Electrische boiler in (Ikea) keukenkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-05 18:38

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
In mijn nieuwe appartement zit een gasgeiser voor het warme water (verder blokverwarming). Om wat efficienter maar vooral milileubewuster te worden wil ik graag overgaan op een elektische verwarming. Een doorstroomverwarmer heb ik overwogen maar afgeschreven vanwege het verbruik. Ik zou dan (icm elektrisch koken) eigenlijk naar een 3x 35A aansluiting moeten, en de aansluitingskosten van €1000+/jaar zijn me te gortig.

Daarom toch maar aan het kijken naar een elektrische boiler, die ik graag in de keuken wil wegwerken aangezien er verder in huis geen logische locatie is, en de geiser nu ook al in de keuken hangt (dus makkelijker qua leidingwerk. Het idee is om een 50L boiler op te hangen (tenzij een 80L ook past, maar dat wordt wat krap denk ik) en daar een hoge kast omheen te bouwen. Boiler komt dan in het 'onderkastje', met daarboven een koelkast. Afmetingen zoals ik het in m'n hoofd heb:

Hoogte aanrechtblad: 100cm (ik ben zelf 2m, de hoogte is heerlijk!)
Ruimte tussen grond en bovenkant onderste kastje: +/- 95cm
Breedte kastje: 60cm, zal binnenin dus +/- 58cm zijn
Diepte kastje: 60cm+
Formaat boiler: 56H, 46B/D (bijvoorbeeld deze deze)

Leverancier geeft aan dat er minimaal aan alle zijden van de boiler 20cm vrij moet zijn, maar dat lijkt me wat overdreven als ik kijk naar dit instructiefilmpje. 10cm aan de bovenkant zou genoeg moeten zijn, en er lijkt geen reden om meer ruimte bij de zijkanten te hebben. Dat zou betekenen dat er 95-56-10=29cm ruimte aan de onderkant is, wat volgens mij ook voldoende zou moeten zijn.

De concrete vragen waar ik mee zit:
  1. Maak ik denkfouten qua maatvoering in het keukenkastje, of moet dit gewoon passen?
  2. Hebben jullie nog andere ideeen qua warm water die ik over het hoofd zie? Er komt geen warm water van de blokverwarming, en heb geen mogelijkheid tot plaatsen van een zonnenboiler oid
  3. Tips hoe het beste aan te leggen? Idee is om de boiler op te hangen, en daarna de kast eromheen te schuiven. Qua formaat betekend dat dat in het onderste stuk de achterwand eruit moet, en een deel van de onderkant. 1 zijkant gaat tegen de muur, de andere kant komt een ander kastje tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00
Ik vraag me eigenlijk af of het niet gewoon kan. Met een doorstroomverwarming bedoel je een Quooker oid neem ik aan? Ik denk niet dat je vaak op je elektrisch fornuis volle bak staat te knallen en dan nog de Quooker aanzet toch?
En weet je zeker dat het fornuis niet sowieso al op een aparte kookgroep zit?

edit: Misschien begrijp ik niet wat je wilt, wil je de hele blokverwarming er ook uit knallen en volledig elektrisch gaan verwarmen?

edit2: Indien ja: Bij blokverwarming zijn de vaste kosten het hoogste en kan je vrijwel nooit opzeggen in een complex.

[ Voor 29% gewijzigd door MrAngry op 01-02-2022 13:52 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:33
Ga je de gasaansluiting dan ook opzeggen? Anders betaal je alsnog het jaarlijkse vastrecht...
Vergeet ook niet dat je wat ruimte nodig hebt in je kastje/keukenblok voor de inlaatcombinatie die moet kunnen lozen op het riool in geval van nood.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
MrAngry schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:49:
Ik vraag me eigenlijk af of het niet gewoon kan. Met een doorstroomverwarming bedoel je een Quooker oid neem ik aan? Ik denk niet dat je vaak op je elektrisch fornuis volle bak staat te knallen en dan nog de Quooker aanzet toch?
En weet je zeker dat het fornuis niet sowieso al op een aparte kookgroep zit?

edit: Misschien begrijp ik niet wat je wilt, wil je de hele blokverwarming er ook uit knallen en volledig elektrisch gaan verwarmen?

edit2: Indien ja: Bij blokverwarming zijn de vaste kosten het hoogste en kan je vrijwel nooit opzeggen in een complex.
Met een doorstroomverwarmer gaat het vooral om douchen, en dan heb je een 11-13kW doorstroomverwarmer nodig. Goeie vraag, dat had ik erbij moeten zetten.

Fornuis zit op gas, dus die zou op elektrisch gaan. Daarmee kan de gasaansluiting eruit. Blokverwarming blijft, voor verwarming van het huis.

De situatie:
Verwarming: is en blijft blokverwarming
Koken: Gas, wordt elektrisch
Warm water koken & douchen: Gas geiser, wil ik elektrisch met boiler

[ Voor 7% gewijzigd door Spotter op 01-02-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou alsnog een doorstromer kunnen overwegen, je kan alleen niet tegelijk je inductieplaat voluit hebben staan én 20 minuten douchen.

11kW is 3x16A op een 3x25A aansluiting.
Je hebt nog 3x9A dus een ruim 6000W over voor de rest van je huis.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 18:41

The End

!Beginning

"Om wat efficienter maar vooral milileubewuster te worden wil ik graag overgaan op een elektische verwarming."

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Het is alleen efficienter en/of milileubewuster als je je stroom opwekt via zonnepanelen en gebruik maakt van warmtepomp systemen. 'Gewoon' electrisch verwarmen is echt een heel stuk slechter en ook veel duurder.

we gaan niet een zij-discussie starten vanwege een uit het verband gehaalde quote

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 06-02-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 18:41

The End

!Beginning

opmerkingen over moderatie via dm, niet op het forum.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 10-02-2022 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Een 10 liter boiler is meer dan genoeg voor een keuken. Doorgaans vragen die zo'n 2000 watt en moeten op een eigen groep. Heb je dat niet dan kun je die met een combischakelaar op dezelfde groep als je vaatwasser/wasmachine zetten.

Wat ik me dan weer afvraag is waarom je dit milieu bewuster vind. Moderne (V)HR geiser verbrand gas om je water te verwarmen en doet dat ongeveer 97% efficiënt. Het koude water dat er in stroomt gaat door een warmtewisselaar in het rookkanaal waar de hete waterdamp uit het verbrande gas tegenaan condenseert waardoor het rendement nog eens met 10 a 15 procent toeneemt. Ofwel, met die geiser behaal je een rendement van pakweg 110% Daarmee haal je uit 1 m3 gas ongeveer 10 kwh aan energie dat direct als warm water beschikbaar is.

Dan nu met een elektrische boiler. Een gascentrale waar we er in Nederland veel van hebben zet gas in elektra om tegen een efficiëntie van 61%. Kolencentrales doen dat op kolen tegen 50% efficiëntie. Wind en zonne-energie doen natuurlijk ook mee maar dat aandeel is variabel. De elektrische boiler zelf doet dat dan wel weer 100% efficient maar je hebt dan wel weer met stilstrandverlies te maken. Laten we dus zeggen dat je onder de streep 55% efficiënt bent met een elektrische boiler. (doorstroom of niet). Als het je om Co2 gaat is dit dus niet de beste keus. Als het je om financieel geld gaat dan is het helemaal geen goede keuze. Je investeert dan namelijk in iets wat je gewoon nooit gaat terugverdienen. Sterker nog, het gaat je alleen maar meer kosten. Kijken we naar de gemiddelde tarieven:

Gasprijs: 1,60 per m3 = 10 kwh en dus 16 cent per kwh aan bruikbare energie.
Stroomprijs: 0,30 per kwh en dus bijna 2x zo duur.

Dus tenzij je ook elektrisch kookt en je dus je vastrecht weg kunt strepen gaat dit je alleen maar geld kosten. Daarbij kun je je ook nog afvragen waar het warme water in je badkamer vandaan komt. Als dat van dezelfde geiser komt en je gaat die vervangen voor een (doorstroom) boiler dan gaat dat het comfort ook zeker niet ten goede komen. Een doorstroom boiler kan het vereiste debiet niet of nauwelijks leveren en heeft dan echt seriues vermogen nodig. Een kleine boiler met buffer vat gaat het dan ook niet worden. Dan moet je bij een bad en/of regendouche toch minimaal aan een 200 liter (warmtepomp)boiler denken. Je kunt namelijk niet de volledige inhoud gebruiken omdat het water in de boiler tijdens gebruik met koud water wordt aangevuld en daardoor de temperatuur daalt.

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Topicstarter
Thanks voor de antwoorden tot zover. Het zit thuis even tegen, dus ik kom er later even op terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Ruimte rondom bij een elektrische boiler? Ik zou niet weten waarom dat écht nodig is.

Kies wel een zo goed mogelijk geïsoleerde boiler. Een boiler heeft relatief veel stilstand verliezen. Hoe beter geïsoleerd, hoe minder de verliezen. In de specificaties kun je dit afleiden aan het energielabel én aan het 'standby verbruik' oid.

Bedenk wel dat je nabij de boiler een inlaatcombinatie moet plaatsen in de koudwaterleiding, die ook wordt aangesloten op de water afvoer! Water wat wordt opgewarmd zet namelijk uit. Zonder inlaatcombinatie gaan je waterleidingen of kranen stuk.

Als je een boiler kiest van 2000W of meer is het wenselijk om hier een aparte groep voor aan te (laten) leggen, als die nu niet al aanwezig is. Maar er zijn ook boilers die een element van maar 500 of 1000W hebben. Die kunnen op het dichtstbijzijnde randaarde stopcontact aangesloten worden. Opwarmen duurt dan langer, maar dat is geen punt met zo'n grote boiler.

50 liter is voldoende voor een tweepersoons huishouden. 30 liter voor een éénpersoons huishouden (incl douchen).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1