Toon posts:

Gezocht: een televisie van 50 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-02 14:42
Ik zoek een?
Televisie

Wat is je budget?
Maximaal 750 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We kijken vooral naar streamingdiensten via de Chromecast en spelen af en toe een spelletje op de Switch.

De zon schijnt regelmatig op de tv dus liever geen OLED (voor zover die al te vinden zijn met dit budget ;) )

Wat heb je zelf al gevonden?
We overwegen de beste koop van de Consumentenbond in de categorie tot 50 inch:

https://www.ep.nl/product...6lb-4k-led-tv-2021/67344/

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de geluidskwaliteit van deze tv redelijk?
Zijn er misschien televisies die iets duurder zijn maar veel meer waar voor hun geld leveren?

[Voor 12% gewijzigd door Blauwschaap op 01-02-2022 10:53]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LG of Sony uit dit lijstje eens verder onderzoeken?

Had je misschien al gekeken of er op rtings.com ook nog interessante typen staan vermeld die (in NL uitvoering) ook binnen jouw budget vallen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blauwschaap
MAX3400 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:56:
LG of Sony uit dit lijstje eens verder onderzoeken?

Had je misschien al gekeken of er op rtings.com ook nog interessante typen staan vermeld die (in NL uitvoering) ook binnen jouw budget vallen?
Dank voor de tips :)

Zijn de LG Nanocell's beter dan de tv uit mijn OP?

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: LG Nanocell 49NANO816NA Zwart

Heeft maar 1 gebruikersreview maar is wel positief.

Echter bij een andere Nanocell wordt weer gesproken over slechte kijkhoeken: pricewatch: LG 50NANO886PB Zilver, Zwart

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:14
Je kan de uitslagen van de Consumentenbond met een korreltje zout nemen, maar dat is een andere discussie.

Bij LCD tv's heb je twee keuzes;
  • Tv's die SDR weergeven en een HDR signaal begrijpen maar er niets mee kunnen door de hardware beperkingen.
  • Tv's die HDR signaal begrijpen èn goed kunnen weergeven doordat ze over de juiste hardware beschikken.
Daarnaast heb je een verschil in paneel type, waarbij VA voor goede contrastwaardes zorgt maar beperkte kijkhoeken en IPS juist goede kijkhoeken biedt maar een matige contrast. Alle 50'' tv's hebben een VA paneel.

Verder is het de vraag wat je onder 'meer waar voor je geld' beschouwt? Is dit bijv. een out of the box goed gekalibreerde tv, goede processing (denk o.a. aan motion handling) of wil je de meeste bang for the buck?

De meeste niet 50'' tv's van LG hebben een IPS paneel en scoren op veel andere punten ook matig. LG gebruikt de NANO term voor zijn tv's met een wide colour gamut, voor de rest is het puur marketing.

Steeds meer films en series komen uit in HDR, waarbij Dolby Vision grootste marktaandeel heeft en dit ook zo zal blijven de komende jaren. Wanneer je redelijk future proof wilt zijn geniet dus de voorkeur om voor een tv te kiezen die capabel is om HDR relatief goed te kunnen weergeven. Echter wordt je door jouw budget beperkt in je keuze.

De Hisense 50U7QF is een van de weinige tv's die een relatief goede HDR weergave kan bieden. Wanneer een maatje groter ook mag, kun je de Hisense 55U8QF overwegen. Deze wordt met een geïntegreerde 'soundbar' geleverd en biedt hierdoor een betere geluidskwaliteit dan de gemiddelde tv in deze prijsklasse. De geneomde Hisense tv's bieden de meeste bang for the buck maar kennen ook hun beperkingen, zo is de processing matig en de quality control niet op het zelfde niveau als sommige A merken.

Je zou eventueel rond kunnen kijken of je ergens nog een verdwaalde Sony 49XH9505 kunt vinden voor rond de 800 euro. Dan heb je over all een betere tv.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
49'' is IPS en 50'' VA. Elke 50 inch tv heeft dus matige kijkhoeken. LG is gestopt met 49'' panelen en is sinds dit jaar over naar 50'' van derden. Als kijkhoek de prioriteit heeft zie LG 49NANO866NA. Voor een goed contrast met enigszins meerwaarde bij HDR zie Hisense 50U7QF. Voor hetzelfde met wat betere beeldverwerking zie Samsung Q80A.

• Blauwschaap
Freshouttheoven schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:59:
Je zou eventueel rond kunnen kijken of je ergens nog een verdwaalde Sony 49XH9505 kunt vinden voor rond de 800 euro. Dan heb je over all een betere tv.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit soort informatie is heel nuttig en haal je niet zo snel uit alle vergelijkers en specificaties :)

Die Sony lijkt inderdaad slecht leverbaar. Is er een nieuwer, vergelijkbaar model? Het valt sowieso op dat in veel overzichten en zo vooral 2020 modellen terugkomen. Is dat omdat die gewoon een stuk goedkoper zijn en de 2021 modellen niet binnen mijn budget vallen?
benbaba schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:00:
49'' is IPS en 50'' VA. Elke 50 inch tv heeft dus matige kijkhoeken. LG is gestopt met 49'' panelen en is sinds dit jaar over naar 50'' van derden. Als kijkhoek de prioriteit heeft zie LG 49NANO866NA. Voor een goed contrast met enigszins meerwaarde bij HDR zie Hisense 50U7QF. Voor hetzelfde met wat betere beeldverwerking zie Samsung Q80A.
Dank voor je reactie! Ik zie dat jullie allbei dezelfde Hisense noemen. Ga ik me even in verdiepen.

[Voor 37% gewijzigd door Blauwschaap op 01-02-2022 12:39]

• Freshouttheoven
Blauwschaap schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie, dit soort informatie is heel nuttig en haal je niet zo snel uit alle vergelijkers en specificaties :)

Die Sony lijkt inderdaad slecht leverbaar. Is er een nieuwer, vergelijkbaar model? Het valt sowieso op dat in veel overzichten en zo vooral 2020 modellen terugkomen. Is dat omdat die gewoon een stuk goedkoper zijn en de 2021 modellen niet binnen mijn budget vallen?
Graag gedaan. Gedeeltelijk heeft het inderdaad met de prijs te maken, daarnaast vindt er ook een verschuiving plaats op de televisiemarkt waarbij ~50'' high end tv's een niche zijn geworden. De fabrikanten leggen de focus meer en meer op grotere modellen, omdat daar meer vraag naar is. Sony is sinds vorig jaar gestopt met 50'' en 55'' high end LCD tv's doordat OLED in deze size range betaalbaarder is geworden.

Je kunt eventueel contact opnemen met Smits en vragen of de 49XH9505 nog leverbaar is. Volgens de website is de 49XG9505 nog wel leverbaar, dit is een 2019 model maar qua hardware bijna identiek aan de XH9505. Ik acht de kans groot dat je met een prijsaanvraag dit model kunt kopen voor het max. budget dat je hebt aangegeven, meer is de 49XG9505 het imo ook niet waard.

• Blauwschaap
Freshouttheoven schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:22:
[...]

Graag gedaan. Gedeeltelijk heeft het inderdaad met de prijs te maken, daarnaast vindt er ook een verschuiving plaats op de televisiemarkt waarbij ~50'' high end tv's een niche zijn geworden. De fabrikanten leggen de focus meer en meer op grotere modellen, omdat daar meer vraag naar is. Sony is sinds vorig jaar gestopt met 50'' en 55'' high end LCD tv's doordat OLED in deze size range betaalbaarder is geworden.

Je kunt eventueel contact opnemen met Smits en vragen of de 49XH9505 nog leverbaar is. Volgens de website is de 49XG9505 nog wel leverbaar, dit is een 2019 model maar qua hardware bijna identiek aan de XH9505. Ik acht de kans groot dat je met een prijsaanvraag dit model kunt kopen voor het max. budget dat je hebt aangegeven, meer is de 49XG9505 het imo ook niet waard.
Helaas was deze niet meer leverbaar bij Smits, heb het even nagevraagd.

Zijn er in de 55 inch categorie betere tv's beschikbaar? Ik heb op rtings.com gekeken maar veel van hun aanraders lijken hier niet verkrijgbaar te zijn, zoals deze: HISENSE U8G

• Freshouttheoven
Blauwschaap schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:37:

Helaas was deze niet meer leverbaar bij Smits, heb het even nagevraagd.

Zijn er in de 55 inch categorie betere tv's beschikbaar? Ik heb op rtings.com gekeken maar veel van hun aanraders lijken hier niet verkrijgbaar te zijn, zoals deze: HISENSE U8G
De eerder genoemde 55U8QF kun je grotendeels vergelijken met de U8G. Dit model biedt de meeste bang for the buck.

De Sony 55XH9299 (te koop bij Smits voor 699 euro) is op hardware gebied een mindere alternatief, op processing scoort het weer beter.

Verder heb je nog de eerder genoemde Sony XH9505 in 55'', heeft minder dimming zones maar biedt over all een betere beeldkwaliteit. Met goed zoeken nog nieuw leverbaar en anders o.a. bij Coolblue als tweedenkans te koop.

Ben je bereidt om meer uit te geven kun je de Samsung 55QN93 overwegen, heeft geen Dolby Vision maar door de hoge (piek)helderheid is dit minder relevant. HDR wordt minder accuraat weergegeven, donkere delen in beeld zijn lichter dan dat ze horen te zijn, daarnaast kan er meer DSE zichtbaar zijn. Echter zowel in prijs als in beeldkwaliteit een klasse hoger dan de U8QF.

• Blauwschaap
Freshouttheoven schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:28:
[...]

De Sony 55XH9299 (te koop bij Smits voor 699 euro) is op hardware gebied een mindere alternatief, op processing scoort het weer beter.
Waar zie jij deze televisie voor 699 euro? Ik zie hem bij Smits voor 789 euro: https://www.smitsarnhem.nl/kd55xh9299

• Freshouttheoven
Blauwschaap schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:54:

Waar zie jij deze televisie voor 699 euro? Ik zie hem bij Smits voor 789 euro: https://www.smitsarnhem.nl/kd55xh9299
Via deze link.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee