Vraag

• Joeriwillemsen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-02-2022
Mijn vraag
Een aantal jaar geleden heb ik samen met een kennis een game desktop samengesteld en in elkaar gezet. Hoewel ik hier één of twee keer een onderdeel aan heb vervangen merk ik dat de pc nu aan het eind van zijn looptijd aan het raken is. De nieuwere games doen het niet meer goed en laadtijden worden langer.

Ik heb daarom besloten dat ik wil investeren in een nieuwe goede game laptop ter vervanging van mijn desktop zodat ik de komende jaren weer vooruit kan en de zware games op high res kan spelen.

Nu weet ik zelf niet zo veel van de verschillende soorten hardware en ik merkte dat ik een beetje verdronk in de specs waar ik uit kan kiezen. Mijn vragen zijn dus:

- Waar moet ik precies op letten als ik een game-laptop wil die mij de komende jaren gaat helpen om zware games soepel te spelen op hoge resolutie?
- Welke specs zijn minder belangrijk en waar kan ik dus op bezuinigen?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
- Waar zijn de standaard vragen die er stonden
- Welke games speel je?
- Kan je lijstje geven met onderdelen waar je game pc uit bestaat?

voor rest:
- grootte van laptop, hoe groter hoe beter, maar wel zwaarder
- bouwkwaliteit: alluminium voelt meestal iets meer luxe aan, maar kost ook smak meer
- Prijs: hoeveel wil je besteden ? gamelaptops zitten al gauw minimaal rond 1000 euro.
- Accu? -> bij gamelaptops niet belangrijk
- Welke resolutie bedoel je met hoge resolutie? ga je apart scherm aansluiten?
- Denk om de koeling,

waarom wil je een laptop?

• Joeriwillemsen
99ruud99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:49:
- Waar zijn de standaard vragen die er stonden
- Welke games speel je?
- Kan je lijstje geven met onderdelen waar je game pc uit bestaat?

voor rest:
- grootte van laptop, hoe groter hoe beter, maar wel zwaarder
- bouwkwaliteit: alluminium voelt meestal iets meer luxe aan, maar kost ook smak meer
- Prijs: hoeveel wil je besteden ? gamelaptops zitten al gauw minimaal rond 1000 euro.
- Accu? -> bij gamelaptops niet belangrijk
- Welke resolutie bedoel je met hoge resolutie? ga je apart scherm aansluiten?
- Denk om de koeling,

waarom wil je een laptop?
Dank voor je snelle antwoord!

Hier de antwoorden:
-De games die ik speel varieren heel erg. AOE4, Total war Warhammer 2, Division, Battlefield, de Witcher 3. De laptop die ik wil hebben moet deze games uiteraard kunnen, maar ook klaar zijn om de nieuwe games over een aantal jaar gewoon soepel te kunnen draaien.

- Ik heb nu niet direct een lijstje paraat waar mijn PC op het moment uit bestaat helaas. Maar ik wil sowieso naar een laptop toe. Ten eerste omdat ik de flexibiliteit wil om op meerdere plekken in huis mijn laptop te kunnen gebruiken (slaapkamer, woonkamer, werkkamer). Daarnaast omdat ik primair game op mijn thuiswerkplek en de desktop in de weg staat en niet handig is met mijn sta-zit bureau.

- Budget: Ik vind het niet erg om er wat aan uit te geven, max 2500-3000 euro ofzo? Ik wil dan alleen wel dat ik betaal voor de kwaliteit, niet voor een merk of voor een bepaald component dat ik toch niet nodig heb.

- Ik heb een apart scherm, deze: Samsung LU28E570 (link naar product pagina op bol.com) Meestal zal ik die dus gebruiken met het laptopscherm als 2e scherm. Het zal echter ook wel eens voorkomen dat ik van het beeldscherm van mijn laptop films kijk of game.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:05
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H97-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 760 2GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 34,55€ 34,55
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 90,95€ 90,95
1WaterkoelingCooler Master Seidon 120V€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-224DB Zwart€ 19,49€ 19,49
1VoedingenSeasonic G-Serie 550 Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,98

is dit toevallig je pc?

• Joeriwillemsen
99ruud99 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:34:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H97-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 760 2GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 34,55€ 34,55
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 90,95€ 90,95
1WaterkoelingCooler Master Seidon 120V€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-224DB Zwart€ 19,49€ 19,49
1VoedingenSeasonic G-Serie 550 Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,98

is dit toevallig je pc?
Ja klopt! Ik dacht al dat ik hem ooit eens op mijn tweakers profiel had geupload. Volgens mij heb ik alleen ooit eens de koeling laten vervangen omdat die kapot was en een nieuwe videokaart gekocht. Ik heb dat even opgezocht en dat is de GTX 1060 6GB.

• Pewpew
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:39
Waar ik dan naar zou kijken is minimaal een;
i7/Ryzen 5800H met 8 cores
16GB RAM
RTX3070
SSD
De Lenovo Legion 5 Pro wordt veel aangeraden, heeft tevens een heel mooi scherm. Compleet plaatje dus.
Hier verkrijgbaar: https://www.coolblue.nl/p...1sewlaEAAYASAAEgKBJPD_BwE voor 1999 euro. (laatste op voorraad)

• Joeriwillemsen
Pewpew schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46:
16GB RAM
RTX3070
SSD
De Lenovo Legion 5 Pro wordt veel aangeraden, heeft tevens een heel mooi scherm. Compleet plaatje dus.
Hier verkrijgbaar: https://www.coolblue.nl/p...1sewlaEAAYASAAEgKBJPD_BwE voor 1999 euro. (laatste op voorraad)
Thanks voor je reactie!

Wat is de reden dat je de versie met 16gb WG adviseert en niet die met 32GB. Verder lijkt die identiek en zit maar 50 euro verschil tussen? Ik doel op deze: https://www.coolblue.nl/product/898359/lenovo-legion-5-pro-16ach6h-82jq00qrmh.html

Ik zag deze ook voorbij komen: https://www.coolblue.nl/product/883216/msi-ge66-11ug-205nl.html. Die heeft vergelijkbare specs en 1TB extra opslag. Zou dat ook een goede optie zijn?

• RoGue87
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-01 12:39
16GB RAM
RTX3070
SSD
de nieuwe lenovo legion 5 pro zou Feb-2022 moeten uitkomen, misschien een goed idee om het nog heel even uit te stellen?

• Pewpew
Joeriwillemsen schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Thanks voor je reactie!

Wat is de reden dat je de versie met 16gb WG adviseert en niet die met 32GB. Verder lijkt die identiek en zit maar 50 euro verschil tussen? Ik doel op deze: https://www.coolblue.nl/product/898359/lenovo-legion-5-pro-16ach6h-82jq00qrmh.html

Ik zag deze ook voorbij komen: https://www.coolblue.nl/product/883216/msi-ge66-11ug-205nl.html. Die heeft vergelijkbare specs en 1TB extra opslag. Zou dat ook een goede optie zijn?
Ah, ik had de 32GB versie niet gezien. Voor 50 euro meer is dat wellicht beter ja.
Verder heb ik geen ervaring met de MSI, weet alleen dat de 5 Pro veel lof krijgt.

• Pewpew
RoGue87 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:28:
[...]

de nieuwe lenovo legion 5 pro zou Feb-2022 moeten uitkomen, misschien een goed idee om het nog heel even uit te stellen?
Wachten kan lonen, echter zijn de levertijden nog niet bekend..

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
16GB RAM
RTX3070
SSD
1899 staat er bij mij en minder dan 4 beschikbaar. Dan is het 150 euro verschil 32gb versie wel ineens flink.

• Tinu-s
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:53
Als je toch een los scherm gebruikt is dit misschien nog een optie:
pricewatch: Lenovo Legion 5 15ACH6H (82JU008DMH)
Full HD scherm maar wel 600 euro goedkoper.

• Pewpew
Arjant2 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:48:
[...]

1899 staat er bij mij en minder dan 4 beschikbaar. Dan is het 150 euro verschil 32gb versie wel ineens flink.
Inderdaad, nu is de 16GB variant opeens weer 1899 euro. Blijkbaar veranderd dit per dag.
Lijkt me nu de beste optie! Heel mooi apparaat voor een goede prijs waar je 4-5 jaar mee vooruit kan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee