3D printen van bestaande foto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEM Drawings
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-02-2022
Heeft iemand enig idee, hoe je een foto omzet naar een 3D printbaar object.
...
Ik heb reeds online tools zoals 3Dp-Rock (en vele anderen) geprobeert, maar ik krijg nooit een strak resultaat.
ook in fusion 360 krijg ik niet wat ik wil.
De resultaten die ik dan wel krijg, hebben telkens van die "spikes", geen mooi vloeibaar geheel. (zie foto's)

In bijlage ook het resultaat dat ik wil bekomen (zie chocolade coin).

iemand die me kan helpen om dit resultaat te bekomen? of tips hoe dit best aangepakt kan worden?
Komt hier ook photoshop aan te pas of andere programma's?

Lithophanes creeeren is niet de "juiste" oplossing. volgens mij moet er nog een handeling nadien gebeuren om het geheel mooi "glad" te maken. (zonder die spikes)

alle ideeen zijn welkom ! :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWoIPvHKE8D26R-CgtyCRv9Oh-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gP91lGm0aqjd4nEDFCS8huyL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxmTuVjY00LHaew-A6_RGMHD-bI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YPkuzSHo44M0DbGYjE7Q9xND.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 20:47
Ik denk dat de techniek die je zoekt “emboss” heet. Als je daar op zoekt kom je wel op een aantal online tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Wil je een lithophane (licht schijnt door en foto is leuk)? Er zijn veel tools waar je de resolutie kan instellen. Cura doet zelf een redelijke job daarin... Of wil je meer écht diepte als een munt? In dat geval zul je diepte moeten gaan toevoegen die mogelijk er niet in zit... Cura kan soms wel wat doen maar ook dat is meer op lithophanes toegespitst eigenlijk, niet op "muntstijl".

[ Voor 106% gewijzigd door Umbrah op 01-02-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEM Drawings
MBgek schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:04:
Ik denk dat de techniek die je zoekt “emboss” heet. Als je daar op zoekt kom je wel op een aantal online tools.
Ik denk dat je daar wel eens iets kan hebben gevonden. Ik onderzoek het even.
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Met Cura kan je dit gratis doen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to make a lithophane/lithograph using Cura

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEM Drawings
Het betreft volgens mij geen "litho", want dan zit je telkens met die spikes (die je op de blauwe foto ziet).
Tenzij je dat in Cura niet hebt. Ik wil een gladdere overgang tussen de dieptes en hoogtes.

Of moet je dan je foto naar black & white zetten en handmatig spelen met de tinten om zo de juiste hoogtes te krijgen?
Emboss lijkt al het meeste op het te bekomen resultaat, maar ik kan maar geen "programma" vinden dat een 2D foto embossed naar een 3D object. (tenzij embossify, maar dat is betalend :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 23:12
Eerst je foto blurren? Zou dat niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEM Drawings
tleegwater schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:22:
Eerst je foto blurren? Zou dat niet werken?
Zoals je kan zien op de chocolade munt, moet het resultaat wel herkenbaar blijven.
Dus blurren zal misschien de transitie tussen de hoogtes verbeteren, maar het uiteindelijke resultaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
GEM Drawings schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Het betreft volgens mij geen "litho", want dan zit je telkens met die spikes (die je op de blauwe foto ziet).
Tenzij je dat in Cura niet hebt. Ik wil een gladdere overgang tussen de dieptes en hoogtes.

Of moet je dan je foto naar black & white zetten en handmatig spelen met de tinten om zo de juiste hoogtes te krijgen?
Emboss lijkt al het meeste op het te bekomen resultaat, maar ik kan maar geen "programma" vinden dat een 2D foto embossed naar een 3D object. (tenzij embossify, maar dat is betalend :-).
Even als voorbeeld, een JPG openen in Cura, en dan kan je zelf kiezen wat de instellingen zijn, en klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66P7BpczGfOh_eKnbPKBOfCZxdw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F4fU32S6C1WQTjnPWUlRRU7P.jpg?f=user_large

je kan zelf aangeven hoe scherp of smooth de overgang is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7DEpZcuvL-PMpiGVw2g-CAWY3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cauIsyF3I4K5OEaFJdoD1QXe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEM Drawings
absrnd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Even als voorbeeld, een JPG openen in Cura, en dan kan je zelf kiezen wat de instellingen zijn, en klaar :)

je kan zelf aangeven hoe scherp of smooth de overgang is.
I'll give it a go.. als je inderdaad met de dieptes kan spelen. Moet het wel werken..
Fingers crossed en thx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

GEM Drawings schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:44:
[...]

I'll give it a go.. als je inderdaad met de dieptes kan spelen. Moet het wel werken..
Fingers crossed en thx !
Anders zou je nog de foto eerst in Photoshop kunnen gooien om met het contrast en kleuren te spelen, wat je zoekt is gewoon een plattere foto, dat kun je bereiken door het kleurbereik en contrast te verkleinen.

Als je een zwart-wit foto met letterlijk alleen zwart en wit in Cura gooit zou je één niveau omhoog krijgen, hoe meer niveau's tussen zwart en wit je toevoegt hoe meer pieken en dalen je krijgt. Ik zou dan ook aanraden om je foto eerst wat af te vlakken in Photoshop, dan krijg je het mooiste resultaat in Cura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het allermooiste (nuja, vlakste per niveau) effect zul je krijgen met wat voorbewerking. In feite wil je de randen zoeken (find edges) en de rest verwijderen. Vervolgens elk vlak (met eventueel wat nabewerking om vlakken dicht te maken) één egale fill geven (waarbij je dus met de grijstint de hoogte aangeeft) en dát importeren naar je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, je foto heeft geen échte hoogte, dus je zult op een of andere manier hoogte moeten toekennen. Wat je zoekt is inderdaad emboss, als ik het zo lees, en niet litho (litho = licht schijnt er door, en je ziet feitelijk de foto zoals hij was in grijstinten, maar niet hoogte/diepte).

Je zult dus hoogte/diepte moeten toevoegen. Een zeer 'goedkope' manier is om de foto zwart/wit te maken en er dan vanuit gaan dat "licht = hoog", maar idealiter zul je iets van zbrush gebruiken om hoog/laag toe te voegen/de foto te bewerken. Cura (mijn favo slicer voor 2 van m'n 3 printers, hoewel ik ook superslicer gebruik) kan erg netjes, zoals je ziet, een 'elevation model' vertalen naar een printbaar object, maar het zal altijd per-pixel zijn, en dat heeft de potentie tot 'scherpe overgangen' (dus putjes/piekjes). Dat kun je vervagen/blurren, maar dat gaat ten koste van detail.

Een 3D-foto was ideaal geweest (of als je heel veel foto's hebt van dezelfde stilstaande positie met bij voorkeur dezelfde camera: een photogrammetrie oplossing met meshroom), als je dat niet hebt, zul je toch ergens dus diepte vandaan moeten halen.

Enkele tips:

- Haal de achtergrond er uit
- "fake" diepte zoveel mogelijk zwart/wit. Let op ogen: oogwit kan een heel spontane put zijn en dat zul je dus mogelijk moeten blurren.
- Als je geen echte ZBrush tooling hebt/kent, dan is het maken van een laag over de werkelijke foto heen in een tool als paint.net een goede optie -- wat handwerk, maar evt wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEM Drawings
Bedankt voor de reacties, Ik vreesde er al voor dat er geen "kant-en-klare" oplossing zou bestaan.
Maar met jullie input zal het toch al wat vlotter gaan.

Ik test alles eens even uit, en als ik op problemen bots, dan horen jullie weer van me :-)
Pagina: 1