Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Goedemorgen,

Gisteren heb ik de KPN EBV10 vervangen door een FritzBox 7530 AX. Rechtstreeks aangesloten op de NTU. Alles loopt inmiddels prima, ook de twee Access points op de eerste en tweede verdieping.
Alleen de twee KPN decoders geven nu stb-nmc-400 foutmeldingen. Beiden zijn aangesloten op een eigen switch, rechtstreeks vanaf de FB router (dus niet achter een AP). IGMP snooping staat daarop aan. Net als port based vlan, alles in de switch staat op vlan 1.

NB ik ben geen oud Telfort abonnee. De laatste maanden had ik ook geen stb-nmc-400 foutmeldingen meer via de EB (afgelopen jaren wel heeel veel!), maar sinds het plaatsen van de FritzBox dus weer wel.

Nu weet ik inmiddels dat het waarschijnlijk komt door vlan instellingen voor iptv. Wat ik nergens kan vinden is een stapsgewijze handleiding hoe ik de vlans moet instellen:

1. op de FB router
2. op de switches (Netgear GS105E en TP link SG105E)
Kan iemand me daarmee helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:57
Dit heeft niets met VLAN instellingen te maken.
Je interne netwerk is, zoals jij schijft, VLAN 1 (default VLAN) en dat is prima.
Het enige VLAN voor IPTV is VLAN 4 en dat leeft aan de WAN zijde.

IGMP snooping moet overigens ook op de switches ingeschakeld zijn, niet alleen op de FB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Dennis, dank voor je reactie.
je tweede zin (Het enige VLAN voor IPTV is VLAN 4 en dat leeft aan de WAN zijde) vraagt voor mij al om toelichting. ik ben geen echt IT techneut. Kun je hier iets meer uitleg over geven? En hoe ik dit zelf kan/moet instellen?

IGMP staat enabled op beide switches (port based). Ik kan in de FB echter nergens iets vinden over IGMP snooping. Bij eerste installatie 'laadt' de FB een configuratie van je isp (in mijn geval KPN) en daarna zou alles goed moeten staan. In het dashboard kan ik niets vinden... Weet jij waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:07
KPN gebruikt geen VLAN tagging meer in het klantdomein (dus je interne netwerk) voor IPTV. Tegenwoordig is IPTV routed waardoor je alleen nog maar IGMP snooping in je router en switches nodig hebt.

Zorg er wel voor dat je het juiste profiel voor KPN of Telfort hebt geselecteerd in de Fritzbox, dus het profiel met ondersteuning voor TV.

[ Voor 26% gewijzigd door Jeffrey87 op 01-02-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
In mijn switches staat IGMP snooping aan (port based), in mijn FB router kan ik dat echter nergens vinden. Waar kan ik dat zien. Bij de eerste installatie heb ik gewoon KPN glasvezel gekozen...

Overigens; na een seconde of 10 verdwijnt de stb-nmc-400 foutmelding ook weer en kan ik normaal verder kijken. Alleen bij opstarten en uit slaapstand krijg ik steeds de foutmelding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:07
Als ik zoek op de foutmelding, dan krijg ik toch het idee dat er iets mis gaat met IGMP (broadcast storm).

Volgens mij hoef en kun je ook niets instellen voor IGMP op de Fritzbox.

Werkt het wel goed als je de kabel vanuit de Fritzbox rechtstreeks in de STB steekt?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey87 op 01-02-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Ik denk dat ik het heb gevonden en opgelost.
De twee AP's zijn eigenlijk routers die ik als AP had ingesteld. Waarschijnlijk niet helemaal goed, waardoor er storingen in het netwerk kwamen. Ik heb beide routers gereset en opnieuw (direct als AP) geconfigureerd. Alles lijkt nu goed te werken en heb vooralsnog geen foutmeldingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuusWnl
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05-2022
Een paar dagen na de overstap van xs4all naar kpn hapert mijn beeld en krijg ik ook deze foutmelding. Het rare is dat als ik na zenderwisseling een paar seconden pauzeer, dat daarna het kijken weer haperloos verloopt.
Pagina: 1