Toon posts:

Geen surround geluid via Sonos speakers

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:57
Ik heb een wat oudere Panasonic TV, de TX-L47ET60:

https://support-nl.panasonic.eu/app/products/detail/p/20528

Ik heb via HDMI2 (ARC) mijn Sonos Beam (gen1) aangesloten en via HDMI1 mijn Ziggo Next (nieuwe decoder). De Beam werkt prima en het geluid is goed. Nu heb ik sinds afgelopen weekend twee achterspeakers bijgevoegd (Ikea Symponisk/gen2) en die zijn netjes toegevoegd via de Sonos app.

Ik krijg echter met geen mogelijkheid geluid via mijn surround speakers en de Sonos app blijft melden dat er PCM Stereo audio gebruikt wordt. Het geluid komt er naar mijn idee wel heel zacht uit, maar niet als surround geluid. Ik heb surround aan staat in de Ziggo Next en ik test via Netflix een aantal films die 5.1 uitzenden. De Netflix app start ik via de Ziggo Next decoder.

Stream ik een liedje via Spotify dan hoor ik geluid via alle speakers.

Mijn TV ondersteund zover ik kan zien in de specs dolby digital plus en heeft een HDMI ARC. Kan het zijn dat de TV te oud is om surround geluid goed door te kunnen geven? Of moet ik mijn setup anders aansluiten om dit werkend te krijgen?

TV al een reset naar fabrieksinstellingen gegeven. Zodra de Beam is aangesloten kan ik verder in de TV geen instellingen qua geluid doen. Ik word er gek van :?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Ik neig ernaar dat de audio output van de TV niet op "bitstream" of "passthrough" of "passeren" staat (naam afhankelijk van merk TV en de taal van de GUI). Als dat namelijk niet in is gesteld is het de tegenhanger, PCM. PCM kan geen surround verzenden over HDMI ARC. Pas vanaf HDMI eARC is dat mogelijk. HDMI ARC kan alleen surround dragen als dit compressed is in de vorm van Dolby Digital en DTS. Als Ziggo goed in staat gesteld (en er wordt getest met een kanaal welke 5.1 draagt) en Sonos krijgt PCM binnen ligt het aan de stap ervoor, de TV.

Dat je geluid over alle speakers hebt met Spotify is mijns inziens niet relevant in deze. Muziek is stereo, juist met Spotify zou je slechts over twee kanalen geluid moeten hebben. Dat je daar wel over alle speakers geluid hebt zal een instelling zijn als "Meerkanaals Stereo" of hoe Sonos dat noemt. Het heeft in ieder geval niets met surround of doorzetten van Dolby Digital te maken vanaf Ziggo.

Edit:
Handleiding spreekt over "PCM" of "Auto" als ik op de uitvoer van audio zoek. De handleiding leest alleen alsof deze keuze er alleen is bij S/PDIF en niet bij HDMI ARC. Als in, onder S/PDIF staat uitgelegd wat "Auto" en "PCM" is maar onder ARC niet... Lijkt mij zeer onhandig als je alleen kan kiezen welke uitvoer je hebt bij S/PDIF en niet bij ARC, maar als dat zo is dan ga je via HDMI ARC geen surround krijgen en zal je via S/PDIF aan moeten sluiten. Want zoals gezegd doet HDMI ARC geen surround in PCM. Voor Ziggo maakt dat niet uit aangezien Ziggo max Dolby Digital 5.1 is en dat ook over S/PDIF kan. Dolby Atmos wat Netflix gebruikt vervalt dan wel, dat kan namelijk alleen over HDMI ARC en hoger.

[Voor 37% gewijzigd door FeaR op 01-02-2022 15:38]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mede
FeaR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:31:
Edit:
Handleiding spreekt over "PCM" of "Auto" als ik op de uitvoer van audio zoek. De handleiding leest alleen alsof deze keuze er alleen is bij S/PDIF en niet bij HDMI ARC. Als in, onder S/PDIF staat uitgelegd wat "Auto" en "PCM" is maar onder ARC niet... Lijkt mij zeer onhandig als je alleen kan kiezen welke uitvoer je hebt bij S/PDIF en niet bij ARC, maar als dat zo is dan ga je via HDMI ARC geen surround krijgen en zal je via S/PDIF aan moeten sluiten. Want zoals gezegd doet HDMI ARC geen surround in PCM. Voor Ziggo maakt dat niet uit aangezien Ziggo max Dolby Digital 5.1 is en dat ook over S/PDIF kan. Dolby Atmos wat Netflix gebruikt vervalt dan wel, dat kan namelijk alleen over HDMI ARC en hoger.
Zo lees ik het inderdaad ook in de handleiding. Erg vaag omschreven. De Sonos Beam heeft geen S/PDIF aansluiting dus hier kan ik helaas geen test mee doen.

Zijn hier oplossingen voor in de vorm van een converter of andere hardware of zou het alleen met een nieuwe TV gaan werken met de juiste interface (eARC?). Is dit een standaard in de TVs van nu als ik naar merken als LG of Samsung?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mede schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:00:
[...]
De Sonos Beam heeft geen S/PDIF aansluiting dus hier kan ik helaas geen test mee doen.
Er zit toch een HDMI naar Optisch adapter bij de Beam?

• mede
FeaR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Er zit toch een HDMI naar Optisch adapter bij de Beam?
8)7 Het is maar goed dat ik die doos nog niet weg gegooid heb! Zit inderdaad zo'n verloopkabel in de doos. Als ik het goed begrijp dan sluit ik ik optische kant aan in de TV en dan via HDMI gaat dan naar de Beam? Dan gebruik ik de ARC HDMI dus helemaal niet meer?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mede schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:37:
[...]
Dan gebruik ik de ARC HDMI dus helemaal niet meer?
Klopt en zoals gezegd verlies je dan ook Dolby Atmos.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27
Die sonos heeft toch ook nog een HDMI ingang? Als je daar nou eens die ziggo box op zet en dan beeld via de Sonos naar de tv stuurt?
Misschien werkt die route beter. Mijn media apparaten heb ik via mijn versterker naar mijn tv staan.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• mede
FeaR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:29:
[...]

Klopt en zoals gezegd verlies je dan ook Dolby Atmos.
Heb de Beam nu aangesloten via de optische-HDMI kabel maar nog steeds geen verschil :-( Ik kan verder in de TV instellingen ook niets instellen bij geluid. Alleen aanpassen van EQ settings. Daarnaast schakelen de TV en Beam nu ook niet meer tegelijk aan en uit.

Zou het normaal gesproken zonder veel gedoe moeten werken of doe ik iets verkeerd?

• mede
arbraxas schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:41:
Die sonos heeft toch ook nog een HDMI ingang? Als je daar nou eens die ziggo box op zet en dan beeld via de Sonos naar de tv stuurt?
Misschien werkt die route beter. Mijn media apparaten heb ik via mijn versterker naar mijn tv staan.
Hoe stuur je beeld via de Sonos terug wanneer de HDMI poort al is aangesloten op de Ziggo box?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mede schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:27:
[...]
Heb de Beam nu aangesloten via de optische-HDMI kabel maar nog steeds geen verschil :-(
Heb je nog steeds niet de optie "auto" die in de handleiding vermeldt staat?
Daarnaast schakelen de TV en Beam nu ook niet meer tegelijk aan en uit.
Klopt, dat werkt via HDMI CEC en je gebruikt nu geen HDMI meer.
Zou het normaal gesproken zonder veel gedoe moeten werken of doe ik iets verkeerd?
In theorie wel, in de praktijk ben je zeker niet de eerste die met de doorvoer van de TV aan het stoeien bent.

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:58
Als je in de opties kijkt bij surround; staat music playback dan ingesteld op ambient of full?

• mede
FeaR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Heb je nog steeds niet de optie "auto" die in de handleiding vermeldt staat?
Wanneer ik de input op TV zet dan zie ik de instellingen voor SPDIF onder geluid wel en die staan op Auto. Ik kan hier Auto of PCM kiezen. Ik kan via deze input geen TV kijken.

Vreemde is: wanneer ik de input op HDMI1 zet, dan heb ik TV beeld via mijn Ziggo decoder maar zie ik deze SPDIF opties niet in hetzelfde menu…

Ik begrijp het niet meer denk ik. Jij wel?

@Junia Bij mij staat die instelling op Sfeervol. Wat doet dit eigenlijk?

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:58
mede schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:30:
[...]

Wanneer ik de input op TV zet dan zie ik de instellingen voor SPDIF onder geluid wel en die staan op Auto. Ik kan hier Auto of PCM kiezen. Ik kan via deze input geen TV kijken.

Vreemde is: wanneer ik de input op HDMI1 zet, dan heb ik TV beeld via mijn Ziggo decoder maar zie ik deze SPDIF opties niet in hetzelfde menu…

Ik begrijp het niet meer denk ik. Jij wel?

@Junia Bij mij staat die instelling op Sfeervol. Wat doet dit eigenlijk?
Naar mijn weten moet je die instelling altijd op 'full' hebben staan (weet even niet wat de Nederlandse term in dit geval zal zijn), mogelijk dat het dan voor je is opgelost :)

Edit: nvm, aangezien je Sonos app blijft aangeven dat je geen 5.1 heeft zal dit het ook niet oplossen. Desalniettemin wel een belangrijke setting om aan te passen!

[Voor 10% gewijzigd door Junia op 01-02-2022 19:39]

• mede
Update:

Ik heb nu Dolby Digital 5.1 werkend gekregen. Wat een enorm verschil met het geluid wat er voorheen uit mijn speakers kwam zeg, wow!

Ik heb het nu als volgt aangesloten:
  • SPDIF naar HDMI verloopkabel met de optische connector in de Ziggo Next en de andere kant van de kabel (=HDMI) in de Sonos Beam
  • HDMI kabel van de Ziggo Next naar HDMI1 van de TV
Nadeel is wel dat je de TV, Ziggo Next en Beam niet met één druk op de knop kan aan- en uitzetten wat via de HDMI ARC wel kan.

Een ander nadeel is dat ik nu geen audio heb via de Chromecast die ik op HDMI3 heb aangesloten. Hoewel ik de Chromecast niet veel gebruik is dit wel een nadeel. Ik denk dat het probleem gewoon in mijn te oude TV zit....

@FeaR Helaas wordt Dolby Atmos niet ondersteund op de Sonos Beam gen1 (die ik heb) en alleen vanaf gen2.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee