Toon posts:

Zonnepanelen: Vraag over offerte

Pagina: 1
Acties:

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 19:48
Mijn moeder wil graag een PV opstelling, met een opbrengst van (rond de) 2000/2500KWh.
Situatie is als volgt:

Ik heb een offerte opgevraagd bij dezelfde partij als waar ik mijn eigen PV-set aangeschaft heb.
Deze komen met de volgende oplossing op een Growatt 2500 TL-XE (in eerste instantie met 7 panelen, maar heb gezegd maak er maar 8 van anders ziet het er optisch niet uit):

Wat mij opvalt is dat ze alle panelen op het Westen hebben gelegd. Toen ik de vraag stelde waarom geen Oost-West, gaven ze aan ivm schaduwvorming.
Volgens mij is het echter, zeker met afschaffing saneringsregeling in gedacht, toch veel beter om toch voor oost-west te gaan. Het dak loopt vrij scheef, volgens mij heb je van schaduwvorming helemaal geen last. Op de foto die de partij zelf gebruikt heeft zie je wel schaduwvorming op het oosten, maar dit is duidelijk met de zon vol op het westen. Dan doet de oostkant sowieso al vrij weinig...
Hieronder nog een foto van de zijkant voor een idee van de hoek van het dak:

Kortom: Partij raadt aan 8 panelen op west, mijn idee is 2 strings, 4 panelen op oost, 4 panelen op west. Beide dan onderop het dak. Wat is jullie gedachte hierover? Eventueel met Solaredge ipv string?

[Voor 11% gewijzigd door Schumaster op 01-02-2022 10:25]

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:39
Vaak is de eerste vraag hier waarom niet 8 oost en 8 west.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:17
@Schumaster
ik zeg ga oost-west. ;)
zie mijn dak met een voorbeeld dag:

oost en west halen gewoon op een ander moment hun top.
dus 6430Wp op 4000VA omvormer is geen probleem.
er is echt geen 6000VA omvormer nodig, dus is goed koper om er maar een 4000VA voor te gebruiken.

alleen 2x4 panelen, dat is te weinig voor een omvormer.
ik raad dan toch een +/-2x6 panelen aan, anders heb je niet genoeg Vmpp op de omvormer staan.

maar nog beter 2x8 op een omvormer te doen.
dan kun je 2x8x350Wp en kun je een +/-3600VA omvormer gebruiken.

(of je nu een 2500VA (zoals de Growatt 2500 TL-XE ) of een 3600VA omvormer, die moeten allebei op een 16A groep, dus veel duurder zijn die 2 niet qua aansluitkosten.)

wil je perfectie dan: 2x 11 of 12 panelen per kant doen, en dat kan nog steeds op een 3600VA omvormer.
maar snap dat dit misschien iets te veel word.

maar boven al, zonnepanelen zijn nu zo goedkoop, leg gewoon meer aan als je nodig hebt.
ik verkoop overige kWh's al voor een aardige cent.
(energie markt is in paniek, er worden prijzen geboden van 0,32€/kWh en dat is 3x meer als nodig om te rug te verdienen, dus pak dit jaar lekker de winst, dan zit je wel snor als salderen word afgeschaft (als dat al gaat gebeuren))

edit:
met over productie moet je wel met zaken rekening houden.
je krijgt geen BTW terug, is geen ramp.
je krijgt het geld van over productie pas een maand later als de jaar afrekening, is geen ramp en scheelt wel een beetje per bedrijf.

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 01-02-2022 11:05]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Schumaster zo te zien kunnen er 10+10 geplaatst worden, bij de huidige prijzen is dat een goudmijn!

De vervolgstappen: EV en/of warmtepomp worden er vervolgens ontzettend aantrekkelijk door.

[Voor 31% gewijzigd door Ronald op 01-02-2022 11:33]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Schumaster
@Ronald @alwind Heeft te maken met investeringsbudget. Zoals gezegd is voor mijn moeder, die verbruikt nu max 1500Kwh op jaarbasis. 2000/2500 heeft ze nog wat extra ruimte, maar meer is echt niet nodig.
Nieuwe CV-Ketel is net geplaatst, EV gaat er ook voorlopig nog niet komen(bovendien geen laadplek voor de deur).

[Voor 21% gewijzigd door Schumaster op 01-02-2022 11:34]

• Schumaster
migjes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:59:
@Schumaster
alleen 2x4 panelen, dat is te weinig voor een omvormer.
ik raad dan toch een +/-2x6 panelen aan, anders heb je niet genoeg Vmpp op de omvormer staan.
bedankt voor je uitgebreide post!
Kunnen we dit opvangen door te kiezen voor Solaredge, in plaats van met een string-omvormer?
Of dan toch 2x6 op de Growatt 2500?

[Voor 4% gewijzigd door Schumaster op 01-02-2022 11:38]

• Ronald
  • Nu online
@Schumaster energiebespaarlening.

Reken het uit. Prijs per paneel gaat omlaag... Rendement omhoog... En dan is de lening met 2-3 jaar afbetaald.

Later bijleggen kost gewoon de volle mep. Nu iets van 50-60% extra om het goed te doen.

Zorg dat je moeder geen PV spijt krijgt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Schumaster
Ronald schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:38:

Reken het uit. Prijs per paneel gaat omlaag... Rendement omhoog... En dan is de lening met 2-3 jaar afbetaald.

Later bijleggen kost gewoon de volle mep. Nu iets van 50-60% extra om het goed te doen.

Het geld is niet het probleem, ze heeft een richtbedrag in haar hoofd en daar gaan we het bij laten. Ze gaat in haar eentje de komende 10/15 jaar niet meer dan 2500KWH verbruiken(dat is al 1000KWh meer dan ze nu gebruikt), daarna is het nog maar de vraag of ze nog in dezelfde woning woont.

• migjes
Schumaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:36:
[...]

bedankt voor je uitgebreide post!
Kunnen we dit opvangen door te kiezen voor Solaredge, in plaats van met een string-omvormer?
Of dan toch 2x6 op de Growatt 2500?
no, prob.

nop, solaredge is nog erger, dan heb je toch al snel minimaal 2x6 panelen nodig, en speciale optimizers.
dan kun je nog beter voor 2x8 gaan.

maar als je echt wil gaan voor de goudmijn, kan ook.
dan neem je een Growatt 2500 TL-XE en dan hang je daar gewoon 2x8x+/-330Wp aan.
(probleem is dat veel installateurs dit niet snappen en dus niet willen aan leggen. ;) )

mijn persoonlijke keuze is: 3600VA omvormer, gewoon omdat een 16A groep lekker goedkoop is.
en dan 2x10x350Wp.
dit geeft goedkope aanleg en veel opbrengst.
maar alles is schuifbaar als je iets anders zou willen. ;)
Schumaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Het geld is niet het probleem, ze heeft een richtbedrag in haar hoofd en daar gaan we het bij laten. Ze gaat in haar eentje de komende 10/15 jaar niet meer dan 2500KWH verbruiken(dat is al 1000KWh meer dan ze nu gebruikt), daarna is het nog maar de vraag of ze nog in dezelfde woning woont.
boeit niet.
je kunt nu 0,32€/kWh verdienen voor overige stroom.
dus ook over productie is gewoon effectief tegenwoordig.
we leven niet meer pre 2021, de werkelijkheid is veranderd. ;)

[Voor 25% gewijzigd door migjes op 01-02-2022 11:45]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47

timovd

Voorsprong door techniek

PV spijt is toch het woord van het jaar 2021?
Voor iets meer kun je beide daken zo vol mogelijk leggen. Met de juiste energiemaatschappij kun je er een flink rendement op krijgen, zeker nu de prijzen zo hoog zijn.
En ook als ze het huis wil verkopen over een paar jaar, is dit alleen maar gunstig.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Schumaster
migjes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:44:
[...]

no, prob.

nop, solaredge is nog erger, dan heb je toch al snel minimaal 2x6 panelen nodig, en speciale optimizers.
dan kun je nog beter voor 2x8 gaan.

maar als je echt wil gaan voor de goudmijn, kan ook.
dan neem je een Growatt 2500 TL-XE en dan hang je daar gewoon 2x8x+/-330Wp aan.
(probleem is dat veel installateurs dit niet snappen en dus niet willen aan leggen. ;) )

mijn persoonlijke keuze is: 3600VA omvormer, gewoon omdat een 16A groep lekker goedkoop is.
en dan 2x10x350Wp.
dit geeft goedkope aanleg en veel opbrengst.
maar alles is schuifbaar als je iets anders zou willen. ;)

[...]

boeit niet.
je kunt nu 0,32€/kWh verdienen voor overige stroom.
dus ook over productie is gewoon effectief tegenwoordig.
we leven niet meer pre 2021, de werkelijkheid is veranderd. ;)
Logisch, maar we zitten nog steeds met het max te besteden bedrag :)
Zou je voor zo'n Growatt 2500 2x6 panelen van 370WP aanraden? Of heeft die echt minimaal 8 panelen per string nodig? Ikzelf heb op mijn Growatt 3000 2 strings van 5 panelen, maar die liggen wel pál op het zuiden...

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30

Het gaat om het niet krijgen van niet-vol-leg-spijt @Ronald !

Kijk idd of je niet 2X8 panelen kan doen. Desnoods financier je zelf een deel voor je moeder, sluit een Engie jaarcontract af en je hebt in 1 jaar ongeveer de helft van de kosten voor die extra 8 panelen alweer terug.

Je moeder zal raar opkijken wanneer ze bijvoorbeeld 800 euro terug krijgt van de leverancier!

• migjes
Schumaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Logisch, maar we zitten nog steeds met het max te besteden bedrag :)
Zou je voor zo'n Growatt 2500 2x6 panelen van 370WP aanraden? Of heeft die echt minimaal 8 panelen per string nodig? Ikzelf heb op mijn Growatt 3000 2 strings van 5 panelen, maar die liggen wel pál op het zuiden...
oke een lesje PV. ;)

een growatt ala:
https://cdn.webshopapp.co.../growatt-xe-datasheet.pdf

die werken het beste als ze rond de 350Vmpp krijgen.
zie ook:

nu geeft een paneel +/-33Vmpp, maar is die warmer dan zakt dat nog iets, laten we zeggen 29Vmpp.
(als ze warm worden dan liggen ze in de zon, vreemd he. >:) )
350V / 29Vmpp = 12 panelen, maar dit is dus wel per mpp en hij heeft er 2.
dus wil je die omvormer perfect hebben heb je dus 2x12x3??Wp nodig.

gelukkig werkt een omvormer ook met minder Vmpp, heb je alleen iets minder rendement uit de panelen.
en dan is het maar net de vraag, hoeveel rendement wil je inleveren voor de minder panelen. ;)
dus dit stukje is persoonlijk, en geen vast gegeven, maar hoe verder je van het optimum af zit de slechter je opbrengst. ;)

(als ik dan lees dat je 2x5 panelen hebt, dan zou ik je set even om pluggen naar 1x10.
maar ik weet niet alles, misschien heb je speciale panelen en dan kan het niet.)

6x29Vmpp = 174Vmpp, het kan maar is wel wat laag.
en panelen zijn zo goedkoop dat je echt beter voor 2x8x3??Wp kunt gaan.
(het maakt niet veel uit of het een 330Wp of een 370Wp is.)

maar je hebt ook nog panelen zoals dit:
https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html
deze leveren 42Vmpp.
en dan 6x42Vmpp = 250Vmpp.
en ja dat is toch weer iets beter.

(mijn mening is 2x8x3??Wp is eigenlijk de kleinste oost-west die je kunt maken, +/- met de huidige spullen.
hier zit gewoon de sweetspot en is weinig aan te veranderen.
goedkoop aan te laten leggen en hoogste opbrengst voor de kosten.)

• Ronald
  • Nu online
@Schumaster okay poging 3 is scheepsrecht:

Waterval aan mensen met zelfde advies, maar ik weet vrijwel zeker dat je nog steeds de getallen niet in gaslicht.com ingevoerd hebt...

Heb je het beste met je moeder voor of wat? Zorg dat ze een geïnformeerde keuze maakt. Vraag de offertes op voor beide daken. Reken alles voor.

• Schumaster
migjes schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:49:
[...]
mijn mening is 2x8x3??Wp is eigenlijk de kleinste oost-west die je kunt maken, +/- met de huidige spullen.
hier zit gewoon de sweetspot en is weinig aan te veranderen.
goedkoop aan te laten leggen en hoogste opbrengst voor de kosten.
Bedankt voor deze onderbouwing, ipv "leg aan beide kanten 12 panelen neer", hier kan ik wat mee!
Ik ga even een offerte opvragen voor 2x6 en 2x8 panelen, dan kan ik gezien het (waarschijnlijk) geringe prijsverschil sturen op 2x8 als advies.

Overigens voor mijn eigen PV installatie destijds berekend dat het verschil tussen 2x5 of 1x10 rond de 20KWh per jaar aan opbrengst was. Voor toen gekozen om het dan maar in 2 strings te laten, om zo, zeker in het begin, makkelijker te kunnen zien of alle panelen optimaal functioneren(verschil in opbrengst per string). Inmiddels heb ik deze nu 2 jaar, dus zal ze binnenkort even omprikken naar 1x10. Inmiddels genoeg vergelijkingsmateriaal van de afgelopen 2 jaar om gebreken te constateren :)
Ronald schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:41:
@Schumaster okay poging 3 is scheepsrecht:

Waterval aan mensen met zelfde advies, maar ik weet vrijwel zeker dat je nog steeds de getallen niet in gaslicht.com ingevoerd hebt...

Heb je het beste met je moeder voor of wat? Zorg dat ze een geïnformeerde keuze maakt. Vraag de offertes op voor beide daken. Reken alles voor.
Nogmaals, ik snap de beredenering meer investeren = meer winst wel, maar dat was niet de opzet van deze case.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47

timovd

Voorsprong door techniek

@Schumaster dat is contrasterend met deze zin in je topic start:
Volgens mij is het echter, zeker met afschaffing saneringssalderingsregeling in gedacht, toch veel beter om toch voor oost-west te gaan

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• migjes
Schumaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Bedankt voor deze onderbouwing, ipv "leg aan beide kanten 12 panelen neer", hier kan ik wat mee!
Ik ga even een offerte opvragen voor 2x6 en 2x8 panelen, dan kan ik gezien het (waarschijnlijk) geringe prijsverschil sturen op 2x8 als advies.
alles tussen de 2x6 en de 2x12 is goed (op 1 fase omvormers).
maar een 1x6 + 1x8 etc etc etc.... kan ook allemaal.
het is net wat je wil, elke mpp heeft zijn eigen regeling dus verschillende string lengte geen probleem.
oost-west heeft maar 1 nadeel, je hebt al snel 12 panelen nodig(dus 2x6)

en ja 5 panelen het werkt ook wel, maar je hoeft niet veel probleem te hebben en je zit al over de grens.
en dat is net zonde, dan beter maar een paneeltje of 2 extra, het zijn de kosten niet. ;)
Overigens voor mijn eigen PV installatie destijds berekend dat het verschil tussen 2x5 of 1x10 rond de 20KWh per jaar aan opbrengst was. Voor toen gekozen om het dan maar in 2 strings te laten, om zo, zeker in het begin, makkelijker te kunnen zien of alle panelen optimaal functioneren(verschil in opbrengst per string). Inmiddels heb ik deze nu 2 jaar, dus zal ze binnenkort even omprikken naar 1x10. Inmiddels genoeg vergelijkingsmateriaal van de afgelopen 2 jaar om gebreken te constateren :)
berekenen is geen praktijk, leuk maar je krijgt gewoon weg niet alle factors berekend.
de natuur is gewoon weerbarstiger. ;)
dus prik eens om. ;)
Nogmaals, ik snap de beredenering meer investeren = meer winst wel, maar dat was niet de opzet van deze case.
helaas het is wel waar je voor staat.
kleine setjes zijn gewoon duur als je alleen naar het aantal € per Wp kijkt.
ze moeten naar je toe rijden voor 1000Wp maar ook voor 4000Wp, en dat verdeelt de kosten.
maar gelukkig (of jammer genoeg) zijn de kWh prijzen op dit moment niet te overzien.
ik heb nu zelf 0,42€/kWh wat ik saldeer, en overige kWhs zijn al 32€/kWh.
en dan dat ik nog geen half jaar geleden maar 0,23€/kWh saldeerde en maar 0,07€/kWh kreeg voor overig.

hoe lang deze situatie blijft, dat weet ik niet, maar duur is de stroom wel. ;)

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 09:53
Goeie techneuten echo bubbel hier. Met de beste intenties, maar gewoon geen antwoord op de vraag. Een rationele suboptimale keuze kan voor eennander nog steeds de beste keuze zijn.

Het advies voor de rationele keuze is al meer dan eens gegeven, en daarmee op een gegeven moment ook wel klaar.

• Ronald
  • Nu online
Het antwoord op de vraag is ook al gegeven door @migjes

2 Strings van 4 zijn moeilijk voor omvormers. 1 string van 8 niet.

2 dakdelen leggen is duurder, want duidelijk meer werk dan 1. Kost bovendien een duurdere omvormer want 2 trackers nodig, of dure micro's.

Solaredge kan misschien met een SE2000M, reteduur een ik kan er geen simulatie mee doen of het wel echt werkt.

Dus gewoon lekker het systeem op west leggen met 8 panelen en over 3 jaar spijt hebben 👍👍👍

• Schumaster
rbaidjoe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:13:
Goeie techneuten echo bubbel hier. Met de beste intenties, maar gewoon geen antwoord op de vraag. Een rationele suboptimale keuze kan voor eennander nog steeds de beste keuze zijn.

Het advies voor de rationele keuze is al meer dan eens gegeven, en daarmee op een gegeven moment ook wel klaar.
Dit dus :) als het mn eigen dak was had ik echt wel alles vol gelegd, maar dat is niet het geval.

Iedereen bedankt voor de tips :)

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 09:53
Ronald schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:23:
Het antwoord op de vraag is ook al gegeven door @migjes

2 Strings van 4 zijn moeilijk voor omvormers. 1 string van 8 niet.

2 dakdelen leggen is duurder, want duidelijk meer werk dan 1. Kost bovendien een duurdere omvormer want 2 trackers nodig, of dure micro's.

Solaredge kan misschien met een SE2000M, reteduur een ik kan er geen simulatie mee doen of het wel echt werkt.

Dus gewoon lekker het systeem op west leggen met 8 panelen en over 3 jaar spijt hebben 👍👍👍
Voordeel van 8 panelen op west is dat bij de spijtupgrade er geen lelijk verschil in panelen op een dakhelft te zien is. De 8 spijtpanelen voor de upgrade kunnen dan als een mooi egaal monochroom vlak op se andere dakhelft.

• migjes
Schumaster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Dit dus :) als het mn eigen dak was had ik echt wel alles vol gelegd, maar dat is niet het geval.

Iedereen bedankt voor de tips :)
jep, oost-west is gewoon 2x zoveel panelen, niet veel aan te doen.
2x4 gaat gewoon niet werken (zonder bokkensprongen).
dan blijft over 1x8 en niet oost-west of 2x6(liever 2x8 en beter 2x12) oost-west.
(en de tussen vorm, 2x8/2x6 op de zelfde omvormer als 1x8, niet speciaal mooi, maar kan wel als moet.)

maar door het verhaal loop ook nog:
salderen is eigenlijk deze 1 januari al voor de 1/2 afgeschaft (afgeschaald is beter woord misschien hier voor.).
deel belasting (waar salderen dus over gaat) is gewoon heel klein geworden.
hadden we eerst +/-75% belasting op elektra is dit nu nog maar +/-25%
kregen we eerst maar 4-8ct per kWh die we over hadden, krijg je nu als je een beetje handig bent al 32ct per kWh zonder salderen.

ik kan met alle zekerheid zeggen, dit zijn maffe tijden, en dan druk ik mij rustig uit. ;)

(ik heb nog geen afdakje voor de fietsen, ze staan in de regen en dat is niet goed.
aangezien golf platen duur zijn, gebruik ik nu maar 5x440Wp.
tja dat is goedkoper als golfplaten die leveren geen bal op. ;) )

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee