Toon posts:

Advies router / switch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• M.O.E
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-01 20:39
Graag zou ik jullie hulp willen inroepen bij het kiezen van een router en / of switch.

Huidige situatie:

> Ziggo modem / router - Connect Box 5.01

> TP-Link TL-SG1008P [meterkast, unmanaged PoE switch]
> Unifi AC Lite [meterkast]
> Unifi AC Lite [zolder]
> Netgear GS105 [zolder]
> Synology NAS
> Desk 1
> Desk 2

> Tp-Link Tl-Sg1005P 5-Port Gigabit Poe Switch [woonkamer, unmanaged PoE switch]
> Unifi AC Pro
> Apple TV
> IP CAM

Wensen
* stabielere netwerk
* IP / MAC reservering (ivm smart home, Ziggo box onthoud de reservering niet en bij iedere reboot krijgt een grootdeel een nieuwe IP toegekend )
* scheiding IoT / prive / gasten netwerk
* mijn NAS heeft twee NIC's, ik wil beide aansluiten, moet ik hierbij rekening houden met een bepaalde protocol (Link aggregation?)

Waar ik aan twijfel is of ik dit alles kan oplossen met een extra router (icm de Ziggo modem in bridge), via enkel een managed switch of heb ik beide nodig?

Budget
Dat is sterk afhankelijk van de oplossing, stel dat ik alleen een router nodig heb vind ik <100 euro prima.
Stel dat ik zowel een router als een switch nodig heb twijfel ik of ik all in moet gaan en naar een duurder oplossing als de Ubiquiti dream machine pro of toch het moet samenstellen met "degelijke" maar niet extreem dure componenten.

Merk voorkeur
Op zich geen merk voorkeur: Ubiquiti > mooi spul maar duur. TP-Link ben ik wel tevreden mee en qua router ben ik Mikrotik tegen gekomen.

Eigen inzicht
Waar ik zelf op uit ben gekomen:

Scenario 1 Router: Ziggo bridge > ** nieuwe router: Mikrotik HEX-S - Bestaande unmanaged PoE Switch
kosten: €66,-
** alternatief Mikrotik Routerboard RB750Gr3 - hEX en eventueel flashen naar OpenWRT ***

Scenario 2 Switch: Ziggo as-is > bestaande TP-link switch vervangen voor de TP-Link TL-SG108PE
kosten: €63,-

Scenario 3 beide: Ziggo bridge > Mikrotik HEX-S > TP-Link TL-SG108PE
kosten: €129,-

Scenario 4 all in: Ziggo bridge > Ubiquiti Dream machine pro
kosten: € 365 (bijna 3x duurder als scenario 3 8)7 )

[Voor 3% gewijzigd door M.O.E op 01-02-2022 11:46]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

stabielere netwerk
En welke metingen / waarden zijn er dan aan de hand dat het nu "minder" stabiel is? Ik zie namelijk geen enkel argument wat er aan de hand is; enkel wat je aan nieuwe functies wil toevoegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• M.O.E
MAX3400 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:47:
[...]

En welke metingen / waarden zijn er dan aan de hand dat het nu "minder" stabiel is? Ik zie namelijk geen enkel argument wat er aan de hand is; enkel wat je aan nieuwe functies wil toevoegen.
Dat heb ik inderdaad niet geheel goed toegelicht:
* Mijn snelheid dropt om de paar dagen (van 500mbit naar <100mbit) en enkel een reboot lost dit op
* de verbinding van sommige devices valt weg (Sonos Arc) en enkel een reboot helpt
* na een reboot worden tevens nieuwe IP adressen toegekend (IPCAM's die een andere adres krijgen waardoor Homebridge niet meer werkt)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Een reboot van wat?

Wat reboot je om de boel weer "snel" te krijgen?

Maargoed, buiten dat is je Ziggo modem in bridge natuurlijk altijd wel een aanrader, zeker als je iets meer doet dan het huis-tuin-en-keuken gebruik van de gemiddelde gebruiker. Dat je DHCP reserveringen niet vastgehouden worden zou voor mij al reden genoeg zijn om de DHCP functie van de Ziggo modem niet meer te gebruiken..

In principe zien al je componenten er best prima uit. Ik zou dus beginnen met je Ziggo in Bridge en dan een goeie router ertussen.

Voor scheiding van netwerken moet je met VLANs gaan werken. Daar heb je andere switches voor nodig en idd ook een andere router.

[Voor 108% gewijzigd door FreakNL op 01-02-2022 11:58]

• M.O.E
FreakNL schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:54:
Een reboot van wat?

Wat reboot je om de boel weer "snel" te krijgen?

Maargoed, buiten dat is je Ziggo modem in bridge natuurlijk altijd wel een aanrader, zeker als je iets meer doet dan het huis-tuin-en-keuken gebruik van de gemiddelde gebruiker. Dat je DHCP reserveringen niet vastgehouden worden zou voor mij al reden genoeg zijn om de DHCP functie van de Ziggo modem niet meer te gebruiken..

In principe zien al je componenten er best prima uit. Ik zou dus beginnen met je Ziggo in Bridge en dan een router ertussen. Mag ook een ouwetje zijn, want je Wifi doe je al los (en dat is hardstikke goed)...
Dank voor je reactie. Met reboot bedoel ik de Ziggo Connectbox.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Helder.. Dan dat ding snel in bridge en een fatsoenlijke router erachter.

Aangezien je WiFi niet gebruikt kun je ook al af met een wat oudere waar je Tomato of DD-WRT opzet...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee