatiewaarde, maar vooral ook over hoe je verwarmt, en wat de temperaturen in aanliggende ruimtes is.
Gebruikte materialen spelen ook nog mee in het gevoel.
Denk dat je alleen met VVW of een infraroodpaneel op de grond warme voeten gaat krijgen zonder de hele ruimte écht warm te stoken.

Voor de beeldvorming: wat is wel een acceptabele vloerdikte? De enige manier om meer isolatie per dikteeenheid te realiseren is het gebruiken van PIR.

[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 01-02-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
XPS/Blauwplaat kun je heel goed op MP kopen. Gebruikt. Beetje afstoffen en neerleggen, scheelt fink in de kosten. Ik heb zo mijn halve huis van buiten geisoleerd voor een fractie van het geld

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:49
@bbbrumbrum Verwarming: Voorlopig het idee om een airco te installeren met optie van een houtkachel. (eigen bomen dus 'gratis')
Acceptabele vloerdikte is er eigenlijk niet. Ruimte is nu nog leeg en hoog genoeg. Punt is meer de kosten per m2.

@No Hands Dat is ook het bekijken waard!

[ Voor 8% gewijzigd door BB-One op 01-02-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:29
BB-One schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:39:
@bbbrumbrum Verwarming: Voorlopig het idee om een airco te installeren met optie van een houtkachel. (eigen bomen dus 'gratis')
Acceptabele vloerdikte is er eigenlijk niet. Ruimte is nu nog leeg en hoog genoeg. Punt is meer de kosten per m2.

@No Hands Dat is ook het bekijken waard!
XPS, Roofmate, Styrodur, Jackodor, blauwplaat, allemaal hetzelfde. Heeft op daken van bedrijfshallen onder het grind gelegen. Werkt nog prima.

Veroordeel niet, verwonder u slechts