CV - locatie luchtafscheider

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 17:12
Mijn vraag
Wat is de best locatie voor de luchtafscheider? Graag jullie advies.

A: Op de aanvoer of retour leiding?
B: Horizontale of verticale leiding

Zie foto, mijn CV leidingen lopen allemaal bovenlangs het plafond en gaan voor de radiotoren per radiotor naar beneden. Op de foto is het hoogste punt te zien, net na de CV ketel. (1,5 mrt afstand leiding)

Als ik de luchtafscheider op de horizontale bovenste leiding plaats, moet ik de keuze maken aan de linker kant of de rechter kant, ik ga ervan uit dat na een tijdje de eventuele luchtbellen aan allebei de kanten is langsgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TrnbXsAx_e1Bmsbsr2xyvzUJtY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/S8fxDSkuqYAmOygfEtCL4ELO.gif?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
SpiroVent RV2 -Messing -Uni
https://www.spirotech.nl/...1img2pEAAYAiAAEgIlAfD_BwE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:55
Helpt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNV0XZrq88t26kEJs5Jj9o0Bh60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxXudf6BLjFjgFY9A8KPSsjm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je ketel heeft dorogaans al een autoontluchter het probleem van lucht in het systeem kan je beter oplossen door op handige (hoge) plekken een auto ontluchter te zetten. microbellen.. tsja daar zijn de meningen over verdeeld de fabrikanten zeggen meestal in de aanvoer op de warmste plek waar andere juist zweren dat hij in de retour moet, want minder turbulent water. gezien de hele werking van microbellen nog nieteens geheel duidelijk is zal je waarschijnlijk niet veel veder komen dan dit soort onderbuik gevoelens.

toevallig ging het er in dit topic deze week nog over

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 01-02-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:55
twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:51:
je ketel heeft dorogaans al een autoontluchter het probleem van lucht in het systeem kan je beter oplossen door op handige (hoge) plekken een auto ontluchter te zetten. microbellen.. tsja daar zijn de meningen over verdeeld de fabrikanten zeggen meestal in de aanvoer op de warmste plek waar andere juist zweren dat hij in de retour moet, want minder turbulent water. gezien de hele werking van microbellen nog nieteens geheel duidelijk is zal je waarschijnlijk niet veel veder komen dan dit soort onderbuik gevoelens.

toevallig ging het er in dit topic deze week nog over

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Die zit er inderdaad vaak in, die lekken ook vaak. Het geval van de topic starter is een "micro"bellen afscheider. Die dus niet zo zeer "zichtbare" bellen afvangt, maar ook hele kleine belletjes. Het idee daar achter is dat je helemaal geen (zuurstof)belletjes meer hebt. Wat dan weer beter is voor allerlei andere zaken.
Zie ook filmpjes met uitleg van ketelklets en john visser. (youtube even koekelen op microbellen afscheider).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tcw82 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Die zit er inderdaad vaak in, die lekken ook vaak. Het geval van de topic starter is een "micro"bellen afscheider. Die dus niet zo zeer "zichtbare" bellen afvangt, maar ook hele kleine belletjes. Het idee daar achter is dat je helemaal geen (zuurstof)belletjes meer hebt. Wat dan weer beter is voor allerlei andere zaken.
Zie ook filmpjes met uitleg van ketelklets en john visser. (youtube even koekelen op microbellen afscheider).
Dat weet ik ;) ik vraag met mijn post vooral af of TS het weet
Als ik de luchtafscheider op de horizontale bovenste leiding plaats, moet ik de keuze maken aan de linker kant of de rechter kant, ik ga ervan uit dat na een tijdje de eventuele luchtbellen aan allebei de kanten is langsgekomen.
micro bellen zijn niet wat je normaal noemt luchtbellen. Normale luchtbellen worden prima uit het systeem gehaald door auto ontluchters ;)