Grote bestanden (van bijv. 3-4GB) wegschrijven via NFS verloopt erg langzaam. Het proces in de bestandsbeheerder (pcmanfm-qt) springt met sprongen richting de 50-60% en lijkt vlot. Vanaf daar wordt het steeds langzamer en hoor ik de schijven in de server flink seeken/"ratelen". Rond 95% blijft het vervolgens een hele tijd hangen voordat het klaar is, terwijl de schijven in de server hard aan het seeken zijn.
Dit probleem (zowel de traagheid als het seeken v/d schijven) doet zich niet voor als ik de share via SMB koppel...
Zowel server als cliënt draaien op Debian Linux 10. Op de server staan de schijven verdeelt over 2 software RAID1-arrays. De share op array 1 lijkt een tikje sneller, maar het probleem is hetzelfde.
Omdat het probleem zich niet voordoet als de share wordt gekoppeld via SMB, vermoed ik dat het geen probleem in de schijven of RAID is.
Ik heb ook nog een cliënt op MX Linux 19.3 draaien, daar speelt het probleem veel minder en het proces in de bestandbeheerder (Thunar) verloopt ook een stuk gelijkmatiger (gaat niet met sprongen vooruit om daarna te hangen en de schijven in de server seeken ook niet als een gek), daar wordt constant zo'n 35MB/s gehaald.
Lezen van grote bestanden kent dit probleem niet, het is alleen schijven. Lezen komt op zo'n 110MB/s.
Wat kan de oorzaak zijn van dit trage schrijven van grote bestanden?
De /etc/fstab op de cliënt:
De /etc/exports op de server:
Status v/d RAID1-arrays op de server:
Dit probleem (zowel de traagheid als het seeken v/d schijven) doet zich niet voor als ik de share via SMB koppel...
Zowel server als cliënt draaien op Debian Linux 10. Op de server staan de schijven verdeelt over 2 software RAID1-arrays. De share op array 1 lijkt een tikje sneller, maar het probleem is hetzelfde.
Omdat het probleem zich niet voordoet als de share wordt gekoppeld via SMB, vermoed ik dat het geen probleem in de schijven of RAID is.
Ik heb ook nog een cliënt op MX Linux 19.3 draaien, daar speelt het probleem veel minder en het proces in de bestandbeheerder (Thunar) verloopt ook een stuk gelijkmatiger (gaat niet met sprongen vooruit om daarna te hangen en de schijven in de server seeken ook niet als een gek), daar wordt constant zo'n 35MB/s gehaald.
Lezen van grote bestanden kent dit probleem niet, het is alleen schijven. Lezen komt op zo'n 110MB/s.
Wat kan de oorzaak zijn van dit trage schrijven van grote bestanden?
De /etc/fstab op de cliënt:
code:
1
2
| 192.168.117.51:/home /media/nfs/network_homes nfs rw,hard,intr,nosuid,nfsvers=3 0 0 192.168.117.51:/media/network_storage /media/nfs/network_storage nfs rw,hard,intr,nosuid,nfsvers=3 0 0 |
De /etc/exports op de server:
code:
1
2
| /home 192.168.117.0/255.255.255.0(rw,no_root_squash,sync,no_subtree_check) /media/network_storage 192.168.117.0/255.255.255.0(rw,no_root_squash,sync,no_subtree_check) |
Status v/d RAID1-arrays op de server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| root@server1:~# cat /proc/mdstat Personalities : [raid1] [linear] [multipath] [raid0] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10] md0 : active raid1 sdc1[0] sdb1[1] 976759936 blocks [2/2] [UU] md1 : active raid1 sdd1[0] sde1[1] 976628736 blocks super 1.2 [2/2] [UU] bitmap: 0/8 pages [0KB], 65536KB chunk unused devices: <none> |