Graag zou ik jullie hulp willen inroepen bij het kiezen van een router en / of switch.
Huidige situatie:
> Ziggo modem / router - Connect Box 5.01
> TP-Link TL-SG1008P [meterkast, unmanaged PoE switch]
> Unifi AC Lite [meterkast]
> Unifi AC Lite [zolder]
> Netgear GS105 [zolder]
> Synology NAS
> Desk 1
> Desk 2
> Tp-Link Tl-Sg1005P 5-Port Gigabit Poe Switch [woonkamer, unmanaged PoE switch]
> Unifi AC Pro
> Apple TV
> IP CAM
Wensen
* stabielere netwerk
* IP / MAC reservering (ivm smart home, Ziggo box onthoud de reservering niet en bij iedere reboot krijgt een grootdeel een nieuwe IP toegekend )
* scheiding IoT / prive / gasten netwerk
* mijn NAS heeft twee NIC's, ik wil beide aansluiten, moet ik hierbij rekening houden met een bepaalde protocol (Link aggregation?)
Waar ik aan twijfel is of ik dit alles kan oplossen met een extra router (icm de Ziggo modem in bridge), via enkel een managed switch of heb ik beide nodig?
Budget
Dat is sterk afhankelijk van de oplossing, stel dat ik alleen een router nodig heb vind ik <100 euro prima.
Stel dat ik zowel een router als een switch nodig heb twijfel ik of ik all in moet gaan en naar een duurder oplossing als de Ubiquiti dream machine pro of toch het moet samenstellen met "degelijke" maar niet extreem dure componenten.
Merk voorkeur
Op zich geen merk voorkeur: Ubiquiti > mooi spul maar duur. TP-Link ben ik wel tevreden mee en qua router ben ik Mikrotik tegen gekomen.
Eigen inzicht
Waar ik zelf op uit ben gekomen:
Scenario 1 Router: Ziggo bridge > ** nieuwe router: Mikrotik HEX-S - Bestaande unmanaged PoE Switch
kosten: €66,-
** alternatief Mikrotik Routerboard RB750Gr3 - hEX en eventueel flashen naar OpenWRT ***
Scenario 2 Switch: Ziggo as-is > bestaande TP-link switch vervangen voor de TP-Link TL-SG108PE
kosten: €63,-
Scenario 3 beide: Ziggo bridge > Mikrotik HEX-S > TP-Link TL-SG108PE
kosten: €129,-
Scenario 4 all in: Ziggo bridge > Ubiquiti Dream machine pro
kosten: € 365 (bijna 3x duurder als scenario 3
)
Huidige situatie:
> Ziggo modem / router - Connect Box 5.01
> TP-Link TL-SG1008P [meterkast, unmanaged PoE switch]
> Unifi AC Lite [meterkast]
> Unifi AC Lite [zolder]
> Netgear GS105 [zolder]
> Synology NAS
> Desk 1
> Desk 2
> Tp-Link Tl-Sg1005P 5-Port Gigabit Poe Switch [woonkamer, unmanaged PoE switch]
> Unifi AC Pro
> Apple TV
> IP CAM
Wensen
* stabielere netwerk
* IP / MAC reservering (ivm smart home, Ziggo box onthoud de reservering niet en bij iedere reboot krijgt een grootdeel een nieuwe IP toegekend )
* scheiding IoT / prive / gasten netwerk
* mijn NAS heeft twee NIC's, ik wil beide aansluiten, moet ik hierbij rekening houden met een bepaalde protocol (Link aggregation?)
Waar ik aan twijfel is of ik dit alles kan oplossen met een extra router (icm de Ziggo modem in bridge), via enkel een managed switch of heb ik beide nodig?
Budget
Dat is sterk afhankelijk van de oplossing, stel dat ik alleen een router nodig heb vind ik <100 euro prima.
Stel dat ik zowel een router als een switch nodig heb twijfel ik of ik all in moet gaan en naar een duurder oplossing als de Ubiquiti dream machine pro of toch het moet samenstellen met "degelijke" maar niet extreem dure componenten.
Merk voorkeur
Op zich geen merk voorkeur: Ubiquiti > mooi spul maar duur. TP-Link ben ik wel tevreden mee en qua router ben ik Mikrotik tegen gekomen.
Eigen inzicht
Waar ik zelf op uit ben gekomen:
Scenario 1 Router: Ziggo bridge > ** nieuwe router: Mikrotik HEX-S - Bestaande unmanaged PoE Switch
kosten: €66,-
** alternatief Mikrotik Routerboard RB750Gr3 - hEX en eventueel flashen naar OpenWRT ***
Scenario 2 Switch: Ziggo as-is > bestaande TP-link switch vervangen voor de TP-Link TL-SG108PE
kosten: €63,-
Scenario 3 beide: Ziggo bridge > Mikrotik HEX-S > TP-Link TL-SG108PE
kosten: €129,-
Scenario 4 all in: Ziggo bridge > Ubiquiti Dream machine pro
kosten: € 365 (bijna 3x duurder als scenario 3

[Voor 3% gewijzigd door M.O.E op 01-02-2022 11:46]