In mijn nieuwe appartement zit een gasgeiser voor het warme water (verder blokverwarming). Om wat efficienter maar vooral milileubewuster te worden wil ik graag overgaan op een elektische verwarming. Een doorstroomverwarmer heb ik overwogen maar afgeschreven vanwege het verbruik. Ik zou dan (icm elektrisch koken) eigenlijk naar een 3x 35A aansluiting moeten, en de aansluitingskosten van €1000+/jaar zijn me te gortig.
Daarom toch maar aan het kijken naar een elektrische boiler, die ik graag in de keuken wil wegwerken aangezien er verder in huis geen logische locatie is, en de geiser nu ook al in de keuken hangt (dus makkelijker qua leidingwerk. Het idee is om een 50L boiler op te hangen (tenzij een 80L ook past, maar dat wordt wat krap denk ik) en daar een hoge kast omheen te bouwen. Boiler komt dan in het 'onderkastje', met daarboven een koelkast. Afmetingen zoals ik het in m'n hoofd heb:
Hoogte aanrechtblad: 100cm (ik ben zelf 2m, de hoogte is heerlijk!)
Ruimte tussen grond en bovenkant onderste kastje: +/- 95cm
Breedte kastje: 60cm, zal binnenin dus +/- 58cm zijn
Diepte kastje: 60cm+
Formaat boiler: 56H, 46B/D (bijvoorbeeld deze deze)
Leverancier geeft aan dat er minimaal aan alle zijden van de boiler 20cm vrij moet zijn, maar dat lijkt me wat overdreven als ik kijk naar dit instructiefilmpje. 10cm aan de bovenkant zou genoeg moeten zijn, en er lijkt geen reden om meer ruimte bij de zijkanten te hebben. Dat zou betekenen dat er 95-56-10=29cm ruimte aan de onderkant is, wat volgens mij ook voldoende zou moeten zijn.
De concrete vragen waar ik mee zit:
Daarom toch maar aan het kijken naar een elektrische boiler, die ik graag in de keuken wil wegwerken aangezien er verder in huis geen logische locatie is, en de geiser nu ook al in de keuken hangt (dus makkelijker qua leidingwerk. Het idee is om een 50L boiler op te hangen (tenzij een 80L ook past, maar dat wordt wat krap denk ik) en daar een hoge kast omheen te bouwen. Boiler komt dan in het 'onderkastje', met daarboven een koelkast. Afmetingen zoals ik het in m'n hoofd heb:
Hoogte aanrechtblad: 100cm (ik ben zelf 2m, de hoogte is heerlijk!)
Ruimte tussen grond en bovenkant onderste kastje: +/- 95cm
Breedte kastje: 60cm, zal binnenin dus +/- 58cm zijn
Diepte kastje: 60cm+
Formaat boiler: 56H, 46B/D (bijvoorbeeld deze deze)
Leverancier geeft aan dat er minimaal aan alle zijden van de boiler 20cm vrij moet zijn, maar dat lijkt me wat overdreven als ik kijk naar dit instructiefilmpje. 10cm aan de bovenkant zou genoeg moeten zijn, en er lijkt geen reden om meer ruimte bij de zijkanten te hebben. Dat zou betekenen dat er 95-56-10=29cm ruimte aan de onderkant is, wat volgens mij ook voldoende zou moeten zijn.
De concrete vragen waar ik mee zit:
- Maak ik denkfouten qua maatvoering in het keukenkastje, of moet dit gewoon passen?
- Hebben jullie nog andere ideeen qua warm water die ik over het hoofd zie? Er komt geen warm water van de blokverwarming, en heb geen mogelijkheid tot plaatsen van een zonnenboiler oid
- Tips hoe het beste aan te leggen? Idee is om de boiler op te hangen, en daarna de kast eromheen te schuiven. Qua formaat betekend dat dat in het onderste stuk de achterwand eruit moet, en een deel van de onderkant. 1 zijkant gaat tegen de muur, de andere kant komt een ander kastje tegenaan