Toon posts:

gamepc upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• voxox
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-01 10:45
Ik zoek een?
De PC die ik nu als gamepc gebruik begint wat te verouderen.
Gezien de huidige prijzen wil ik de pc beetje bij beetje gaan upgraden.
Om te beginnen wil ik het moederbord en de kast vervangen. Verder wil ik een 2de videokaart er inzetten om een SLI opstelling te maken om zo de prestaties te verhogen. De bedoeling is om spellen te kunnen spelen op hoge kwaliteit, ik speel vooral spellen zoals COD Vanguard / COD Warzone, Red dead Redemption 2 en Far cry. Dying Light 2 en Company of heros 3 (moeten nog uitkomen)

Wat is je budget?
Ik ben er vanuit gegaan dat ik de meeste onderdelen van mijn huidige pc nog kan gebruiken. Mijn budget voor nu is rond de €500,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb voor wat betreft het moederbord goede ervaringen met MSI maar als er betere alternatieven zijn dan sta ik daar ook voor open.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Dit is mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8600K Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte Z370N-WIFI€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 74,95€ 74,95
1ProcessorkoelingDeepCool Gammaxx S40€ 30,88€ 30,88
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16W€ 84,15€ 84,15
1VoedingenCorsair Builder CX500€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 500GB€ 275,14€ 275,14
Totaal€ 654,12

en zat aan deze onderdelen te denken:

1MoederbordenMSI Z390-A PRO€ 133,58€ 133,58
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,89€ 74,89
Totaal€ 208,47

Gezien het antwoord van H00ky en eigen uitgebreidere onderzoek naar een SLI opstelling heb ik besloten dit te laten vallen. Zou een 2de hands videokaart bv een MSI GTX 1070 8GB een goede aanvulling kunnen zijn of zal dan de oude videokaart nog voldoen en ik mij beter kan richten op de basis? Wanneer dan de prijzen en beschikbaarheid beter worden dan een nieuwe videokaart aanschaffen?

[Voor 82% gewijzigd door voxox op 01-02-2022 11:51]

Beste antwoord (via voxox op 24-08-2022 15:58)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Een goede voeding is de basis van een goed systeem.

Dat gesteld hebben: ik zal enkel en alleen het moederbord niet upgraden, want:

- Op een 8700k ga je er geen snellere processor op krijgen (en het is gewoonweg niet de upgrade over een 8600 waard)
- Het biedt verder geen voordelen.

De echte upgrades om games goed te spelen zitten op het gebied van processor, videokaart, en RAM. Je RAM is al best redelijk, daar zou ik niet veel aan doen, en je processor kun je niet echt upgraden zonder ook het moederbord te vervangen (Intel + CPU upgrades is een dingetje...). En voor alles onderschrijf ik de mening van mijn medetweakermensch: de voeding is een combo van 'oud' (dus versleten) + mager... moderne CPU's kunnen binnen fracties van seconden van 2 naar 220W boosten en die voeding moet dat aankunnen.

Ook SLI raad ik niet aan: games gaan er slecht mee om, en je "3.5GB + 512MB" 970 begint ook qua vram wel wat bottleneck te vertonen (en met SLI krijg je niet automagisch meer vram). Voor e-sport games is de kaart best redelijk oud geworden, ondanks dat hij controversieel was toen hij al uitkwam juist vanwege de geheugenpartities, maar voor de games die je noemt eigenlijk niet.

En dan zit je eigenlijk op het punt: wat dan wel? Voeding staat vast... en eigenlijk vindt ik persoonlijk de CPU best netjes oud geworden (het was al een hexacore -- niet de IPC upgrades van later of gekke turbo boosts maar als je het vergelijkt met een 12600k is de laatste wel sneller, maar nou ook niet zo absurd om te zeggen: moederbord + CPU is de grootste winst.

En dan kom je op het grootste pijnpunt... momenteel... de GPU... naast de voeding zou dát de grootste upgrade zijn eigenlijk. Je hebt zelf al door dat er niet gek veel in je kast past... en je hebt vast ook door dat een GPU kopen een nachtmerrie is momenteel (€700 kaarten kosten €1500 momenteel, en een 'instapper' als een 60-serie is even duur als een 80-serie vroeger...). Toch zou dat de grote upgrade zijn. Helaas voor je budget kom je bij kaartjes aan als een 3050 die voor 1080p best redelijk is... en een RX6500. Maar dat zou ik op je moederbord/CPU niet doen want je hebt geen PCIe 4.0... en de RX6500 komt met maar 4 PCIe lanes en is dan per definitie geknepen op PCIe 3.0... Mijn advies zou zijn om eigenlijk wat meer budget vrij te maken als je echt een performance upgrade wil.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. topic is weer open

Succes!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Hate to break it to you maar SLI is dood. Dat gaat je niks verder helpen... Er is nauwelijks nog ondersteuning. Wil je meer gpu power dan is een nieuwe de enige oplossing. Maar ja, de prijzen en beschikbaarheid...

[Voor 48% gewijzigd door br00ky op 01-02-2022 10:56]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Begin eerst met een goede en betere voeding.
oa:
pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Waar laatste mijn voorkeur heeft, oa door soepele kabels.

pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG is ook een goede behuizing

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• voxox
br00ky schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:51:
Hate to break it to you maar SLI is dood. Dat gaat je niks verder helpen... Er is nauwelijks nog ondersteuning. Wil je meer gpu power dan is een nieuwe de enige oplossing. Maar ja, de prijzen en beschikbaarheid...
Daarom dacht ik aan de SLI opstelling, maar als dat mij niets verder gaat helpen dan heeft dat natuurlijk geen zin. Dan moet ik voor nu mijn wensen misschien herzien en het nog even volhouden met mijn huidige videokaart. Dan de basis misschien eerst een upgrade geven en dan later de videokaart.

• voxox
Hackus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:57:
Begin eerst met een goede en betere voeding.
oa:
pricewatch: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Waar laatste mijn voorkeur heeft, oa door soepele kabels.

pricewatch: Fractal Design Meshify C - TG is ook een goede behuizing
Nu ga ik misschien een hele domme vraag stellen, wat is er mis met mijn huidige voeding? Waarom is nieuwe noodzakelijk? Gezien het antwoord van H00ky over de SLI opstelling en ik de aankoop van een videokaart waarschijnlijk ga uitstellen komt er wel weer extra budget vrij om dan bijvoorbeeld de voeding aan te passen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

voxox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Nu ga ik misschien een hele domme vraag stellen, wat is er mis met mijn huidige voeding? Waarom is nieuwe noodzakelijk? Gezien het antwoord van H00ky over de SLI opstelling en ik de aankoop van een videokaart waarschijnlijk ga uitstellen komt er wel weer extra budget vrij om dan bijvoorbeeld de voeding aan te passen.
Omdat je huidige van 12j oud, al niet best was. Eigenlijk mag je van geluk spreken dat je er nog geen problemen mee hebt gehad. Een goede voeding is de basis van je Desktop.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• voxox
Hackus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:29:
[...]

Omdat je huidige van 12j oud, al niet best was. Eigenlijk mag je van geluk spreken dat je er nog geen problemen mee hebt gehad. Een goede voeding is de basis van je Desktop.
Tnx, heb er nooit geen problemen mee gehad dus vandaar dat ik beetje verbaast reageerde. Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet wist dat deze al 12 jaar oud is. Ga het zeker overwegen om een andere voeding aan te schaffen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:09

Umbrah

The Incredible MapMan

- Op een 8700k ga je er geen snellere processor op krijgen (en het is gewoonweg niet de upgrade over een 8600 waard)

De echte upgrades om games goed te spelen zitten op het gebied van processor, videokaart, en RAM. Je RAM is al best redelijk, daar zou ik niet veel aan doen, en je processor kun je niet echt upgraden zonder ook het moederbord te vervangen (Intel + CPU upgrades is een dingetje...). En voor alles onderschrijf ik de mening van mijn medetweakermensch: de voeding is een combo van 'oud' (dus versleten) + mager... moderne CPU's kunnen binnen fracties van seconden van 2 naar 220W boosten en die voeding moet dat aankunnen.

Ook SLI raad ik niet aan: games gaan er slecht mee om, en je "3.5GB + 512MB" 970 begint ook qua vram wel wat bottleneck te vertonen (en met SLI krijg je niet automagisch meer vram). Voor e-sport games is de kaart best redelijk oud geworden, ondanks dat hij controversieel was toen hij al uitkwam juist vanwege de geheugenpartities, maar voor de games die je noemt eigenlijk niet.

En dan zit je eigenlijk op het punt: wat dan wel? Voeding staat vast... en eigenlijk vindt ik persoonlijk de CPU best netjes oud geworden (het was al een hexacore -- niet de IPC upgrades van later of gekke turbo boosts maar als je het vergelijkt met een 12600k is de laatste wel sneller, maar nou ook niet zo absurd om te zeggen: moederbord + CPU is de grootste winst.

En dan kom je op het grootste pijnpunt... momenteel... de GPU... naast de voeding zou dát de grootste upgrade zijn eigenlijk. Je hebt zelf al door dat er niet gek veel in je kast past... en je hebt vast ook door dat een GPU kopen een nachtmerrie is momenteel (€700 kaarten kosten €1500 momenteel, en een 'instapper' als een 60-serie is even duur als een 80-serie vroeger...). Toch zou dat de grote upgrade zijn. Helaas voor je budget kom je bij kaartjes aan als een 3050 die voor 1080p best redelijk is... en een RX6500. Maar dat zou ik op je moederbord/CPU niet doen want je hebt geen PCIe 4.0... en de RX6500 komt met maar 4 PCIe lanes en is dan per definitie geknepen op PCIe 3.0... Mijn advies zou zijn om eigenlijk wat meer budget vrij te maken als je echt een performance upgrade wil.

• voxox
Umbrah schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:52:

Umbrah schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:52:

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Begrijp ik goed uit je verhaal dat ik, op het geheugen na, alles het beste kan vervangen en dit het beste in 1 keer kan doen? het moederbord aanpassen aan de huidige CPU raad je af aangezien er dan geen upgrade mogelijkheden meer zijn voor de CPU. Heb ik het dan goed begrepen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Is de cpu overclocked zo niet, zeker overwegen
Met deze serie is er veel mee uit te halen, door de cpu clock omhoog te gooien.

Ik zou daarbij dan voor een betere videokaart halen met dus een andere voeding en dan kan je weer even verder.

Moederbord vervangen is overbodig, omdat het geen winst opleverd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MB is ITX en TS wilt een grotere kast. Dat is volgens mij de reden van vervangen

• voxox
Hackus schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:30:
MB is ITX en TS wilt een grotere kast. Dat is volgens mij de reden van vervangen
Dat is inderdaad de reden van vervangen. Mede omdat ik in eerste instantie een SLI oplossing wilde en dat niet past in de itx kast. Daarom was mijn idee om te beginnen met de kast en het moederbord. Maar gezien de reacties is dat waarschijnlijk niet de juiste stap. Zag nog de optie om de cpu te gaan overklokken en dan eerst de gpu te vervangen. Maar ja welke gpu, die betaalbaar is, is dan een aanrader?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

voxox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Dat is inderdaad de reden van vervangen. Mede omdat ik in eerste instantie een SLI oplossing wilde en dat niet past in de itx kast. Daarom was mijn idee om te beginnen met de kast en het moederbord. Maar gezien de reacties is dat waarschijnlijk niet de juiste stap. Zag nog de optie om de cpu te gaan overklokken en dan eerst de gpu te vervangen. Maar ja welke gpu, die betaalbaar is, is dan een aanrader?
Niks momenteel

• freaky35
  • Nu online
Geen inderdaad, maar welke resolutie speel je? . Voor een echte stap omhoog moet je richting een 1080gtx of , 1080ti (dat is wel een beetje de max ook een beetje voor deze cpu), die zijn een heel stuk sneller. SLI is echt dood, dus zou daar niet aan beginnen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je de kleine kast houd, is dit een compacte 600w voeding pricewatch: Corsair TX650M

• voxox
even een kleine samenvatting. Als ik alles beetje goed samenvat zijn er eigenlijk 3 opties.

1. kast, voeding, moederbord en cpu vervangen

2. voeding en gpu vervangen en cpu overklokken

3. wachten op meer budget en dan alles in zijn geheel vervangen.

zijn dit dan een beetje goede keuzes?

optie 1
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 200,99€ 200,99
1BehuizingenFractal Design Meshify C - TG€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingThermaltake Toughair 310€ 41,32€ 41,32
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
Totaal€ 698,11

Optie 2

1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPNY GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
Totaal€ 698,11

optie 3
nader te bepalen

• voxox
Bij optie 1 en 2 ga ik wel behoorlijk over mijn budget heen. Weet niet of er “alternatieve/gelijkwaardige (goedkopere) opties zijn waardoor ik toch beetje binnen mijn budget blijft. Moet er wel bij zeggen dat ik een voorkeur heb voor een Intel.

• freaky35
  • Nu online
Eigenlijk niet volgens mij, voor als je nu wat wilt, prijzen van gpu lijken nog steeds te zakken, misschien kan je daar nog even mee wachten.

Maar ik denk dat je aardig daar keuzes bij elkaar hebt,met dat bedrag in het achterhoofd dan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:23
Voeding naar pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart want met de spikes van de huidige RTX 3xxx en de verwachte spikes van RTX 4xxx is een flinke overhead op dit moment geen overbodige luxe.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met een 12400(F) bespaar je zo E100,- en de meegeleverde koeler is redelijk.

• voxox
Hackus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:40:
Met een 12400(F) bespaar je zo E100,- en de meegeleverde koeler is redelijk.
hmm daar ga ik nog even naar kijken. scheelt toch weer €100,- en als de prestaties vergelijkbaar zijn dan is dat het overwegen waard.

• freaky35
  • Nu online
Alleen maaktt wel lawaai,als ik de mensen hier mag geloven die het geprobeerd hebben met de stock koeler.Die wisselen deze vaak al om voor een andere.

En zo erg prijzig hoeft een koeler niet te zijn voor een 12400 dat sccheeld

[Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 03-02-2022 12:53]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:16
Ik zou idd de voeding vervangen. De 8600k kan nog best ff mee (en anders is de 12400f een prima keuze, heb hem zelf met een asrock b660m pro rs, samen 335 euro, werkt top. Ook de stock koeler valt best mee).

GPU brengt sowieso het meest en dan kom je uit op minimaal gtx 1080 of 1080ti of een rtx 2060 (of Radeon RX 5700xt). Zijn allemaal 2e hands 500+ euro.

• voxox
Nu klink ik vast als een ontzettende noob, hoe merk ik of mijn huidige voeding te kort komt? Hoe Zie ik dat terug in de prestaties? Heb er nooit wat van gemerkt vandaar mijn vraag even. Dat mijn gpu nu verouderd is dat zie ik wel terug in de grafische weergave.

Wanneer ik nu ga upgraden wil ik het ook wel goed gaan doen, zal niet in 1 keer alles zijn maar wil weer een goede basis hebben, waar ik weer aantal jaar mee vooruit kan.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:16
Voeding is oud en wordt onbetrouwbaar, bovendien niet geschikt voor de pieken van modernere videokaarten en cpu's.

• voxox
meljor schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:00:
Voeding is oud en wordt onbetrouwbaar, bovendien niet geschikt voor de pieken van modernere videokaarten en cpu's.
Dat stukje begreep ik wel, alleen vroeg ik mij af hoe ik dat nu in mijn huidige systeem kan terug zien. Wil graag leren hoe ik dat soort dingen zelf kan zien.

[Voor 7% gewijzigd door voxox op 05-02-2022 14:12]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:23
voxox schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Dat stukje begreep ik wel, alleen vroeg ik mij af hoe ik dat nu in mijn huidige systeem kan terug zien.
Niet. Afgenomen betrouwbaarheid en hoge ripple door hoge leeftijd kan je niet van buitenaf zien. Feit is wel dat een voeding met groepsregulatie, wat de CX van 2015 en eerder is, een hele slechte spanningsregeling heeft met recente hardware. Daarnaast zorg de double forward topologie aan de primaire kant van de voeding voor een hoge transient response tijd zodat deze niet snel genoeg aan de sterk wisselende vermogensbehoefte van diezelfde recente hardware kan voldoen met instabiliteit als gevolg. Coilwine is ook eerder regel dan uitzondering als je zo'n voeding gebruikt met recente hardware en met name de videokaarten.

• voxox
tnx voor je uitleg, ik ga mij daar eens in verdiepen. Er gaat dan denk ik straks een wereld voor mij open als ik andere onderdelen heb. misschien zie ik dan goed wat jullie bedoelen.

zat nog even naar het moederbord te kijken, zie overal op internet dat er best wel veel problemen zijn met het moederbord.

Zou dit een goed alternatief kunnen zijn? Deze is nog niet heel goed verkrijgbaar maar ik neem aan dat dat wel veranderd in de komende tijd.

1MoederbordenMSI MAG H670 Tomahawk WiFi DDR4€ 253,34€ 253,34
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee