Slaapkamer in gegoten Kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davygeerts
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-01-2023
Hey,

Uit noodzaak ( huis heeft maar 2 slaapkamers en we hebben 3 kinderen ) willen we voor de oudste zoon een "tijdelijke" slaapkamer in de kelder maken.

Het is een volledig gegoten kelder ( muren 35cm dik) en watervrij. De huidige vochtigheidsgraad zit rond de 65% en temperatuur in winter consant 15gr en in de zomer 18gr. We gaan de de muren (voor een mooie afwerking) bekleden met gyproc (10cm van vloer af) en een vinylaminaat leggen die warm aanvoelt en toch waterbestendig is (in geval van :) )

We gaan een ruimte van 9x5 onderverdelen met een scheidingswand in 2 ruimtes. Beide ruimtes hebben 2 ventilatie gaten die mometneel gebruikt worden als verluchtingsgaten van de kelder. Er is nooit vocht/schimmel in de kelder te bespeuren.

In het kader van verwarming en luchtkwaliteit wou ik eens polsen wat jullie zouden voorstellen om deze ruimte kwalitatief leefbaar te maken om te slapen(primair) en af en toe te studeren en te vertoeven.

- Ventilatie --> buisventilator in dekelder zetten en ventielatiebuis in slaapkamer gebruiken voor de aanvoer verse lucht

- Verwarming --> geen idee :) radiator trekken? infrarood ?

- Ontvochtiger zal wel nodig zijn ( in de ruimte of in andere ruimte mogelijk te plaatsen? )

Ik weet dat veel mensen die misschien in vraag stellen, maar het is de enigste oplossing als de zoon en eigen kamer wilt hebben.

Alle tips en tricks welkom

Is er een systeem bv dat alles combineert ( ventileren , ontvochtigen en mss verwarming ? ) Airco kan ontvochtigen als het in koude modus staat, de kans dat we in de kelder gaan koelen zal eerder nihil zijn :)

Alvast bedankt voor de moeite en jullie tijd.

Groetjes

Davy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gezien je best wil kijken naar de installatie van het huis zelf en de constructie om te zien wat er mogelijk is, is het nu vooral gissen.

Ik denk eerst aan mechanische ventilatie voor goede aanvoer en afvoer van lucht.
De aanvoer komt idealiter uit een ander deel van het huis, zodat het al deels voorverwarmd is, en niet direct van buiten. Dat kan dus ook prima een kier onder de deur zijn, hopend dat de trap naar boven in de woonkamer uit komt en niet in een vochtige koele garage.

Met goede ventilatie en verwarming is een ontvochtiger dan ook niet nodig.

Verwarming kun je doen naar gelang je voorkeur. Dat maakt verder niet zo veel uit.

Een radiator is uiteraard goedkoper in gebruik dan infrarood, maar wederom afhankelijk van je situatie. Met een overdaad aan zonnepanelen op het dak is het misschien niet zo'n issue. Ook handig om te bedenken voor hoe lang je dit wilt doen. Is het voor 2 jaar, of verwacht je dit meer als permanentere oplossing?

[ Voor 17% gewijzigd door Hann1BaL op 01-02-2022 09:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik mis daglicht. een fijne ruimte heeft naast verwarming en luchtkwaliteit ook daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

twain4me schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:41:
ik mis daglicht. een fijne ruimte heeft naast verwarming en luchtkwaliteit ook daglicht.
Best een goed punt. Geen idee of zoiets mogelijk is:
https://www.velux.co.uk/products/sun-tunnels

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 20:39

Haan

dotnetter

Daglicht moest ik ook direct aan denken, ik weet niet hoe de omgeving er verder uit ziet, maar misschien is het mogelijk om een schacht te graven zodat er een raam in de muur gemaakt kan worden? Zoiets dus
Afbeeldingslocatie: https://cdn.slimster.nl/upload/cms/18/Koekoekraam%20kelder.jpg
Of ziets
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/474x/7c/47/b2/7c47b2cc505e193f538a9f67f802a6b2.jpg

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Haan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:59:
Daglicht moest ik ook direct aan denken, ik weet niet hoe de omgeving er verder uit ziet, maar misschien is het mogelijk om een schacht te graven zodat er een raam in de muur gemaakt kan worden? Zoiets dus
[Afbeelding]
Of ziets
[Afbeelding]
Je zit wel (ruim) onder maaiveld he, ik zou niet weten hoe dat eerste voorbeeld goed kan gaan....
Normaal gesproken hebben kelders hier een koekoek voor.
Maar een geleiding element zoals een lichttube is een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Wat is er nu van ventilatie in die kelder? Zijn die gaten gewoon open naar buiten, op dezelfde kant (dus geen trek)?
Start eerst eens met een simpele casefan er op te zetten voor een paar dagen, en te zien wat dat doet met de vochtigheid, mee met anderen dat ventilatie (en eventueel wat verwarming) wellicht je vocht"probleem" grotendeels oplost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:42

Tazzios

..

even wat losse flodders:
ipv. luchtaanvoer is lucht afvoer gebruikelijker, je wilt vocht tenslotte weg hebben. Of je moet aan en afvoer doen (met wtw?).
Indien je ventilatie aanbrengt zal de vochtigheidsgraad gaan dalen EN bij verwarmen daalt de relatieve vochtsheidgraad ook al.
Airco lijkt mij de beste optie, efficient in verwarmen en met koelen. Mogelijk is het na isoleren en ventileren wel wenselijk geworden om ook te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mooi dat je nu geen last hebt van vocht, dus ook in de nieuwe situatie goed blijven ventileren. Geen ventilatie is killing voor een kelder, deze zweet toch altijd heel licht. Mocht je iets met de muren gaan doen, altijd zorgen dat dit een ademend materiaal is.

Wat betreft bouwbesluit heb je inderdaad daglicht nodig in een slaapkamer omdat dit een verblijfsruimte is.

Een sparing in iets bestaands maken is altijd wat lastiger (ook i.v.m. bovenbouw, opleggingen van vloeren etc.). Maar als het niet al te lastig is zou ik toch wel een raam maken. De producten van MEA zijn niet heel duur en zo maak je simpel een venster + koekoek. Te verkrijgen bij https://www.kelderkoekoeken.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 01-02-2022 10:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:33

Nakebod

Nope.

Ondanks dat ik snap dat je een extra slaapkamer wilt, heb je nagedacht over veiligheid?
Als er maar 1 vluchtroute is zou ik hier zelf nooit een slaapkamer van willen maken.

Als je zelf het risico wilt lopen: Wat mij betreft prima. Maar ik zou dat nooit van je kinder(en) vragen om dat risico te lopen. Kans op brand/calamiteiten is helaas nooit nul, hoeveel rook/co2 melders je ook hebt.

Dus bekijk ook opties of het mogelijk is om een brandtrap te (laten) graven/aanleggen. Als je toch al iets met daglicht/ventilatie wilt is dat hopelijk te combineren.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

@bbbrumbrum een koekkoek zie je volgens mij vooral in de stad; in onze huidige woning hebben we dat ook niet (aan buitenkant, in tuin, een opstaand randje van 5CM)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@davygeerts Plaats eens wat foto's van de situatie nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Als je ventileert is een ontvochtiger wellicht nieteens meer nodig. Zeker niet als je ook nog gaat verwarmen.
Dan gaan die 65% echt wel omlaag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 20:51
Nakebod schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:17:
Ondanks dat ik snap dat je een extra slaapkamer wilt, heb je nagedacht over veiligheid?
Als er maar 1 vluchtroute is zou ik hier zelf nooit een slaapkamer van willen maken.
Wat zijn de alternatieve vluchtroutes normaliter dan? In een flat(maisonettes in het bijzonder) is dat niet veel anders toch?

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 01-02-2022 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:16
com2,1ghz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Wat zijn de alternatieve vluchtroutes normaliter dan? In een flat(maisonettes in het bijzonder) is dat niet veel anders toch?
Ramen die open kunnen.
Je kan dan naar buiten via het dak, uitbouw, balkon of gewoon springen.
Bij flats zijn de regels behoorlijk uitgebreid.

Nu is het bij een eigen woning denk ik niet zo strak geregeld, dus ik denk dat er veel mag.
Maar je zit sowieso met daglichttoetreding wat vereist is voor een leefruimte.

Het 2e plaatje van @haan lijkt mij wel ideaal.
Een mooie oplossing voor daglicht en ventilatie, met een veluxraam boven het maaiveld zodat het geen vergaarbak van troep is.
En als dat raam niet in het midden maar bovenaan scharniert als een luik, is dat ook een prima nooduitgang.

[ Voor 52% gewijzigd door FRANQ op 01-02-2022 11:00 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als het een noodoplossing zou zijn, en het je kind betreft, zou ik het andersom draaien.

Je kind zal waarschijnlijk en aannemelijk meer tijd in zijn kamer doorbrengen dan jij en je vrouw.

Ik zou er dan voor kiezen, zeker ivm daglicht en frisse lucht, om dan zelf in de kelder te gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:33

Nakebod

Nope.

com2,1ghz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Zoals @FRANQ ook al aangaf, ramen, balkons, dak, klimmen, springen.
Ook zonder balkon kan je met een vluchtladder (https://www.brandpreventiewinkel.nl/vluchtladders/ ) nog ontkomen. Niet verplicht om te hebben zover ik weet, maar ik zou het wel weten als dat mijn enige optie is voor een 2e vluchtweg. Verwacht dat voornamelijk oudere flats maar 1 vluchtweg hebben. Mag toch hopen dat dat tegenwoordig niet meer toegestaan is :X

Maar als je in de kelder zit, met maar 1 trap naar boven...

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05 20:13
offtopic:
Ik weet niet hoe oud de oudste zoon is die hier komt te slapen. Maar rond puber leeftijd kun je er vanop aan gaan dat deze vlucht ladder niet alleen gebruikt zal worden om te vluchten :9 Ik kan mij nu al indenken wat er gebeurt als hij "huisarrest" krijgt :D Ik had het namelijk ook (?) gedaan, al zegt dat misschien meer over mij toen ik nog 'jong' was haha

[ Voor 10% gewijzigd door Fidelity op 01-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nakebod schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Dat zijn geen officiële vluchtroutes ;)
Op een zolder heb je ook maar 1 trap naar beneden.

Ik vind het altijd grappig dat een kelder een bepaald veiligheidsgevoel bij mensen triggert. Heeft toch iets beangstigends ofzo. Maar ik kan je vertellen dat ontsnappen door een raam van 0,6 x 1 meter wat zo'n beetje tegen het plafond zit, met daaraan een koekoek van 1x0,4 meter met een stalen rooster ook nog een hele opgave is, zo niet onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 13:46
Ga je de wanden van de kelder isoleren? Ik kon uit de 10 cm Gyproc niet helemaal opmaken of dat hier isolatie is meegenomen.

Voor de verwarming zou ik zelf voor vloerwarming gaan (droogbouw systeem, er vanuitgaande dat er al een dekvloer in ligt). Dit zorgt voor een stabiele ruimte verwarming, wat wellicht wat wenselijker is dan een radiator (die creëert een warmte hotspot op de wand waar hij hangt, waardoor de constructie niet gelijkmatig verwarmd). Een airco lijkt mij overbodig, omdat de temperatuur ondergronds nooit boven die 18 graden komt.

Daglicht is zeker een pré (en officieel een vereiste, zoals bovenstaand al aangegeven). Hoe hoog staat het grondwater? Dat zou ik eerst in kaart brengen. Het aanbrengen van koekoeken in een gebied met een hoge grondwaterstand moet goed gebeuren. De aansluiting tussen de nieuwe koekoek en de bestaande kelder moet goed aangebracht worden, anders is deze niet waterdicht en gaat het lekken. Een hoge grondwaterstand zorgt voor veel waterdruk. Bij voorkeur kun je het beste een in het werk gestorte koekoek laten aanbrengen in een grondwaterrijk gebied.
Als grondwater geen issue is, dan zou je hem van metselwerk kunnen maken. Zorg er bij beide gevallen wel voor dat regenwater dat in de koekoek komt, kan weglopen (bij een grondwaterrijk gebied zul je hem op de riolering moeten aansluiten, bij geen grondwater kan het infiltreren in de ondergrond).

Mocht je een koekoek niet zien zitten, dan kun je een beloopbaar glasplaat in de begane grondvloer overwegen. Als je deze achter bijvoorbeeld een pui legt, dan komt daar veel licht door naar binnen. Met een gordijntje kun je hem eventueel afsluiten.

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/153/128/309_2160.jpg

En zoals de rest al heeft aangegeven, ventileren is echt belangrijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Nakebod schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Ook zonder balkon kan je met een vluchtladder (https://www.brandpreventiewinkel.nl/vluchtladders/ ) nog ontkomen. Niet verplicht om te hebben zover ik weet, maar ik zou het wel weten als dat mijn enige optie is voor een 2e vluchtweg. Verwacht dat voornamelijk oudere flats maar 1 vluchtweg hebben. Mag toch hopen dat dat tegenwoordig niet meer toegestaan is :X

2e vluchtweg is gewoon niet verplicht. de normale vluchtroute moet aan strenge eisen voldoen icm early warning (gekoppelde rookmelders) ook ruim voldoende. Die vluchtladdertjes uit het raam zijn niet alleen niet verplicht of toegestaan als vluchtroute maar worden soms zelfs afgeraden, er pleuren waarschijnlijk meer mensen van af en pletteren op straat neer dan er daadwerkelijk extra in veiligheid zijn.
Cheesy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Ik vind het altijd grappig dat een kelder een bepaald veiligheidsgevoel bij mensen triggert. Heeft toch iets beangstigends ofzo. Maar ik kan je vertellen dat ontsnappen door een raam van 0,6 x 1 meter wat zo'n beetje tegen het plafond zit, met daaraan een koekoek van 1x0,4 meter met een stalen rooster ook nog een hele opgave is, zo niet onmogelijk.
ik zou ook gewoon via de trap gaan nadat je het rookalarm hebt gehoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik mis nog wat informatie over de stahoogte, afhankelijk daarvan zou ik ook naar droogbouw-vloerverwarming kijken.

elleP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:55
Waarom een kind in een donkere kelder steken?
Kinderen leven zowat in hun kamer.

Kruip er zelf in. Ouders gebruiken die ruimte toch enkel om te slapen, dus daglicht is zelfs ongewenst.

Ik heb mezelf ook de minst aangename kamer gegeven en mijn kinderen krijgen de kamers weg van de straat en met leuke extra's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:42

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou als kind dolblij zijn als ik de kelder kreeg toegewezen.
Lekker rustig en na een avondje doorhalen in de kroeg lekker donker en koel wakker worden op een brakke zondag.

[ Voor 4% gewijzigd door MLLL op 01-02-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Laatst online: 28-05 14:06
Er is natuurlijk een groot verschil tussen en kind van 2 en een van 20...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

akoster schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:24:
Er is natuurlijk een groot verschil tussen en kind van 2 en een van 20...
ja, die van 2 zijn volwassener. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 22:07
@davygeerts
Beton is nooit écht waterdicht, dus ik zou als eerste een waterdichte coating aanbrengen en daarna pas je voorzet muur.
Verder kan je op youtube hele leuke voorbeelden vinden hoe je een nep raam kan maken, die daglicht kan nabootsen.
Als het een echte kelder is, zal de temperatuur redelijk stabiel blijven, zeker na isolatie (denk ook aan de vloer!) Dus als er eenmaal in geleefd wordt kan je waarschijnlijk met een simpele elektrische kachel het al snel warm krijgen en houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:55
Da’s iets nieuws.
Op mijn vorige job was de kelder, uit gegoten beton anders wel 100% waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 22:07
cadsite schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Da’s iets nieuws.
Op mijn vorige job was de kelder, uit gegoten beton anders wel 100% waterdicht.
Ik heb even gekeken op google :P en daar wordt gesproken dat beton pas vanaf 30cm waterdicht is. Dus bij TS gaat het goed. Neemt niet weg dat in beton wel een hoop vocht kan zitten, ook vanuit de leefruimte. En je weet ook niet of de kelder waterdicht is gemaakt vanuit de buitenkant.
Dus het dampdicht maken is volgens mij een prima idee:
https://www.becosan.com/n...e-wordt-beton-waterdicht/

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 01-02-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Cheesy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Op zolder kun je toch het (dak)raam nog uit. Dat kan hachelijk zijn maar liever een gebroken been dan dood. Toen ik nog op een maisonnette woonde op 4 en 5 hoog had ik op mijn slaapkamer en logeerkamer (achterkant) ook “gewoon” een touw liggen. Brand aan de voorkant (bij de deur) was anders echt een doodvonnis. Dat niet iedereen daarover nadenkt wil niet zeggen dat het gevaar niet bestaat.

Kelder net zo, als de uitgang/trap geblokkeerd is door brand ben je klaar als er geen 2e uitgang is..

Ik heb er hier (rijtjeswoning) ook wel over nagedacht en in principe kunnen we overal op 2 manieren weg/huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 20:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@davygeerts Is verhuizen niet een optie?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn toch officiële regels voor ruimtes die als woonruimte mogen gelden?
Een vluchtroute is daar één van. Een kelder heeft die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 18:55
Voor zo'n koekoek kan je prima een vluchtoplossing creeren. Zorg dat een stalen rooster uit 2 of 3 kleinere delen bestaat zodat die te tillen zijn en controleer dat periodiek. Het raam van de koekoek moet dan naar binnen open kunnen gaan en je zet een opklapbaar trapje ergens in de hoek. Probeer het een keer uit en als het nog steeds lastig is, dan verander je wat. Klaar.
Je moet er even over nadenken, maar om nou de hele oplossing af te serveren als onveilig lijkt me lariekoek. Het is niet inherent onveilig, er slapen volksstammen in kelders.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:32
Nakebod schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:17:
+ @fm77

:') :')
Ja hoor. Laten we elk appartementsgebouw dat niet voldoet aan deze regels plat gooien. Want wat ben je met ramen, als je sowieso dood bent als je naar beneden springt. Ramen voldoen echt niet als vluchtroutes.

Vuur/rook stijgt. Je bent dus 10x veiliger in de kelder, dan op zolder.

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 01-02-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:41:
[...]

+ @fm77

:') :')
Ja hoor. Laten we elk appartementsgebouw dat niet voldoet aan deze regels plat gooien. Want wat ben je met ramen, als je sowieso dood bent als je naar beneden springt. Ramen voldoen echt niet als vluchtroutes.

Vuur/rook stijgt. Je bent dus 10x veiliger in de kelder, dan op zolder.
Het was een vraag :|
Ik kan me herinneren dat zolders zonder ramen niet als slaapruimtes mochten dienen. Lijkt me dat kelders niet veel anders zullen zijn. Maar het kan zijn dat dat alleen huurregels waren, en dat je met je eigen woning mag doen wat je wilt...

Toch zou ik (als ouder) het risico niet nemen. Als kind had ik een speelruimte in de kelder, en ik kan me ook herinneren dat die een keer tot de helft onder water stond na een flinke regenbui. Waar we de volgende ochtend pas achter kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Haan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:59:
Daglicht moest ik ook direct aan denken...
Inderdaad een goed idee. Ik wilde al toevoegen 'ook wel fijn als vluchtweg'. Maar las verderop dat dat al gemeld was.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2022 21:52 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

fm77 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:47:
[...]

Het was een vraag :|
Ik kan me herinneren dat zolders zonder ramen niet als slaapruimtes mochten dienen. Lijkt me dat kelders niet veel anders zullen zijn. Maar het kan zijn dat dat alleen huurregels waren, en dat je met je eigen woning mag doen wat je wilt...

Toch zou ik (als ouder) het risico niet nemen. Als kind had ik een speelruimte in de kelder, en ik kan me ook herinneren dat die een keer tot de helft onder water stond na een flinke regenbui. Waar we de volgende ochtend pas achter kwamen.
Een verblijfsruimte moet daglicht en ventilatie hebben staat gewoon in het bouwbesluit (en ja daar moet je aan blijven voldoen) nu is er geen bouwbesluit politie ... als dat een afweging voor iemand is.. maar je mag het bv ook niet verkopen of verhuren als slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

fm77 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:34:
Er zijn toch officiële regels voor ruimtes die als woonruimte mogen gelden?
Een vluchtroute is daar één van. Een kelder heeft die niet.
ik neem aan dat je er ook naar binnen kan via een trap, dan is dat dus ook de vluchtroute. :+
Pagina: 1