• dcc88
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-01 21:31
Hoi allemaal,

Net als velen ben ik aan het kijken of het verstandig is om zonnepanelen te nemen.
Mijn probleem is dat ik een heel steil dak op het zuiden heb (75 graden) met ook nog 2 grote ramen waardoor er maar plek is voor max 5 zonnepanelen.

Is dit de moeite waard?
Ik heb nu een offerte voor 5 panelen 395wp met 5 micro omvormers (iq7+).
Daarnaast hebben ze ook nog een hoogwerker nodig om goed bij het dak te komen pkus de dakpannen liggen niet los op het dak (kan ook niet bij 75 graden).
Kostenplaatje ongeveer 4K incl Btw.
Rendement wordt geschat op 1800kwh (want dak echt helemaal zuid zonder bonen of wat dan ook ervoor).

Klinkt de prijs redelijk en is dit eigenlijk wel goed terug te verdienen?
Ik lees vaak 8 of meer zonnepanelen maar 5 lees ik nauwelijks.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
1. Prijs is aan de hoge kant, als je goed je best doet kun je voor rond 1 euro per watt piek klaar zijn
2. Desondanks is ook voor dit geld al een prima investering, stel kWh prijs is 35 cent dan verdien je de komende 2 jaar - ff uitgaande dat salderen nog heel 2023 mag - al ruim 1200 euro terug. Daarna telkens ietsje minder per jaar, maar terugverdientijd vermoedelijk binnen 8 jaar
- rendement is sowieso veel meer dan bitcoins, aandelen, whatever (eerste jaren 600 euro = 15 procent rendement!)
-btw kun je ook nog terugvragen...
- waarom micro omvormers als je pal zuid zonder schaduw zit, ik zou dus zeker wel ff wat meer offertes opvragen als ik jou was

[Voor 10% gewijzigd door jurjen_g op 01-02-2022 00:58]

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 16:46

Mooody

elmoody

jurjen_g schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:57:
- rendement is sowieso veel meer dan bitcoins, aandelen, whatever (eerste jaren 600 euro = 15 procent rendement!)
15% rendement is meer dan Bitcoin? Ik check zojuist de portfolio en zie toch echt 1500% rendement in 2 jaar tijd en 500% in 1,5 jaar tijd. Fake news :+

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:17
Wie weet kan er meer op, heb je tekening?, Maten, foto etc van dak?

[Voor 24% gewijzigd door Lardman op 01-02-2022 07:12]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dcc88 vul je topic aan volgens het hulptopic bovenaan het forum. Installateurs zien vaak te weinig mogelijkheden.

@jurjen_g een systeem van 5 panelen gaat gewoon niet onder de euro, zeker niet in lastige situatie...
Heel veel duurder is een micro omvormer oplossing niet... Dat gaat verzuipen in alle installatie kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:52
1. Prijs is aan de hoge kant, als je goed je best doet kun je voor rond 1 euro per watt piek klaar zijn
2. Desondanks is ook voor dit geld al een prima investering, stel kWh prijs is 35 cent dan verdien je de komende 2 jaar - ff uitgaande dat salderen nog heel 2023 mag - al ruim 1200 euro terug. Daarna telkens ietsje minder per jaar, maar terugverdientijd vermoedelijk binnen 8 jaar
- waarom micro omvormers als je pal zuid zonder schaduw zit, ik zou dus zeker wel ff wat meer offertes opvragen als ik jou was
de prijs is mss beetje hoog maar er is geen installateur ter wereld die hier 5 paneeltjes kan leggen voor 1800 euro ex btw. bij kleine aantallen zijn de setup costs (werkvoorbereiding, steigers bouwen, naar de klant rijden etc) even hoog als bij 12 panelen en dat zie je in de kosten. de prijs per Wp daalt sterk als je meer panelen kunt doen, maar dat is helaas niet echt een optie.

@ts: heb je geen schuurtje of ander dakje ergens nog?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:14
Als er een hoogwerker moet komen dat gaat dat je met 5 panelen (of 8) of welk klein aantal dan ook, NOOIT lukken. Een hoogwerker is echt wel een stuk duurder dan een stijfertje opbouwen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja de prijsopbouw is nu 180 per paneel (900 euro), 115 per omvormer (600 euro), 1000 euro installatie en de rest is voor bijzondere montage gok ik.

Al je geen schaduw hebt, kan je iets besparen door een growatt 1,5k omvormer te nemen, maar dat is allemaal peanuts.

Die omvormers (290VA) zijn qua formaat prima voor deze opstelling. Levert zonder schaduw 1.900 kWh op per jaar. Als je er een 2kVA omvormer tegenaan zou gooien, wordt dat 1.920kWh per jaar, dus dat zet geen zoden aan de dijk.

[Voor 40% gewijzigd door JvS op 01-02-2022 08:05]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

75 graden daken hebben vaak ook nog een deel plat bovenop.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dcc88

Dank voor de vele reacties.
Omcirkeld is het dak dat op zuid zit. Het hele grote vlak zit op noord helaas.

Er kunnen maar 5 zonnepanelen op omdat er ook nog 2 grote dakramen zitten (waartussen maar ongeveer 1 meter ruimte is), dus alleen boven de ramen kan 1 rij van zonnepanelen.

Eventueel op het dakkapel aan de noordkant nog wat panelen maar ondanks het vlakke dak (20/25 graden I guess?) zou die dan 1,75 meter onder de top van het dak liggen.

Schuur heb ik maar die ligt in de tuin en moet de zon eerst boven de woningen uitkomen, dus of dat wat opbrengt?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Is de dakkapel stevig en groot genoeg voor nog wat panelen in Oost-West opstelling? Als dat niet gaat zou ik er bij deze prijzen zeker nog een stuk of 5 op noord leggen. Dan heb je je opwek wat meer verspreid over de dag, als salderen ophoudt.

• dcc88
1. 1 euro per wp kan in deze markt niet meer denk ik? Bij mijn dak zeker niet.
2. Ik verbruik per jaar 3500-4000 denk ik. Opbrengst panelen is 1800-1900. Nu met salderen prima. Maar zodra salderen wegvalt, wat betekent dit precies voor mij? Heb wel een beetje gekeken online maar is me niet duidelijk.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:17
dcc88 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:46:
[...]

1. 1 euro per wp kan in deze markt niet meer denk ik? Bij mijn dak zeker niet.
2. Ik verbruik per jaar 3500-4000 denk ik. Opbrengst panelen is 1800-1900. Nu met salderen prima. Maar zodra salderen wegvalt, wat betekent dit precies voor mij? Heb wel een beetje gekeken online maar is me niet duidelijk.
Nee inderdaad, ik las slecht gisteravond laat, op je moeilijke dak zijn de installatiekosten in verhouding natuurlijk veel meer, dus ik sluit me aan bij de rest dat de aanbieding prima is. Wel nog tip: reken eens uit wat noord zou kunnen opleveren, er zijn genoeg Tweakers die ook op noord leggen...

T.a.v. salderen:

Als de zon schijnt: Je wekt op, verbruikt een gedeelte direct in je huis, maar de rest lever je terug. Dit zie je op je meter (en jaarrekening) als teruggeleverde energie
Als de zon niet schijnt: al je verbruik komt van de leverancier.

in 2022, en de meesten verwachten ook nog in 2023 mag je het totaal teruggeleverde helemaal aftrekken van het totaal afgenomen van de leverancier, zolang het saldo "positief" is. Als je over een jaar in totaal meer afneemt dan teruglevert (en dat doe je dus), betekent dit dat elke opgewekte kWh jouw precies het bedrag oplevert wat je anders zou betalen om het af te nemen (even in mijn voorbeeld: 35 cent per kWh.

Nu gaan ze salderen afbouwen, dat wil zeggen dat vanaf ik gok 2024, maar theoretisch kan dat ook al vanaf 2023 zijn, mag je elk jaar een minder groot bedrag zomaar aftrekken. Bijvoorbeeld het eerste jaar mag je nog maar 91% van het totaal teruggeleverde helemaal aftrekken, de overige 9% wordt dan "een reeele vergoeding" voor betaalt. Dat wil zeggen dat 91% voor jou telt als 35 cent, maar 9 % krijg je dan bijvoorbeeld nog maar 9 cent voor. En elk jaar verschuiven die percentages, dus uiteindelijk krijg je voor al je teruglevering alleen nog maar je "reeele vergoeding" in plaats van dat je het aftrekt van je verbruik.

Overigens heb je ook binnen je huis "direct verbruik", dat zien ze niet achter de meter en wordt dus in je huis vanzelf al gesaldeerd (als de zon schijnt en je airco draait, pakt je airco de zonnestroom en lever je op dat moment dus niet / minder terug). Als salderen dus helemaal is afgelopen, kan het zinvol zijn om je panelen zo neer te leggen dat ze een groter deel van de dag nog wel "iets" opleveren, zodat je langer je eigen stroom verbruikt.

Knip, ik vond die uitleg bij Pure energie erg verwarrend, hier is het iets duidelijker: https://www.milieucentraa...aan%20het%20net%20levert.

Daar gaan ze nog uit van het initiele plan dat het start in 2023, maar omdat het wetsvoorstel vorig jaar controversieel is verklaard en er dus dit jaar nog politiek over buigt, is de algemene verwachting dat de invoering een jaar opschuift.

[Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 01-02-2022 10:12]

• dcc88
Dus vwb kosten is dit redelijk?
Panelen en omvormer kosten 1600/1700 (inco btw zo te zien), plus wat andere onderdelen. Dus 2000-2200 om de panelen te installeren (halve dag werk?) incl huur hoogwerker.

• dcc88
Joris748 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:43:
Is de dakkapel stevig en groot genoeg voor nog wat panelen in Oost-West opstelling? Als dat niet gaat zou ik er bij deze prijzen zeker nog een stuk of 5 op noord leggen. Dan heb je je opwek wat meer verspreid over de dag, als salderen ophoudt.
Het dakkapel is ongeveer 4 bij 3,5 meter.
Hoe stevig het is geen idee maar je zou zeggen dat een aantal zonnepanelen moet kunnen?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
dcc88 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Het dakkapel is ongeveer 4 bij 3,5 meter.
Hoe stevig het is geen idee maar je zou zeggen dat een aantal zonnepanelen moet kunnen?
Anderen zijn beter in legplannen ...

Maar ik zou zeggen dat je er zo wel 6 kwijt moet kunnen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dcc88 je noord dak is rendabel te leggen. Dus geef geen akkoord voordat je daar op ingegaan bent. Kwestie van zorgen dat de kosten van dat dakdeel voldoende laag zijn. Installateurs die zeggen van niet leven nog in december 2020.

Dakkapel: navragen bij bouwer of dakexpert wat er mogelijk is (er zijn dakexperts die PV doen).

Of je voor de 5 panelen en goede prijs hebt durf ik niet te zeggen.

[Voor 8% gewijzigd door Ronald op 01-02-2022 11:28]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04
Inderdaad even rekenen op Noord.
Waarschijnlijk kun je voor niet heel veel meer met een string omvormer een paar hele grote panelen op het Noorden leggen. En zal je verbazen hoe voordelig dat kan zijn.
Ik heb zelfs panelen op Noord-Oost op de garage in de schaduw van mijn veel hogere huis. En die doen prima mee:

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• dcc88
ice-T106 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:05:
Inderdaad even rekenen op Noord.
Waarschijnlijk kun je voor niet heel veel meer met een string omvormer een paar hele grote panelen op het Noorden leggen. En zal je verbazen hoe voordelig dat kan zijn.
Ik heb zelfs panelen op Noord-Oost op de garage in de schaduw van mijn veel hogere huis. En die doen prima mee:
[Afbeelding]
Dat klinkt goed. Waar moet ik aan denken bij hele grote panelen? String omvormer ga ik even googlen😁.

• dcc88
Er is nu een tweede bedrijf die van afstand een paar offerte gaat maken.
Hoe betrouwbaar is dat?

• ice-T106
Voor een indicatie kun je het beste even spelen met Sunny Design. (van SMA string omvormers)
Bedoelde panelen van boven de 400 Wp, maar die je nu hebt komen ook wel in de buurt voor een indicatie. (sommige grote panelen zijn er niet in full black)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
Staan de kosten van een steiger, RSS of verreiker genoemd? Anders is de offerte niet redelijk (er vanuit gaande dat er valgevaar aanwezig is)

• dcc88
eL_Jay schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:55:
Staan de kosten van een steiger, RSS of verreiker genoemd? Anders is de offerte niet redelijk (er vanuit gaande dat er valgevaar aanwezig is)
Er staat montage voor 5 panelen, de offerte geeft alleen een totaal bedrag. Geen uitsplitsing van componenten.
In de mail staat dat het bedrag iets joger us geworden ivm huren steiger.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
dcc88 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:41:
[...]

Er staat montage voor 5 panelen, de offerte geeft alleen een totaal bedrag. Geen uitsplitsing van componenten.
In de mail staat dat het bedrag iets joger us geworden ivm huren steiger.
Dat is imo een meer dan positief signaal :)

• ice-T106
dcc88 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:59:
Er is nu een tweede bedrijf die van afstand een paar offerte gaat maken.
Hoe betrouwbaar is dat?
Kan zeker goed werken. Maar goed advies van zowel een externe offerte als hier zijn erg afhankelijk van goede input van jouw kant.
Dus zelf aangeven of je wel of niet Noord wil overwegen.
En zelf met zo nauwkeurig mogelijke maten komen. Zo heb zelf bijvoorbeeld dakpannen geteld, en zo met externe offerte en advies hier net een maatje grotere panelen in kunnen passen.
Gok dat Noord erbij alleen rendabel is als je alles in 1 keer "vol" legt, en niet als je later daarvoor los iemand langs zou moeten laten komen. Probeer te rekenen in toegevoegde kosten en toegevoegde opbrengst.

• dcc88
ice-T106 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:25:
[...]

Kan zeker goed werken. Maar goed advies van zowel een externe offerte als hier zijn erg afhankelijk van goede input van jouw kant.
Dus zelf aangeven of je wel of niet Noord wil overwegen.
En zelf met zo nauwkeurig mogelijke maten komen. Zo heb zelf bijvoorbeeld dakpannen geteld, en zo met externe offerte en advies hier net een maatje grotere panelen in kunnen passen.
Gok dat Noord erbij alleen rendabel is als je alles in 1 keer "vol" legt, en niet als je later daarvoor los iemand langs zou moeten laten komen. Probeer te rekenen in toegevoegde kosten en toegevoegde opbrengst.
Hoi,

Dat klopt, maar meten is niet mijn sterkste punt (binnen al niet, laat staan waar ik niet bij kan) dus ik bouw dan liever op het advies van experts.
Noord wil ik zeker wel overwegen als het rendement acceptabel is. Gezien de enorme arbeidskosten is achteraf bijplaatsen absoluut geen optie, het is dus in 1 keer of niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee