2e Fan voor Voeding, slecht ?

Pagina: 1
Acties:

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Naar aanleiding van [topic=211323/1/25] heb ik een vraagje.

Ik heb mijn Aopen-voeding een beetje bewerkt. Ik heb het roostertje weggeslepen met een fake-dremel, en heb er voor in de plaats een 92MM Sunon-casefan (48,5 CFM) opgezet.

Nou is mijn vraagje of dit goed is, aangezien de 80MM PSU-Fan nu wat harder zal gaan draaien.
Okay, en nu beantwoord ik de vraag al een klein beetje, het is niet helemaal goed, want de 80MM fan zal gaan "slijten", maar hoe zit het dan met de Enermax voedingen die 2 PSU-fans hebben ?? Draaien beide fans op gelijke sterkte of is de ene fan sterker dan de andere, zo ja, welke ?

De huidige situatie vind ik wel fijn, omdat de processors minder heet worden doordat de warmte beter afgevoerd wordt.

De search kon bij mij niet echt een bevredigend antwoord geven. Ook heb ik op de Enermax-site gekeken, maar daar wordt ook niet echt veel info over de 2 PSU-fans gegeven.

-

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Bij enermaxen is de "voorkant"van de voeding ook gedeeltelijk open, enige overdruk zal daar dus uitgaan...

Maar je zal van het fan stacken eigenlijk niet echt last hebben tenzij de fans direct op elkaar zitten en dat de lucht dus echt nergens anders heen kan...

Verwijderd

euhm, in een enermax voeding zitten die twee fans niet op elkaar hé...
Als dat is wat je gedaan hebt, kan je beter je voeding nog een beetje meer modden :)

Verwijderd

Niet zo'n slim idee.
Het geeft een heleboel turbulentie (en dus lawaai), en er word waarschijnlijk zelfs nog minder lucht uit gegooid dan wanneer die 92mm fan alleen zou werken. Die 80mm gaat dan namelijk die 92mm fan afremmen met z'n luchtstroom, en houdt het aanzuigen van lucht ook nog tegen (in verhouding tot die 92mm). Het zou veel beter zijn als je die 92mm onder je voeding plaatst zodat hij direct de warme lucht van de processor wegzuigt.

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 16:35
ik heb ook es 2 fans opmekaar gezet en ingebouwd voorin me kast, maar et hielp echt helemaal nix.

Verwijderd

En als je nu een 60mm fan aan je onderkant van je voeding doet en je hebt een 80mm fan als outtake in je voeding ?? Dan heb je dus onderdruk,... dat zou dus wel moeten gaan ??

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Hmmmm.....

Sorry voor mijn wat brakke uitleg.

Ik bedoelde dus dat ik het roostertje aan de onderkant heb weggehaald en daar die 92MM Casefan heb neergeplaatst. Dus ik heb niet die Sunonfan op de 80MM-psufan geplakt.

Er zal dus in de voeding overdruk ontstaan.

Na de uitleg van BrZ is het me dus duidelijk geworden dat de Enermax'en aan de voorkant nog een rooster hebben zodat eventuele overdruk weg kan.

Is het nu verstandig om aan de voorkant ook een klein roostertje te maken ?? Of maakt het weinig uit ?

-

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Het maakt weinig uit. Maar als je enigszins om het lawaai van je PC geeft, zou ik je aanraden die fan achter op je voeding eruit te zwieren, er een mooie fanguard in te zetten en alleen met die 92mm te werken. Het is veel stiller en geeft een decent airflow :D

Ik heb het nl. ook zo gedaan, ik ga nu zelfs een 120mm papst onder op mijn voeding steken.

Verwijderd

waarom zou je je voeding extra coolen :?
maakt alleen maar meer herrie
maar slecht zal het niet zijn nee

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik doe het niet om mijn voeding beter te koelen, wel om de warmte van mijn CPU beter af te voeren ;)
Pagina: 1