Toon posts:

Zonnepanelen, losse VD-aders, wat zegt NEN norm?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 23:51
Tweakers,

Jullie hulp nodig en een vraag die volgens mij niet eerder is beantwoord op ons Tweakers forum of het NL www.

Bij ons zijn zonnepanelen geïnstalleerd maar de aansluiting op de meterkast liep vertraging op door een loze leiding die niet meewerkte.

Nu zelf 5 x 2,5 mm² kunnen trekken door een andere loze leiding en daarmee kunnen we voorkomen dat we met een flinke omweg over het dak, langs de voorgevel en door de kruipruimte moeten.

Mijn vraag gaat over de normering van een en ander.

Is er een norm (NEN, ISO etc.) die voorschrijft dat hier geen 5 losse 2,5 mm² draden mogen worden gebruikt (en dus XMvK/YMvK is verplicht)?

Het betreft een 3-fasen omvormer met een maximaal AC uitgangsvermogen van 5 kW. Totale lengte is 27 m en aan één stuk dus geen verbindingen ertussen. Ik maak me geen zorgen over of het praktisch kan want vermogen per fase zal op de zonnigste dagen dan rond de 1.667 Watt liggen. Waar ik me zorgen om maak is of het is toegestaan, c.q. of verzekeraar er een punt van kan maken in het geval van brand of ander onheil. Dan gaan we buitenlangs met kabel.

Misschien dat iemand toegang tot die normen heeft of ervaring met hoe hier mee wordt omgegaan.

Alvast hartelijk bedankt.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Alle reacties

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:40

JustFogMaxi

Geld moet rollen

In een stijve buis van 16mm mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2.
https://elektricienaanhui...e-tips-voor-kabel-trekken

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-02 23:51
Dank je, betreft een flex 19 mm buis waarin 5 x 2,5 is toegestaan.

Mijn vraag ziet specifiek op de context van PV installaties.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee